erikkuiper schreef:Stefan Willems schreef:De stroom gaat niet omhoog bij brakke verbindingen. Brakke verbindingen hebben een weerstand, de stroom daalt dus ( U= I.R) maar dus ga in de brakke verbinding wel vermogen (=warmte) ontwikkelen. (P= I*I*R)
nee zo is het volgens mij niet, maar ik heb geen verstand van electrotechniek.
jouw formules zijn voor weerstanden, maar een electromotor is geen (pure) weerstand.volgens jouw redenering zou tegen de berg op fietsen minder energie kosten dan van de berg af omdat je langzamer gaat.
er is vast iemand die het exact weet???
Beste,
Kijkt u even in bijgevoegd schema. Dit is basiskennis ivm spanningen en stroom in netwerken.
Ik tekende een voorbeeld van een motor die in regime 120 Watt verbruikt of 10 A bij 12 Volt.De motor heft dus een serieweerstand in regime toetand van 1.2 ohm. Aanloopstroom is uiteraard vele malen hoger.
HEt tweede schema bevat een “brakke” verbinding met serie weerstand 1 ohm.
Gezien de totale weerstand van de kring stijgt , en de accuspanning constant is, zal de stroom door de kring dus lager zijn, en zal er dus minder vermogen ontwikkeld worden in de motor en zal er vermogen ontwikkeld worden in de “brake” verbinding, repsectievelijk 35 Watt en 29.8 Watt.
Ik ben sinds 1986 in het bezit van het diploma van Ir Elektrotechniek.
Mvg
Citroen CX Prestige Millésime 1976
Totaal aantal Berichten: 25386
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Stefan Willems schreef:
Ik ben sinds 1986 in het bezit van het diploma van Ir Elektrotechniek.
Mvg
Ik ook. 1992. Stefan heeft het goed. door de lagere spanning die op de motor staat zal die langzamer draaien wat een nog hogere interne weerstand las geven..Dat verergert het probleem van de brakke stekker dus..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Wat ik nog vergat te melden is dat doordat de spanning over de motor afneemt, de motor langzamer zal draaien en een lagere weerstand zal vormen in de volledige kring. Gezien hij langzamer draait, zal er minder tegen emk worden gegenereerd. Dat betekent dus dat de stroom hoger zal zijn dan in mijn tekening 2. Dat betkent ook dat de weerstand van de “brakke” verbinding bepalend zal zijn voor de totale stroom die door de kring loopt, en dat nagenoeg alle vermogen zal verstookt worden in de brake verbinding.
Je zou dus kunnen stellen dat de motor een weerstand van bvb 0.6 ohm bij lagere draaisnelheid, de weertand van de brake verbinding 1 ohm, dan zal de stroom 12(0.6+1) = 7.5 A bedragen. Er wordt dus een vermogen van (7,5(A) * 7.5 (A) * 1 (ohm)) van 56.25 Watt ontwikkeld in de brake verbinding. De spanningsval over de brake verbinding bedraagt 7.5 * 1 = 7.5 Volt. OVer de motor staat dan een spoanning van 12-7.5 = 4.5 Volt. In de motor wordt een vermogen van (4,5*4.5)/0.6 van 33.75 Watt ontwikkeld.
Citroen CX Prestige Millésime 1976
Laat mij dan vervolgens toevoegen dat ik er achter ben gekomen dat de connector die op contact ‘30’ zat, (‘87’ was helemaal gesmolten), zich zonder al te veel moeite van de draad liet verwijderen: niet goed vastgeknepen, een slechte verbinding dus. Ik vermoed dat dit de veroorzaker is geweest van het euvel. Nieuwe connectors inmiddels erop gezet met de krimptang en goed gecontroleerd. Hopelijk gebeurt dit niet weer.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1967
Geregistreerd: 28-06-2012
- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Maar, start ie nu ook weer?
Ex: ZX NP-JZ-34
Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon
Nielsje schreef:... ervoor gezorgd dat het kreng nu netjes op steunen staat.
Morgen de afsluitende projectborrel maar cola drinken en dan ‘s avonds maar eens verder, hopen dat ik het euvel kan verhelpen.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
@ stefan en of bogaard: jullie hebben me overtuigd, maar ik snap het nog niet.
jullie redenatie wel, maar ik ben er echt vrij zeker van dat mensen die er ook echt verstand van hebben mij het verteld hebben zoals ik zei.
kan het zijn dat het bij draaistroom anders is? en ik daarmee in de war ben?
@ niels: sorry voor de vervuiling
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Totaal aantal Berichten: 27809
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ga je nu de startmotor vervangen terwijl je nog niet zeker ben of de accu goed is?
Gezien je al een elektrisch probleem had lijkt me wel fijn om dat uit te sluiten
bogaard77 schreef:Stefan Willems schreef:
Ik ben sinds 1986 in het bezit van het diploma van Ir Elektrotechniek.
MvgIk ook. 1992. Stefan heeft het goed. door de lagere spanning die op de motor staat zal die langzamer draaien wat een nog hogere interne weerstand las geven..Dat verergert het probleem van de brakke stekker dus..
Dank. ik wist dat er vonkentrekkers hier zitten en meende het me wel te herinneren maar durfde het niet met zekerheid te stellen.
Zo, alles zot weer in elkaar en de garage weer opgeruimd. Het was inderdaad gewoon de startmotor.
Gelukkig bleek m’n reserve het gewoon te doen. De ducellier die er nu in zot klinkt wel anders, wat zwaarder.
De paris-Rhône die eruit kwam laat ik reviseren en komt er deze winter wel weer onder, geen idee hoe goed de huidige is.
@erik: helemaal geen probleem, het was ontopic-off-topic
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
De wieldop van de CX 2200. De moondisc-dop. De soepkom. Weinig geleverd, moeilijk vindbaar. Toen ik in de CX-wereld dook en deze dop voor het eerst aanschouwde, wist ik het meteen: dit is de mooiste wieldop. (de discussie daargelaten of een wieldop überhaupt mooi kan zijn..). Sinds ik m’n CX heb, wist ik dat ik die dingen een keer moest hebben. Ik liep op Citromobile al rond met zo’n wieldoplepel om ze te sprokkelen, bij wijze van spreken.
Enfin, het toeval wilde dat onlangs op Facebook iemand bij het uitlijnen van z’n auto zo’n deksel was kwijtgeraakt: had de bandenboer zoek gemaakt.. De eigenaar had reeds vier andere doppen gevonden en wilde wel van drie doppen afstand doen. Na enig onderhandelen kwamen drie nette, doch niet onbeschadigde doppen mijn kant op.
Niet helemaal strak, maar in de winter begin ik wel een poetsprojectje en ga ik met net-niet-gereedschap de butsjes weg hameren. Op het ICCCR werd de jacht geopend op een 4e exemplaar. Uiteraard werd die niet gevonden. Ja, er was die éne handelaar die vier nieuwe doppen aanbood, maar dat bedrag paste niet helemaal bij m’n plan, ik heb reeds een hypotheek.
Ik sprak daar MiGS over mijn reeds aanwezige wieldoppen en dat is blijven hangen. Een paar weken later kreeg ik van MiGS een bericht dat hij een, inmiddels hernoemde, “Nieldop” had gevonden op Leboncoin. Werd aldaar aangeboden voor alle modellen Citroën, behalve voor de CX. Het apparaat was natuurlijk in ‘bon etat’ én hoefde slechts 10 euro te kosten.
Gezien het aantal vlekkeloze transacties wat ik tot nu toe via Leboncoin heb gehad, ik kom volgens mij in het Frans niet verder dan croissant en soixante-neuf in een zin, leek het me wijzer dat iemand met een iets uitgebreider vocabulaire dan ik, een poging ging wagen deze in goede staat verkerende dop naar Les Pays-Bas te halen.
MiGS wilde deze taak op zich nemen, en huize Breeze werd als afleveradres gebruikt. Vanavond kon ik dan m’n gewenste Nieldop in ontvangst nemen en heb ik een fraai compleet setje. Uiteraard bleek de staat van de wieldop zo te zijn zoals ooit beschreven in het Lexicon van Waterman, derhalve zal dit laatste exemplaar ook een hamer- en poetsbeurtje krijgen.
MiGS en Breeze: dank!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 1301
Geregistreerd: 30-11-2009
- Xantia 3,0 V6 Exclusive Break (manuelle)
Nielsje schreef:ik kom volgens mij in het Frans niet verder dan croissant en soixante-neuf.
Dat zijn wel gelijk 2 essentiële zaken.
Nielsje schreef:huize Breeze werd als afleveradres gebruikt.
Wat schuift dat? want de buuv is ook nog ingeschakeld als afleveradres.
Adri
Totaal aantal Berichten: 5446
Geregistreerd: 01-07-2007
- 2CV 6 Charleston
Nou die 3 doppen zien er toch strak uit!
Die 4de mag indd wat aandacht gebruiken..
Maarre gaat er leuk uitzien met de doppen!
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Totaal aantal Berichten: 9133
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
In de jaren 80 trok je die voor een paar gulden van een sloper af.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
En achteraf is het mooi wonen..
In de jaren ‘80 was ik zielsgelukkig met lego en siku trekkers.
Als jij ze er nou had afgehaald, dan had jij mooi wat centen kunnen verdienen 30 jaar later
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!