3 van de 7
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
   
Acculampje blijft branden
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10577
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 29 april 2011 06:32 PM
  [ # 31 ]

Dat klopt wel zo’n beetje. Wat veel mensen niet weten: spanning is een maat voor de energie die de electronen hebben. Als je de electronen veel energie geeft (=hoge spanning) hoeven er per seconde dus minder electronen door de draad en is de stroomsterkte dus lager voor hetzelfde energietransport.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 29 april 2011 11:10 PM
  [ # 32 ]

Juist! en de elektronen gaan wel met bijna de lichtsnelheid. geloof dat maar. In die contreien kom je bij het feit dat electronen zich als deeltje maar ook als golf gedragen… Schroedinger….

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 29 april 2011 11:13 PM
  [ # 33 ]

Het halve of het hele boek Boog? Laughing

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 29 april 2011 11:17 PM
  [ # 34 ]

het 1ste hoofdstuk (van 15) !

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10577
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 29 april 2011 11:24 PM
  [ # 35 ]

Daar heb ik nog leuke proefjes over mogen doen. Maar….Die lichtsnelheid geldt voor “afgeschoten” electronen. In een draad is de snelheid veel en veel kleiner.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4965
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 29 april 2011 11:40 PM
  [ # 36 ]

Juist, een paar cm per seconde en dat weet ik van een ingenieur electronica met twee patenten op zijn naam.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 30 april 2011 12:04 AM
  [ # 37 ]

ok nerds. de elektron gaat langzaam maar de energie niet…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2984
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 30 april 2011 12:09 AM
  [ # 38 ]

Het is iets ingewikkelder:
Bij AC ( wisselstroom) hebben we te maken met electromagnetsiche golven en is de snelheid afh van de soort draad en isolatie etc 60- 98 % van de lichtsnelheid. ( hier kan je inderdaad de knikker metafoor gebruiken, je stopt en knikker in de buis en aan de andere kant valt er een uit)
Bij DC ( gelijkstroom) is de snelheid afh van de dikte van de draad en de stroom in ampere. Bv 3amp bij 1mm dik koperdraad: 1 meter per uur. ( http://en.wikipedia.org/wiki/Drift_velocity) (Hier moet je kijken hoelang het duurt voordat die knikker die je er in gestopt hebt echt aan de andere kant er uit komt)

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Hydro
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010

- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gepost: 30 april 2011 01:55 AM
  [ # 39 ]

Afgezien van alle knikkers, mannetjes die door draden lopen en andere metaforen; DS-Frank, als je inlogt op de website van de DS club vind je onder de technische artikelen een paar artikelen over het elektrische systeem in je DS.

Gelukkig is dat systeem betrekkelijk simpel en maakt de loopsnelheid van die fictieve mannetjes niet zo veel uit. Zo lang ze tenminste maar kunnen lopen waar dat moet en gestopt worden waar ze niet mogen komen! Smile

Hydro

Elle va comme les pompiers!
Wink

Profiel  
 
DS-Frank
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 561
Geregistreerd: 08-11-2006

Gepost: 30 april 2011 07:19 AM
  [ # 40 ]

Prachtig allemaal, maar door al dat gefilosofeer is het acculampje maar weer gaan branden. D’r lopen nu in ieder geval een paar mannetjes door een draadje richting waarschuwingslampje.
En dan later, als je boodschappen hebt gedaan, weer opnieuw starten, gaat ie meteen uit. En een dag later blijft ie weer branden.

Ik heb de contactjes bij de zekeringen allemaal licht geschuurd en alle zekeringen getest met de mutlimeter. Ze gaven allemaal een mooi piepje. Daar zit het probleem niet, denk ik nu.

Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl

Profiel  
 
gjvdh
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 833
Geregistreerd: 12-05-2006

- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Gepost: 30 april 2011 09:00 AM
  [ # 41 ]

De contacten /bedrading bij de spanningsregelaar en dynamo al nagekeken? Als die niet helemaal goed contact maakt kan die het door trilling het de ene keer wel op laden de andere keer niet. Simpel te controleren.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4965
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 30 april 2011 11:25 AM
  [ # 42 ]

Eigenlijk heb ik hetzelfde probleem met die mannetjes die naar het lampje lopen. Onder het rijden gaat het gele lampje af en toe even aan en meteen weer uit, soms brandt het wat langer. Maar omdat ik een voltmeter tijdelijk in het radiovakje heb gemonteerd kan ik zien dat de laadspanning niet zakt.

Als het gele lampje brandt en ik geef richting aan gaat het onmiddelijk uit. Ik ga dat nog oplossen en laat weten wat het was. Ik heb wel even een nieuwe spanningregelaar geleend van Johan in de Weere, mag ik proberen en als het probleem met die spanningregelaar weg is dan lag het aan de oude regelaar.

Maar ik ga eerst wat anders beunen, straatwerk en tuinplanken.

Profiel  
 
DS-Frank
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 561
Geregistreerd: 08-11-2006

Gepost: 30 april 2011 11:33 AM
  [ # 43 ]

Hoe zien die eruit: spanningsregelaar en dynamo? Zal ik even een foto van onder de kap uploaden?

[edit] foto’s geplaatst [edit]

Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4965
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 30 april 2011 11:54 AM
  [ # 44 ]

Op de eerste foto kun je beiden zien. De V snaren welke de ventilateur aandrijven lopen ook over de dynamo, dat ronde geval dus. De spanningregelaar is dat kastje naast de accu met het zwarte deksel.

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 01 mei 2011 09:48 AM
  [ # 45 ]

Spanningsregelaar lijkt nieuw, is al vervangen soms?

knuffel

Profiel  
 
 
3 van de 7
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook