3 van de 3
 < Vorige 1 2 3

De baby Bentley van Wimb
wimb
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2867

Gepost: 17 oktober 2020 09:06 AM
  [ # 31 ]

De APK vervaldatum van de Jaaag is 1 november en dat vind ik een makkelijk te onthouden dead-line. Echter, van de Bentley weet ik alleen dat het ergens in november is.
Omdat het Britse staal sinds vorige week weer ruim een jaar het milieu mag verpesten, heb ik maar gelijk doorgepakt en ook de Duitse Spanjaard weggebracht.
Er moest wel het een en ander aan gebeuren voordat ‘ie werd goedgekeurd: een gebroken voorveer, een gare remslang, versleten bandje en het glaasje van de kentekenverlichting ontbrak.
Ik heb gelijk ook maar een nieuwe accu er in laten zetten omdat de uiterste houdbaarheidsdatum van degene die er in zat, ruim 6 jaar geleden verstreken was.

Al met al dus weer een investering in een auto waarvan ik steeds zeg dat hij naar de sloop gaat zodra er grote reparaties aan zijn. Maar tja, hij is niet rot, het zijn goedkope zaken en hij start, loopt en rijdt verder zonder problemen. Wat ook meetelt is dat hij goedkoop in gebruik is.

En de keurinng? Goedgekeurd met de aantekening ongelijke bandenspanning op een as. Dezelfde aantekening die de Jaguar heeft. Laughing

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  

wimb
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2867

Gepost: 20 januari 2021 06:32 AM
  [ # 32 ]

We zijn inmiddels enkele maanden verder en de baby Bentley doet braaf z’n werk als daily driver. En met nukken van een baby:
Eind oktober besloot de recirculatiestand er mee te nokken. Die gebruik ik regelmatig omdat er, ondanks het interieurfilter, boombladeren in het ventilatorhuis komen en dat geeft een irritante ratel. Door de blower even op recirculeren te zetten schieten ze dan los.
Afijn, Deutsche Engineering, dus het ventilatorhuis zit onmogelijk ingebouwd: Een deel van de middenconsole los, handschoenenkastje er uit, nog wat zijspul van het dashboard en dan heb je min of meer toegang tot het ventilatorhuis. Na wat geklooi de auto op contact gezet en, ja, de recirculatie doet het weer. De auto was zo blij met deze reparatie dat uit pure vreugde het airbaglampje bleef branden. Grrrr
Het blijkt dat bij VAG een tijdelijke airbagstoring als permanente storing wordt opgeslagen. In mijn geval had de passagiersairbag zich niet gemeld omdat ik de steker had losgetrokken om het handschoenenkastje te kunnen verwijderen. Duh.
Gelukkig is dat met een VAG-geschikte OBD-scanner te resetten. En die dingen zijn maar een paar tientjes.

Nu was het zo dat de auto al heel lang soms een kraak had. En een paar weken geleden tijdens een rit werd het zowel luider als vaker dan soms. Hmmm…. Een vlugge visuele inspectie leerde dat de pokkepokstangetjes links en rechts volledig aan gort waren: rubber hoezen heel erg ver opengescheurd en het vet goeddeels weg. Dus nieuwe besteld en meteen maar nieuwe rubbers voor de stabilisatorstang.

Helaas, het gekraak bleef. Omdat het bij de Seat ook kan liggen aan de draagarmrubbers, of de bevestiging van de fuseekogel, of, of of, heb ik de auto naar de plaatselijke beun gebracht. Het bleek een verrotte homokineet te zijn. Omdat hij geen zin had om de homokineet te vervangen (wat ik me goed kan voorstellen), heeft hij er voor 100 Euro een nieuwe aandrijfas in gezet. Mr. Green

Het hok rijdt weer kraakvrij en stuurt ook weer strak. En mag dus blijven.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  

3 van de 3
 < Vorige 1 2 3

© Citroën-Forum 2003 - 2021 | adverteren
Facebook