Diesel Rinus schreef:Je zou op de CX oliefiltersteun ook een olie/koelwater warmte wisselaar kunnen monteren. Dan warmt het koelwatercircuit in de winter de olie wat op en indien in de zomer en bij veel vermogen vragen het temperatuurverschil tussen olie en koelvloeistof groter wordt, wordt er netjes meer warmte afgevoerd naar de koeling.
Werkt in ieder geval erg goed op mijn 2,5l diesel (in de C32) en is meen ik ook vaak zo toegepast op de verschillende CX turbo versies.
Is een overweging, het wordt dan wel een enorme T-stukken zooi in de waterslangen. Er zit ook al een verdamper in het kachelcircuit. De warmtewisselaar komt daar dan weer bij. Voor het opwarmen van de olie zie ik het wel zitten. Het koelen van olie doe ik (als nodig) liever met een oliekoeler. Het koelwater circuit is n.l. al aan de krappe kant.


























Totaal aantal Berichten: 7604
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Bij de DS zit daar juist een plek met hoge druk dir de lucht de motorruimte in perst. Lijkt over nagedacht te zijn. Of gelukkig toeval












































Totaal aantal Berichten: 27954
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik geloof niet dat ze de DS rond 1955 al in een windtunnel gezet hadden…














































Totaal aantal Berichten: 43378
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
zeker wel
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
SuperNard schreef:Een overweging is om onder de DS bij dat gat met kippengaas een soort van spoiler te monteren. Het zou kunnen dat de wind die onder de auto door gaat juist lucht uit de motorruimte trekt, dit werkt dan tegengesteld aan de fan. De CX-en van het eerste type hadden een soort van rubberen spoiler onder de auto.
Zouden ze een DS ooit in de windtunnel gezet hebben om te zien of er wel lucht naar binnen gaat bij hogere snelheid?
Het grootste nadeel van een DS ( motorruim) is dat de wind er wel in kan maar niet meer uit.
Dus daarom is de luchtstroom gering.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.




Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004
- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
Daarom heb ik voor het Rondje Zwarte Zee ook roosters gemaakt onderin de voorschermen, achter de voorwielen. Dat hielp inderdaad enorm om tijdens het rijden de warme lucht vanonder de motorkap weg te zuigen.
Bij langzaam rijden en stilstand duwde de elektrische ventilator de lucht daardoor makkelijker weg.
Off Topic: Bij recente plaatwerkrestauratie heb ik de roosters weer verwijderd.
Andere oplossing is om het rubber tussen goot onder voorruit en motorkap te verwijderen. Levert wel meer motorgeluid op.
Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.














































Totaal aantal Berichten: 43378
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Michelidds schreef:
Andere oplossing is om het rubber tussen goot onder voorruit en motorkap te verwijderen. Levert wel meer motorgeluid op.
En een vette voorruit….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004
- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.
Michelidds schreef:Daarom heb ik voor het Rondje Zwarte Zee ook roosters gemaakt onderin de voorschermen, achter de voorwielen. Dat hielp inderdaad enorm om tijdens het rijden de warme lucht vanonder de motorkap weg te zuigen.
Bij langzaam rijden en stilstand duwde de elektrische ventilator de lucht daardoor makkelijker weg.
Off Topic: Bij recente plaatwerkrestauratie heb ik de roosters weer verwijderd.
Andere oplossing is om het rubber tussen goot onder voorruit en motorkap te verwijderen. Levert wel meer motorgeluid op.
Huuh waar zaten die roosters, heb je daar een foto van




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Ik zou ze bovenop de voorschermen maken waar ze in de eerste bouwjaren ook hebben gezeten.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.




Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004
- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
Nee, F, dat waren luchtinlaten. Bovenop de motorkap bestaat overdruk, net als onder de auto. Denk ook maar aan de inlaten voor ventilatielucht bij BX en CX (en andere modellen) bovenop de motorkap.
Iets verder achteren ontstaat juist onderdruk. O.a. achter de voorwielen. Daar heeft men toentertijd ook ventilatiesleuven gemaakt bij rally-DS’en, en in warmte landen als Thailand en Vietnam.
Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.




Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004
- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
SuperNard schreef:Michelidds schreef:Daarom heb ik voor het Rondje Zwarte Zee ook roosters gemaakt onderin de voorschermen, achter de voorwielen. Dat hielp inderdaad enorm om tijdens het rijden de warme lucht vanonder de motorkap weg te zuigen.
Bij langzaam rijden en stilstand duwde de elektrische ventilator de lucht daardoor makkelijker weg.
Off Topic: Bij recente plaatwerkrestauratie heb ik de roosters weer verwijderd.Huuh waar zaten die roosters, heb je daar een foto van
Nu geen goed foto, wel een tekening die van de auto gemaakt is.
Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.
Mooi werk Nard! Ben wel benieuwd op wat voor ontstekingsmap jullie zijn uitgekomen, ik gebruik zelf de curves van de CX2400/2500 VEO.
Ik zal wel een fotootje maken van de ontstekings mapping als ik maandag effe tijd heb.
Was niet echt heel spannend, vond ik. Maar het is dan ook een vrij eenvoudige motor.
Ik heb vandaag de motor van een nieuwe oliepomp voorzien en toch maar een oliekoeler gemonteerd ipv extern filter. Het weglaten van het interne filter gaf zo veel gedoe dat ik dat plan maar heb afgeschoten. Wat ik ook probeerde met aanzuigsystemen hij bleef lucht zuigen, ik was het dus zat. Verder is de winst van een extern filter nu ook niet zo groot.
Nu zit er een oliekoeler op, want met de DS inj pomp moet er iets op die gaten!!
Nu is het wachten op de versnellingsbak en de vrije dagen rond kerst om het zaakje in de DS te hangen.