1 van de 53
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
De Xant1a SX tD van PL: En ze loopt… en loopt… en loopt…
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 12 juli 2010 11:09 PM

Zo dan, we zijn weer van hydropneumatique voorzien. Ik heb een Xantia gekocht. Met de mooiste stoelhoezen van Nederland Cool Het is een hier al bekende Xantia 1a SX TurboD in Sable Phénicien… En het eerste wat ik er mee deed, was een lang weekend diep in de voormalige DDR zitten met dat ding Laughing

Daarvoor dus eerst maar de lampen gecheckt; I. merkte op dat ze niet spoorden. Er moest een stekker schoon, en ik zag dat er best even nieuwe oranje bollekes in de richtingaanwijzers mochten omdat de oude vrijwel ontkleurd waren. Daarna even de sapjes gecheckt - en daarbij ging de peilstok lawaaie. Het oranje handgreepje was gaargekookt en verpulverde. Medeforummer Nanko heeft me uit de brand geholpen met een stokje van een BX. Die is alleen ietsje te kort, dus er moet nog een peilstok geregeld worden…

Daarna abfahrt. Lekker relaxed door Duitschland gekacheld. Warm was het wel, met temperaturen rond de 40 graden. Dat betekende dat de oliepeil-lamp ergens langse de Autobahn 14 bij Halle nog even opspeelde op een rastplatz, maar een snelle check wees uit dat het systeem loog - olie zat. Is op de terugweg onder gelijksortige omstandigheden ook nog even gebeurd. Verder heeft het machien, ondanks dik 415k (inmiddels bijna 417k…) geen misse slag gedaan. Keurig uneventful naar Thüringen op en neer. En die vering is daar wel zo geweldig op van die in waaiers gelegde straatsteentjes Cool Never mind de laatste resten origineel DDR-asfalt.


Rastplatz Allertal, ergens in de omgeving van Hannover


Het dorpje dat niemand kent. Hm, zal ik hier een avatar van maken? Very Happy


Een nieuwe antenne? Neen, het is een blijde - schaal 1:3 en werkend…

Wat wel nog echt even moet is kijken waarom de aansteker het niet doet. Ik had last van tomtomuitval hmz Gelukkig dat de USB-socket van de radio ook als infuus wil werken, met behoud van tunergeluid Smile

Op de terugweg nog even gesproken met een held die een ‘75-ish Granada Coupé met 2.3 V6 met lekke koppakking bij 40 graden van Berlijn naar Aurich aan het rijden was - bijna elk tankstation was goed voor een rondje water vullen want dat blies het ding eruit Laughing En die types maar kijken naar die idiote Hollander in een Tsitreun (dat kunnen ze al niet uitspreken, never mind dat ze er één kopen; ik heb welgeteld twee andere Xantia’s en twee Walvissen gesignaleerd, de rest is wokkelhokken en dan bij voorkeur rebadged Peugeots. C1’s en Berlingdingen dus). Stomverbaasd dat iemand zo’n auto met vloeistofvering wil… Maar hoe dan ook een zeer aangename airconditioned trip gehad, en ik denk dat ik nog wel een poosje lol van deze machine ga hebben.

Naar aanleiding overigens van een vrij straf feelgoodmoment dankzij J. Clerc hebben we ‘t schip Venise gedoopt - dat ze er maar wel bij mag varen Smile

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
japv
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3167
Geregistreerd: 29-06-2008

- Xantia 1.8i X
- GS/GSA Spécial
Gepost: 13 juli 2010 12:06 AM
  [ # 1 ]

Kijk eens aan, heel veel plezier met dit schip!

GSA Spécial ‘81 - ORGA 1534 - AC 650 Bleu Azurite
Xantia 1.8i (VS)X ‘93 - ORGA 6094 - EJXcR Rouge Furio
Xantia 2.0i 16V VSX ‘93 - ORGA 6079 - EYCCR Gris Quartz
Saxo 1.4i Sport ‘98 - ORGA 7967 - KMHC Bleu Grand Pavois
Ex: BX Chic ‘91

Profiel  
 
Poekoek
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006

- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Gepost: 13 juli 2010 12:51 AM
  [ # 2 ]

Erg leuke en aparte Xantia, veel plezier er mee!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 13 juli 2010 09:51 PM
  [ # 3 ]

Dank u, dank u! Ik was ook zeker van plan hier een hele leuke auto van te hebben & te houden! Cool

Vandaag bij Franse Auto even twee peilstokjes gescoord; ik leg er na het débacle van de laatste maar een op voorraad. Die ga ik vast nog wel eens nodig hebben. Welke maf verzint daarvoor ook een hardrubbersoort die niet tegen hitte en oliedamp kan hmz

Verder even een ander aanstekergebeuren geregeld waarin de bimetalen veren deugen. Dat en het vervangen van zekering F16 deden wonderen voor de aanstekerwerking - dat lost het uitvalprobleem van de tomtom mooi op. Ook de deurschakelaar van het linker achterraam nog even voor een werkende uitgewisseld. Welke maf heeft verzonnen dat die dingen er organiek niet meer uit kunnen? Gelukkig buigt dat plastic allemaal vrij ver mee Laughing Nu nog de kofferbakverlichting herstellen (vervangen unit) en eens omzien naar lichtbakjes achterop en dan is het allemaal wel weer behoorlijk naar wens.

Overigens waren de tweeters in het dash ermee gekapt. Eén stuk en één zoek Confused Maar ik had voor de BX Breek al eens Boschmann dometweeters gehaald en niet gebruikt - die liggen nu in het dash van de Xantia met een leuke verbetering van de sound tot gevolg. Filters e.d. waren al wel aanwezig, dus de actie was gelukkig vrijwel plug & play Cool

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 14 juli 2010 04:24 PM
  [ # 4 ]

Kofferbakverlichting gefixt, nieuwe lampenbakjes achterop gezet (van de sloop). Op 1 Xant drie van de vier bakjes gevonden, de laatste op een andere. Raar gezicht, een Xantia met vier goede lampen en 1 matglazen… Er zit nu ipv een volledige Valeo set een stel buitenste bakjes op van AXO en binnenste (kofferdeksel) van Valeo; daar is iets kleurverschil tussen, maar kniesoor etc.

Nu nog: CC & standkachel fixen. Kofferklep later maar eens overspuiten; een beetje kleurverschil heeft-ie nu ook al wat dus dat boeit niet Cool


Subtiel vershil tussen oud en ‘nieuw’ lampbakje…


Ziet er effe wat frisser uit met nette lampen erop Cool

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 15 juli 2010 12:30 AM
  [ # 5 ]

Snelle vraag: waar woont het wisserrelais van een ‘93er Xantia ergens? Ik kan het in de Haynes niet vinden. Voor zover ik weet past er namelijk weer een programmeerbaar relais van VW op, en ik heb nog één over uit de BX-tijd, dus…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 15 juli 2010 12:35 AM
  [ # 6 ]

Aha! Mooimooimooi!  Cool

Profiel  
 
PrutsyLJ
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3107
Geregistreerd: 17-12-2005

- C1 1.0 5 drs
Gepost: 15 juli 2010 12:35 AM
  [ # 7 ]

Zit een beetje weg gemoffeld achter de zekeringenkast boven het koppelingspedaal. Het is een blauw relais.

Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 15 juli 2010 12:44 AM
  [ # 8 ]

Check, Cartier 2406 of 2409 als ik het wel heb (die is het iig wel in de BX en CX). Ik zal er morgen even naar zoeken. Maakt zo’n verder best goed uitgeruste Xantia net weer even meer af. En het is gewoon handig Cool Thanks LJ!

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 15 juli 2010 01:13 PM
  [ # 9 ]

Het is nog een ander relais, een Bitron. Maar de opzet van het relais is precies gelijk - en nu heeft Venise ook programmeerbare interval Cool

Het relais is te vinden achterop het relaisbord boven de bekleding bovenin de pedalenbak. Je kunt ‘m net zien zitten. Om te verwijderen moet het groene relais onderop het bord even weg; daarna kan er een torx-parkertje los (torx T20). Het relais valt nu achter het bord weg. De stekker eraf wurmen (die zit behoorlijk strak, goed zo!) en het VW 99. relais er weer op drukken. Die kun je niet vastschroeven, maar dan ducttape je die gewoon op zijn plek. Als alle relais weer op hun plek zitten kan de bekleding er weer onder, klaar!

Nu nog te doen: docu zoeken over de standkachel; er moet een slangaansluiting gefixt worden. Dit is nou net de leukste feature voor mij, met het oog op winters veldwerk Cool Verder de CC fixen; moet een kwestie van een sensor zijn. Dan nog het achterklepje fatsoeneren. Maar dat kan altijd later nog. Straks eerst aan een vers APK-tje werken, over een week valt ze binnen de 14-maanden regeling dus dat kan op elk gelegen moment straks Smile

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Traindriver (verbannen)
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 27-03-2006

- Xantia 1.8i 16v
Gepost: 15 juli 2010 01:49 PM
  [ # 10 ]

Leuke rit naar Thuringen,
Dat heb ik vorig jaar ook gedaan met toen nog de ZX, en volgens jaar gaat de xantia die kant weer op.
Weet je al wat de oorzaak was van je olie lampje?
( wat ging branden?)

Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 15 juli 2010 03:26 PM
  [ # 11 ]

Geen oorzaak gevonden. Het gebeurt alleen als de auto een paar uur achter elkaar in stevige hitte heeft rondgekacheld en daarna opnieuw wordt gestart. Ik kan niet zien dat er ook echt iets aan de hand is Cool Het is sindsdien ook niet weer gebeurd trouwens.

Het is ook het peilsysteem en niet het druklampje, en die systeempjes zijn ook niet geweldig betrouwbaar. Dat was met de BXX al net zo, dat oliepeilmetertje is leuk maar als je het weten wilt moet de peilstok eruit. Daarop stond en staat alles prima op peil, dus ik maak me er maar niet druk om.

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 15 juli 2010 11:56 PM
  [ # 12 ]

Dat lampje klopt: die gaat knipperen als indicatie dat je misschien eens een keer moet gaan peilen.
En bij herstart na een lange rit zit natuurlijk alle olie in het blok in plaats van in het carter.


Ook het verhaal van de aansteker komt me bekend voor.


Goed trouwens dat je de achterlichten vervangen hebt: Dat was het enige wat ik lelijk vond aan de Xantia die vorig jaar op Citromobiel naast de Walvis stond.

Profiel  
 
Traindriver (verbannen)
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 527
Geregistreerd: 27-03-2006

- Xantia 1.8i 16v
Gepost: 16 juli 2010 03:29 AM
  [ # 13 ]
Penny Lane schreef:

Geen oorzaak gevonden.—-knip—-

Het is ook het peilsysteem en niet het druklampje, en die systeempjes zijn ook niet geweldig betrouwbaar. Dat was met de BXX al net zo, dat oliepeilmetertje is leuk maar als je het weten wilt moet de peilstok eruit. Daarop stond en staat alles prima op peil, dus ik maak me er maar niet druk om.

Derk


Praat me niet van Franse Electronica Wink en warmte ...
Idd, met de BX, maar ook de ZX was/is de pijlstok het enige betrouwbare middel…

Maar goed, ik was even nieuwschierig! Wink
succes met de xant!

Vroeger had ik een ZX Spectrum en een ZX 1.9D break, nu een xantia

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 16 juli 2010 06:13 PM
  [ # 14 ]

Gefeliciteerd met de Xantia! Dit is echt een pracht Xantia. De kleur, en dat interieur.. Enorm kwijlwaardig!

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 16 juli 2010 06:39 PM
  [ # 15 ]

Het is een heel fijne auto ook. Op de brug ook geen echte roestproblemen gevonden; het is wel tijd voor het herhalingsbeurtje tectyleren.

Verder heeft de CC nu weer een sensor. Dat betekent alleen niet dat ‘t ding het ook doet… Voor turbodieselmotoren waren er verschillende systemen leverbaar in de aftermarket: met een hulp-vacuümpomp en stappenmotor-gestuurd. Ik ben zover gekomen dat ik nu weet dat de unit van Dana Precision Controls is (een Amerikaan dus) en stappenmotor-gestuurd - maar werkend krijg ik ‘m dus mooi niet hmz Heeft iemand hier verstand van die dingen? Ik weet namelijk redelijk zeker dat ik de CC anders ga missen Rolling Eyes

Het symptoom is dattie ‘t niet doet; je kunt de electronica wel inschakelen (LED doet ‘t dan ook) maar de unit reageert niet op commando’s. Ik wil zelf denk ik nog wat stoeien met de positie van de sensor t.o.v. de magneet, maar alle tips zijn welkom Smile

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
1 van de 53
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook