Wat kan daar nou zo moeilijk aan zijn? Een viercylinder motortje met stoterstangen en een simpele distributie. Gewoon een prima motor die heel wat kan hebben, maar niet hoort te ratelen. Kun je het geluid wat exacter omschrijven? Een ruime zuiger geeft een tik, een ruim drijfstanglager zal een klopgeluid opleveren en een ruime distributieketting geeft idd iets van een ratelend geluid. Maar een ervaren automonteur zal aan het geluid kunnen horen waar hij het moet zoeken.
De eerder genoemde axiale krukaslagering wordt alleen belast als je de koppeling intrapt, maar ratelen kan ik me niet voorstellen bij een te grote ruimte aldaar.
Probeer het geluid eens beter te omschrijven.














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Marten schreef:
ps het wordt tijd dat je de naam van dit bedrijf hier meedeelt. De oorzaak van de ratel had al lang gevonden moeten zijn.
Andere DS rijders willen dit niet ook meemaken.
In dit geval lijkt me dat pas zinvol als dit bedrijf niet met een passende oplossing kan komen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik ga zeker niet de naam bekend maken, ik ben zeer tevreden over het bedrijf ze hebben me door de jaren altijd goed werk geleverd, soms heb je wel eens wat waar je niets mee kund.
Vanmiddag haal ik een ander onderblok in brabant en breng deze samen met de motor naar mijn vaste garage zij zullen de motor ombouwen met het onder blok uit brabant, en eventueel de nodige onderdelen vervangen. (Zuigers en bussen worden vervangen door nieuwe,)
Zoals het er nu uitziet is het zinloos om nog meer tijd aan het huidige blok te spenderen.
Marten schreef:sloopkogel schreef:Momenteel sta ik naast mijn motor,....met ratel!! Het is niet verholpen, ik gooi de handdoek in de ring. Dit blok gaat naar de schroot.
Verschrikkelijk!
De sores,de kosten!
Sterkte.ps het wordt tijd dat je de naam van dit bedrijf hier meedeelt. De oorzaak van de ratel had al lang gevonden moeten zijn.
Andere DS rijders willen dit niet ook meemaken.
Andere DS rijders hebbeb geen ratel in hun blok….
Laten we niet te erg oordelen over het revisie bedrijf.
Zoals Sloopkogel zegt: “Andere DS rijders hebben geen ratel in hun blok….”
Als ik het begin van het draadje goed begrijp, dan heb je zelf een DX5 blok omgebouwd naar DX4, zelf een revisie uitgevoerd en toen zat er een ratel in. Daarna naar een revisie bedrijf gegaan en die komt er dus niet uit.
Dit kan je het revisie bedrijf inderdaad niet aanrekenen en ik ben het met je eens dat beste optie is nu opnieuw beginnen met een DX4 blok.
Wel erg vervelend en frustrerend allemaal.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
zo, ik ben weer thuis, met een dx4 op de achterbak van de pick up, 5 uur rijden maar een motor rijker.
morgen de andere motor ophalen, dan naar de DS garage, en Zondag eerst maar eens 2 week (in een dodge ram, ook geen straf!) naar Frankrijk, als ik weer thuis ben, zullen we eens kijken hoe het er dan voor staat.
met een beetje geluk kan ik volgend jaar wel met de Ds naar de meeting in Frankrijk,









Totaal aantal Berichten: 833
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Ik heb waardering voor jouw doorzettingsvermogen en dat je na deze teleurstelling zo netjes bent het bedrijf niet bij naam te noemen. Ik hoop dat jouw nieuwe blok meer soelaas biedt. Houdt de moet erin!
het spul ligt nu bij de garage, na de vakantie, zullen we zien,
@gjvdh, het is dood materiaal, daar moet je niet boos om worden, en zolang er niemand schuld heeft, zal ik ook niet wijzen.
deze zaterdag, ga ik samen met mijn grote vriend Sibren, de motor onder begeleiding van een deskundige uit elkaar halen
(dat kan ik onderhand met mijn ogen dicht) en dan het nieuwe (al reeds geïnspecteerde, en goed bevonden) DX4 onderblok voorzien van de nodige onderdelen om hem, met een beetje geluk zonder ratel aan de loop te maken.
mocht een en ander zaterdag lukken, dan gaat hij waarschijnlijk zondag of maandag weer terug in de DS, en zou het dus maar zo kunnen zijn dat ik na dit weekend eindelijk eens een rit in stijl kan maken.
ik houd u op de hoogte!!
rick,
In elk geval veel succes gewenst ( na zoveel tegenslag).
Vandaag hebben we de oude motor maar weer eens uit elkaar getrokken, Sibren heeft het blok kaal gemaakt, ik heb de nieuwe ontvet, en geschilderd, van de nieuwe is de krukas naar een polijster gegaan, deze was nog zo goed, hij hoefde niet geslepen te worden evenals de nokkenas.
bij het uit elkaar halen hebben we overleg gehad over te her gebruiken onderdelen,
zoals eerder al aangegeven waren enkel de drijfstangen niet vervangen…................
Wat blijkt, na het vervangen van de drijfstangen, was er nagenoeg, (lees geen) speling meer te ontdekken op piston pen,
ik zelf had eerder al geconstateerd dat er mijns inziens nogal wat ruimte op zat, ik bedoel niet Axiale speling, maar diagonale speling.
als je de drijfstang op de pen vast hielt, en vervolgens de drijfstang axiaal heen en weer bewoog, merkte je dat de piston pen kon kantelen in het drijfstang lager,
dit werd als aannemelijk en binnen de marge bevonden door eigenlijk iedereen die er naar gekeken had, hij kon immers niet op en neer bewegen.
maar na het vervangen van de drijfstangen, blijkt dat er bij de zelfde beweging, totaal geen spelling meer te ontdekken viel.
U begrijpt dat ik op dat moment het allemaal een heel stuk rooskleuriger in zag.
na overleg hebben we besloten dat ik de motor thuis weer op zou bouwen, wel het nieuwe onderblok, met bijbehorende krukas en verder draaiend gedeelte, maar de zuigers en bussen worden wel hergebruikt, evenals de verdere losse onderdelen.
volgende week krijg ik de nieuwe krukas thuis geleverd, en ga ik beginnen met de herbouw.dit duurde wat langer dan verwacht. maar na het lange wachten, en waarschijnlijk nu de definitieve oplossing, maakt de ene dag ook niet meer uit.
zoals het er nu uit ziet moet hij eind deze week terug ingebouwd kunnen zijn. (mits ik zaterdag onder de “familiedag “uit kan komen)
Rick,














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Heel goed om te horen dat we toch in de richting zaten met één van de eerste dingen die we dachten:
DriverD schreef:Hoe is de zuigerpenpassing? En hoe groot is de bigend-speling?
waterman schreef:Ik ga vooral mee in het verhaal van de zuigerpen-passing. Kortom: is er speling gemeten op het “small end”?
Knap dat je niet hebt opgegeven en dat je stug bent doorgegaan met het zoeken van niet alleen de oplossing maar vooral ook de oorzaakt hebt willen vinden!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
het vreemde was dat bij de meting een en ander in orde bleek, zowel onder als bovenkant..hoewel, ik kan niet met zekerheid zeggen dat het little end ook gecheckt is, ik zal dat aankomende week navragen.
mischien dat de drijfstangen ovaal zijn?...
in ieder geval hebben we nu een aantoonbaar iets, en daarmee weer enigszins hoop op een goed lopende motor, het houd wel in dat ik nu misschien wel een extra DX4/5 onderblok heb..
altijd handig.
ik durf nog niet te juichen, maar heb goede hoop, eind deze week weten we meer!
vandaag begonnen met de op bouw, ik heb de zuigers en bussen geplaatst, alsmede de nokkenas, is er nog interesse in een foto rapportage van de op/inbouw?
Uiteraard