20 van de 30
« Eerste  < Vorige 18 19 20 21 22 Volgende >  Laatste »
   
De XM V6 12v Exclusive van Lucas: eindelijk goede Ate remslangen ✅
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6241
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 14 mei 2021 12:37 PM
  [ # 286 ]

Dit overigens betreffende de draagarmrubbers.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42993
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 14 mei 2021 04:14 PM
  [ # 287 ]

De slechte resultaten met onderdelen van Febi kan ik onderschrijven. Wat een bende. Ik monteer nu originele onderdelen of lemforder.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
ChrisB
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 14 mei 2021 07:27 PM
  [ # 288 ]

Het gaat om deze rubbers, van de draagarm voor: https://www.autodoc.nl/lemforder/7022583

Dank voor de tip, zal Lemförder bestellen. Dat Febi rommel is herkende ik tot voor kort eigenlijk niet, megoed, leergeld betaald en weer wat geleerd.

Dat van de montage wist ik idd, komt goed.

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991

Nu
Acadiane

 

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6241
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 18 mei 2021 07:38 PM
  [ # 289 ]

Toch nog wat succesvolle klusjes gedaan de afgelopen tijd:

Om te beginnen bij de bevriende garagist de hoogte afgesteld, hij stond na het sleutelen aan het stangenstelsel en hoogteregelaar voor een stuk te hoog. Het veert ook meteen weer een stuk beter zo:

Dan de kachelradiateur, die was dus lek. Eerst wat koelvloeistof er uit laten lopen, de kachelslangen los van de aansluitingen op het schutbord:

De schroefjes tussen de pijpen in het schutbord en in de kachelradiateur los en dan trek je de pijpen een stukje de motorruimte in:

Ik vond het makkelijk het dashboardkastje en het grote ventilatiekanaal even te verwijderen zodat je beter kunt zien wat je doet:

De oude kachel was zelf lek, aan de productiedatum te zien was het overigens de originele. Hij lekte ook bij de O-ringen:

De oude en de nieuwe AVA radiateur gebroederlijk naast elkaar:

Afgevuld met koelvloeistof, een keer warm laten worden, nog een beetje bijgevuld en klaar is kees. Het lekt niet meer en de kachel wordt goed warm.

Volgende punt, 2 afbrokkelende klopsensoren. Ik had geen zin de inlaat compleet te demonteren dus heb alleen losgemaakt wat nodig was om ‘m genoeg om hoog te kunnen houden met een balkje:

De waterpijpjes zijn wat roestig, maar ze lijken nog wel dicht. Er lagen wel een hoop resten bladeren in de V, die heb ik hier al opgezogen.

De klopsensoren heb ik beide vervangen, want zowel de sensoren zelf als de stekkers vielen al uit elkaar als je er naar keek. Volgens het boekje vastgezet met 18Nm.

Vervolgens alles weer in elkaar met nieuwe inlaatpakkingen. Ik heb het idee dat hij nu wat rustiger loopt, maar dat kan natuurlijk ook wishful thinking zijn.

 

 

Profiel  
 
ChrisB
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 246
Geregistreerd: 18-03-2010

Gepost: 19 mei 2021 10:24 AM
  [ # 290 ]

Het wordt nog eens een nieuwe!

Wat betreft de hoogteafstelling, heb je het werkplaatshandboek gevolgd? Zo ja, hou dan even in de gaten of de hoogte juist staat. Er zijn meerdere ervaringen dat bij afstellen volgens WPH voor iets te laag en achter iets te hoog staat, waardoor soms de voorkant in zijn eindstoppen veert.

ex-en
Meerdere 2cv’s
Citroen BX Deauville
Citroën BX Palais, 1990 -> werd BX 1400 GTI ABS
XM V6 Exclusive 1991

Nu
Acadiane

 

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6241
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 19 mei 2021 07:02 PM
  [ # 291 ]

Ik heb ‘m ooit afgesteld volgens het WPH en daarna de hoogte onder de kriksteunen naar de grond gemeten. Sindsdien gebruik ik die hoogtemaat, veel makkelijker meten.

Profiel  
 
JW
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1978
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 19 mei 2021 07:22 PM
  [ # 292 ]

Da’s inderdaad veel makkelijker.

Maar dan moet je wél zeker zijn dat de banden op dezelfde spanning staan als destijds bij je meting, en dat de temperatuur tennaastebij dezelfde is Wink

Groet,
JW

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6241
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 19 mei 2021 07:25 PM
  [ # 293 ]

De banden zet ik altijd eerst op de juiste spanning. Het is veel makkelijker en in de praktijk echt precies genoeg. Als je ‘m 2 centimeter te hoog of te laag zet is het meteen te merken, veert voor geen meter. Een paar mm speling heb je echter wel.

Profiel  
 
JW
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1978
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 19 mei 2021 07:43 PM
  [ # 294 ]

Zó hoort het, en dan gaat dat prima zó bravo

Groet,
JW

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6241
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 27 juni 2021 08:17 PM
  [ # 295 ]

Het is al even geleden dat ik over de XM schreef, maar ik heb er nog wel een aantal dingen aan gedaan voor ik hem in de stalling voor de BMW heb omgeruild.

Het raam linksvoor had er al weinig zin in, en uiteindelijk wilde het helemaal niet meer. Er bleek veel aan de hand:
1 van de twee kabels was gebroken:

Toen alles eenmaal uit elkaar lag:

Bleek dat er een stuk uit een van de magneten van de motor was gebroken:

De schakelaar werkte alleen als je er HEEL ERG HARD op drukte, hij was ontzetten goor van binnen:

Met 1 nieuwe Simson handremkabel en een klemtonnetje was het mechaniek weer gerepareerd. Het afgebroken stukje magneet heb ik weggegooid en de schakelaar helemaal uit elkaar gehaald en gereinigd. Eindresultaat: Het werkt weer en niet slechts af en toe, maar elke keer. Erg prettig.

Volgende stap, linksachter, dat raam trekt al scheef zo lang ik de auto heb. De geleidenok aan de voorkant van het raam was door midden gebroken en in de deur gevallen.

Deurpaneel er af, deurschuim insnijden, raammechaniek er uit, raamrubber er uit, raam er uit:




Raamgeleider schoongemaakt, ‘nieuwe’ geleidenok van de sloop in de ruit en alles weer gemonteerd. Ook dit werkt weer feilloos!

Een paar dagen later het moment suprême, met wat vrienden een rit maken met de auto’s, ik met de XM. Ik dacht ik haal ‘m nog even door de wasstraat, hij begon op weg daar naartoe in te houden en dat werd alleen maar erger. Zeer geirriteerd en een andere auto gepakt. ‘s Avonds toch maar even gekeken, het bleek mijn eigen fout:

Inmiddels staat de XM gestald, want zonder werkende airco rij ik er in de zomer geen meter mee.

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6241
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 26 augustus 2021 07:46 PM
  [ # 296 ]

De zomer heeft weinig om het lijf dus airco mis je niet echt en aan m’n BMW is weinig te klussen. Daarom ruil ik de BMW morgen maar weer om voor de XM. Mijn XM is origineel geleverd op Speedline velgen. In een vlag van verstandsverbijstering heb ik die ooit een keer geruild voor de niet zo hele mooie set worstjesvelgen die er nu onder zit. Ik was al even op zoek naar een set Speedlines om te laten stralen en coaten en daarmee mijn fout te herstellen. Ik was een blij man toen ik bij het opruimen van mijn garage het onderstaande stapeltje tegen kwam Very Happy.

Wat ik dus nog wel zoek zijn vier naafkapjes.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27791
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 27 augustus 2021 03:51 PM
  [ # 297 ]
Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6241
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 29 augustus 2021 05:13 PM
  [ # 298 ]

Ik had al een tijdje een nieuwe motorsteun voor de distributiekant liggen en die heb ik vandaag maar even gemonteerd. De oude was toch zo’n halve centimeter ingezakt. Ik merk er niet direct iets van, maar de reactiestang van de motorsteun staat wel weer mooi recht.

Profiel  
 
Lucas Unger
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6241
Geregistreerd: 07-07-2004

- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Gepost: 29 augustus 2021 05:15 PM
  [ # 299 ]

Sinds vanmiddag doet het raam linksvoor overigens helemaal niks meer. Irritant, vanochtend werkte het nog prima. Gelukkig is het dicht.

Wat mij ook wel goed doet is dat de XM in de paar maanden stilstand geen druppel heeft gelekt en dat is niet omdat alles er al uit is gelopen. Ook de carterpan is na vervangen van de vloeibare pakking nog steeds kurkdroog.

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1178
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 29 augustus 2021 07:45 PM
  [ # 300 ]

Je zei dat je hem met een handremkabel had gerepareerd, bij mij was de handremkabel te dik, wikkelde niet mooi op de spoel,ik heb een versnellingskabel gebruikt. Misschien zit de boel vast op het haspeltje? Hoor je de motor wel even zoemen?

Profiel  
 
 
20 van de 30
« Eerste  < Vorige 18 19 20 21 22 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook