16 van de 27
« Eerste  < Vorige 14 15 16 17 18 Volgende >  Laatste »

DS 25 ie LPG
SuperNard
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 256

Gepost: 01 december 2014 01:57 PM
  [ # 226 ]

Misschien is het leuk om eens een Dyno dag te organiseren. Dan zetten wij een aantal (zeg 5) DS-en op de bank en gaan we meten wat ze doen.
Het is juist leuk om de verschillen tussen 2.0 2.1 en met zonder injectie te zien.
Ik wil dat best doen. Broodje er bij en koffie en allemaal teleurgesteld naar huis….

Profiel  

Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1347

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 01 december 2014 02:44 PM
  [ # 227 ]
SuperNard schreef:

Wij moeten ons niet helemaal blind staren op de pks.
Een DS motor heeft lekker veel koppel en het komt al bij lage toerentallen, dat geeft comfort.
Dat koppel geeft ook het gevoel van vermogen in de DS.
Verder is de motor oer degelijk en overbemeten, dus goed voor minimaal 500dkm en meer.

Helemaal mee eens!

Profiel  

DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 10299

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 01 december 2014 03:36 PM
  [ # 228 ]

Heb twee vragen voor Nard:
1. Wat voor luchtfilter werd er gebruikt tijdens de metingen van de DS-en die je vergelijkt?
2. Wat was het ontstekingstijdstip?

Waarom deze vragen? Heb mijn ex-DSpécial wel eens op de rollenbank gehad bij Ruud Freriks Dynojet in Goes (importeur van Dynojet toen). Het exacte vermogen aan de wielen weet ik niet meer (moet de uitdraai nog wel ergens hebben), maar een ander luchtfilter (meer open) scheelde al 6 pk en een vroeger ontstekingstijdstip ook nog eens. Toch al vrij eenvoudig 12 pk gewonnen dus….

Citroen!

Profiel  

SuperNard
> 200 berichten
RankRankRank

Gepost: 01 december 2014 05:05 PM
  [ # 229 ]

Ik snap je insteek, maar zo werkt het niet. Er zit een programmeerbaar systeem op beide autoos. Daardoor kan je ALLE variabelen beïnvloeden. Met de wideband lambda sonde is het mengsel dus altijd perfect af te stellen en als je door een slecht filter niet genoeg lucht krijgt zie je dat meteen. De ontsteking programmeer je (in drie dimensies)  door naar het vermogen te kijken en tevens te luisteren om pingelen te voorkomen. Vandaar de koptelefoon met slangen er aan in het filmpje. Beide DS-en hadden zo’n systeem en beide zijn op dezelfde bank exact afgesteld.
Met een carburateur en een gewone ontsteking kan dat lang niet zo precies. Als je met een luchtfitter en paar graden ontsteking 12 PK wint, stond de auto erg slecht afgesteld. Dat was bij deze twee dus zeker niet het geval.
Verder zijn er erg veel verschillen in dynobanken. Ze worden nooit geijkt. De een is wat meer optimistisch als de andere. Deze bank is zeker niet te positief, maar de meeste autoos die er op staan halen de fabriekswaarden wel. Het valt op dat vooral peugeot en citroen de waarden nooit halen. Maar twee autoos op dezelfde bank kun je altijd vergelijken.
Maar nu wil ik er over ophouden, zo belangrijk is het niet. Een Dynodag is misschien wel een heel goed idee

Profiel  

DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 10299

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 01 december 2014 09:05 PM
  [ # 230 ]

Erover ophouden? Ik vind het nu juist leuk worden!
Als een luchtfilter ‘te weinig’ lucht doorlaat, zie je (bij uitlezen van de wide-band lambdasonde) dat het mengsel ‘te rijk’ is. Wat is dan het logische gevolg? Minder brandstof inspuiten, en dan dus ook minder vermogen.
En over het pingelen: Dat hoor je wel bij lage toerentallen. Bij hogere toerentallen (daar waar het vermogen gemeten wordt) ga je niet luisteren, maar monteer je een ‘knock-sensor’ die er ook voor zorgt dat het engine-management de ontsteking juist voor de klopgrens houdt.

Citroen!

Profiel  

H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5388

Gepost: 01 december 2014 09:22 PM
  [ # 231 ]

Daar zit denk ik wel wat in…

Bij de standaard DSpecial is de ontsteking natuurlijk verre van optimaal.
Zit niet eens vacuumvervroeging op.
En ze werden waarschijnlijk afgesteld op ontstekingstijdstip plankgas zonder schade (topsnelheid =kruissnelheid)...Pingelsensor bestond nog niet…
Met zo’n primitieve afstelling is waarschijnlijk vrij makkelijk winst te behalen…

Wat dat betreft is de opstelling van Nard erg interessant!
Ik vind het al erg knap dat het uberhaupt allemaal werkt!
Ik blijf het in ieder geval volgen!

Profiel  

SuperNard
> 200 berichten
RankRankRank

Gepost: 01 december 2014 10:59 PM
  [ # 232 ]

Nee, niet ophouden met gedachte wisselen, maar ophouden over of er nu wel of niet 130 PK uit een DS kan komen.

Luchtfilter verhaal klopt. Ik heb een open K&N filter er op zitten dus ademhaling is voldoende.
Ik geloof er niets van dat je met een gewoon filter 6 PK verliest, tenzij het helemaal verstopt zat.

Het is absoluut niet waar dat je de pingel bij hoge toeren niet hoort. Deze zgn high speed nok kan je met de koptelefoon in het filmpje overduidelijk horen, sterker ik kon hem zelfs zo horen en heb hem zelf een paar keer gehoord. Verder is het ook onjuist dat een pingelsensor deze high speed nok wel hoort, die hoort alleen de low speed nok. Sterker nog bij veel systemen wordt de pingelsensor bij hogere toeren gewoon uit gezet. Bij hogere toeren zijn er zoveel bijgeluiden dat de pingelsensor waardeloos wordt. Luisteren moet en kijken of het vermogen niet inzakt, dat is ook een teken van detonatie (pingel)

Verder nog een misverstand. De vacuum vervroeging doet het alleen bij deellast (bij hoog motorvacuum) en is enkel om het verbruik laag te houden. Bij vollast heb je daar niets aan dus.

Profiel  

Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184

Gepost: 01 december 2014 11:28 PM
  [ # 233 ]

Supernard,
Hoeveel koppel heb je nu max uit dit blok ?

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  

SuperNard
> 200 berichten
RankRankRank

Gepost: 02 december 2014 12:45 AM
  [ # 234 ]

Ruim 225 NM tegen 175 bij een gewoone 2300
Fabrieks opgave 195NM

Afbeelding Bijlagen
DS25-DS23.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  

maxcitro
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 708

Gepost: 02 december 2014 12:50 AM
  [ # 235 ]

Mooi project !
Wat was je uitlaatsysteem tijdens de meting ?

En ik zie dat je geen koelfan gebruikt. Dat levert ook wat pk’s op. Heb je een electrische fan achter de koeler geplaatst ?
Gaat dat goed ? Staat die non stop aan ?

Rijwind heb je niet daarzo op die dyno bank.

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27954

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 02 december 2014 08:45 AM
  [ # 236 ]
maxcitro schreef:

Rijwind heb je niet daarzo op die dyno bank.

Bij veel dyno’s staat er een enorme fan voor de auto. Niet altijd, maar vaak wel.

Profiel  

SuperNard
> 200 berichten
RankRankRank

Gepost: 02 december 2014 09:32 AM
  [ # 237 ]

Uitlaat was een lange pijp met een demper van een CX er tussen. Dat lag op de grond.

De koelfan moet in de praktijk nog bewezen worden. Er stonden nu twee enorme fans te blazen en de fan is dus niet een keer aangegaan.
Ik denk dat rijwind in feite genoeg moet zijn, maar als je stil gaat staan of een berg op moet of file rijdt wordt het lastig. We zullen zien deze zomer. De radiateur is wel 3 rijen ipv 2.

Profiel  

SuperNard
> 200 berichten
RankRankRank

Gepost: 02 december 2014 09:34 AM
  [ # 238 ]

https://www.youtube.com/watch?v=DXI4LP7-sKY

Nog een filmpje van proefdraaien in mijn werkplaats, voordat hij was afgesteld

Profiel  

SuperNard
> 200 berichten
RankRankRank

Gepost: 02 december 2014 09:41 AM
  [ # 239 ]

Een koelfan zoals de DS heeft kost bij max toeren slechts 1.2 PK is mij ooit uitgelegd. Daarvoor hoef je het niet te doen.
Vergeet niet dat een elektrische fan de dynamo extra belast, niks gaat voor niks.
Het gaat mij voornamelijk om het lawaai. Een DS op toeren maakt veel herrie en dat komt vooral van die Fan voor.
Oudere Volvos hebben daar ook last van.

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27954

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 02 december 2014 09:52 AM
  [ # 240 ]

Ik hoor over het algemeen dat die fan meer PK’s pakt. Iets van 6 PK ofzo?

Als ik het goed begrepen heb ik het verschil tussen DIN en SAE toch de verbruikers? (fan, dynamo, LHM pomp, waterpomp)

Profiel  

16 van de 27
« Eerste  < Vorige 14 15 16 17 18 Volgende >  Laatste »

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook