4 van de 4
« Eerste  < Vorige 2 3 4
   
Jawohl: Rogier toch weer XM!
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40218
Geregistreerd: 26-02-2005

- C4 (2004-heden) C4 PureTech 110
- C4 (2004-heden) 1.6 16v ambiance bva
Gepost: 15 januari 2020 10:18 PM
  [ # 46 ]
Rogier 1975 schreef:

Tangetje: angst om lampje aan duizend scherpe gruzels te knijpen maar ploppp, lampje eruit

stupid

Stukkie 4 mm brandstofslang doet de job Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40218
Geregistreerd: 26-02-2005

- C4 (2004-heden) C4 PureTech 110
- C4 (2004-heden) 1.6 16v ambiance bva
Gepost: 15 januari 2020 10:19 PM
  [ # 47 ]
Rogier 1975 schreef:

Dank je Waterman - die truc doe ik al twee dagen. Maar pas maandagmiddag de envelop met het 0 euro BPM formulier weggebracht, dus zal nog wel even duren?

Aha, ja, dan duurt het even. Ik ging er van uit dat je digitaal BPM had aangegeven.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1156
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
Gepost: 16 januari 2020 09:52 AM
  [ # 48 ]

Digitaal!?!? Dat kon ik nergens vinden op hun site.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/belastingen_op_auto_en_motor/bpm/aangifte_bpm_doen/
Net wel even ouderwets de Belastingtelefoon Auto gebeld: zij hebben hun 0€ BPM akkoord gegeven aan RDW, dus balletje rolt nu.

En handig idee die slang, zat al te denken om wat rubber op een tangetje te plakken maar das nog sneller!

Verder de lekkage in de kofferbak gevonden na een natte nacht buiten:
- weer water in ‘t midden van de achterzijde van de auto
- héél voorzichtig de klep open gedaan nu om spatwater te voorkomen: drup drup drup vanaf midden boven toch.

Gekeken: de motor en wat slangen bij de achterwisser vol druppels. Dat wordt demonteren en met vers rubber (of kit, welke kit?) opnieuw monteren. Blij dit gevonden te hebben, dat scheelt veel vocht straks.

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, BMW 325Ci Cabrio 2006
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2007
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 16 januari 2020 01:21 PM
  [ # 49 ]

overigens zijn (in ieder geval bij een type 2) de lampjes van het verwarmingspaneel (als dat digitaal is en niet met draaiknoppen) wel van een ander type. Dan zitten de lampjes wel vast in het voetje…

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1156
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
Gepost: 16 januari 2020 08:22 PM
  [ # 50 ]

Yes dank u. Voor véél minder W1.2W/T5 steeklampjes gekocht bij de lokale Heuts nu gewoon, morgen op gemakje monteren. Die bij het climate control paneel zijn allemaal nog heel. En dat paneeltje klikt er nog veel makkelijker uit, bij Type1 in elk geval Smile

RDW kent nu mijn kenteken, nog heel even geduld dus maar.

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, BMW 325Ci Cabrio 2006
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1156
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
Gepost: 30 januari 2020 10:53 AM
  [ # 51 ]

Even een update hier ook van de XM Type 1 V6. Het is een heerlijke zwever die langzaamaan steeds beter wordt, al laat de dame ook wat onvervalste karaktertrekken zien al.

Lekkages
De lekkage bij de achterbank heb ik niet meer kunnen reproduceren. Denk dat in D echt gewoon een raam heeft opengestaan, of dat er een plas water uit de winterwielen kwam die daar lagen.
De lekkage bij de achterklep heb ik kunnen traceren naar het gat van de achterwisser: na een regenbui voorzichtig de klep opengedaan en drupdrupdrup via het gat vanaf de slangetjes. Bleek de moer van de wisser zelf wel strak te zitten, maar de moer eronder kon ik met twee vingers al losdraaien. Onder het rubber schoongemaakt, vaseline ertussen en wel goed genoeg vast gezet. Niet zo hard dat het rubber weer op gaat staan, gewoon vast.

Veercomputer
Uiteraard brandt het lampje van de vering niet bij contact aan. Knipperkastje in het XM-clubmagazijn gescoord en een zestal storingen uitgelezen en gewist: voila lampje aan. Helaas na de eerste proefrit al niet meer: fout 31 (elektroklep hard/zacht) blijft terug komen. Eens kijken of die schoongemaakt of vervangen kan worden.

Cruise control
Na het uitlezen van de vering bleek de cruise control in ene er mee op te houden. Raarrrr. Eerste zoektocht leidde vooral richting elektronica (de CC-module e.d. zitten vlakbij de veercomputer, zou ik ongemerkt iets losgehaald hebben??), maar bleek uiteindelijk veel simpeler: de bedieningsarm van de gasklep was losgeschoten. Ik weet nog niet hoe en waarom, karaktertrekje of zo, maar deze zit voorlopig weer vast.

“Even” olie verversen
Ook even de motor- en bakolie verversen. Ahum, dan blijkt zo’n XM toch een draak te kunnen zijn. Bakolie leeg, zeefje en magneetje schoon terug, olie via ontluchting vullen en eens peilen. Uhhhh waar is de onderkant van de peilstok met MIN-40-MAX en MIN-80-MAX gebleven!!??
https://share.icloud.com/photos/0DmETAj4ELqpxmIwUsJj6PB1w
Blijkt deze onderkant een stukje plastiek te zijn die vaker in de bak verdwijnt:
Oud draadje over 4HP18 peilstok
Na telefonisch consult met Brian besloten gewoon door te rijden ermee. Bij Van Gompel een enkele peilstok gescoord, olie gevuld en klaar. Behalve dan dat het peil na 5 minuten draaien in ene een stuk lager stond, denk dat de bak even tijd nodig heeft om alle olie inwendig te verspreiden??

Plakkende snelheidsmeter
Wat nog niet verdwenen is, is het “plakken” van de snelheidsmeter. Bij fiks optrekken/remmen gaat het prima, maar kleine snelheidsverschillen worden niet weergegeven. Tenzij ik even op het dashboard tik, uiteraard. Schoonmaken van de teller en van het koppelstuk in de motorruimte heeft niet geholpen, dus ik verdenk nu het laatste deel van de kabel (losse draden, brak uiteinde?).

Lekkende Diravi
Het lekken van de Diravi lijkt erg mee te vallen: na 350km nog geen of nauwelijks lager LHM-peil en geen plassen op de oprit. Wel druppels aan de manchet maar niet dat je ze ziet vallen. Denk dat ik net als Chris voor de O-ring-oplossing ga tijdens de APK. Hele stuurhuis eruit kan altijd nog als er ooit iets met de motor en/of bak aan de hand is.

Audio terug naar af?
Achter de Kenwood heb ik veel oude Nokia- en andere meuk weten te verwijderen. Maar jemig wat blijft die Kenwood lelijk en onhandig zonder stuurwielbediening zo laag. Ik denk er hard over om een originele Citroën 302 (Clarion PU-9594A) te scoren en dan het aloude cassette-to-AUX bandje te gaan gebruiken. Moet ik wel de middenconsole weer terug krijgen naar 1-DIN, heeft iemand die operatie al eens terug gedaan?

Buitentemperatuur of kookthermometer!?
Je weet weer dat je een grote Troen rijdt als je in ene merkt dat het buiten 40 graden Celsius is. En dat dan ziet oplopen tot 65-70 zelfs. Blijkbaar heeft de sensor in de buitenspiegels ambities tot kookthermometer gekregen. Nu hangt deze spiegel toch al vast met tape, eens kijken hoe erg die beschadiging is. Dat wordt dan of repareren (en een nieuwe sensor), of een hele vervangende unit via het clubmagazijn. Daar lagen nog meerdere Vert Vega Type-1 spiegels dacht ik.

Genoeg geklets, maar nog genoeg werk en vragen over ook!

 

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, BMW 325Ci Cabrio 2006
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012

Profiel  
 
jantje1948
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7842
Geregistreerd: 21-04-2006

- C5 3.0 V6 exclusive.
Gepost: 30 januari 2020 01:19 PM
  [ # 52 ]

Wat betreft de teller: zo te lezen is dat nog een “ouderwetse”. Rafeltjes aan de kabel of een brak uiteinde zou tot gevolg hebben dat de naald slingert. Ik denk dat de lagertjes van de naald een drupje olie nodig hebben.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v.

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1156
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
Gepost: 30 januari 2020 03:16 PM
  [ # 53 ]

Ja Jantje, zoiets dacht ik op zich ook al aan.

Alleen jammer dat de snelheidsmeter niet alleen met 2 schroefjes (easy) maar ook tweemaal geklonken zit Confused

Niet zo goed op de foto te zien, maar verder dan dit kreeg ik ‘m niet uit elkaar zonder boren of geweld.

Ook liet de naald zich met een pink volledig soepel draaien en terugvallen, zonder “plakpunten”. Of zegt dat niets?

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, BMW 325Ci Cabrio 2006
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012

Profiel  
 
jantje1948
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7842
Geregistreerd: 21-04-2006

- C5 3.0 V6 exclusive.
Gepost: 30 januari 2020 05:47 PM
  [ # 54 ]

Met die pink heb je waarschijnlijk gevoeld dat er extreem weinig kracht voor nodig is om hem tegen de veerspanning in te bewegen. De krachten die e voor zorgen dat de naald in een bepaalde stand staat zijn heel erg klein.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v.

Profiel  
 
Ed P
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 789
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
Gepost: 30 januari 2020 11:29 PM
  [ # 55 ]

Wat betreft de radio; met het juiste weerstandsbankje is de Kenwood misschien ook wel op de stuurbediening aan te sluiten.

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2007
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 31 januari 2020 08:15 AM
  [ # 56 ]

Precies! En als je dan die klep dicht houdt zie je dat lelijke ook niet!

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1156
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
Gepost: 31 januari 2020 02:56 PM
  [ # 57 ]
Ed P schreef:

Wat betreft de radio; met het juiste weerstandsbankje is de Kenwood misschien ook wel op de stuurbediening aan te sluiten.

Pioneer werkt met analoge weerstanden, JVC/Kenwood met digitale signalen schijnt. Helaas want anders kon die klep gewoon dicht. Oh nee want de USB-aansluiting (die meestal ook nog eens mijn iPhone niet wil verbinden) zit alleen aan de voorkant.

Autoleads.co.uk blijkt overigens hun eigen PC99-X19 adapter voor XM1989-1994 niet eens meer te kennen. Kreeg bij check of dit de goede is de vraag of mijn auto wel echt stuurwielbediening heeft…

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, BMW 325Ci Cabrio 2006
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012

Profiel  
 
Rogier 1975
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1156
Geregistreerd: 17-09-2004

- GS/GSA X1
Gepost: 31 januari 2020 02:58 PM
  [ # 58 ]
jantje1948 schreef:

Met die pink heb je waarschijnlijk gevoeld dat er extreem weinig kracht voor nodig is om hem tegen de veerspanning in te bewegen. De krachten die e voor zorgen dat de naald in een bepaalde stand staat zijn heel erg klein.

Ah oké... iemand dan ook een idee hoe/waar ik die lagers kan bereiken? Had ‘t flesje naaimachineolie al klaar staan toen ik ‘t dash open had, maar kwam door die klinknagels niet verder. Of moet dit vanaf de voorzijde direct achter de naald?

Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, BMW 325Ci Cabrio 2006
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012

Profiel  
 
jantje1948
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7842
Geregistreerd: 21-04-2006

- C5 3.0 V6 exclusive.
Gepost: 31 januari 2020 03:27 PM
  [ # 59 ]

Kun je die klinknagels niet uitboren en later vervangen door popnagels/parkers?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v.

Profiel  
 
 
4 van de 4
« Eerste  < Vorige 2 3 4
 
© Citroën-Forum 2003 - 2020 | adverteren
Facebook