













































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee, zeer zeker niet. Ik ben bloedserieus. Een Cx, en dan helemaal een gti turbo, is gewoon een auto die bovengemiddeld meer onderhoud/verbeteringen/ongeplande reparaties nodig heeft. De TS komt uit een ZX en denkt misschien dat hij, door een mooie en dure CX te kopen, vrijgewaard zal zijn van hoge(re) onderhoudskosten. De CX bejubelen is makkelijk, maar voor een kritsche noot moet gewoon ruimte zijn. Niets knipoog dus, eerder een eye opener!
Starten doet een CX meestal wel. Maar de rest behoeft gewoon meer liefde. En als ik dan facturen voorbij zie komen van bedrijven als CQS dan denk ik dat de TS zich helemaal dood gaat schrikken als die “perfecte” cx van 10k eens goed naar z’n moer gaat…
Ik heb zelf jaren CX gereden, in verschillende modellen en was in de gelukkige positie dat ik al het onderhoud zelf kon doen. Nee, ook mijn CX’en hebben mij nooit laten staan. Maar, qua onderhoud en reparatie om hem rijdend te houden heb ik absoluut betere auto’s gehad.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




























Totaal aantal Berichten: 9365
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
waterman schreef:Ik zou, als ik een betrouwbare wagen voor dagelijks gebruik zou willen, helemaal geen cx kopen.
Ik snap dit nu nooit?
Hij weet gewoon perfect hoe de CX in elkaar steekt kent alle ins en outs.
Dan zou dit dus eigenlijk een perfecte auto voor hem moeten zijn.
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.














































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
F.SvM schreef:waterman schreef:Ik zou, als ik een betrouwbare wagen voor dagelijks gebruik zou willen, helemaal geen cx kopen.
Hij weet gewoon perfect hoe de CX in elkaar steekt kent alle ins en outs.
En dus vertel ik geen onzin.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Mijn idee Waterman.. Maar ja, dat is hier natuurlijk een beetje vloeken in de kerk….
Ik noemde niet voor niets een volvo. Overigens om misverstanden te voorkomen: ik zou mijn gtit2 voor geen goud willen missen. Dit weekend weer zo’n 100 km gereden. Heerlijk! Vooral omdat ie bij 7000-10000 km per jaar super goedkoop in het onderhoud is. En 1:8 is dan ook zeer dragelijk




























Totaal aantal Berichten: 9365
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
waterman schreef:F.SvM schreef:waterman schreef:Ik zou, als ik een betrouwbare wagen voor dagelijks gebruik zou willen, helemaal geen cx kopen.
Hij weet gewoon perfect hoe de CX in elkaar steekt kent alle ins en outs.
En dus vertel ik geen onzin.
Dat zeg ik ook niet,
Alleen omdat je het allemaal weet ,is dit toch de ideale auto,vems erop en GO.
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.





























Totaal aantal Berichten: 10586
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als je zelf niets doet is geen enkele klassieker “goedkoop”. Maar gezien de opmerking van Waterman is het, denk ik, heel belangrijk om je binnen de club of het forum te oriënteren welke bedrijven weten wat ze doen voor een fatsoenlijke prijs.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.




























Totaal aantal Berichten: 9365
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
jantje1948 schreef:Als je zelf niets doet is geen enkele klassieker “goedkoop”. Maar gezien de opmerking van Waterman is het, denk ik, heel belangrijk om je binnen de club of het forum te oriënteren welke bedrijven weten wat ze doen voor een fatsoenlijke prijs.
Denk dat dit de beste opmerking is tot nu toe,een goede garage
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.














































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
F.SvM schreef:waterman schreef:F.SvM schreef:waterman schreef:Ik zou, als ik een betrouwbare wagen voor dagelijks gebruik zou willen, helemaal geen cx kopen.
Hij weet gewoon perfect hoe de CX in elkaar steekt kent alle ins en outs.
En dus vertel ik geen onzin.
Dat zeg ik ook niet,
Alleen omdat je het allemaal weet ,is dit toch de ideale auto,vems erop en GO.
Om nog even off-topic op Frank zijn opmerking door te gaan: Nee, juist niet. Ik ken die auto’s zo goed dat ik weet wat en wanneer er iets stuk gaat en hoeveel werk het is om dat te maken. Ik rijd 40.000 km per jaar en heb geen zin en tijd om iedere 10.000 km een dag in m’n garage bezig te zijn om dat ding fris en fruitig te houden. Been there, done that. Ik heb 5 jaar geleden een bmw gekocht, een 83’er 5-serie en heb daar 100.000 km probleemloos mee gereden. 1 uitlaat, 2 fuseekogels, een accu en vanwege het lpg één keer een kop preventief laten vervangen. That’s it. 3x foutloos door de apk, nooit stil gestaan en zelfs als je een beurt oversloeg bleef ie rijden. Nu rijd ik een 524td van 1985, zelfde verhaal. Onlangs reed een overtuigd citronist in dat ding: opmerking: Wat rijdt dat ding heerlijk, je mist de bollen niet eens.
I rest my case.
On-topic maar weer?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




























Totaal aantal Berichten: 9365
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Sorry nog effe off topic,zelfde auto als waar je mee op vakantie was?
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Ik ken een aantal mensen die jaarlijks 30.000 km met een CX GTi Turbo 2 wegstampen, hun enige auto ook nog.
Die auto’ s worden minutieus bijgehouden, voor elke zucht staat dat ding meteen bij de garage op de stoep om het euvel te verhelpen. Maar daar is toch inmiddels al heel wat geld in gaan zitten.
Als je zo’n ding intensief gaat gebruiken (dus niet die 100 km in een weekend wat verderop genoemd werd) gaat het gewoon zwaar in de papieren lopen met het onderhoud.
Dus wat waterman en cxgtit2 zeggen is correct: tenzij je zelf erg handig bent, moet je gewoon een zak geld meenemen én nog een zak erbij voor onderhoud en uiteraard is een CX van E 10.000 dan geen enkele garantie op jarenlang voordelig en zorgeloos rijden.
Als je dat wilt, koop je een ouwe BMW -blijkbaar- of…..een ZX!!!!
En als het dan toch een CX moet worden, zou ik voor een eenvoudig type gaan met weinig elektronica erop, zoals een CX 20 of een 22 TRS. En ook die moeten elke 10.000 km hun beurten echt wel krijgen bij een kundig bedrijf. (inderdaad is dit laatste ook enorm belangrijk!)
waterman schreef:Onlangs reed een overtuigd citronist in dat ding: opmerking: Wat rijdt dat ding heerlijk, je mist de bollen niet eens.
Dat had ik kunnen zijn, want ik heb dat volgens mij ook gezegd over die auto, alleen zou ik mezelf niet persé als “overtuigd citronist” willen bestempelen.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
@: Leontien, zo als zo vaak heb je gelijk een CX 2.0 of 2.2TRS is beter voor het dagelijks gebruik dan een Turbo uitvoering, meestal is een turbo flink afgereden en kom je voor grote kosten te staan wil je
er een knappe en betrouwbare auto van maken.
Harry
Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS



















Totaal aantal Berichten: 1823
Geregistreerd: 12-03-2009
- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Mag ik een offtopicje plaatsen? Voor de kenners: wat is (aflopend) de mate van ‘ingewikkeldheid’ voor wat betreft CX’en qua sleutelen?
GTi Turbo 2
GTi Turbo
...
...
...
...
...
...
22 TRS
2.0?
Way out in the water, see it swimming.
gaan we de diesels ook meerekenen? dan komt wat mij betreft een oude 2.5 tandwieldistributie onderaan (wat beteft betrouwbaarheid en simpelheid)
greetzzzzzzzzzzz
Rusty
heeft er nog iemand een doosje met tijd in de aanbieding??














































Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Juist niet: tandwiel-dieselmotoren halen de 2 ton niet zonder nieuwe zugers en veren. De platte 2500 diesel met distributieriem is de beste.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
ok dan die onderaan (al heeft die tandwiel distri van mij al veel meer gelopen, zonder problemen olieverbruik, litertje op de 5000 km, moet kunnen toch?)
greetzzzzzzzzzzzzzzz
heeft er nog iemand een doosje met tijd in de aanbieding??