32 van de 34
« Eerste  < Vorige 30 31 32 33 34 Volgende > 
   
CX 2.2 trs revisie van vanalles
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9520
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 01 augustus 2015 02:22 PM
  [ # 466 ]

Nee, die ken ik, dat is de standaard serie 2-sproeier.
Een wat minder ontwerp naar mijn mening, laatst een volledig nieuwe gemonteerd, nu al weer deels verstopt ondanks schone vloeistof.

Ik had het idee dat Ad een andere bedoelde, vandaar mijn vraag.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
atak
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 291
Geregistreerd: 30-09-2012

Gepost: 01 augustus 2015 05:40 PM
  [ # 467 ]

Zo een had ik, nu heb ik zie foto.

de foto’s vallen tegen. Ik maak nog een paar andere.

Ad

cx 22trs ‘85

Profiel  
 
atak
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 291
Geregistreerd: 30-09-2012

Gepost: 07 augustus 2015 04:25 PM
  [ # 468 ]

Vandaag de voet van de benzinepomp voorzien van een nieuwe pakking en de benzine slangen vernieuwd. Ook zit er nu een nieuwe oliedruk sensor in. Ook de carterpan bouten aangetrokken op 15 nm. Ik had ze eerst op 12,5 maar ik zag later dat het gegevens waren voor een ander blok, het M blok en niet de 928. Een bout kan ik niet bij en dat is die naast de motorsteun, helaas of weet iemand een oplossing? De ruitenwisser is de valeo VM15, die een kh spuitblok heeft. Nu nog de lak en het interieur afwerken.

Als het versnellingsbak niveau iets te hoog is, is dat schadelijk? Er wordt geen druk opgebouwd want het is gewoon spatsmering. Of kost het je keeringen?

Ad

cx 22trs ‘85

Profiel  
 
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 07 augustus 2015 05:06 PM
  [ # 469 ]

een beetje extra olie in de bak maakt niets uit de keerringen zullen er niet uit komen hoor !
en boven op de bak zit een doorzichtig dopje dat is de beluchting van de bak en als de olie weg wil dan komt het daar wel uit.
mvg, joost

Profiel  
 
atak
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 291
Geregistreerd: 30-09-2012

Gepost: 15 augustus 2015 08:12 PM
  [ # 470 ]

Ik heb een probleem. Als ik optrek met een niet te gek beladen aanhanger voel ik dat de motor heen en weer beweegt in zijn steunen. Je voelt dit ook aan de versnellingspook. Na wat vaart maken gaat het weg of wordt het minder. In zijn 2 is er niets meer aan de hand. Moet ik dan de motorsteunen opnieuw afstellen of alleen degene die aan de versnellingsbak zit. Ooof is er iets anders aan de hand?

Ad.

cx 22trs ‘85

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4961
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 15 augustus 2015 08:24 PM
  [ # 471 ]

Motorsteunen kan je redelijk inschatten door de handrem aan te trekken, 1e versnelling inschakelen en dan met de koppeling spelen.
Test eerst even op je auto op z’n plek blijft staan! Je trekt de motor z’n steunen in. Iemand anders kan dan zien hoeveel ruimte er zit op het rubber van de steunen. Baksteun heb ik van de week nog vervangen in een kwartiertje. Middenboven steun is bij een 2400 wel wat kutten, want die zit daar precies onder de carb. een 22 trs heeft toch een douvrin blok? Want dat het maakt het volgens mij wel wat eenvoudiger.
Ik bedenk me net dat ik m’n onderste steun niet bekeken heb. Hmm..

Het is een interessant iets, dat trillen. Ik heb het sinds kort ook, maar heb het nog niet kunnen traceren.
Je zegt dat je het in de pook voelt: is dit gewoon trillen, of schudt ‘ie echt heen en weer? Want als je pook schudt, dan kan het ook zijn dat je tripoïde’s niet meer zo lekker zijn.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
atak
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 291
Geregistreerd: 30-09-2012

Gepost: 15 augustus 2015 08:34 PM
  [ # 472 ]

Onderste steun is nieuw, bovenste is goed, bij versnellingsbak is hij goed maar daar kan een ring nog bij moeten. Maar dan zou je de steun naar binnen getrokken moeten zien en dat is niet zo. Ik zag laatst wel dat het rechter triploide huis wat vet had verloren, maar die aandrijfas zit ook nog geborgd met een lager dus die kan niet erg heen en weer gaan lijkt me?
Zonder aanhanger heb ik weinig of geen last hiervan.

de pook gaat echt heen en weer dus het is een soort onbalans of ruimte ergens in.

Ad

cx 22trs ‘85

Profiel  
 
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 15 augustus 2015 09:04 PM
  [ # 473 ]

zijn meestal de aandrijfassen . Heb dat ook gehad met volle bak plus aanhanger schokkend wegrijden ..aandrijfassen vervangen en probleem weg
mvg, joost

Profiel  
 
atak
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 291
Geregistreerd: 30-09-2012

Gepost: 19 augustus 2015 07:35 AM
  [ # 474 ]

Kan een cx garage houder zien welke het is of is het eerst de ene en als het niet is opgelost de ander?

AD

cx 22trs ‘85

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 19 augustus 2015 09:14 AM
  [ # 475 ]

Meestal is het de rechter as. Die lange.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4961
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 19 augustus 2015 09:25 AM
  [ # 476 ]

Die speling, die treedt dan meestal toch op in het tripoïde huis?
Als je de as er uit haalt kom je er redelijk snel achter of er speling of zit of niet, door de as met de hand verdraaien.
Pak daarbij de as dan beet tussen tripoïde en homokineet.
Speling—> tripoïde loshalen en staat van kogels en kruis en huis controleren.
kogels / kruis kan je ook vervangen, heb je niet een hele nieuwe as nodig als de rest nog goed is.

Leuke klus, onlangs nog gedaan Smile

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
atak
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 291
Geregistreerd: 30-09-2012

Gepost: 19 augustus 2015 10:02 PM
  [ # 477 ]

Alle onderdelen van de as zijn nieuw, hoezen, lager, stofring enz. Waar haal je zo’n kruis en kogels? Van de renault 4 heb ik ook de homokineet uit elkaar gehad en dat is een heel gepruts om weer in elkaar te krijgen, zo ook bij de cx?

Bedankt voor de info tot nu toe. Ad

cx 22trs ‘85

Profiel  
 
voormaligcitrofiel
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2119
Geregistreerd: 18-11-2007

Gepost: 19 augustus 2015 10:36 PM
  [ # 478 ]
atak schreef:

Alle onderdelen van de as zijn nieuw, hoezen, lager, stofring enz. Waar haal je zo’n kruis en kogels? Van de renault 4 heb ik ook de homokineet uit elkaar gehad en dat is een heel gepruts om weer in elkaar te krijgen, zo ook bij de cx?

Bedankt voor de info tot nu toe. Ad

valt nogal mee hoor ik meen in de oudere cx modellen zaten er naaldlagers in en de latere modellen kun je gewoon de kogels eraf schuiven.
mvg, joost

Profiel  
 
JanvB
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 463
Geregistreerd: 28-11-2007

- XM 2.0i Comfort
- CX Athéna
Gepost: 20 augustus 2015 09:55 AM
  [ # 479 ]

Ad, volgens mij gaat het hier om de tripoïde, en niet om de homokineet.

Als die speling heeft dan krijg je van die problemen die jij beschrijft.
Je kan het vaak ook aan de versnellingspook zien zoals jij zegt.
Die gaat dan wiebelen bij lage snelheden omdat de motor en de bak heen en weer bewegen.

Bij BX´en is het te voelen als je de as vastpakt aan de bakkant en er aan juttert.
Bij CX´en blijkbaar ook, in voorgaande berichten te lezen.

De tripoïde zit aan de kant van de bak.
Hij zit met een circlip geborgd op een vertanding aan het eind van de as.
Hier staan een paar plaatjes voor het idee:
<sluikreclame Wink >

Die clip krijg je er meestal wel heel af, alleen het kruis kan onmundig vast zitten.

RIP:  Renault 4F4, Fiat ReGATta, BX 14E LPG ‘87, BX 16TGI LPG ‘90, Dyane 6 ‘80, Visa ‘85, C25 (BOES), AX 11 ‘91, BX TZD Turbo 1990, ZX 19D ‘94, BX TZD Turbo ‘92, BX 19TRD ‘87, Xantia Break 19SD ‘97, Xantia Break 19TD ‘98, C5 Hdi 2002, XM 2.1TD 2000, C5 tourer ‘09. Nu: XM 2.0i Comfort ´92 en CX Athena ´82

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4961
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 20 augustus 2015 11:26 AM
  [ # 480 ]
atak schreef:

Alle onderdelen van de as zijn nieuw, hoezen, lager, stofring enz. Waar haal je zo’n kruis en kogels?

Het gaat inderdaad om het kruis en kogels van de tripoïde, niet die van de homokineet.
Voordat je het e.e.a. losgaat halen, zorg dat je een ligarex-setje met vet hebt om het weer vast te zetten, anders heb je straks een auto die onnodig lang niet kan rijden Smile

Als je de ligarex loshaalt, en de ashoes van het huis afhaalt, kan je de twee delen uit elkaar halen.
Alles schoonmaken, dan kan je de speling op de op de onderdelen onderling controleren.
Huis moet ‘glad’ zijn en niet ingevreten, of (heel erg) blauw zijn van de hitte.
De kogels hebben aan de binnenzijde busjes, (bruin van kleur), dit moet egaal zijn.
Als kogels, of het kruis ‘blauwig’ zijn, dan is het waarschijnlijk een keer een hoes gescheurd en dan warmgelopen.

Je kan de kogels (zonder vet) op het kruis plaatsen, en dan proberen te ‘schranken’/ kantelen.
Dit kan altijd wel een beetje, maar hoe strakker, hoe beter. Als je een spleetje krijgt van een milimeter is bijvoorbeeld al te veel.

Kogel kan je overdwars in het huis plaatsen, en dan kan kijken wat daar de speling is.
Bij twijfel langs een specialist gaan. Deze hebben allen wel assen liggen, en kunnen je ook wel voozien van een nieuw kruis en ballen Mr. Green

Ik heb een ‘nieuwe’ as gehaald bij hydraulique, en ze hadden een heel zooitje kogels en assen klaar gelegd waar ik uit kon kiezen wat ik zelf wilde hebben.

Maar: het belangrijkste is dat ik niet weet wat het precies is met jouw auto Smile
Niet dat je straks een hele as uit elkaar trekt, en dat dat het probleem niet blijkt te zijn..
Je zei dat de as nieuwe onderdelen had: hoe was ‘ie qua speling voordat ‘ie in de auto ging?

Shalom74 schreef:

valt nogal mee hoor ik meen in de oudere cx modellen zaten er naaldlagers in en de latere modellen kun je gewoon de kogels eraf schuiven.

Mijn ‘77-er heeft ook gewoon kogels die je eraf kan schuiven.
Mogelijk dat er wel een keer naaldlagers zijn gebruikt hoor, zal eens kijken in het onderdelenboek.

JanvB schreef:

De tripoïde zit aan de kant van de bak.
Hij zit met een circlip geborgd op een vertanding aan het eind van de as.
Die clip krijg je er meestal wel heel af, alleen het kruis kan onmundig vast zitten.

De clip zit in ieder geval wel aan de linkerzijde, de rechterzijde heeft volgens mij geen clip nodig, deze blijft zitten op z’n plek omdat het tussenlager opgesloten zit.

linker as verwijderen: rammen met een stemvork
rechter as verwijderen: lenig zijn met je armen

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
32 van de 34
« Eerste  < Vorige 30 31 32 33 34 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook