Is dit dan het het hamsterwiel of het roulettewiel ?
Roulettewiel denk ik dan. Gezien de electromotortjes. Zal wel serie 2 zijn.
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Serie 1 laat
Begin te twijfelen denk toch serie 2
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik zie niets dat geen serie 2 zou kunnen zijn, serie 1 nooit gezien dus dat weet ik niet.
La Léo schreef:erikkuiper schreef:s2 heeft volgens mij (weet het eigenlijk wel zeker) geen weerstand.
S2 heeft (weet ik wel zeker) absoluut een kachelweerstand. Zit achter je dashboardkastje. Op een aluminium plaatje.
Eigenlijk is het technisch gezien een transistor toch?
Totaal aantal Berichten: 9361
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
F.SvM schreef:Begin te twijfelen denk toch serie 2
Serie 2 heeft in ieder geval zo’n waaier als ventilator.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Arjan Verkade schreef:Ik zie niets dat geen serie 2 zou kunnen zijn, serie 1 nooit gezien dus dat weet ik niet.
La Léo schreef:erikkuiper schreef:s2 heeft volgens mij (weet het eigenlijk wel zeker) geen weerstand.
S2 heeft (weet ik wel zeker) absoluut een kachelweerstand. Zit achter je dashboardkastje. Op een aluminium plaatje.
Eigenlijk is het technisch gezien een transistor toch?
ook goeiedag
serie 2 heeft geen weerstand voor de ventilator of kachel (serie 1 trouwens ook niet voor de kachel!)
het ding wat ervoor in de plaats is gekomen heet idd transistor, en die zit niet in de ventilator maar zoals arjan zegt.
de S2 ventilator past, maar nogmaals dan moet je de weerstand overbouwen
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
De twee motoren zijn “gelijk” aan elkaar!
Allebij twaalf volt. ( amperage is even niet van toe passing )
Alleen de manier waarop de snelheid van de motor wordt aangestuurd ,word op een andere LOCATIE in de Cx geregeld!
Serie 1 heeft 3 weerstanden aan het kachelhuis zitten aan de kant van de motor zijde ( Kl om bij te komen) en door 1 van die weerstanden gaat stroom ( licht eraan welke stand je de schuif zet in de middenconsole)
En hoe zwaarder de weerstand hoe langzamer de fan draaid
Dus eigenlijk zit er in je midden console een vier standen schakelaar wie uit ,of in stand 1 2 of drie staat.
Bij een serie twee zit er in de midden console een bedienings paneel met drie wieltjes waarvan de meest linkse er is om de snelheid te regelen.
Deze is van nul tot vol traploos instelbaar ( net zoals een dimmer voor verlichting)
Hier zitten dus ook weerstandjes alleen zitten ze hier in het bedieningspaneel en bij een serie 1 zitten ze dus op/aan het kachelhuis.
Hier vandaan gaan twee draadjes naar de motor van de blower.
De transistor waar jullie het over hebben is een onderdeel van de temperatuur regeling.
Er zit bij een serie twee een voelertje vlak bij de binnen spiegel wie ervoor zorgt dat wanneer het in de Cx de gewenste temperatuur is ( wie is ingesteld met het meest rechtse wieltje op het bedieningspaneel) de blower minder hard gaat draaien en 1 van de draden die van dat voelertje afkomt loopt via de transistor achter het dashbordkastje.
Kortom als je een blower hebt van een serie 1 en je haalt er de twee schuifstekkertje vanaf en zet er de stekker van een serie 2 aan dan doet hij het.
Heb je een blower van een serie 2 en je zet er twee schuifstekkertjes aan van een serie 1 en je sluit het aan dan doet deze het ook.
Het enige verschil is dus de locatie van de stekker en de vorm van de stekker.
En serie 1 is in vier standen schakelbaar en serie twee traploos.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik zie niet in het elektrisch schema dat de tempsensor (839) in verbinding staat met de transistor, wel met de het motortje (831) welke de flap bij de verwarming bediend.
De transistor wordt in het elektrisch schema aangeduid met nr 658. Met omschrijving: “Blower Fan Speed Control Module”
Daarbij, als de weerstand in draaiknop van de blower zou dienen om de fan langzamer te laten draaien zou volgens mij die knop erg warm worden. Dat is juist niet het geval. Naar mijn idee wordt echt de transistor gebruikt om de fan langzamer te laten draaien, deze heeft ook een koellichaam om de warmte op te vangen.
Het is ook bekend dat als de transistor stuk is de fan niet meer werkt, als deze alleen de flap zou bedienen zou de fan nog kunnen draaien.
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Trek je bedienings paneel er maar eens uit .
Hier zit een printplaat met weerstandjes wie aangestuurd worden door je DRAAIKNOP!
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Vertaal fan speed controle eens!
Volgens mij is dat blower snelheid controle .
Hij zorgt er dus voor dat je fan langzamer gaat draaien zogauw het in de Cx op temperatuur is ( wie je hebt ingesteld met je wieltje)
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
De fansnelheid wordt nooit automatisch beïnvloed, dit zal je altijd met de hand moeten regelen. Alleen de flap van de verwarming wordt automatisch geregeld. We hebben het over semi klimaatregeling, niet volledig zoals in moderne auto’s.
Ik ben bekend met het weerstand achter de draaiknop die zit daar ook zeker. Ik denk dat deze alleen een sturende functie heeft, maar dat hier niet de volledige stroom van de fan doorheen loopt, maar mijn idee zou de knop dan heet moeten worden, zeker als de fan langzaam draait.
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Arjan NEE,de snelheid van de aanjager kun je instellen ! En kan worden beïnvloed door die sensor!
Zogauw de ingestelde temperatuur bereikt is gaat de aanjager minder snel?
Stel. Je zet de blower op halve kracht om van bv 30 graden naar 20 te gaan (buiten is het 20 graden en je had je temperatuur in de Cx op 30 gezet)
Dan gaat hij in het begin voluit om zo snel mogelijk op 20 te komen daarna gaat hij weer op de ingestelde snelheid!
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Nee de blower gaat nooit vanzelf langzamer, als dat wel zo is ben ik erg benieuwd hoe je dat kan instellen
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Arjan Verkade schreef:. Ik denk dat deze alleen een sturende functie heeft, maar dat hier niet de volledige stroom van de fan doorheen loopt, maar mijn idee zou de knop dan heet moeten worden, zeker als de fan langzaam draait.
Waar zit de rest dan….?
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zie elektrisch schema, er zit ook nog een relais tussen voor als de blower op volle snelheid draait zover ik kan zien.
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Arjan Verkade schreef:Nee de blower gaat nooit vanzelf langzamer, als dat wel zo is ben ik erg benieuwd hoe je dat kan instellen
Lees post 176
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.