Waarom twee ?
sloopkogel schreef:ik heb vanmorgen 2 oliepompen gehaald, beide voor een injectie motor
kun je er ook een foto van maken, dan kunnen we ze even bekijken.
het zijn beide injectie pompen, maar niet gereviseerd, we gaan de beste van de beide inbouwen,
ik zou graag een foto plaatsen, maar momenteel is de familie op de Camping (weekje weg)
en heb dus geen camera…
sloopkogel schreef:ik zou graag een foto plaatsen, maar momenteel is de familie op de Camping (weekje weg) en heb dus geen camera…
Foto 1
Foto 2
Zijn de pompen zoals foto 1 of foto 2
.
zoals op foto 1
ik ga wel even heel goed kijken of er daadwerkelijk een sparing zit tegen over het gat zoals op de eerste foto,
vandaag de motor maar weer eens uit de DS gehaald, het carter verwijdert, en de pomp uit gebouwd.
het blijkt een pomp voor een normaal type te zijn, maar wel ERG versleten, hij liep zwaar en was erg beschadigt
nadat we geconstateerd hebben dat het inderdaad wel de goede pomp voor dit type motor was, hebben we dus maar een pomp gehaald voor een motor zonder oliekoeler.
we zijn er wel achter dat er in principe maar 2 soorten pompen zijn, te weten die voor een motor met en een zonder oliekoeler.
zit er geen oliekoeler op, dan past de pomp van elk ander type motor.
we hebben de oude pomp uit elkaar gehaald, en deze was flink beschadigd,
ook hebben we random nog wat lagers open geschroefd om de eventuele beschadiging van deze te controleren, deze bleken in orde te zijn.
wel nog even de nokkenas er uit gehad, als ook vervangen voor een andere, omdat ik die toch nog had liggen, en je weet maar nooit.
om 21.30 zijn we gestopt, het blok zit weer in elkaar,
ik ben er nog niet van overtuigd dat de motor nu zonder tik zal lopen, maar dat zal morgen moeten blijken..
als hij nog steeds tikt/ratelt,
dan ga ik er een andere motor in lepelen…
dan wel een ander onderblok zoeken…

Totaal aantal Berichten: 2967
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Ik leef met je mee.

Totaal aantal Berichten: 1659
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Inderdaad, wat een ellende…...
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Zo ik het verhaaltje van Sloopkogel nu lees komt het goed, ik ga voor je duimen
gister hebben we de motor er uitgehaald, nieuwe oliepomp geplaatst, evenals een andere nokkenas, vanmorgen de motor weer in elkaar gebouwd, bak erachter de hele handel weer in de Ds gesleuteld, eerst zouden we alleen de motor in bouwen en laten lopen, maar uiteindelijk toch maar besloten om alles gelijk maar weer aan te sluiten, kortom om half drie liep het ding weer,
en wat denk je…..na slechts enkel ogenblikken was daar weer het fijne geratel van 1 totaal gereviseerde 2300 dx5 motor.
vervolgen overleg gehad met een aantal deskundigen, en tot de conclusie gekomen, dat ik er sowieso geen geld meer in ga steken, maar het revisie bedrijf was niet tevreden over het geleverde werk en hebben gevraagd of ik de motor maar weer wou uitbouwen, om deze vervolgens, (indien mogelijk) draaiend aan te leveren bij hun, zodat zij een en ander toch nog kunnen uitzoeken.
dus om 15.30 zijn we maar weer vrolijk bezig gegaan om de motor er voor de vierde keer weer eens uit te halen,
en dit is ons binnen 1.5 uur gelukt.. je word er verdomd handig in.
het is wel een rare gewaarwording, als je met je vriend anderhalf uur stilzwijgend aan het sleutelen bent…
uiteindelijk is het blok inclusief bak op een aanhanger geladen, en hebben we de radiator er weer op geschroefd, wat leidingen doorverbonden, dus nu heb ik een draaiende DX5 op aanhanger…
maandag gaat hij naar het revisie bedrijf (waar ik overigens nog steeds stik tevreden over ben)
en zij zullen dan gaan kijken/luisteren, waar het probleem zit…
als er dan nog niks uit komt, ga ik ernstig op zoek naar een ander 2300 blok. want het is Zomer, en ik wil rijden in mijn bijzonder vette DS
Rick,

Totaal aantal Berichten: 1659
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Een serieus revisiebedrijf geeft garantie op hun werk en zo je ziet…..
ze gaan tot het gaatje. Het gaat vast goedkomen!
Supersnel die 1,5 uur, dat dan weer wel…...
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Dat is niet zo mooi.
Als ik vragen mag, welke lagers hebben jullie nog gecontroleerd ?
De drijfstang en de krukas lagers…
ik heb niet de moeite genomen om de piston pennen nog te controleren, aangezien ik nu de derde koppaking gekocht heb, en geen zin had om nog een vierde te steken..
GW-tje schreef:Een serieus revisiebedrijf geeft garantie op hun werk en zo je ziet…..
ze gaan tot het gaatje. Het gaat vast goedkomen!
Supersnel die 1,5 uur, dat dan weer wel…...
het gaat ook zeker goed komen, maar ik ben het gewoon zat, om nog een keer weer dat blok opnieuw in te bouwen,
óp een ander topic heb ik ooit eens geschreven over een blauwe Ds die ik toen had,
deze had ik uitgeleend aan iemand, maar 2 dagen ervoor ging de motor kapot, dy2 gescheurd.
ik heb toen bij een vriend een blok uit de tuin gehaald, die eigenlijk meer als decoratie daar stond.
vervolgens de kop over gebouwd, het ding in gebouwd, zo uit de tuin, in een Ds dat ding rijd nu nog…
en deze DX5 heeft alles “nur von feinsten bekomen”,
en heeft er gewoon geen zin in,,
Nog even brainstormen,
Je zou denken alles moet goed zijn, maar helaas is het nog steeds een ratelende DX5.
Waar ik nu nog aan zit te denken is, zou het mogelijk zijn dat de cilinder bussen iets te hoog staan ten opzichte van het blok. Waardoor de cilinders iets vervormen als de kop gemonteerd wordt.
Zou dan inhouden dat de zuigers gaan klemmen in de cilinder of gaan kantelen.
er staan gegeven over in het w.p.h.b. zie foto,
.
Vervorming van cilinders,
Ik kom hierop omdat ik in het verre verleden eens zo’n probleem heb gehad, bij een motorblok waar de cilinders en blok een waren ( dus niet met met een blok met losse bussen).
Doordat cilinderkoppakking vervangen was en de kopbouten met een te hoog aanhaalmoment waren aangetrokken vervormden de cilinder iets waardoor de zuigers iets klemden. Het gevolg was dat de drijfstanglagers er staads uitliepen.