





















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Dat met het boortje in gat vliegwielhuis is dus niet te doen in je eentje. Mijn armen zijn in ieder geval niet lang genoeg om rond te tornen en het boortje aan te duwen.
Waar die O-ring zou moeten is me nu duidelijk, maar die zat er niet in, en die wordt ook niet in het WPH genoemd. Moet die O-ring dan wel, of is dat afhankelijk van het type, of is dat later bedacht ter verbetering o.i.d.?
Volg je hart, gebruik je hoofd.






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
In het onderdelen boek staat die O-ring tussen zeef en het bakje bovenop de zeef. ‘Klok’ zoals ze het in het WPH noemen.
Optie 1, volgens WPH: Hoe het bij mij was, namelijk zonder O-ring
Optie 2, volgens jantje1948: Tussen zeef en zeefbodem (met driehoeksmarkering)
Optie 3, volgens onderdelenboek: Tussen zeef en bakje bovenop de zeef.
Wie-o-wie geeft uitsluitsel?
Volg je hart, gebruik je hoofd.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Het feit dat jij de O-ring niet ziet, betekent niet dat ie er niet zit. Die O-ring zit heel diep in een groef. Tip: Prik eens onder in de groef met een mesje of iets dergelijks. Dan voel je of er een O-ring zit. Velen denken dat daar niets zit, meestal zit ie er wel…..
Citroen!






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Ik had de zeef al uit de zeefbodem gehaald om schoon te maken, en nog zag ik hem niet zitten. Maar hij zat inderdaad om de zeef heen. Met de zeef in de bodem wordt dat de genoemde groef. De ring was keihard en vierkant geworden, vanavond de nieuwe erop en de boel weer monteren.
Volg je hart, gebruik je hoofd.






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Het ‘werk’ vordert gestaag. Alles duurt wel vrij lang omdat ik het voor het eerst doe (Heel leerzaam!), dus het is soms even zoeken naar de handigste manier. Waar ik dus achter kom is dat ik met mijn vetspuit niet bij de bovenste smeernippel achter de plaat achter het voorwiel kom. Moet ik dus toch de voorschermen er af halen.
Hoe controleer ik het peil van de versnellingsbakolie? Ik kan het niet vinden in het WPH. Ik zie bovenop de bak, voor de radiator een dikke bout-21 zitten. Moet ik die hebben? En hoe peil ik dan?
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Dat is de vulplug.
Aan de Re zijkant ( niet bestuurderskant) Zit een bout, ik dacht sleutelmaat 14. Die er uit en de olie moet net tot de rand van het gat staan: als het er uit loopt is het prima, anders dunne schroevendraaier er schuin in en kijke of er olie aan hangt.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Dank. Nu kan ik weer verder.
Volg je hart, gebruik je hoofd.





























Totaal aantal Berichten: 10632
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Die smeernippel wil nog wel eens lukken als je de wagen op een andere hoogte zet.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Nu heb ik wel een vraagje ivm de oliefilter : is het verstandig om bij elke oliebeurt de oliefilter mee te vervangen ?
Ik heb ergens gelezen dat zo’n papieren filter, beter filtert als ie er een tijdje in zit ?
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige





























Totaal aantal Berichten: 10632
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik dacht dat het voorschrift was: olie elke 5000, filter elke 10000.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.














































Totaal aantal Berichten: 43463
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Klopt helemaal.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Brian schreef:Wat kan je er trouwens verrekte kilo utrecht tango bij zeg.
Dat heb je met een IE en ook BVH., ik heb alleen IE (met BVM) en ik kan al moeilijk ergens bij…....
Ik heb wel eens bedacht dat net als bij zo’n rechtgebogen verfrolhouder, waar je de motorkap mee kan openen bij gebroken kabel, er ook een kan pas-buigen om van boven af in het gat te komen. Nadeel is wel dat het geen hardstalen boortje is die breekt als je het vergeet weg te halen.
Evt autosleutels aan vast binden…
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Zo’n IE heeft zo veel luchtslangen aan diezelfde kant van het blok lopen, er zit er altijd wel één in de weg.
Ik heb zo’n magneetje op een telescopische stok, en daarmee gaat het redelijk. Ik kan het boortje dan precies voor het gat krijgen, maar er in lukt dan nog niet, omdat het boortje iets schuin voor het gat komt. Met de hand moet ik hem dan overpakken en er in duwen. Tot nu toe heb ik het met een houtboor geprobeerd, want die lijkt mij het makkelijkst te breken, maar die heeft ook de scherpste kop. Hierdoor glijdt die er niet zo makkelijk in. Volgende keer ga ik het maar met een steenboor proberen. Die kop is wat ronder.
De beurt ligt trouwens even stil, want ik heb nu even geen tijd, en mijn kleppensteladviseurook niet. Die laatste heeft zijn prioriteit, volkomen terecht, bij een andere dame liggen, eentje van een dag of 5 oud nu.
Volgend weekend hoop ik in ieder geval verder te kunnen met de 123 en het doorsmeren.
Volg je hart, gebruik je hoofd.





















Totaal aantal Berichten: 2142
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
waarom tape je het snijgedeelte van de metaal/houtboor niet een cm of 2 in en steek je de schacht van de boor in het gat ipv de punt??? (intapen om je vingers te beschermen)





























Totaal aantal Berichten: 10632
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als je de dynamo weghaalt kom je er veel makkelijker bij. (Is trouwens ook niet zo’n fijne klus)
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.