3 van de 3
 < Vorige 1 2 3

CX 25 GTI turbo (overgangsmodel)
trxke
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1263

- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- Xantia Break 1.8i 16v
- C5 2.0i 16v break
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
Gepost: 23 november 2022 08:06 PM
  [ # 31 ]
Dwalf schreef:

Dat van de aftermarket airco is iets dat ik later ga oplossen. Jammer dat het aftermarket is, ik zal op mijn reserveblok kijken of die origineel is. (Ja, de vorige eigenaar heeft een 2de blok mee verkocht met alles erop en eraan (airco, HD pomp, versnellingsbak, motorcomputers,...)

...

Dat van het turboplaatje blijft me wel fascineren. Het kan wel een vroege turbo zijn.
ORGA 2901, dus 18/10/1984.
De CX turbo is geïntroduceerd in oktober 1984 (denk ik), dus echt 1 van de eerste turbo’s!!!!
...

De airco in je CX is inderdaad aftermarket en gezien de serie 2 bedieningsknop en de wijze van inbouwen vraag ik mij af hoe het elektrisch is aangesloten.
Want dat was wel eens het probleem bij de achteraf ingebouwde systemen, met storingen aan de koelfans waardoor de motor te warm werd en leeglopende accu tot gevolg.

Ik heb zelf in mijn serie1 GTi Turbo een originele airco ingebouwd en dat is de setup van je reserve motor (dit is trouwens zo voor alle handgeschakelde 2500 motoren benzine en diesel)
De turbo’s benzine en diesel hebben wel een andere condensor dan de atmosferische motoren en ook is de plaatsing van de droger anders bij de turbo’s.
Er zijn van het Behr ventilatiesysteem origineel maar 3 varianten op het airco systeem, 1 voor de Douvrins, 1 voor de 2500 automaat en 1 voor de 2500 handgeschakelde(benzine en diesel) waar dan enkel bij de turbo’s de condensor anders is en daarom ook de droger op een andere plaats zit.
Allen hebben de Sanden SD508 compressor al is er wel verschil in de aandrijving en ophanging.
Nu is het wel zo dat de serie 1 GTi Turbo en de serie 1 TRD Turbo een specifieke aircokabelboom hebben die zich onderscheid van alle andere type’s en hier heb ik voor mijn auto erg lang achter gezocht, maar met die kabelboom werkt het systeem probleemloos en is het elektrisch gedeelte makkelijk om te bouwen.

Mijn GTi Turbo heeft trouwens orga 2907 en is dan van 23/10/1984, ik ben erg benieuwd naar je motor nummer de mijne heeft 000066

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  

Dwalf
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 44

- BX 19 GT
- BX BX DIGIT
Gepost: 24 november 2022 11:40 PM
  [ # 32 ]

Om het nog even over de airco te hebben. Bijna alle cx turbo’s op youtube hebben de indeling die in de auto zit. Wel hebben die vaak geen airco.

Het organummer is een vreemd geval. Zoals eerder aangehaald is het 2901, oktober 1884. De auto is ingeschreven eind november 1985, motornummer is 07000221, een vroege gti turbo motor. Mijn chassisnummer is NK40- -  . Dit is dan weer een veel later turbo chassisnummer.
@trxke heeft bijna dezelfde organummer, motor nummer 66, 160 motoren voor de mijne, waarvan het orga ouder is.

Iemand die wat licht kan werpen op dit raadsel?

BX 19GT story: https://flic.kr/ps/3Rz8g9
CX 25 GTI turbo fotoalbum: https://flic.kr/s/aHBqjAboGF

Profiel  

break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7324

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
- CX 25 Prestige
Gepost: 25 november 2022 07:56 AM
  [ # 33 ]

De opstelling onder de motorkap (de aandrijving van de HD pomp) hangt samen met de aanwezigheid van de fabrieksairco. En dat van die nummers: bij de DS was het heel gebruikelijk dat als er even een hikje in de productie was, er even werd gekeken of er nog ergens een onderdeel buiten de productie lijn lag. Wellicht was dat 10 jaar later nog steeds zo.

Profiel  

Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3079

Gepost: 25 november 2022 10:19 AM
  [ # 34 ]

Op Quai de Javel werden chassis nummers aan het eind van de productielijn ingeslagen. Ik denk dat dit de eerste jaren in Aulnay ook nog gebeurde. Met een chassisnummer waren ze voor de commerciële afdeling, auto’s voor intern gebruik ( om problemen met de productie op te lossen, d.w.z. problemen die optraden tijdens de productie en die niet direct verholpen konden worden, die voor de studie van onderhoud gebruikt werden, uitgeleend aan “derden” voor onderzoek , dus ook zonder kenteken) die dus niet direct op de weg kwamen kregen pas “later” als ze alsnog op de weg zouden komen een chassisnummer.
Tijdens de productie was het “numero de coque” het bepalende nummer voor de logistiek van de productie ( welke uitvoering etc.) , dat was ingevoerd met de productie van de DS, daarvoor werd het motornummer hiervoor gebruikt. Niet vergeten dat in Frankrijk tot in de jaren 60 het niet gebruikelijk was een chassisnummer in te slaan, de “plaque de constructeur” was leidend, je mocht toen ook bij schade een nieuw chassis nemen etc.
Pas bij de overgang naar de “VIN” nummers zoals we die later kennen, beginnen met VF7 voor in Frankrijk gemaakte Citroens werd alles “opgehangen” aan het VIN nummer, waaronder het “cahier de charge” voor de productie. 17 cijferige VIN nummers zijn gestandaardiseerd in 1981, ( ind e USA bestonden die al langer )en daarna geleidelijk ingevoerd te beginnen met alle nieuwe modellen. Dat betekende ook dat elke geproduceerde auto al een VIN nummer had voor hij gemaakt werd.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27566

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 25 november 2022 05:50 PM
  [ # 35 ]
Dwalf schreef:

Om het nog even over de airco te hebben. Bijna alle cx turbo’s op youtube hebben de indeling die in de auto zit. Wel hebben die vaak geen airco.

Non airco CX 2500 (Turbo) met handbak heeft een snaar aangedreven LHM pomp.
Fabrieks airco CX 2500 heeft de LHM pomp aangedreven via een asje recht op de nokkenas.

Automaat is een compleet andere setup, daar zit zelfs de voorraad bol op zijn kop gemonteerd.

Achteraf ingebouwde airco heeft vaak nog steeds de LHM pomp met snaar want LHM pomp vervangen zal te prijzig zijn geweest.

Prestige heeft altijd airco.

Profiel  

Dwalf
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 44

- BX 19 GT
- BX BX DIGIT
Gepost: 26 november 2022 01:36 PM
  [ # 36 ]

Dat is een goede verklaring voor de snaargedreven pompen die ik zie op mijn cx en op het internet.
Zolang er geen nadeel is aan deze opstelling denk ik dat ik het zo ga laten.
Begin volgende week krijg ik mijn nummerplaten binnen en kan ik beginnen genieten van de wagen
(tot er zout wordt gestrooid hmz).

BX 19GT story: https://flic.kr/ps/3Rz8g9
CX 25 GTI turbo fotoalbum: https://flic.kr/s/aHBqjAboGF

Profiel  

3 van de 3
 < Vorige 1 2 3

© Citroën-Forum 2003 - 2022 | adverteren
Facebook