

























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ik zie dat marcelka’s gti ook TRX’en heeft tenzij deze intussen vervangen zijn. Dan zou ik nog even de jaartallen van die banden bekijken. Zijn de bollen van je PT2 onlangs gevuld e.d.?
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!




































Totaal aantal Berichten: 17420
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Het verschil in hardheid van de vering zit ‘m inderdaad het meest aan de voorkant. De andere bollen en de zwaardere stabilisatorstang zouden dit dus kunnen verklaren. Een bijkomende verklaring zou kunnen zijn dat we de PT2 ook harder aangespoord hebben om van de fluitende turbo te kunnen genieten .
Wat de versnellingsbak betreft, hoop ik dan maar dat het een kwestie van afstellen is!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!




































Totaal aantal Berichten: 17420
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Enne, Marcel, kijk jij eens naar die lepeltjes uit bericht 330: dat grove roeren past echt niet bij jouw verder zo soepel rijdende CX!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Kijk ook eens naar de jaartallen van die TRX banden, ik heb laatst begrepen dat Michelin wel degelijk de interne constructie van de TRX band heeft aangepast aan de moderne tijd. Heb alleen geen idee vanaf wanneer dat was.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
De dikte van de stabilisatorstang verandert NIETS aan het veercomfort (op een rechte weg natuurlijk).
Citroen!




































Totaal aantal Berichten: 17420
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Maar hij kan er wel toe bijdragen dat de PT2 op een bochtig parcours strakker/harder aanvoelt dan de zachte/soepele GTi?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Dat wel natuurlijk. Stabilisator beperkt het overhellen van de carrosserie in bochten.
Citroen!
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
DriverD schreef:De dikte van de stabilisatorstang verandert NIETS aan het veercomfort (op een rechte weg natuurlijk).
Wat nou als je met een wiel over een hobbel rijdt? Dan doet de dikte van zo’n stangetje er toch wel toe?
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Ja, dan wel. Bij symmetrische oneffenheden weer niet natuurlijk.
Citroen!







Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Mijn banden (TRX) zullen inderdaad wel van een “oudere” generatie zijn. Ze zijn wel in prima staat maar NOS waarschijnlijk. En natuurlijk ook een beetje smaller dan die van de PT2.
Maar het verschil was te groot om het op de banden te steken. Zeker zoals Waterman zegt geen vergelijk. Maar ik denk toch dat de PT2 nog iets soepeler zou moeten kunnen veren. Ook geen vergelijk natuurlijk maar we hebben allebei ook nog de referentie van de XM.
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900






















Totaal aantal Berichten: 3909
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
straks kunnen we met het weekendje weg evt het veergedrag van een andere CX ervaren, mocht je dit willen proberen / vergelijken.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje














































Totaal aantal Berichten: 43380
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
En nog snap ik niet waarom iedereen een cx of xm wil rijden met dein-eigenschappen als een vette Amerikaan. Koop dan een of andere Oldsmobile met 400 pk….
En dan nog iets. Een 81’er 2400 gti kan je nog steeds niet met een prestige turbo 2 vergelijken. De Prestige Turbo heeft namelijk andere veercilinders, andere veerbollen, andere stabi-stangen en als de 81’er nog een smalspoor is heeft de prestige ook nog eens andere draagarmen, fuseekogels en stuurkogels. Allemaal zaken die invloed hebben op het veercomfort.
Wat ik trouwens niet helemaal begrijp Rens: Die prestige van je heeft de afgelopen maanden zeer uitgebreid onderhoud gehad. Het eerst wat je als CX-garagist doet als zo’n ding fris binnenkomt is alle bollen checken, vullen en indien nodig vervangen..
O ja, het vullen van de originele bollen van de prestige heeft de voorkeur boven het plaatsen van “nieuwe” bollen. Dat zijn namelijk “universeel” bollen. Geschikt voor als het ware “alle” typen cx berline. En dus niet de door citroën afgestemde bollen voor een Gti/prestige Turbo I/II model!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




































Totaal aantal Berichten: 17420
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
waterman, bedankt voor de tip over het vullen ipv vervangen van de bollen!
Ik heb echter niet beweerd dat ik zou willen deinen als in een vette Amerikaan. Ik heb melding gemaakt van een vergelijkende test tussen mijn PT2 en marcelka’s GTi. Dat ze nooit precies hetzelfde veren is duidelijk, maar in de vergelijking viel mijn PT2 als tamelijk hard op, wellicht (maar niet zeker) te hard. Een vergelijking met een andere Prestige Turbo zou dus interessant kunnen zijn, bijvoorbeeld tijdens het ritje naar de Champs-Elysées. Bij het onderhoud is er ook naar de vering gekeken. Volgens de monteur van CQS was de bollendruk “niet perfekt, maar nog ruim voldoende”. Vervangen of vullen kan altijd nog, daarom is het allemaal niet dramatisch, maar voor mij wel interessant.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!














































Totaal aantal Berichten: 43380
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Daaruit mag ik opmaken dat men bij CQS alle bollen heeft gedemonteerd en heeft opgemeten? In dat geval is het stom om ze niet gelijk te vullen. Vooral het uitbouwen van de achterbollen is namelijk ff werk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste


























Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
IHF heeft trouwens wel degelijk een andere bol in het assortiment voor de gti(t). Alleen publiceren ze niet hoe groot de doorlaten zijn, dus ik weet niet of dat ook de juiste doorlaat inhoudt.
Voorbollen bestaan voor de CX in 2 varianten:
1. 75 bar, 500cc, 1.9mm doorlaat
2. 75 bar, 500cc, 1.65mm doorlaat
Stabilisatorstangen bestaan voor de voorkant van de CX in drie varianten
1. 23mm (douvrins)
2. 24mm meeste types to 7/85
3. 25mm gti turbo’s altijd, en meeste niet douvrin types vanaf 7/85
Achterstabilisatorstangen bestaan voor de Berline ook in 2 varianten
1. 17.5mm alles behalve gti t
2. 19.5mm gti t’s
Achterbollen van de berline zijn altijd 500cc, 40 bar, 1.25mm doorlaat
Als iemand trouwens nog een document heeft waar bol doorlaten, inhouden en drukken in staan voor BX, Xantia en/of XM houd ik me aanbevolen.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!