3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
   
TU1 motor problemen (Bosch a2.2 monopoint)
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6054
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 11 november 2016 05:26 PM
  [ # 31 ]

En zorgen dat de stappenmotor absoluut juist gemonteerd is, anders doet ie het ook niet.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 11 november 2016 05:34 PM
  [ # 32 ]

Huh, snap ik even niet.
Kan dat mis dan?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6054
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 11 november 2016 05:51 PM
  [ # 33 ]

Ja, volgens mij wel. Dan “klikt” ie niet en gaat het stationair lopen niet werken.

Mocht ik in verwarring zijn met de stappenmotor van de BX, dan heb ik niks gezegd…

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 11 november 2016 06:59 PM
  [ # 34 ]

Stappenmotor zit met drie boutjes op een metalen steun.
Kan maar op 1 manier en dus niet mis.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
scatt
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012

- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
Gepost: 11 november 2016 07:30 PM
  [ # 35 ]

de 33 ohm is gemeten op de connector die naar het contactschakelaar van het motortje gaat, niet op de motorconnector zelf. en met losgekoppelde ecu stekker. Dus de aansluitingen voor het schakelcontactje geven ergens 33 ohm maar vanwaar komt die waarde als de ecu lostgekoppeld is ?
Ik heb een 106 haynes maar daar wordt de bosch a2.2 niet besproken. Wordt deze in een AX vraagbaak besproken ?

+/- 12Volt op 23 en 24 doet het motortje werken ...

edit : denk ook niet dat die verkeerd kan gemonteerd worden

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 11 november 2016 07:34 PM
  [ # 36 ]
scatt schreef:

Wordt deze in een AX vraagbaak besproken ?

Yep, paragraaf 5.2 van “Citroën AX, benzine- en dieselmodellen, 1991-1995”

Laat via PM even jouw mailadres weten, heb nog meer info over dit Bosch-systeem.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6054
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 11 november 2016 07:46 PM
  [ # 37 ]

Ik excuseer me: ik was in verwarring met de gasklepsensor.

Profiel  
 
scatt
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012

- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
Gepost: 11 november 2016 08:01 PM
  [ # 38 ]

volgens deze link
http://pdfsr.com/pdf/bosch-mono-jetronic-a-2-2

zou de 23/24 een 5 volt uitgang zijn.  Misschien reageert het motortje niet genoeg op deze signalen en zou het wel lukken met een origineel bosch motortje… ik ga eens checken of er 5volt signalen op de uitgang komen

Profiel  
 
scatt
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012

- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
Gepost: 13 november 2016 10:41 AM
  [ # 39 ]

hoi,

probleem gevonden, jammer genoeg niet direct een oplossing.

gister in m’n buurt een Citroen AX vraagbaak gevonden en even de testprocedure voor het stappenmotortje gelezen :
jammer genoeg komt op pen 1 van de connector een constante +12Volt (kabels nagemeten, die zijn allemaal ok, geen kortsluiting naar massa of + )
Dus ECU defect (+12v zorgt ervoor dat het motortje constant ingeschoven blijft )

Heeft toevallig iemand een Bosch 0 280 000 751 ecu liggen (zat ook op ZX modellen met 1.1 motor) ?

En nogmaals bedankt voor alle hulp

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 13 november 2016 11:39 AM
  [ # 40 ]

De ECU regelde de originele stappenmotor toch wel?
Vreemd dan dat het nu niet meer werkt.
Wat doet de ECU als je de Bosch-stappenmotor weer aansluit?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
scatt
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012

- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
Gepost: 13 november 2016 11:53 AM
  [ # 41 ]

wel, ondertussen al een tijdje geleden maar ik denk dat de stappenmotor niet geregeld werd maar hetzelfde deed als er nu gebeurt wanneer de gasklep een beetje opengezet wordt en het contact ingedrukt gehouden wordt :

https://www.youtube.com/watch?v=ZTBtsWRkxL4

(contactje van de eerste stappenmotor was defect).

Heb het nagemeten, de ECU stuurt niks van regeling uit, er blijft +12V op pool 1 van de stappenmotor staan.


edit : misschien doe ik de ECU wel open en kijk ik of er een vermogenstransistor of zo te vinden is die het motortje aanstuurt, vermoedelijk is die doorgeslagen

Profiel  
 
scatt
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012

- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
Gepost: 13 november 2016 12:23 PM
  [ # 42 ]

blijkbaar aan een redelijke prijs te vinden op ebay, heb er één besteld, we zien wat het geeft

Profiel  
 
scatt
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012

- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
Gepost: 19 november 2016 07:34 AM
  [ # 43 ]

hoi
goed nieuws, probleem opgelost, andere ecu erin en alles werkt nu naar behoren. Alleen lijkt het toerental bij warm draaien nogal aan de hoge kant. Kan misschien aan de software versie van de andere ecu liggen.
Heb de oude ecu opengedaan, en zodra ie open was kon je het ruiken, verbrande IC, is zelfs opengebarsten, heb er een fotootje van gemaakt. Zelfs het typenummer is niet meer leesbaar.

De toerentalvariaties bij het resetten van de oude ecu zullen dan waarschijnlijk aan variaties van de injector gelegen zijn ? of is de ecu defect gegaan bij het nieuwe stappenmotortje ? geen idee, we zullen zien of de nieuwe ecu het uithoud….

bedankt voor alle hulp !!

grtz
Bart

Afbeelding Bijlagen
BLOG0615.JPG
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 19 november 2016 09:26 AM
  [ # 44 ]

Dat koud hoog stationair draaien, daar heeft mijn 1.4 ook last van.
Ik heb het idee dat het aan de combinatie van de ECU met de temperatuursensor in het thermostaathuis ligt.
Die sensor heb ik eerst vervangen door een nieuw after-market exemplaar, zonder het gewenste resultaat, het bleef boven 2000 rpm, ondanks diverse pogingen van inleren.
Nu zit de sensor uit de cross-1.1 er in, daardoor is het verschijnsel wel minder geworden, maar nog niet zo laag als de 1.1 koud stationair liep met dezelfde sensor.
Overigens heeft de 1.1 geen Bosch, maar een Magneti Marelli inspuitsysteem.
Je zou met die sensor dus wat kunnen experimenteren.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
scatt
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 170
Geregistreerd: 22-10-2012

- Saxo 1.4 VTS
- Saxo 1.4
Gepost: 18 april 2017 04:17 PM
  [ # 45 ]

ondertussen heeft het autootje de winter onder afdak doorgebracht en heb hem vorige week eens gestart, startte direct !
Het probleem van de te hoge ralenti was mijn fout : ik had een nieuwe verdeler gestoken (membraan was defect) en had dit ‘op zicht’ gedaan. Heb het nagekeken met een strobo en onsteking stond te vroeg. Nu afgeregeld op de juist vooronsteking (8°) en toerental is normaal nu. Zonet de eerste kms gereden en het rijdt perfect als nieuw (met 33.000 km).  eerst hield hij nog af en toe een beetje in maar dat is nu ook opgelost met nieuwe bougies. Nieuwe olie en filters ook gedaan en wagentje rijdt als nieuw. Nu ga ik ‘m inschrijven als oldtimer (kan in Belgie - voorlopig toch nog- inschrijven als oldtimer)

Profiel  
 
 
3 van de 4
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook