Totaal aantal Berichten: 9150
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Schakelaar is niet meer tweetraps en zit rechts i.p.v. links.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 25391
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja. Had ik in de GS ook. Luchthoorn over een relais met lange slang naar pomp. Heb je een vertraging voor de luchthoorn aangaat.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 9150
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Of de compressor van de luchthoorn aansturen via een vertraagd opkomend relais.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 6066
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
We zijn druk bezig in Groningen:
Motor eruit en bak los
Ijzerslijpsel aan het diafragma, van het druklager en het diafragma zelf:
222
Mogelijke oorzaak: de vorken van de gaffel staan niet (meer) in lijn, let ook op de schade aan de geleidemof:
Geleidemof gedemonteerd:
En het draaien van een nieuwe geleidemof:
Morgen verder.
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Goed bezig,duurt dus toch iets langer dan een dag
Morgenavond weer rijden?
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Aardige vent hoor die hilko, alleen vind ik dat hij lang blijft
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Totaal aantal Berichten: 9897
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Hilko, ik heb diafragma’s gezien die wel meer ingesleten waren en waar alles nog prima functioneerde. En of die hefboompjes niet in lijn staan? Waarom heb je geen foto gemaakt met het druklager gemonteerd zodat we echt kunnen zien of er iets aan de hand is? Volgens mij was het draaien van een nieuwe geleidemof een soort tijdverdrijf. Zo nauw steekt zo’n ding niet.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 6066
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
erikkuiper schreef:Aardige vent hoor die hilko, alleen vind ik dat hij lang blijft
Hahaha, doen we nog eens…
Totaal aantal Berichten: 6066
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
jantje1948 schreef:Hilko, ik heb diafragma’s gezien die wel meer ingesleten waren en waar alles nog prima functioneerde. En of die hefboompjes niet in lijn staan? Waarom heb je geen foto gemaakt met het druklager gemonteerd zodat we echt kunnen zien of er iets aan de hand is? Volgens mij was het draaien van een nieuwe geleidemof een soort tijdverdrijf. Zo nauw steekt zo’n ding niet.
Wat Erik al zegt. Ik heb meer foto’s en zal ze nog posten als ik meer tijd heb, maar de kromme vork heeft het happen van het druklager in de geleidemof veroorzaakt, denken we. Er was ook een stuk uit het lager gevreten. De mof zelf was duidelijk onrond en daarom wilden we het risico niet nemen.
Dat zo’n mof verder niet zo nauw komt ben ik met je eens. Die er nu inzit is geloof ik uit gaspijp of zoiets gedraaid
Totaal aantal Berichten: 6066
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Goed, hier dan het verhaal van “even” een koppeling vervangen.
Dat “even” een understatement is weet iedere CX-rijder wel.
Afgelopen zaterdag rammelde om 5 uur de wekker. Na een paar koppen koffie maar ingestapt en om 5.30 uur was ik onderweg naar ‘t Hoge Noorden, alwaar Erik me verwachtte om de koppeling te vervangen.
Iets na 8 uur was ik daar en na een hartelijke ontvangst met koffie zijn we om een uur of 9 aan de slag gegaan. Erik reed de auto de brug op en merkte meteen het druklager op, maar vond ook dat de koppeling heel vreemd aangreep. Hij was dan ook meteen heel benieuwd wat hij zou gaan aantreffen als alles los zou liggen.
Licht kun je nooit genoeg hebben…
Na iets meer dan 3 uur werk hing de motor in de takel. Zoals eerder al gezegd zorgde het feit dat de motor ruim een maand terug er nog uit is geweest ervoor dat alles soepel en makkelijk los kwam.
De radiateur hebben we laten zitten, hetgeen inderdaad gaat met een platte diesel.
Die sporen op de radiateur zaten er al
Vet genoeg daar
Enfin, so far, so good. Nog 2 uur later lag de bak ook op een provisorische bok. Dat ging dus voorspoedig - nog even de koppeling vervangen (en een aantal andere zaken nu de boel toch los lag), maar daar dacht de gaffel van de koppeling anders over.
Uiteraard was Erik benieuwd (en ik ook, maar in wat mindere mate - ik wilde de oplossing ) wat nou de oorzaak van het stuklopen van het druklager was.
Nadere inspectie van het druklager en de vorken van de gaffel leerde dat daar het probleem moest zijn ontstaan. De vorken stonden niet meer in lijn.
We hebben deze gaffel uitgebreid vergeleken met die uit andere CX-bakken, maar alle anderen stonden absoluut recht in lijn.
Bij mij thuis nog maar een plaatje gemaakt. Nog nooit van gehoord, laat staan gezien, zoiets.
Doordat de vorken het druklager scheef tegen de koppeling hebben gedrukt was er van het lager zelf ook niet bar veel meer over:
En de geleidemof had een platte kant, hetgeen mogelijk de oorzaak van het “plakken” van de koppeling was. Als ik de auto stilzette met ingetrapt pedaal dan kwam het pedaal niet terug. In de versnelling stoppen met pedaal omhoog kon alleen door de koppeling iets op te laten komen en dan de motor uit te zetten. Omdat die platte kant ontegenzeggelijk aanwezig was wilden we niet het risico nemen om daar zomaar het nieuwe druklager op te zetten. De gaffel moest uiteraard ook vervangen worden.
Tussen de pijlen de platte kant aan de geleidemof
Zelfgemaakte tool om de geleidemof te demonteren
Nieuwe gaffel zit al, geleide-mof gedemonteerd
Mooi, zover waren we. Maar inmiddels ook weer een paar uur verder.
Eerst maar eten. In de tussentijd was Erik aan het bellen geslagen om iemand te vinden met een draaibank, die dan ook nog op zaterdagavond een geleidemof wilde draaien.
En verhip, hij wist nog iemand te vinden ook! Bij deze veel dank aan meneer Gerben en zijn vrouw voor de koffie en het draaien van een nieuwe geleidemof!
Draaiwerk in progress.
Goed, dat duurde bij elkaar ook weer een uur of 2
Het werd later en later. Dat de auto niet op zaterdag af zou komen was wel duidelijk.
Wel heeft Erik ‘s avonds nog het toplager, nokkenaslager en de krukaskeerring vervangen.
De oude keerring, wel aan vervanging toe
Totaal aantal Berichten: 6066
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
En zo werd het zondag.
Vol goede moed weer verder gegaan.
De nieuwe geleidemof paste mooi.
De montage van de nieuwe koppeling ging verder ook zonder problemen.
Mooi nieuw is niet lelijk
Dan de bak weer tegen het blok aan. Dat ging eigenlijk ook heel vlot.
En alles weer opbouwen.
Dat er in het factureertijdenboek 13 uur voor staat vind ik inmiddels echt niet gek meer.
Uiteindelijk krijg je dan zo’n beetje dit:
En uiteindelijk dit:
En als je zover bent is de zondag ook om. tenminste, het gedeelte dat men dag noemt wel.
Dus maar weer eten.
Dan eindelijk onderweg naar huis. Maar dat gaat met een valse start: ik heb geloof ik de enige CX in Nederland waarbij de splitter alleen kunt terugmonteren als je de bouten helemaal uitdraait. Dus bij de eerste poging werkte de snelheids meter niet en de diravi deed ook hele vreemde dingen.
Nog maar even terug…
Ook dat werd opgelost en zodoende kon ik dan om bij 20 uur weer de thuisreis aanvangen.
En wát voor thuisreis!
Het leek wel een nieuwe auto.
Met een koppeling zo vederlicht dat ik in eerste instantie bijna het pedaal door de bodemplaat trapte
En de uitlaat bromt niet meer, dankzij de nieuwe uitlaatpakking. Dat scheelt ook een berg.
Goed, het was veel werk.
Vervangen is / zijn: de complete koppeling, de gaffel, de geleidemof, het toplager, het krukaslager, verschillende O-ringen en koperringen, de krukaskeerring en de uilaatpakking. Mogelijk vergeet ik ook nog wat.
Verder zijn er wat dingen gerepareerd, ik kan nu bijvoorbeeld bij het starten zien wat het motor-oliepeil is.
Veel werk, maar oh wat was het de moeite waard.
Erik, bij deze nogmaals ontzettend bedankt voor je deskundigheid en je bereidheid om te helpen. Zonder dat was mijn CX avontuur eerder geëindigd dan ooit bedoeld was.
En nu dus verder met de buitenkant, datgeen waarmee ik wilde beginnen toen ik de auto kocht
Maar eerst maar eens gaan stallen vanaf oktober.
Totaal aantal Berichten: 25391
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Is herkenbaar. Mijn platte diesel had ook een scheve gaffel!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Geweldig! Gefeliciteerd met een goedwerkende CX!
Hopelijk voor je blijft het nu ook zo.
Over stallen: Op Binkhorst zit nu tegenover de Karwei sinds een paar wegen in een leegstaand pand een kerel die er wat volkswagen busjes en kevers heeft staan. Volgens mij het is van dezelfde kerel die ook een stalling heeft in de straat waar ik hem heb.
Enfin, je kan er een keer langsrijden op zaterdag en vragen, anders wil ik ook wel effe een poging voor je wagen.
Volgens mij mag je er binnen wel sleutelen, maar een stofhoes is sowieso nodig, want er werd aardig geschuurd aan de busjes.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Man man, wat een werk!
Je bent wel een volhouder!
Ik blijf het wel even volgen…
Maareh, is ie net klaar en dan ga je hem stallen?