8 van de 15
« Eerste  < Vorige 6 7 8 9 10 Volgende >  Laatste »
   
1.2 pure tech motor
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 18 januari 2021 12:25 PM
  [ # 106 ]
Citroensmgz schreef:

In de EU staat dit genoteerd in “Rapex” onder nummer A12/01505/20 voor Citroen.

01505 is voor Peugeot, 01504 voor Citroën.

https://ec.europa.eu/consumers/consumers_safety/safety_products/rapex/alerts/?event=viewProduct&reference=A12/01504/20&lng=en

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
d-super
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 229
Geregistreerd: 05-06-2004

- ID/DS DSuper
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 110PK
Profiel  
 
emjs
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 23-01-2021

Gepost: 23 januari 2021 08:43 PM
  [ # 108 ]

Wij hebben helaas ook geen goede ervaringen met deze motor.
Korte samenvatting:

Citroën C4 Picasso 1.2 PureTech nieuw gekocht augustus 2016.
In september 2019 deed zich de eerste ernstige storing voor met een STOP melding op het dashboard tijdens een rit op de snelweg. De motor ontwikkelde geen vermogen meer.
De wagen werd getakeld naar de garage.
Oorzaak: afschilferende distributieriem. Hersteld in garantie.
Helaas onmogelijk om op papier bevestigd te krijgen dat herstelling is uitgevoerd met distributieriem van betere kwaliteit.

In november 2020 binnen voor de terugroepactie waarvan eerder al sprake op dit forum.
Zou opnieuw te maken hebben met distributieriem.

Januari 2021: opnieuw STOP melding en geen motorvermogen.
Weer naar garage.
Nu zou het liggen aan tanken van E10: dampen van bio-ethanol zouden distributieriem aantasten!
Is ons nooit gezegd dat we deze brandstof niet mogen tanken, en op de site van Citroën staat dat ook niet.

Conclusie: er moet een nieuwe motor in, zonder tussenkomst van Citroën.
Dit is toch een zeer bedenkelijke gang van zaken, denk ik?
Zijn er nog dergelijke ervaringen bekend? Iemand die advies heeft hoe dit aan te pakken?
Bedankt.

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 23 januari 2021 10:29 PM
  [ # 109 ]
emjs schreef:

Nu zou het liggen aan tanken van E10: dampen van bio-ethanol zouden distributieriem aantasten!

Volgens mij heeft Citroën aangegeven dat alle Citroëns na 2000 op E10 moeten kunnen rijden, dus als dit het geval is geven ze toe dat hun ontwerp niet deugt. Dat doen ze met die terugroepactie sowieso al een beetje, maar daar zullen ze dit probleem niet mee oplossen.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 24 januari 2021 02:05 AM
  [ # 110 ]

Ik weet niet hoeveel kilometers je al hebt gereden met de C4: Als het er veel zijn ( 200.000 of meer) dan wordt het een moeilijke zaak, maar als je weinig rijdt dan mag je er toch vanuit gaan dat zo’n motor langer meegaat en dan kan een fabrikant zich wel beroepen op “geen garantie” maar het gaat dan om een ondeugdelijk productt/verborgen gebrek.
Je moet er dan"helaas wel “met gestrekt been in gaan”, dat wil zeggen met een advocaat die goed is in deze materie en die Citroen aansprakelijk stelt. De ervaring leert dat als ze coulance afwijzen ( d.w.z. een aandeel nemen in de kosten afhankelijk van het kilometrage ) dat de enige methode is. Je met je dan wel richten op de fabrikant, maar dat legt de advocaat je wel uit.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
martekie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 24-06-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.2 Puretech 130
- Saxo 1.0i
Gepost: 21 februari 2021 08:42 PM
  [ # 111 ]

mijn 1.2 puretech is uit maart 2018. Ik dacht dat de riemen verbeterd zijn omstreeks bouwjaar 4-2017. Echter op de meeste Citroen/peugeot sites staat dat de terugroepactie geldt voor 2014 t/m bouwjaar 2018. Ik heb geen brief gehad. Ik snap nu effe niet of ik toch nog een model heb met de probleem-distririem of niet. Ik zal er maar eens achterheen bellen. Weet iemand of de modellen met de verbeterde riem ook qua vervanging op 100k blijven staan?

Profiel  
 
rama
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 261
Geregistreerd: 07-03-2005

- (Grand) C4 Picasso Shine 130 EAT6
Gepost: 21 februari 2021 09:59 PM
  [ # 112 ]

Mijn c4 picasso 1.2 puretech is van maart 2018. En ook geen brief gehad. In deze zit al een nieuwe versie van de riem.
Op de site van het rdw kun je zien of er voor jouw auto een terugroep actie is.

Profiel  
 
martekie
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 158
Geregistreerd: 24-06-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.2 Puretech 130
- Saxo 1.0i
Gepost: 21 februari 2021 10:32 PM
  [ # 113 ]

Ik heb dan de nieuwe ook zo te zien. Geldt daar ook de interval van 100k voor, dus ook teruggeschroefd?

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 22 februari 2021 06:36 AM
  [ # 114 ]

Onze Cactus van juni 2017 moet elke 100 duizend een nieuwe riem, en elke 200 duizend een nieuwe riem en distributieset.

De dealer kan op basis van het chassisnummer een nieuw advies voor periodiek onderhoud printen, en dat zou het actuele beeld moeten geven.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9122
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 22 februari 2021 08:23 AM
  [ # 115 ]
martekie schreef:

Ik snap nu effe niet of ik toch nog een model heb met de probleem-distririem of niet.

Alert number: A12/01504/20
Share on

Product:  Passenger car

Name: BERLINGO, C3, C3 PICASSO, C4, C4 CACTUS, C4 PICASSO, DS3, DS4
Company recall code:  HFC
Production dates:  The affected vehicles were manufactured between March 2013 and April 2017.

De jouwe dus niet.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 22 februari 2021 12:26 PM
  [ # 116 ]

Hé dat is apart, valt de c1 met 1.2 hier niet onder? Die heeft toch ook dezelfde motor met (neem ik aan) dezelfde riem?

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3527
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 22 februari 2021 05:09 PM
  [ # 117 ]

De terugroepactie gaat alleen over de turbo’s er is geen recall voor de 82 pk ongeblazen motor zoals in de C1. Die schijnen niet te maken hebben met dit probleem.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 22 februari 2021 05:12 PM
  [ # 118 ]

Die hebben ook geen directe inspuiting toch?

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 22 februari 2021 05:29 PM
  [ # 119 ]
Citroensmgz schreef:

De terugroepactie gaat alleen over de turbo’s er is geen recall voor de 82 pk ongeblazen motor zoals in de C1. Die schijnen niet te maken hebben met dit probleem.

Aah dan had ik daar even niet aan gedacht. Wel apart, want die gebruiken neem ik aan dezelfde riemen? Op één of andere manier kan ik me voorstellen dat het met directe inspuiting te maken zou hebben, maar ik vind het wel lastig te zeggen waar de link nou precies ligt. Wellicht iets met carterverdunning die anders gaat bij directe inspuiting?

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9849
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 22 februari 2021 06:11 PM
  [ # 120 ]

Het kan aan veel dingen liggen. Toen bij de C5 V6 werd overgeschakeld op een ander type nokkenasverstelling (scrabble?) ging het interval voor de D-riem van 120.000 naar 240.000.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
8 van de 15
« Eerste  < Vorige 6 7 8 9 10 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook