11 van de 15
« Eerste  < Vorige 9 10 11 12 13 Volgende >  Laatste »
   
De baby Bentley van Wimb: Ons bin zuunig
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6066
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 17 juli 2022 07:48 AM
  [ # 151 ]
Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 18 juli 2022 08:23 AM
  [ # 152 ]

Ik heb nog ‘ns zitten peinzen over het niet-aangesloten slangetje. Dat BBY-blokje heeft achterop die rare carterontluchtingsnorkel met membraan en klep. En dus dat ontluchtingslangetje bovenop het nokkenasdeksel.

De AJ-V8 heeft iets soortgelijks: een ‘partial breather hose’ op de linker bank en een ‘full breather hose’ op de rechter. Die linker gaat naar het gasklephuis en de rechter zit aangesloten op de luchtaanzuigbuis.
Bij werkzaamheden aan de motor van de Jag moet heel vaak die aanzuigbuis weggehaald worden en dan moet dus ook de full breather hose los. Ik ben die één keer vergeten vast te zitten en daar word je meteen bij het starten aan herinnerd omdat de motor vol in toeren gaat. En natuurlijk gaat het MIL-lampje branden omdat het motormanagement een overijverig beschermend moederinstinct heeft.

Daarentegen merk je bij de Seat weinig verschil. De foutmelding kreeg ik ook pas nadat de inleercyclus opnieuw was doorlopen.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 18 juli 2022 08:31 AM
  [ # 153 ]

Verder wil ik nog een vraag in de groep gooien:

Het BBY-blok is een notoire oliezuiper en daar zijn verschillende oorzaken voor die alle zijn te herleiden tot een slecht ontwerp. Het is dus raadzaam om regelmatig het oliepeil te controleren.
Maar nu komt het. De manier van peilen is met vaagheden omgeven. Het enige waar op het wereldwijde web wel consensus over is, is dat het trekken van de peilstok, schoonmaken, terugsteken en aflezen waarschijnlijk niet het juiste peil aan zal geven.
Lekker dan; ik wil niet weten hoe het niet moet maar hoe het wel kan. Dus mijn vraag is: ‘Wat is dan wel een betrouwbare manier?’

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43038
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 18 juli 2022 08:52 AM
  [ # 154 ]

Dit klinkt lullig, zo is het niet bedoeld: motor laten warm draaien, afzetten, uur laten staan, olie AFTAPPEN en in een maatbeker vaststellen hoeveel olie er is uitgekomen. Dit is de manier waarop we bij de Alfa 155 olieverbruik moeten meten. Olie verversen, vuldop verzegelen, 1000 km rijden en dan aftappen zoals boven..

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25384
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 18 juli 2022 09:08 AM
  [ # 155 ]

precies dit heb je bij de subaru ook. pijlstok is een farce. Pas bij aftappen weet je hoeveel er nog in zat..
In 5000 km was de helft van de inhoud weg terwijl de pijlstok nog halverwege aangaf = 0,5 liter.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 18 juli 2022 09:17 AM
  [ # 156 ]
waterman schreef:

Dit klinkt lullig, zo is het niet bedoeld

Zo vat ik het ook niet op, die Alfaprocedure heb ik vaker gehoord.

De Jag heeft ook een gebruiksaanwijzing:
1) een nieuwe peilstok kopen omdat ze de lengte ooit ‘ns hebben gewijzigd. Dat kost niet de wereld, maar de huidige is gewoon goed en optie twee werkt ook:
2) koude motor starten, 30 seconden laten draaien en dan het niveau aflezen.

Ik heb voor de gein het afgelopen weekeinde een andere suggestie gevolgd dan wat jij schrijft. Warme motor uitzetten, 10 minuten laten staan, peilen, weer 10 minuten wachten en weer peilen. Het verschil tussen de eerste en tweede meting was ruim een kwart liter.
En ik weet zeker als ik nu ga kijken (koude motor) ik weer iets anders aflees.

Bij het verversen komt er in ieder geval altijd minder olie uit dan ik op grond van de peilstok zou mogen verwachten. En dan hou ik rekening met de inhoud van het filter.
Voor de komende wissel heb ik een filter met terugslagklep besteld. Ik ben benieuwd of dat wat uitmaakt.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7696
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 19 juli 2022 07:22 AM
  [ # 157 ]
bogaard77 schreef:

pijlstok is een farce

Hij wijst altijd de verkeerde kant op? Wink

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 19 juli 2022 07:25 AM
  [ # 158 ]

En er wordt een nieuw hoofdstuk toegevoegd aan de saga.
Gisteren ontving ik van de Nederlandse tak van DPD dat de twee pakketten zijn overgedragen. Volgens hunnie d’r live-tracking liggen de spullen nu in het bezorgcentrum te wachten op uitlevering door de chauffeur.
De Poolse tak daarentegen wacht sinds 14 juli geduldig tot Autodoc de spullen overdraagt.

Volgens mij is DPD de afkorting van Die Polische Dreck. Laughing

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 19 juli 2022 04:33 PM
  [ # 159 ]

En zoals elk sprookje eindigt de saga van DPD ook met ‘en hij leefde nog lang en gelukkig.’ Dat is te zeggen, lang zal ik leven want ik ben mijn hele leven er al van overtuigd dat ik 89 jaar word. Of dat ook in een gelukkige staat zal zijn, moet de toekomst uitwijzen.

De vraag is hoe de saga tot zulk een einde is gekomen. Nou, gewoon hè.
Ik ben vanochtend naar het pick-up point gewandeld en heb mijn verhaal gedaan. De man zag geen reden tot zorg, maar zou het in de gaten houden. En dat vind ik het fijne van een dorpsgemeenschap: daar is zo’n opmerking ook daadwerkelijk gemeend.

In de loop van de ochtend kreeg ik de mailtjes van DPD met de geschatte aflevertijd. En inderdaad kreeg ik een paar uur later bericht dat ze ter ophaling klaar lagen.
En aldus geschiedde.

Nu nog twee beundagen plannen om Project Bentley af te ronden en dan kan ik eindelijk de aandacht richten op de Jag. Want ook die heeft intussen een lijstje met dingen die toch echt gedaan hadden moeten worden.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 24 juli 2022 07:23 AM
  [ # 160 ]

Gisteren was een fijne dag om aan het waggie te klussen; niet te warm, niet te koud.
Het slakkenhuisachtige inlaatspruitstuk losgehaald en zo goed en zo kwaad mogelijk van binnen schoongemaakt. De poorten van nieuwe seals voorzien. En als die constructie weg is dan is de achterkant van het blok goed bereikbaar, dus een nieuwe klopsensor gemonteerd. Slakkenhuis teruggebouwd en het gasklephuis met een nieuwe stalen pakking gemonteerd omdat de oude niet meer vlak was.

Daarna de oliedruksensor en de temperatuursensor vervangen. Op de planning stond ook een nieuwe thermostaat. Daarvan zijn twee types in omloop: een in een soort kunststof schat en een ‘klassieke’. Helaas blijk ik de verkeerde besteld te hebben, er moet gewoon een klassieke in.

Het doosje met bestelde onderdelen wordt langzaamaan leger.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 01 augustus 2022 08:12 AM
  [ # 161 ]

En in het weekeinde weer verder geklust, helaas.

Wat is het geval?
De uitlaat bestaat uit achtereenvolgens een gecombineerd uitlaatspruitstuk met katalysator. Daarop zit een pijp met tweede katalysator die onder de motor doorloopt tot ongeveer de B-stijl. Daar gaat de uitlaat over in een middendemper en einddemper. Ook dat is weer één geheel dat met een sierlijke bocht over de vaste achteras heen gaat. Rolling Eyes

Iemand heeft ooit ‘ns vóór de tweede kat een stukje pijp er tussen gelast. Vraag met niet waarom, maar hierdoor zaten de tweede kat én de ophanghaken ruim twee centimeter te ver naar achteren waardoor de hele uitlaatconstructie niet lekker vrij hing. Geen rammel of zo, maar het duwde tegen het motorblokje. Echter het stond niet hoog in mijn irri top-5.
Omdat ook de buitenmantel van de einddemper steeds verder begon open te barsten en de randen van de middendemper niet meer inspectieklasse 1 of 2 hebben, was het tijd geworden om het geheel te vervangen.
En dat zou ik dus afgelopen vrijdag gaan doen bij de doe-het-zelf garage in Westbroek. Helaas blijkt die alleen nog maandag t/m woensdag open. Dus vandaar dat ik het weekeinde onder de auto heb rondgekropen om met de uitlaat bezig te zijn.

En dit is nu net het soort klussen waar mijn lichaam niet tegen kan: op mijn rug liggend boven mijn hoofd bezig zijn. In no time word ik stront- en strontziek: misselijk, zweten en vooral duizelig. Dus rustig aan, ben ik in etappes aan het werk geweest.
Eerst het totaal verroest verbindingsstuk losgemaakt. Daarna de eindconstructie uit de rubbers gehaald en die vervolgens in tweeën gezaagd (die nieuwe midden- en einddemper zijn wel twee losse delen.)
En na de nodige rust, vocht en frisse lucht rustig verder gegaan met montage.

De volgende dag de katalysator vervangen. Helaas trok ik het niet meer om ook nog de lambdasensor te vervangen, dus dat komt nog een keer.

De uitlaatdelen liggen nat in de tuin te liggen. Als het droog is én ik tijd heb dan zal ik daar foto’s van maken.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9132
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 01 augustus 2022 08:34 AM
  [ # 162 ]
wimb schreef:

inspectieklasse 1 of 2.

Conform NEN2767? Laughing

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 01 augustus 2022 08:47 AM
  [ # 163 ]

Inderdaad. Om preciezer te zijn: NEN2767-4. Laughing

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 02 augustus 2022 08:59 AM
  [ # 164 ]

En schuld maakt belofte, dus hierbij de foto’s.
De einddemper:
,
middendemper:

en de downpipe met het broddelwerk:

Als ik zo de foto’s bekijk dan lijkt het nog best okay allemaal, maar de felsranden van de middendemper zijn al behoorlijk krokant. De nieuwe delen hangen mooi vrij waardoor de trillingen aan de auto veel minder zijn.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3223
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 14 augustus 2022 08:16 AM
  [ # 165 ]

De afgelopen tijd heb ik ook de wielsnelheidssensoren (die vaak per abuis ABS-sensoren worden genoemd) vervangen. Achter was dat gewoontegetrouw appeltje-eitje. Echter, voor was een ander verhaal omdat die kunststof dingen zich in het fuseehuis hadden vastgevreten. Dus uitbikken, gat schoonmaken en nieuwe er in.
Nadat ook de rechter was vervangen, was het een en al ellende. O.a. bij de eerste paar keer remmen lijkt het of er een handvol grind tussen remklauw en schijf zit. Dus de handheldtool gepakt en het waggie uitgelezen:

Het ABS-lampje knipperde vaag tijdens het rijden en dat valt met de huidige zonnige dagen vrijwel niet op.

Fout gereset, maar die kwam steeds terug. Ergo, een probleem in het ABS-gedeelte. hmz En dat kan zijn,in volgorde van afnemende waarschijnlijkheid:
- een draadbreuk,
- een stukkende ABS-unit,
- een stukkende sensor,
- een falende magneetring (de baby Bentley heeft geen getande ring maar een magneetring die onderdeel is van het wiellager)

Op basis van het gedrag van het lampje lijken de eerste twee opties de meest voor de hand liggende. Het doormeten van ALLE draden is nogal een uitdaging, dus heb ik eerst maar de rechter sensor doorgepiept alsmede de steker naar de unit. Dat gaf geen duidelijk uitsluitsel, dus VAGCOM gepakt:

En daarmee zijn de opties een gare sensor of een gare magneetring. Gelukkig bleek een nieuwe sensor de oplossing.

Echter, het remmen was nog steeds niet hoe het moest zijn. En het ABS-lampje flikkerde nog steeds bij het op contact zetten. WTF!
Dus de auto nog een keer HELEMAAL op fouten uitgelezen en zo ongeveer elke module had een opgeslagen en daarmee als permanent gemarkeerde storing in het CANBUS-circuit. Nadat ik al die fouten had gewist, remt de auto nu zoals het hoort. Maar .....
Dat mottige ABS-lampje knipperde nog steeds bij op contact zetten. Dus van de week de klokkenwinkel uitgebouwd en toen bleek dat er in het verleden behoorlijk aan gebeund is. Dat ABS-lampje is een gare SMD-LED, of de aansturing daarvan.
Waar ik van schrok is dat in het verleden zwarte tape over het het motorstoringslampje is geplakt zodat je dat niet ziet branden. gulp

Afijn, long story short; ik heb een andere tellerunit gescoord waarmee ik morgen naar MT Automotive ga. Hij zal de tellerstand en de startblokkering klonen.

Oh, en ik heb natuurlijk de zwarte tape weggehaald. Nu zie ik na drie jaar eindelijk het motorstoringslampje een paar seconden branden bij op contact zetten. dance

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
 
11 van de 15
« Eerste  < Vorige 9 10 11 12 13 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook