Totaal aantal Berichten: 27954
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Net weer gestart met de koude motor, en uiteraard zoals ik verwacht had was het stationair loop weer erg laag. Dat komt natuurlijk omdat ik de stelschoef zo ver had ingedraaid.
Conclusie: de nieuwe luchtschuif is wel beter, maar niet goed genoeg
Nudat ik er 2 heb kan ik ook wel aan het stelschroefje op de luchtschuif draaien.
Weet iemand hoe dit in zijn werk gaat? Welke kant moet je op draaien om de schuif verder open te krijgen?

Totaal aantal Berichten: 5019
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Het lijkt er iig op dat je op het goede spoor zit Arjan!
Wat dat stelschroefje betreft, gewoon proberen?

- CX 25 GTi Turbo 2
Dat ga ik ook wel doen, maar het is altijd handig als je een beetje weet welke kant je op moet
Ik vermoed dat het toch een beetje aanvoelen wordt.
Arjan, gewoon gaan draaien en in het gat kijken. Dan zie je vanzelf wat er gebeurt.
Even over het schokken. Hoe hoog is jouw co ? Zoals waterman al vertelde mag hij lekker ruim staan. Op 4% loopt hij het best. Zoek het in die richting.

- CX 25 GTi Turbo 2
Ik heb geen idee hoe hoog de co is… Dit zal ik even door iemand met de juiste apperatuur moeten laten afstellen.
Ik ga binnenkort wel eens draaien aan dat schoefje
Eigenlijk had je dat als één van de eerste dingen moeten doen. Meten is weten.

- CX 25 GTi Turbo 2
Gek genoeg komt de CO pas nu in het topic echt naar boven
Ik weet/wist zelf weinig van dit hele gebeuren. Maar inmiddels een stuk meer. Ik heb er ook plezier in om dingen te proberen en uit te wisselen
Het zal net zo zijn als bij iedereen die je voor is gegaan. Door schade en schande wordt je wijs.

- CX 25 GTi Turbo 2
Vanmorgen maar eens begonnen aan het afstellen van de luchtschuif.
Eerst beetje draaien aan dit stelschroefje bleek geen zin te hebben.
Dus het stelschroefje er maar helemaal af gedraaid, toen werd me meteen duidelijk hoe alles werkte
Je verplaatst hiermee dus het hele binnenwerk.
Ik heb hem eerst maar eens op de uiterste stand gezet.
Oude situatie:
Nieuwe afstelling:
Ik vroeg me alleen af of de schuif dan nog wel zou sluiten met de maximale afstelling. Dus even op een 12V travo aangesloten en gelukkig sloot de schuif nog steeds helemaal. De schuif even in de vriezer gedaan om weer te laten openen. Ondertussen de luchtschuif van het blok af gehaald.
De gok maar genomen en met de maximale afstelling op de CX gezet. En ja hoor! De CX liep nu hoger stationair bij een koude motor
Maar gelukkig ook weer niet zo hoog dat het hinderlijk was. Meer dan 1300 rpm is het denk ik niet geweest.
Na de CX warm gereden te hebben, gaf de olie +/- 90 graden aan. Toen nog maar een beetje de stelschroef boven op het blok ingedraaid, zodat de motor nu zo rond de 900 rpm draait bij een warme motor.
Het resultaat: http://www.youtube.com/watch?v=03-LHG92MSc
Nu is het de komende keren bij een koude start even opletten of alles nog loopt zoals ik wil, anders nog even een beetje bijstellen.

Totaal aantal Berichten: 5019
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Dat klinkt gezond! Petje af hoor…

- CX 25 GTi Turbo 2
Pfff… we zijn er toch nog niet helemaal…
Als ik de CX nu start met een warme of half warme motor dan loopt de motor in veelste lage toeren
Dit houd na ongeveer 10 a 30 sec op en dan loopt die wel goed.
Dit snap ik eigenlijk helemaal niet.
Dus vanmorgen na 10 uur afkoelen weer even gestart om te kijken hoe dat nu dan ging.
Dat was eigenlijk helemaal raar.
Na het starten liep de motor goed, ongeveer 1100 rpm met een koude motor. Dat leek me prima, geen rare trillingen of wat dan ook.
Maar na zo’n 10 a 25 sec begon de motor opeens weer lage toeren te lopen tot bijna 500 rpm waar de motor bijna afslaat, maar dat gebeurde net niet.
Na een halve minuut zo te draaien werd het weer redelijk stabiel op 800 a 900 rpm, wat ik eigenlijk te laag vind voor een koud motor, het loop dan ook net niet helemaal lekker.
Ik zal van de week nog even proberen te controleren of alles goed vast zit, anders is denk ik de enige voorlopig oplossing om de stelschroef weer wat verder open te zetten zodat de stationair loop weer iets hoger staat.
De volgende 2 stappen zijn denk ik de kleppen nogmaals te laten controleren, want hierna is het wel iets erger geworden + de CO laten afstellen.
Met de nieuwe LMM rijdt de CX denk ik iets beter. Met een koude motor is het schokken denk ik juist erger, maar met een warme iets minder. Dat heb ik dan weer liever dan precies andersom

Totaal aantal Berichten: 3909
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Arjan, petje af voor zoals je de diverse zaken aanpakt. dat komt een en ander zeker ten goede. en ik leer er ook nog wat van via dit draadje en je illustratieve foto’s !
wellicht kan je kleppen stellen ook nog zelf (als je de tijd, spullen en kennis daarvoor hebt).
ik probeer ook zeker een aantal zaken zelf te controleren in het vooronder als er wat is, maar als dit bij mijn T2 nog zo was, had ik haar toch maar eens weggebracht om dit na te laten kijken. zaken als CO begin ik niet aan. de experts in de dedicated cx garages hebben dat in hun vingers en daar zijn deze symptomen denk ik snel en goed in orde te brengen.
mijne draait als een zonnetje (ws met wat hoge CO, maar dat is prima, dat heeft ze gewoon nodig zoals al is vermeld eerder in dit draadje). koud (850 rpm ?) en ook warm stabiel en zeker niet te hoog, zelfs met airco aan niet eens veel hoger.
ben benieuw wat je uiteindelijk tegenkomt waardoor ze net niet lekker loopt.
suc6 !
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Heb je inmiddels het excentrische aanslagschroefje gecontroleerd? Mijn ervaring is dat als in het verleden een beunhaas aan een auto heeft lopen klooien, je van alles tegen kunt komen. Zoals je weet ben ik met een gti turbo bezig en wat ik daar allemaal voor oud leed tegen ben gekomen.
Uiteindelijk komt het allemaal wel goed, het kost alleen veel tijd.

- CX 25 GTi Turbo 2
Ik ben blij te zien dat er mensen nog wat van leren, dat is o.a. 1 van mijn doelen. Ik ben ook erg blij met alle reacties en hulp. Uiteindelijk is lang niet alles beschreven en sommige dingen kan je alleen oplossen met ervaring.
Het scheelt voor mij natuurlijk erg veel dat het niet mijn dagelijkse auto is, en dat met die probleem de CX gewoon rijdtbaar is. Anders had ik idd al veel eerder naar de garage gemoeten.
Voor de airco zit geloof ik nog een extra klep in het luchtcircuit, als de airco aan staat wordt er dus nog voor wat extra lucht gezorgd tijdens de stationairloop, maar daar heb ik dan geen last van gezien ik geen airo heb.
De kleppen stellen zelf zie ik niet helemaal zitten. Ik heb daar geen ervaring mee, ik denk ook niet dat een CX de juiste auto is om het leren?
@ cxj
Doel je op de schroefje bij de gasklep?
Deze is bij mij nog niet los geweest, gezien de originele gele verzegeling er nog op zit. De gasklep sluit ook netjes, dat kon ik zien toen ik die slang er van de week af had. Daar had ik speciaal even op gelet.
Even voor mijn beeldvorming. Hoe stel je de CO af? Wordt er dan aan de LMM gesteld?
Ik ga het zelf niet doen, maar even voor het idee wat er dan afgesteld wordt

Totaal aantal Berichten: 3909
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
net boven (-op?) de LMM zit een inbus. je kijkt er recht op.
die verdraai je om de CO te stellen dacht ik.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje