




























Totaal aantal Berichten: 10492
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Koolborstel setje moet in ieder geval bij een goed “dynamo en startmotorrevisiebedrijf” gewoon te bestellen zijn. Ik heb een keer nieuwe koolborstels voor de aanjager van mijn ds bij de bosch-service op de kop getikt. Ik moest ze alleen iets inkorten. Goed revisie-adres: google!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.














































Totaal aantal Berichten: 43375
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik kan je van harte aanraden om met je auto/dynamo naar Cor Wilkes in Oud-west te rijden. Prima adres, niet te duur en vlotte service. Zit in de buurt van de admiraal de ruyterweg/Jan van galen straat.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Kijk, dat ziet er goed uit. Ik zal even proberen om morgen de dynamo eruit te halen, want ik weet niet zeker of ik nog heel ver kan rijden zo.


































Totaal aantal Berichten: 15731
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Freek, ik heb hier nog een dynamo liggen. Deze zat in mijn auto toen deze begon op te spelen. In mijn auto zit nog een aparte spanningsregelaar, de dynamo die er in zat bleek er een met een ingebouwde spanningsregelaar te zijn. Ik had toen al een andere gehaald (eentje zonder spanningsregelaar). Beide dynamo’s zijn bij voornoemde Cor Wilkes getest en goed bevonden. Die met de ingebouwde regelaar heb ik dus over.





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Zo, het kreng is eruit. Weer lekker goed bereikbaar zoals gewoonlijk. Het erin plaatsen lijkt me helemaal een interessant klusje, zeker aangezien ik er absoluut niet van onderaf bijkan op straat. Maar goed, eerst morgen maar eens langs Cor Wilkes, ben benieuwd.
Heb nog even de verbindingen van de draden naar de dynamo getest, die waren goed. Wat me wel verbaast is dat het stekkertje op de dynamo twee aansluitingen heeft, waar de dynamo er maar een van gebruikt.





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
De gereviseerde dynamo zit er weer in en alles werkt weer! Het plaatsen viel me nog reuze mee.
Ik heb de snaar gespannen zoals de Haynes zegt (“belt deflection under firm thumb pressure is 6 mm midway between de two pulleys”) maar dat voelt vrij strak, bijna net zoals de snaar van de hydraulische pomp. Is dat OK, of zijn de lagers van de waterpomp en de dynamo erg kwetsbaar?
@graddus: Nog bedankt voor het aanbod, maar het was niet nodig.














































Totaal aantal Berichten: 43375
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Klinkt een beetje strak. Ik zou ze ietsje losser gaan zetten om problemen te voorkomen. Wat was er mis met je eigen dynamo eigenlijk?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ik heb m’n eigen dynamo weer terug, maar ongeveer alles is vervangen: lagers, rotor, etc (ben het precieze lijstje vergeten). Zal ‘m zo wat losser zetten, lijkt me inderdaad beter.





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Wil iemand toevallig een setje wieldoppen voor stalen 14” velgen kwijt? Het zou mijn wintersportsetje helemaal afmaken. Ik heb al een advertentie op citromarkt gezet, maar geen reactie nog…























Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Ik heb eventueel nog een setje stalen wieldoppen CX série 1 over… Ze zijn gebruikt en her en der gebutst, maar werken nog uitstekend. Ze hoeven niet veel te kosten!
PB me maar als je interesse hebt, ze zitten nu nog gemonteerd, maar gaan er binnenkort af.
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa
Die zijn er toch zat bij alle specialisten ? Anders hetgoedehoekjepuntfr. Staan er zat op. Duurt alleen effe voordat ze hier zijn. Zolang ik niet mijn gehele reserveset hoef af te staan, kan ik ook wel wat missen.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl




































Totaal aantal Berichten: 17420
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Zoals Robin al schreef, alle versies komen op leboncoin voorbij. Welke zoek je?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
25trd wil mij z’n wieldoppen verkopen, heb alleen even geen bericht meer gehad…
Vanochtend even naar Carbalt om een nieuw gasfiltertje te laten monteren. Wat gaaf toch als je auto van 29 jaar oud onmiddellijk start bij -10 (of zo) nadat hij een halve week onder de sneeuw heeft gestaan!





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Blijkbaar ben ik ook aan de beurt dit jaar voor de CX-problemen. De laatste maanden merkte ik een aantal keer dat de CX op LPG af en toe even inhield, maar omdat dit zeer sporadisch gebeurde heb ik er niet veel aandacht aan gegeven. De laatste weken echter is dit erger geworden. Daarom heb ik donderdag het gasfiltertje laten vernieuwen, maar dat hielp natuurlijk niets. Sterker nog, dit weekend ivm Sinterklaas het hele land door gereden en het schokken werd af en toe zo erg dat ik grote stukken op benzine moest rijden.
De symptomen zijn:
- onregelmatig schokken, gevoel van vermogensverlies als dit gebeurt
- soms weer tientallen kilometers probleemloos rijden
- stationair loopt de motor prima
- gebeurt alleen met goed warme motor, koude motor geen probleem
- bij overschakelen op benzine is het probleem weg. Wel rijdt de auto op benzine al jaren met lichte schokjes, dus echt lekker is dat ook niet (waarschijnlijk de LMM)
Het zit ‘m dus hoogst waarschijnlijk ergens in de LPG-installatie. Bij Carbalt werd me aangeraden om de afstelling van de LPG-computer te laten controleren, maar de jongen die dat doet is helaas drie maanden lang ziek en kan niet werken nu. Bijkomend probleem is dat ik over twee weken op wintersport ga, dus het zou wel mooi zijn als ik het probleem kon oplossen voor die tijd…
Het viel me vanmiddag wel op dat de slang naar de injectoren een klein beetje lekte op de aansluiting bij de verdamper, in de vorm van kleine bubbeltjes. Het is daar best wel vettig, ik snap niet waar die olie vandaan komt. De slang is ook niet meer helemaal fris, dus dat stukje ga ik sowieso vervangen. Ik hoop dat daar af en toe zoveel LPG lekte dat het mengsel te arm werd en dat het dus op deze manier opgelost is, maar echt veel kans geef ik het niet.
Aangezien het eerst geleidelijk, en nu snel steeds erger wordt, lijkt het me niet logisch dat de LPG-computer gewoon bijgesteld moet worden. Eerder denk ik eraan dat de regelaar van de LPG-injectiedruk af en toe niet goed werkt, of misschien een af en toe haperende injector? Ik probeer wat mogelijke oorzaken te bedenken zodat ze bij Carbalt een en ander zouden kunnen controleren. Heeft iemand nog meer ideeen en/of weet hoe je dat zou kunnen testen?
Dank!














































Totaal aantal Berichten: 43375
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik denk een vervuilde injector. Die kan je schoonmaken. zie pb
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste