22 van de 25
« Eerste  < Vorige 20 21 22 23 24 Volgende >  Laatste »
   
De XM V6 12v Exclusive van Lucas: Heeft iemand nog een kapotte ZPJ waterpomp?
BertuCX
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 81
Geregistreerd: 20-08-2004

- C5 2.0 16V Exclusive Break
Gepost: 23 oktober 2021 07:58 PM
  [ # 316 ]

Citriwen, mijn waarde Lucas. De ontwerpers hebben voortdurend in hun achterhoofd: hoe kunnen we het de sleutelaars goed moeilijk maken?

Profiel  
 
Lucas
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6017
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 23 oktober 2021 08:00 PM
  [ # 317 ]
Profiel  
 
BertuCX
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 81
Geregistreerd: 20-08-2004

- C5 2.0 16V Exclusive Break
Gepost: 23 oktober 2021 10:44 PM
  [ # 318 ]

Hoe raken we het ooit kwijt? Wat jij met de XM hebt heb ik met de CX.
Ben absoluut gelukkig in Jag en Subaru land maar de CX knaagt altijd.
Wel blij dat ik de dikke loods geloosd heb.

dehoarder

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3091
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 24 oktober 2021 05:49 AM
  [ # 319 ]

Hoe ga je dat doen met de stekers? Zelf zou ik ze voor nieuw vervangen als Rick Donkers ze heeft.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Lucas
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6017
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 24 oktober 2021 07:45 AM
  [ # 320 ]

Dat is ook precies mijn idee. Gebruikte stukjes kabelboom van een donor kabelboom transplanteren blijft altijd verre van ideaal.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27495
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 24 oktober 2021 08:26 AM
  [ # 321 ]

Ik neem aan dat binnen zetten ook schorsen is, waarom moet je dan naar de APK in januari?
Is het niet het overwegen waard de APK datum te verplaatsen naar een seizoen dat er met de XM gereden wordt?

Mag je eigenlijk met een geschorste auto naar de APK?

Profiel  
 
Lucas
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6017
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 24 oktober 2021 08:55 AM
  [ # 322 ]

Ik vind de APK datum in januari wel handig. De BMW en Kia vallen in juli. Zo spreid je het eventuele verplichte klussen een beetje over het jaar.

De XM is ook een prima winterauto dus ik heb niet de intentie ‘m de hele winter binnen te laten staan.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27495
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Profiel  
 
ChrisB
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 228
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 24 oktober 2021 10:11 AM
  [ # 324 ]

Leuk om even bij te lezen, allemaal heeelll herkenbaar.

Wat betreft die startmotor, meet even hoeveel volt je overhoudt bij de startmotor. Bij mij bleef er eenmaal warm en op warme dagen ongeveer 6 volt over. De stuurstroom voor het startrelais gaat vanaf contactslot door ongeveer 6 stekkers en die stekkers zijn van bedenkelijke kwaliteit. Bij mijn (ex) XM heb ik in de relaisbak een relais bij geplaatst wat het startrelais aanstuurt met 12v die zo rechtstreeks mogelijk van de accu komt. Daarmee was bij mij het probleem definitief opgelost.

In het losse zekeringenbakje voor de accu is plek over en kun je een extra zekering insteken, aan de onderkant kun je dan de stroom oppikken.

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991

Nu
Acadiane

 

Profiel  
 
JW
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1053
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 24 oktober 2021 11:24 AM
  [ # 325 ]

Dat die stuurstroom voor het startrelais wat onderuit kan gaan, en dat er daardoor een lagere spanning op het startrelais kan komen, kan ik me voorstellen.

Maar dat is niet de verbinding met de starter zelf, die komt rechtstreeks uit de accu, via de maak-contacten van het startrelais.
Als dat startrelais geactiveerd wordt met die 6V, komt er gewoon de accuspanning op de startmotor.
Mocht dat niet het geval zijn, moeten de verbindingen naar de accu en/of naar massa gecheckt worden.

Groet,
JW

Profiel  
 
ChrisB
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 228
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 24 oktober 2021 11:48 AM
  [ # 326 ]

Ik doel idd op die stuurstroom, had ik misschien even wat duidelijker moeten schrijven. 6v is in warm weer en de plek waar de startmotor zit bij een XM ZPJ V6 niet genoeg om het startrelais te activeren. Ok, vooruit, bij een heel verse startmotor misschien wel, maar zodra het startrelais wat plakkerig wordt dan is het gebeurt.

De stuurstroom naar het startrelais kan opgepikt worden in de kabelboom die aan de linkerzijde over het blok langs en dan naar beneden naar dynamo en startmotor gaat. De aanpassing is dan vrij eenvoudig weg te werken in de originele kabelboom en dan door de rubber tule te wurmen die richting de computerbak gaat. Dan is er niks van te zien dat er een aanpassing in zit.

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991

Nu
Acadiane

 

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 41938
Geregistreerd: 26-02-2005

Gepost: 24 oktober 2021 11:49 AM
  [ # 327 ]

In theorie heeft JW gelijk, maar de praktijk wijst uit dat ChrisB zijn opmerkingen wel degelijk effectief kunnen zijn bij het oplossen van het probleem.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9248
Geregistreerd: 21-04-2006

- C4 (2004-heden) 1.6 16v
Gepost: 24 oktober 2021 11:49 AM
  [ # 328 ]

Een collega elektro, die veel lesgaf op de motorvoertuigenafdeling, zei me eens: Citroen gebruikt prima schakelaars, maar hopeloze stekkers.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive.

Profiel  
 
JW
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1053
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 24 oktober 2021 12:44 PM
  [ # 329 ]

Dat was altijd een groot probleem, heel veel last mee gehad.

Maar ik schrijf was, want miv de Xantia is dat eigenlijk opgelost. Vanaf die tijd komt het eigenlijk niet meer voor, de postings op het Xantia en C5 Forum gelezen hebbende.

Een enkel incident is daar gemeld, met name als er kvs via de draad-ader naar een andere plek gemigreerd was. Maar dat ligt dan niet aan de stekker op zich.

Groet,
JW

Profiel  
 
Breeze
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1239
Geregistreerd: 30-11-2009

- Xantia 3,0 V6 Exclusive Break (manuelle)
Gepost: 24 oktober 2021 04:42 PM
  [ # 330 ]

Het contactslot van de T1 was een zwak punt door de hoge stroomsterktes. Met een relais was dat opgelost (of uitwisselen met een T2 exemplaar iirc).
Kan de afkorting kvs niet thuisbrengen, of bedoel je koelvloeistof?

Adri

Profiel  
 
 
22 van de 25
« Eerste  < Vorige 20 21 22 23 24 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2022 | adverteren
Facebook