Totaal aantal Berichten: 230
- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Hallo
zo veel gezeur bij een revisie motor , bij een motorwissel kom je ook wat tegen…....
Mijn dy3 blok was slecht zoop en lekte olie.
Ik heb naderhand een donor ds gekocht voor de pallas delen en de motor.
Dan denk je : het dx2 blok gaat in de halfautomaat waar de dy3 uit kwam.
Beide blokken zijn verwijderd (3,5 uur werk per blok op mn dooie gemak in mn eentje) .
Dan breek je het dy3 blok af tot het aan de buitenkant kaal is (heb ik vandaag gedaan)
En begin je je af te vragen hoe dat nog heeft kunnen lopen zonder slippende koppeling.
De motor zoop olie en is nu ook wel duidelijk waarom , toen ik de bak er af had draaide ik het vliegwiel zonder veel moeite met een hand rond en hoorde je de zo de de lucht uit de carterventilatie komen dus dat noem ik pas weinig compressie.
Ook was de koppelingsplaat tot op de klinknagels afgesleten , je ziet wel de sporen in de drukgoep en vliegwiel maar zijn nog niet voelbaar.
Net op tijd geweest dus.
Maar dan ben je nog niet klaar omdat het dx2 blok van een bvm af komt moet het spruitstuk omgebouwd worden en de carburateur verbouwd omdat die van een 2l blok is.
Ook moet et waterpomphuis omgebouwd worden naar het ander blok tbv de ophanging van de centrifugaal regelaar.
verder kan ik de motor en bak steunen vervangen
de leidingen die van de koppelingsregelaar en cenrifugaal regelaar komen want die waren verkloot door de vorige eigenaar.
De koppelingscylinder
diverse rubbers voor de beugeld waar de leidingen mee vast zitten.
Een heel nest pakkingen.
Nieuw toplager
nieuw nokkenaslager
nieuw nokkenaskeerring
nieuwe koppelingsplaat (vliegwiel en drukgroep zijn nog zo goed als nieuw.
en nieuwe distributie ketting en spanner.
Dan nog de lekkage bij de overgang onderblok—-> brandstofpomp verhelpen
Voorlopig bouw ik het blok dan in om naderhand de kop te vervangen , daar moeten wel nog nieuwe tuimelaar assen in voor de rest is ie al klaar (ooit laten reviseren).
en dan word het een stuk minder geratel onder de motorkap en is eindelijk het lekken afgelopen:P
Gr Bjorn
.
En toch sloopkogel,
blijf hoop houden de ratel is er en komt ergens weg en wordt gevonden,
maar met z’n goede vriend die je alledagen helpt en voor je klaar staat is toch niet niks,
er zijn prutsers die het met minder moeten doen.
zeker waar siep, fijne vent…
Sloopkogel,
Is er al meer duidelijkheid waar het ratelen van je dx5 motor vandaan komt ?
nog niet, ik zit momenteel in alkmaar in de kost…
n de motor is vorige week op de aanhanger naar het revisie bedrijf gegaan, en heb tot op dit moment nog niks vernomen….
gezien de drukte bij het bedrijf, verwacht ik ook niet dat het op korte termijn zal gebeuren..
ik baal er wel enorm van….

Totaal aantal Berichten: 4311
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
sloopkogel schreef:
ik baal er wel enorm van….
Als je heimwee krijgt van het rijden in een DS zijn er nog wel een paar DS’en in Elim waar je vast wel een rondje in sturen mag
@citro-power, ik wacht nog wel ff tot dat mijn eigen klaar is.
laatste update.
met een beetje geluk gaan ze deze week de motor nogmaals uit elkaar halen, om de axiaal spelling van de drijfstangen te controleren.
mocht dit ook geen rariteiten bevatten, dan geef ik het op…en word er naar een andere motor uitgekeken…
Afgelopen maandag nog maar eens bij de motor wezen kijken, deze stond er nog steeds mooi op de aanhanger bij…..maar!! hij werd ter plekke uit elkaar gehaald,
zou ook eens tijd worden..
morgen zal ik nog eens kijken hoever het er mee staat..
als er geen aanwijzbare spelling te vinden is. komt de motor er niet meer in. en ga ik een ander blok zoeken.
dus, heeft iemand nog een 2300 liggen?
graag hoor ik van u.
onvoorstelbaar!!!!
ik heb vanmorgen een ander DX4 onderblok gekocht, ten einde deze te gebruiken inclusief krukas en dergelijke voor mijn eigen motor.
WAT DENK JE!!! ik kreeg zojuist telefoon van het revisie bedrijf “we denken het te hebben gevonden!”
ze hebben de axiale speling van de krukas gemeten, (niet de drijfstangen) en vonden een spelling van 0.18 dit is normaal gesproken geen probleem, maar naar blijkt schuift de krukas in het onbelaste gebied dan toch heen en weer waardoor je de “ratel"hoort.
nu hebben ze de lagers vervangen zodat er een spelling van 0.07 mm over blijft.
en nadat ze de motor hebben laten lopen schijnt het geratel nu weg te zijn, morgen vroeg ga ik er heen om ook eens te luisteren, en zal met een beetje geluk de motr dan eindelijk kunnen inbouwen!!!
morgen hoort u van mij!!
De volhouder wint!!
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Totaal aantal Berichten: 10299
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Inderdaad, maar 0,18 mm axiaal lijkt me (te) veel. Was dat niet maximaal 0,1 mm volgens Citroën? Zo ja, geen reclame voor het revisiebedrijf….
Wel gefeliciteerd natuurlijk!
Citroen!

Totaal aantal Berichten: 10577
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
0,045-0,16 volgens de RTA.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
het was dus sowieso te veel, nu maar hopen dat ik zelf morgen ook de ratel niet meer hoor…..
Momenteel sta ik naast mijn motor,....met ratel!! Het is niet verholpen, ik gooi de handdoek in de ring. Dit blok gaat naar de schroot.
sloopkogel schreef:Momenteel sta ik naast mijn motor,....met ratel!! Het is niet verholpen, ik gooi de handdoek in de ring. Dit blok gaat naar de schroot.
Verschrikkelijk!
De sores,de kosten!
Sterkte.
ps het wordt tijd dat je de naam van dit bedrijf hier meedeelt. De oorzaak van de ratel had al lang gevonden moeten zijn.
Andere DS rijders willen dit niet ook meemaken.