20 van de 20
« Eerste  < Vorige 18 19 20
   
De XM V6 12v Exclusive van Lucas: Nieuwe kachel en klopsensoren.
Lucas
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5831
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 14 mei 2021 12:37 PM
  [ # 286 ]

Dit overigens betreffende de draagarmrubbers.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 41097
Geregistreerd: 26-02-2005

- C4 (2004-heden) C4 PureTech 110
- C4 (2004-heden) 1.6 16v ambiance bva
Gepost: 14 mei 2021 04:14 PM
  [ # 287 ]

De slechte resultaten met onderdelen van Febi kan ik onderschrijven. Wat een bende. Ik monteer nu originele onderdelen of lemforder.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
ChrisB
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 196
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 14 mei 2021 07:27 PM
  [ # 288 ]

Het gaat om deze rubbers, van de draagarm voor: https://www.autodoc.nl/lemforder/7022583

Dank voor de tip, zal Lemförder bestellen. Dat Febi rommel is herkende ik tot voor kort eigenlijk niet, megoed, leergeld betaald en weer wat geleerd.

Dat van de montage wist ik idd, komt goed.

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS

Nu
XM V6 Exclusive 1991

Profiel  
 
Lucas
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5831
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 18 mei 2021 07:38 PM
  [ # 289 ]

Toch nog wat succesvolle klusjes gedaan de afgelopen tijd:

Om te beginnen bij de bevriende garagist de hoogte afgesteld, hij stond na het sleutelen aan het stangenstelsel en hoogteregelaar voor een stuk te hoog. Het veert ook meteen weer een stuk beter zo:

Dan de kachelradiateur, die was dus lek. Eerst wat koelvloeistof er uit laten lopen, de kachelslangen los van de aansluitingen op het schutbord:

De schroefjes tussen de pijpen in het schutbord en in de kachelradiateur los en dan trek je de pijpen een stukje de motorruimte in:

Ik vond het makkelijk het dashboardkastje en het grote ventilatiekanaal even te verwijderen zodat je beter kunt zien wat je doet:

De oude kachel was zelf lek, aan de productiedatum te zien was het overigens de originele. Hij lekte ook bij de O-ringen:

De oude en de nieuwe AVA radiateur gebroederlijk naast elkaar:

Afgevuld met koelvloeistof, een keer warm laten worden, nog een beetje bijgevuld en klaar is kees. Het lekt niet meer en de kachel wordt goed warm.

Volgende punt, 2 afbrokkelende klopsensoren. Ik had geen zin de inlaat compleet te demonteren dus heb alleen losgemaakt wat nodig was om ‘m genoeg om hoog te kunnen houden met een balkje:

De waterpijpjes zijn wat roestig, maar ze lijken nog wel dicht. Er lagen wel een hoop resten bladeren in de V, die heb ik hier al opgezogen.

De klopsensoren heb ik beide vervangen, want zowel de sensoren zelf als de stekkers vielen al uit elkaar als je er naar keek. Volgens het boekje vastgezet met 18Nm.

Vervolgens alles weer in elkaar met nieuwe inlaatpakkingen. Ik heb het idee dat hij nu wat rustiger loopt, maar dat kan natuurlijk ook wishful thinking zijn.

 

 

Profiel  
 
ChrisB
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 196
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 19 mei 2021 10:24 AM
  [ # 290 ]

Het wordt nog eens een nieuwe!

Wat betreft de hoogteafstelling, heb je het werkplaatshandboek gevolgd? Zo ja, hou dan even in de gaten of de hoogte juist staat. Er zijn meerdere ervaringen dat bij afstellen volgens WPH voor iets te laag en achter iets te hoog staat, waardoor soms de voorkant in zijn eindstoppen veert.

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS

Nu
XM V6 Exclusive 1991

Profiel  
 
Lucas
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5831
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 19 mei 2021 07:02 PM
  [ # 291 ]

Ik heb ‘m ooit afgesteld volgens het WPH en daarna de hoogte onder de kriksteunen naar de grond gemeten. Sindsdien gebruik ik die hoogtemaat, veel makkelijker meten.

Profiel  
 
JW
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 19 mei 2021 07:22 PM
  [ # 292 ]

Da’s inderdaad veel makkelijker.

Maar dan moet je wél zeker zijn dat de banden op dezelfde spanning staan als destijds bij je meting, en dat de temperatuur tennaastebij dezelfde is Wink

Groet,
JW

Profiel  
 
Lucas
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5831
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 19 mei 2021 07:25 PM
  [ # 293 ]

De banden zet ik altijd eerst op de juiste spanning. Het is veel makkelijker en in de praktijk echt precies genoeg. Als je ‘m 2 centimeter te hoog of te laag zet is het meteen te merken, veert voor geen meter. Een paar mm speling heb je echter wel.

Profiel  
 
JW
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 19 mei 2021 07:43 PM
  [ # 294 ]

Zó hoort het, en dan gaat dat prima zó bravo

Groet,
JW

Profiel  
 
 
20 van de 20
« Eerste  < Vorige 18 19 20
 
© Citroën-Forum 2003 - 2021 | adverteren
Facebook