10 van de 12
« Eerste  < Vorige 8 9 10 11 12 Volgende > 
   
1.2 pure tech motor
JW
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 806
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 19 mei 2021 10:21 PM
  [ # 136 ]

Ter aanvulling: hierboven werd telkens gerefereerd aan de PureTech EB motoren. Die mogen alleen nog met de genoemde olie gevuld worden.

De 1.2 VTi EB2 HMX / HMW / HMZ / HMT / HMU motor zou nog wel met de B 71 2290 5W30 gevuld mogen worden.
Maar waar die precies in zit weet ik niet.
Als je de laatste 8 cijfers/letters van je VIN geeft kan ik dat checken.

Groet,
JW

Profiel  
 
JW
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 806
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 20 mei 2021 09:01 PM
  [ # 137 ]

Via jouw VIN VF7..HMZ….....  zie ik dat er een EB2F motor in zit. En in je VIN zie je ook de motorcode HMZ staan.
In het totaal overzicht van toe te passen motorolie zie je ook die HMZ staan, dat zou dan betekenen dat de Olie 5W30 met spec B71 2290 nog wel gebruikt zou mogen worden.

Het merkwaardige is echter dat die genoemd wordt bij de EB2, jouw EB2F zou kunnen vallen onder de EB2FF, die ook de code HMZ heeft, maar die alleen de Olie 0W30 met spec B71 2312 zou mogen krijgen.

Verder zie ik dat de D-riem met artikelnummer 16 088 875 80, opgeroepen via jouw VIN,  gebruikt wordt in de motoren EB0, EB0F, EB2, EB2F en EB2DT.

Kijk je naar het overzicht van de “toegestane oliesoorten” dan zie je dat er geen 1:1 relatie is tussen het gebruik van die D-riem, en de olie.
Immers, bij de EB2DT mag alleen de 0W30 met spec B71 2312 gebruikt worden, bij de anderen zou dat deels ook de 5W30 met B 71 2290 mogen zijn.

Oftewel, ik kan er geen brood van bakken.
Hopelijk kunnen mede forummers helpen dit dilemma op te lossen….

Groet,
JW

Afbeelding Bijlagen
Olie_EB_motoren_(600_x_447).jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Citroensmgz
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2788
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 20 mei 2021 09:32 PM
  [ # 138 ]

Het is misschien ook niet te volgen, maar ik zou geen risico nemen en de Ineo First 0W30 gebruiken.
Die mag er in, dus dat is geen probleem, en bij de latere motoren is dat de voorgeschreven olie.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
JW
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 806
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 21 mei 2021 12:07 PM
  [ # 139 ]

Zó zou ik het zelf ook doen, als het mijn auto zou zijn.

Dat zou dan gebaseerd zijn op “zekerheid-voor-alles”, niet op precieze informatie en argumentatie die zich baseert op de van PSA afkomstige documentatie.

Groet,
JW

Profiel  
 
andrehj
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 19-05-2021

Gepost: 21 mei 2021 07:14 PM
  [ # 140 ]

@JW Heel hartelijk dank voor alle uitzoekwerk.
Vanaf nu komt er zeker ook alleen maar olie volgens B71 2312 in, dat besluit had ik al genomen.
We hebben deze auto nu sinds een half jaar (van schoonouders overgenomen).
Momenteel is de km-stand ca 65.000, de auto is bijna 6 jaar oud, en volgens het kaartje zit er nu 5W30 in, sinds ca 50.000. De kans ie groot dat ie bij de oliewissel rond 25.000 km ook 5W30 heeft gekregen. Wat er af-fabriek (in 2015) in zat weet ik niet.
Onderhoud is gedaan bij een Citroen-specialist, geen dealer.

Nu zit ik dus met een distributieriem die niet in de terugroepactie valt (distributieriem moet alleen bij elke beurt worden gecontroleerd) en waarvan ik weet dat die een groot deel van de tijd niet in de beste olie heeft gedraaid.

De grote vraag is nu: Zal ik bij de beurt (over een paar weken) de distributieriem laten vervangen?

Profiel  
 
JW
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 806
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 21 mei 2021 07:38 PM
  [ # 141 ]

Ik herinner me dat daar een discussie over geweest is.
Je kunt op relatief simpele manier (laten) checken of de riem aan het schilferen is, of nog in goede staat verkeert.

In het eerste geval moet je ‘m zeker niet laten zitten, dan moet ook gecheckt worden of er schilfers in de olie zitten.
In het tweede geval kun je ‘m laten zitten, tot aan de geplande wissel.

Groet,
JW

Profiel  
 
andrehj
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 19-05-2021

Gepost: 22 mei 2021 08:27 AM
  [ # 142 ]
JW schreef:

Verder zie ik dat de D-riem met artikelnummer 16 088 875 80, opgeroepen via jouw VIN,  gebruikt wordt in de motoren EB0, EB0F, EB2, EB2F en EB2DT.

Dat is ook bijzonder, want volgens deze post (https://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/2082108/) in dit topic zou ik nog de oude riem (1610870580) moeten hebben, omdat de nieuwe (1608887580) pas in 2017 is ingevoerd, en onze C3 van 2015 is.

Profiel  
 
JW
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 806
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 22 mei 2021 09:38 AM
  [ # 143 ]

Dat is dan, naar ik veronderstel nog de oude riem, waar die problemen mee geweest zijn.
Nú wordt nog slechts die nieuwe opgeroepen bij SC.

Groet,
JW

Profiel  
 
andrehj
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 19-05-2021

Gepost: 22 mei 2021 07:01 PM
  [ # 144 ]

Zojuist onze distributieriem maar eens geinspecteerd, zie de bijgevoegde foto.
(Betreft een Citroen C3 1.2 vti 82pk van 2015, met ca 65.000km).

Ik vind de riem er nog wel prima uitzien, opschriften zijn nog goed leesbaar, bewijs ervoor dat het nu zichtbare oppervlak ook het originele oppervlak is.

Opschrift op de riem is   9807527380   118 RPP PLUS 160
(kun je hartstikke mooi aflezen door de auto op de (iets aflopende) oprit in z’n 5 te zetten en langzaam naar voren te trekken, kun je de hele buitenkant van de riem inspecteren)

Voorlopig laten we de riem dus nog maar even zitten en gaan we ons aan het voorschrift houden van een inspectie bij elke onderhoudsbeurt. Die inspectie gaan we alleen zelf maandelijks doen.

P.S. Weet iemand hoe je hier een afbeelding in het bericht krijgt d.m.v. de img tags ipv als bijlage?

Afbeelding Bijlagen
Distributieriem_ingezoomd.jpgDistributieriem_opschriften.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
JW
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 806
Geregistreerd: 18-12-2004

- C5 Aircross-Hybride
Gepost: 23 mei 2021 12:03 AM
  [ # 145 ]

Dat is nog het oude type riem, zo te zien.
Goed bijhouden dus, en ik zou niet aarzelen om er toch maar een nieuw type in te zetten.
Het verschil is goed te zien in die eerdere posting.

Groet,
JW

Profiel  
 
RogerH
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 153
Geregistreerd: 14-05-2005

Gepost: 28 juli 2021 05:07 PM
  [ # 146 ]

Ik heb ruim 2 jaar geleden het probleem met de afschilferende distributieriem gehad. Deze is toen door Citroën onder garantie vervangen. Een half jaar later kreeg ik een melding “Storing in motor” (foutcode P0011: “A” Camshaft Position - Timing Over-Advanced or System Performance - Bank 1). Deze melding ging min of meer vanzelf weer weg en daarna heb ik er twee jaar geen last van gehad.

Onlangs stak deze P0011-fout tijdens een lange rit weer de kop op. Naar wat ik her en der heb gelezen is een mogelijke oorzaak (en gezien de historie denk ik ook een waarschijnlijke) vervuiling van de elektrokleppen van de nokkenasverstelling, mogelijk als gevolg van het probleem met de distributieriem. Ik wil proberen de kleppen met hulp van iemand die veel meer van auto’s weet dan ik uit te bouwen, te reinigen en weer in te bouwen.

Is dit gemakkelijk te doen? Of moet juist eerst van alles en nog wat worden verwijderd? Zijn er ergens beschrijvingen of filmpjes van? Zijn er complicaties waar ik rekening mee moet houden?

Profiel  
 
jantje1948
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8983
Geregistreerd: 21-04-2006

- C4 (2004-heden) 1.6 16v
Gepost: 28 juli 2021 05:15 PM
  [ # 147 ]

Ik zou in ieder geval ook de oorzaak aanpakken als het inderdaad van de riem af komt.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive.

Profiel  
 
RogerH
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 153
Geregistreerd: 14-05-2005

Gepost: 16 september 2021 09:21 AM
  [ # 148 ]
jantje1948 schreef:

Ik zou in ieder geval ook de oorzaak aanpakken als het inderdaad van de riem af komt.

Die brakke distributieriem heeft de Citroëngarage 2,5 jaar geleden al onder garantie vervangen. Ook zie ik erop toe dat de olie strikt conform Citroënspecificaties is (PSA B71 2312). 25000 km later ziet de riem er nog steeds goed uit.

RogerH schreef:

Is dit gemakkelijk te doen? Of moet juist eerst van alles en nog wat worden verwijderd? Zijn er ergens beschrijvingen of filmpjes van? Zijn er complicaties waar ik rekening mee moet houden?

Volgende week wil ik de elektrokleppen van de nokkenasverstelling er uit halen om ze schoon te maken. De garagist had aangeraden om ze ook te verwisselen zodat je kunt zien of er iets mis met met de klep zelf (dan verhuist de storing naar de andere nokkenas).

Kan ik de elektrokleppen zonder meer verwisselen? Of is er dan nog een inregelprocedure noodzakelijk?

Profiel  
 
d-super
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 199
Geregistreerd: 05-06-2004

- ID/DS DSuper
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 110PK
Gepost: 16 september 2021 07:17 PM
  [ # 149 ]

Je kan ze zonder meer vervangen, er is geen inregelprocedure.
Bouten vastzetten met 0,8 daNm.

Profiel  
 
RogerH
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 153
Geregistreerd: 14-05-2005

Gepost: 29 september 2021 02:42 PM
  [ # 150 ]

Hartelijk dank voor deze informatie! Daardoor hebben we vandaag de werkzaamheden met een gerust gevoel uit kunnen voeren.

De elektroklep voor de inlaatnokkenas bleek minimaal vervuild (m.i. niet zodanig dat dit een fout P0011 kan veroorzaken), die van de uitlaatnokkenas was schoon. Verder hebben we de kleppen verwisseld: mocht fout P0011 op enig moment terug komen als P0014, dan moet er gewoon een nieuwe klep in.

Profiel  
 
 
10 van de 12
« Eerste  < Vorige 8 9 10 11 12 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2022 | adverteren
Facebook