10 van de 12
« Eerste  < Vorige 8 9 10 11 12 Volgende > 
   
DS19 1966 Break Techniek update
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10280
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 27 april 2023 01:25 PM
  [ # 136 ]

Ja, en in het hoofdstuk “conduite et entretien” van de RTA staat ook dat je de compressor af en toe een drupje olie moet geven.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Bull Frog Bleu
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 27-03-2005

Gepost: 27 april 2023 03:15 PM
  [ # 137 ]

Dank je wel heren. Dat wordt dus zoeken naar een tweetal klaxons dit weekend. Doe gerust een berichtje als je wat hebt liggen.

Citroen rolls better then a Rolls!!

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 27 april 2023 08:21 PM
  [ # 138 ]

In mijn Id (1967) moet ik de lichtschakelaar indrukken om te toeteren. Beetje indrukken is 1 claxon (en ville). Verder indrukken dan gaan ze allebei (en route). De twee zitten linksvoor in de motorruimte.  Het zijn twee electro-mechanische claxons, Sonors, de ville toetert wat zachter en lager dan de route. Volgens mij (in mijn geheugen) had alleen de Pallas ook luchttoeters.

Een toeter is een heel belangrijk onderdeel in een auto. De toeter is er om bij naderend onheil de omgeving te waarschuwen en om ongelukken te voorkomen. Ik ben ooit op een smalle weg een vrachtwagen tegengekomen die midden op de weg op mij afreed. Gelukkig deed mijn toeter het, anders had ik de berm moeten kiezen en waarschijnlijk deze post niet kunnen posten.

Dit weekeinde kun je vast wel wat vinden in de oud ijzer bakken van de DS specialisten Wink

VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 27 april 2023 08:25 PM
  [ # 139 ]
jantje1948 schreef:

Ja, en in het hoofdstuk “conduite et entretien” van de RTA staat ook dat je de compressor af en toe een drupje olie moet geven.

Wel de juiste olie en dus geen motorolie of zomaar olie Wink

 

VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3714
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 27 april 2023 08:44 PM
  [ # 140 ]

De juiste olie is een drup motorolie, zoals je ook op de verdeleras moet doen. Bij iedere kleine beurt, vroeger al en dus nu nog steeds.
Motorolie was om het makkelijk te houden.

( Ja, er is speciale compressor olie, maar in die compressor zit een heel simpele schottenpomp die het prima doet met motorolie, geen high-tech compressor).

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Jeroen Simons
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 27-03-2011

- 2CV 2CV6
- Overig Mobylette
- C5 2.0 automaat
- Ami 8
- GS/GSA 1130 berline
- ID/DS 19b
Gepost: 27 april 2023 08:59 PM
  [ # 141 ]

Citroensmgz, Dat kan natuurlijk ook.. Mijn ervaring (weliswaar 1985 of in die jaren, misschien met de huidige dunne motorolie geen relevant issue meer) was dat de schotjes met motorolie vast zaten (kleefden) waardoor de Maserati luchthoorn die ik toen had laat, amechtig of zelfs niet tot actie kwam.

VrGrJ
Citroën, dat rijdt pas fijn
bye2

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27914
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 27 april 2023 09:31 PM
  [ # 142 ]

Moderne dunne olie was er in de tijd van de DS nog niet. Als er toen motorolie werd voorgeschreven lijkt me dat er gewoon 20W50 wordt bedoeld net zoals er in de motor gaat.

Profiel  
 
OB73
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 24-12-2016

- C5 Tourer 2.0 HdiF Confort
- ID/DS DS21 BVH '67 Pallas
Gepost: 27 april 2023 10:14 PM
  [ # 143 ]

DS ‘67 met 1 mechanische Ville claxon voor dove moeder overste en daarbovenop 2 mechanische Route claxons plus 2 luchthoorns voor slome Pierre op z’n trekker.

Toen ik de auto kreeg was er geen beweging in het compressortje te krijgen. Op advies er een beetje naaimachineolie in gedruppeld, een paar uur later snorde het ding blij. Heb er later wat dikkere olie in gedruppeld, maar verder weinig omkijken naar. Denk ook niet dat de olie zo nauw komt. Het blije snorren nooit meer gehoord door die takkeherrie Laughing

Wat je zoekt is dit beugeltje, compressor (incl. afneembare kap met stopje, zit op eerste foto ondersteboven op beugel), relais (Sanor) en paar hoorns. Die hoorns zitten op een kwetsbare plek vanwege reservewiel, bevestigingsbout is nog wel eens uit de kunststof hoorn gebroken. Maar zolang er nog genoeg schroefdraad is…
Happy hunting!

Afbeelding Bijlagen
1.jpg2.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Bull Frog Bleu
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 27-03-2005

Gepost: 19 mei 2023 08:09 AM
  [ # 144 ]

Dank OB73 voor de heldere plaatjes.
Mocht ik er eentje vinden komt die in het vooronder. Tot die tijd een stel Citroën toeters op dubbele beugel gemonteerd aan de passagierszijde.

Inmiddels is de hydroliek helemaal klaar en op lekje bij hydroliekpomp na lekvrij. Lijkt me voor een DS beginner toch een aardige score. Pomp gaat deze week richting revisie.

Aan de achterzijde de afdekkapjes van de hydroliek gemonteerd. Ga nog op zoek naar een origineel onderste afdichtplaatje zittend onder de hoogteregelaar. Het nieuwe exemplaar dicht niet af. Bij de voorzijde kwam ik erachter dat deze afdekplaten eerst gemonteerd hadden moeten worden en dan pas de hele neus en spatborden Smile Vandaag de boel eens demonteren en weer opbouwen.

Alle verlichting weer werkend gekregen. Reuze benieuwd of dat als het donker is zichtbaar wordt. Het is niet denderend veel licht. Misschien eens wat LED pitjes in proberen.

Citroen rolls better then a Rolls!!

Profiel  
 
Bull Frog Bleu
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 27-03-2005

Gepost: 20 mei 2023 08:15 AM
  [ # 145 ]

De voorste afdichtkappen van de hydroliek op zijn plek. Spatborden lagen er met vier boutjes snel weer naast. Daarmee viel het mee.

Onder de benzinetank hangt steeds een drup benzine. Bleek dat de aftapplug nog wat strakker kon. Of zou die door resonantie en hergebruikte afdichting kunnen lostrillen? Gelukkig nog niet helemaal afgedankt met 65 liter Smile

 

Citroen rolls better then a Rolls!!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43276
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 20 mei 2023 08:54 AM
  [ # 146 ]
Bull Frog Bleu schreef:

Onder de benzinetank hangt steeds een drup benzine. Bleek dat de aftapplug nog wat strakker kon. Of zou die door resonantie en hergebruikte afdichting kunnen lostrillen?

 


Nee. Zat gewoon niet goed genoeg vast.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Bull Frog Bleu
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 27-03-2005

Gepost: 20 mei 2023 09:13 AM
  [ # 147 ]

Merci, van de week nog een keer controleren en aftanken

Citroen rolls better then a Rolls!!

Profiel  
 
Bull Frog Bleu
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 27-03-2005

Gepost: 22 juli 2023 04:57 PM
  [ # 148 ]

De tank is nu mooi droog met nieuwe pakking en goed aangedraaid.

Inmiddels een fraaie claxon gevonden voor de 2e neus en gemonteerd.

Nu enkel nog de oude Familiale voorbank (of stoelen) monteren en wat fris rubber om de velgen.
Voor de voorbank en oud type stoelen ben ik nog op zoek naar rails en montage materiaal.
Mocht iemand wat liggen hebben doe maar een berichtje.

18 augustus staat de afspraak voor de RDW en kan ik legaal de baan op met de Familiale

Citroen rolls better then a Rolls!!

Profiel  
 
Bull Frog Bleu
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 27-03-2005

Gepost: 12 augustus 2023 07:50 AM
  [ # 149 ]

Afgelopen week de banden gemonteerd en de motor- en versnellingsbakolie gewisseld. Was na 30 jaar toch echt wel aan vervanging toe Smile Na een paar duizend kilometer maar weer eens doen dan kan hij er weer even tegen.

Met behulp van een DS liefhebber en de DS Club stoelrails gevonden voor de oud type voorstoelen en gemonteerd. Rails voor de voorbank later nog eens compleet zoeken.

Citroen rolls better then a Rolls!!

Profiel  
 
Bull Frog Bleu
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 852
Geregistreerd: 27-03-2005

Gepost: 23 september 2023 07:46 PM
  [ # 150 ]

De eerste kilometers zitten erop en belangrijkste is gelukt een Nederlands kenteken. De familiale mag nu legaal de wegen sieren.

Net voor de keuring ging de motor met vroegpensioen. Gelukkig (of ongelukkig voor medeweggebruikers) stond ik op de vluchtstrook van een snelwegafrit. De vriendelijke berger bracht me naar RDW station. Goedgekeurd en met Berger nummer 2 retour.

Titel Techniek update blijft daarmee nog even staan Smile
Aanvangen met een motorrevisie. Inmiddels alweer de nodige zaken gedemonteerd en de kop gedemonteerd om naar de oorzaak te zoeken. Na een korte ratel viel de motor weg. De kop licht er inmiddels naast en de boosdoener werd meteen zichtbaar. Gebroken zuigerveren die de zuigerwand en zuiger kapot hebben geslagen. Ga het blok verder uit de auto demonteren om te kijken hoe de lagers, kruk- en nokkenas zijn. Maar eens bedenken of ik het origineel aanpak of een knap ruilblok monteer. Nu de bak er toch af gaat meteen koppeling vervangen en de bak laten controleren.

Citroen rolls better then a Rolls!!

Profiel  
 
 
10 van de 12
« Eerste  < Vorige 8 9 10 11 12 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook