




























Totaal aantal Berichten: 10630
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dan is die 92 seconden toch jouw interval? Pomp slaat bij jou weer aan als de druk zakt tot 138 bar. Of is dit de tijd met alle circuits afgekoppeld?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.



Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011
- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
@Jantje: Alle circuits afgekoppeld, dus alleen het primaire circuit (HD pomp, HD regelaar, voorraadbol) geeft 92 seconden interval. Volledige systeem interval is 8 a 12 seconden.
Er is nu iets wonderlijks aan de hand.
Na het vervangen van het bloc Hydraulique verwachtte ik lucht hierin. Begreep uit een artikel dat door veel te schakelen de lucht zou verdwijnen. Heb ondertussen flink gereden en geschakeld, maar bedacht me dat er misschien nog ergens anders lucht zou zitten.
Vandaag maar eens de voorremmen ontlucht. Bij de gasklepafslag nippel kwam flink wat lucht uit! Pomp interval nog eens gemeten. Wat schets mijn verbazing? Intervaltijd nu 45 seconden!
Ik weet niet hoelang dit zo blijft, maar heeft iemand hiervoor een verklaring?
If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966



Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011
- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Vandaag alles nog een keer ontlucht. Interval is nu terug op 20 seconden, vreemd maar niet heel slecht meer.
Vandaag ook de LHM vervangen door spoelolie, misschien dat dit iets uit gaat maken (eerst 3000 KM rijden ) Er is nog steeds geen uitsluitsel wat de bron van het probleem is.
Vanavond nieuwe voorraadbol besteld en binnenkort er maar opzetten. Maar even het laatste wat ik doe, laat het maar voor dit moment zo.
Bedankt voor jullie input.
If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
20 seconde is niet goed. 45 komt in de richting. 1,5 minuut is ok bij stationair..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>



Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011
- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
I know Bogaard…
De 20 seconden is bij stationair voor het gehele systeem, dus niet alleen het primaire circuit.
Mijn streven is om de regelaar minimaal 30 seconden stil te houden, maar ik weet het even niet meer. Het afgelopen jaar is nu 2 a 3 keer voorgekomen dat hij 45 seconden stil bleef, maar daarna zakte het weer terug. Lijkt er toch op dat er een plunjer blijft hangen / er een vuiltje ergens tussen zit. Vandaar dat ik nu maar spoelolie probeer. Vervangen van de voorraadbol zal ook wel iets uitmaken.
Maar goed, voor dit moment laat ik het er even bij om te kijken wat de spoelolie doet en de voorraadbol. Misschien dat dit nog iets oplost. Zoniet dan ga ik weer verder kijken of er moet iemand zijn die mij het verlossende woord kan geven.
Het is in iedergeval geen 3 a 5 seconden meer. Ben alleen bang dat het weer terug gaat vallen. Wacht wel even af. Zal de post updaten als er progressie is. Misschien dat anderen ook van mijn ervaring kunnen leren.
If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966
Ik ken iemand wiens pomp om de 5 tot 10 seconden aanslaat, hij maakt zich er niet druk om. Hij lacht me zelfs uit als ik het er met hem over hebt. Hij rijdt al jaren zo rond



Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011
- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Tja, je kan er mee doorrijden.
Ik weet ondertussen wel wat het is om je treiterslang eruit geknald te hebben.
Maar goed, daar gaat het niet aleen om. Ik wil mijn auto redelijk tot goed hebben en daar hoort ook een bijpassende hydraulisch systeem bij.
Komt bij dat de hele grap mij al wel wat gekost heeft en dan wil je ook wel resultaat terug zien.
In iedergeval bedankt voor je geruststellende woorden SPAM.
If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966












































Totaal aantal Berichten: 27985
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ergens lijkt het me ook vrij irritant als die echt te vaak aan slaat…
Er lijkt me dan ook niet al teveel reserve in het systeem zitten, oftewel je ben zo je stuurbekrachtiging kwijt bij even steken.




Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Laat het hele verhaal geen obsessie worden waardoor je de lol aan je auto verliest - denk dat 20 seconden best ok is en ik zou er tevreden mee zijn. Er rijden heel veel DSen rond die niet in de buurt komen van die interval!
Mbt de spoelolie; ik heb dat spul jaren geleden regelmatig gebruikt in verschillende XMs. Ik weet niet welk bestanddeel precies voor de reiniging zorgt en hoe het werkt, maar ik weet wel dat na te lang gebruik de interval juist sterk toenam en de auto extreem snel zakte na een rit. Volgens mij is het voorschrift 1000km en daar zou ik me aan houden. Zeker niet langer en misschien wel korter. Voorgaande is een redelijk subjectieve waarneming van mij en een goede sleutelvriend met dezelfde auto’s en ervaringen - helaas niet goed onderbouwd. Ik ben geen fan meer van dat spul. Misschien iets ter overweging.
Gr, Matthijs












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Te snel aanslaan zorgt idd voor drukverlies als je een keer snel moet sturen en remmen te gelijk. Ook gaat je pomp sneller stuk.
45 seconden voor het hele systeem is ok. De Sm had met alleen het primaire circuit een interval van minstens negen minuten. Toen ben ik opgehouden met timen. Het totale circuit had een minuut of 4 nadat de boosdoener uitgeschakeld was.
Maar goed. daar zit geen halfautomaat in..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ook ik rijd al vele jaren en heel veel km’s in mijn DS-beak met een pompinterval van 6-10 sec. Het is mijn dagelijkse auto.
Als het een probleem gegeven heeft, dan is het een gesprongen HD-leiding, maar dat is moeilijk vast te stellen of die daardoor gesprongen is.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper



Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 10-07-2011
- ID/DS DS19a Pallas Hydraulique
Even een update.
- LHM vervangen door Hydraucinage. 1300 KM mee gereden en weer vervangen. DS komt nu zeer snel omhoog, schrok er haast van hoe hard dat nu gaat. Spoelolie doet dit wel wat. Toch weer een stapje verder.
- Voorraadbol vervangen.
Pompinterval was eerst nog maar 6 seconden (warm) en na vervangen 8 seconden.
Nog steeds niet wat het moet zijn dus.
Vermoeden blijft een hangende plunjer of een rubber wat niet goed afsluit. Ga dit weekend het hele systeem nog maar een keer nameten.
Verdachten zijn voor mij nog steeds remservo en veercylinders.
Is een remservo goed te vervangen?
Is het een idee om de veercylinders zelf te reviseren?
If it ain’t broken, don’t fix it
Citroën DS19A pallas hydraulique, 19-9-1966




Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Remservo heb ik vorig jaar vervangen zonder het hele remcommando uit te bouwen. Het is wel een gepruts op de vierkante millimeter (3 dagen spierpijn) maar beter dan de motor uitbouwen. Goed het systeem drukloos maken, inclusief de remaccu. Reken op redelijk wat olieverlies dus flink wat doeken bij de hand houden! Vond het wel een leuke klus.
Succes!





























Totaal aantal Berichten: 10630
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Heb je de in- en uitslagdruk van de regelaar al gemeten?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik zeg het nog 1 keer.
Als de veercylinders zoveel lekken zal de auto stationair staan te dansen…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>