23 van de 23
« Eerste  < Vorige 21 22 23

De XM V6 12v Exclusive van Lucas: stuur terug van Q&K
JW
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 716

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 24 oktober 2021 05:34 PM
  [ # 331 ]

Inderdaad, ik bedoel daarmee koelvloeistof.
Met name bij de C5 PH1 was dat een issue, die had nog een sensor om het kvs-niveau te meten. Via die sensor ging vaak kvs door de draden naar de elektronica, met storingen tot gevolg.
Bij latere versies is die sensor weggelaten, naar ik veronderstel om díe reden.

En bij de Xantia T1 was dat contactslot onder bemeten. Al na korte tijd kon dat problemen geven, ik heb dat aan den lijve ondervonden bij mijn TCT die toen net 3 jaar oud was,
Maar da’s een iets ander probleem dan stekkers en/of bedrading.

Groet,
JW

Profiel  

Lucas
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5894

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 24 oktober 2021 06:00 PM
  [ # 332 ]

Ik heb ook ooit problemen gehad met het contactslot, maar 15 jaar geleden kon je nog op sleutelnummer een nieuw contactslot bestellen, dat heb ik toen gedaan. Kostte wat, maar altijd liever een echte oplossing dan een workaround.

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27389

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 24 oktober 2021 06:37 PM
  [ # 333 ]
JW schreef:

Inderdaad, ik bedoel daarmee koelvloeistof.
Met name bij de C5 PH1 was dat een issue, die had nog een sensor om het kvs-niveau te meten. Via die sensor ging vaak kvs door de draden naar de elektronica, met storingen tot gevolg.

Dat komt wel vaker voor, ook wel eens bij een C4 Picasso gehoord meen ik.

KVS (temp)sensor gaat lekken en de KVS trekt door de hele draadboom.
De hele kabelboom moet dan vervangen worden, dash eruit etc, etc.

Kostbare grap onder garantie voor een lullige sensor van een paar tientjes.

Profiel  

Breeze
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1219

- Xantia 3,0 V6 Exclusive Break (manuelle)
Gepost: 24 oktober 2021 07:10 PM
  [ # 334 ]
JW schreef:

En bij de Xantia T1 was dat contactslot onder bemeten.
Maar da’s een iets ander probleem dan stekkers en/of bedrading.

Inderdaad. Als ik Lucas beluister vermoed ik dat het XM contactslotprobleem wel overeenkomsten zal hebben met dat van de Xantia. Daar was het overbelasting omdat de volle stroomsterkte van de verlichting door het contactslot werd geschakeld. En dan is een workaround met een relais helaas niet meer origineel, maar wel te verkiezen, lijkt mij.

Adri

Profiel  

JW
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 716

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 24 oktober 2021 08:37 PM
  [ # 335 ]

Kleine correctie: het was niet de volle stroom van de verlichting die er doorheen ging, maar die van de ventilator en de achterruitverwarming.
Het probleem was op zich nog niet eens die dikke stroom, maar meer de vonkvorming die optrad als je het contact afschakelde terwijl die dikke stroom er door liep.
Dat geeft forse spanningen (U=L.di/dt) en dat zorgt dan voor het inbranden van de contacten.
Daardoor ontstaat een overgangsweerstand, met als gevolg oververhitting van de contacten die op een kwaad moment dan geen stroom meer doorlaten.

De oplossing was een “blusdiode” over de contacten zetten, of er een dik relais achter zetten dat de stroom overneemt.
Voor die tweede oplossing is veelal gekozen.

Bij de T2 zijn die functies gescheiden, daar nam een relais dat meteen over en hoefde het contactslot die stroom niet meer te voeren en af te schakelen.

Groet,
JW

Profiel  

23 van de 23
« Eerste  < Vorige 21 22 23

© Citroën-Forum 2003 - 2021 | adverteren
Facebook