11 van de 31
« Eerste  < Vorige 9 10 11 12 13 Volgende >  Laatste »
   
Xantia TCT Activa-avontuur
Gepost: 19 mei 2017 12:49 PM
  [ # 151 ]
Feije schreef:
trxke schreef:

Daarom zal ik binnenkort ook een setje kopen in de maat 205/60 r15 91V voor onder mijn Xantia Turbo CT break te monteren.

Kun je me laten weten hoe dat bevalt? Ik ben erg benieuwd!
Helaas heb ik sinds gister iets meer acute problemen: met het huidige warme weer start de Xantia maar matig tot slecht. Gister was het ongeveer 25 graden toen ik weg wou rijden, maar pas na drie keer proberen kreeg ik m aan de praat. Vanochtend ging het redelijk, maar ik vertrok dan ook veel eerder (het was 15 graden of zo?). Op de terugweg naar huis doet hij het altijd prima. Weet iemand waar dat aan zou kunnen liggen?

Dat zal ik zeker doen, echter zal dit nog een hele tijd duren.
Dit omdat ik een mooi setje 2de hands Dunlop’s heb gekocht om op de originele velgen te zetten.
Als de Belfast’s zijn gepoederlakt komen hier zeker nieuwe Falken’s op.

Timo1990 schreef:

Goede tips! very good Ik had al wel een keer gehoord dat de juiste olie zeer belangrijk was bij een TCT, maar dat ontstekingsverhaal was mij echt onbekend. Opzich loopt mijn TCT prima, maar misschien kan het dus nóg beter. 

wimb schreef:

- Het olieterugslagklepje dat in de carterventilatieslang naar het gasklephuis zit. Dat ding kun je o.a. bij een Mercedes dealer gewoon krijgen voor een paar euro’s.


Welke is dan de juiste olie voor een TCT, in de handboeken vind ik 10w40 terug?

Het olieterugslagklepje van Mercedes heb je daar de onderdeelnummer van ?

 

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 19 mei 2017 02:53 PM
  [ # 152 ]

Dat zijn inderdaad hele goede tips! Dankjewel Wim! De meeste dingen weet ik wel te vinden, maar dat olieterugslagklepje weet ik ook niet. Kun je daar inderdaad foto’s van posten of uitleggen waar die zit? Het klinkt als iets simpels. Verder weet ik niet wat je bedoelt met een versterkermodule. Als ik dat google krijg ik versterkers voor de radio, maar die bedoel je denk ik niet Wink. Verder: welke sensoren zitten er allemaal in het gasklephuis, en waar kan ik die kopen? Bijna al mijn sleutelervaring is met auto’s uit de jaren ‘60 (niet eens Citroëns ben ik bang. Land Rovers, Volvemus, een iets jonger BMW-motorrad…), en daar zaten geen sensoren in Laughing.
Verder, trxke, ben ik bang dat nieuwe banden voorlopig toekomstmuziek zijn music. Mijn huidige banden zijn niet heel slecht. Het wordt allengs wel tijd om ze te vervangen, maar ik moet momenteel ook bezig met andere dingen… We zien wel wie als eerste nieuwe banden koopt, maar ik denk dat ik er sowieso wel wat aan heb als je je ervaringen hier post Wink. Hoe bevallen die Dunlops eigenlijk?
Olie moet volgens mij inderdaad 10w40 zijn. Ik heb gewoon de olie gekocht die ze bij de lokale automaterialenhandel hadden staan. Weet zo niet meer welk merk het was.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Gepost: 19 mei 2017 04:19 PM
  [ # 153 ]

De Dunlops moeten nog om de velgen gelegd worden, dus ervaring heb ik hier nog niet mee.
Maar dat is niet dringend aangezien de TCT nog niet in verkeer is, momenteel ben ik een motor aan het klaar maken om er in te hangen verder is er dan nog een berg werk aan voor hij naar de keuring kan.
Maar dat is een heel verhaal wat te volgen is op het Xantia-forum, misschien moet ik hier ook maar eens een topic openen…

Uiteraard zal ik hier mijn TCT banden ervaringen meedelen, verder volg ik met aandacht dit topic wat heel interessant is Wink

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 19 mei 2017 06:57 PM
  [ # 154 ]
Feije schreef:

Dat zijn inderdaad hele goede tips! Dankjewel Wim! De meeste dingen weet ik wel te vinden, maar dat olieterugslagklepje weet ik ook niet. Kun je daar inderdaad foto’s van posten of uitleggen waar die zit? Het klinkt als iets simpels. Verder weet ik niet wat je bedoelt met een versterkermodule. Als ik dat google krijg ik versterkers voor de radio, maar die bedoel je denk ik niet Wink. Verder: welke sensoren zitten er allemaal in het gasklephuis, en waar kan ik die kopen?

Dat terugslagklepje is dat wit/zwarte ding rechtsonder op deze foto:

Onderdeelnummer heb ik niet meer. Dat is bij Mercedes ook niet zo relevant want dat was volgens de zeer behulpzame medewerker bij de Duitsers toch niet op orde. Laughing
Dat dingetje is onder meer door Citroën, Volvo, Peugeot en Mercedes toegepast. Hier op het forum is er nog een draadje over geweest en daar worden de verschillende bestelnummers genoemd.

De foto is overigens van het gasklephuis en de bovenste rechter witte steker is van een temperatuursensor die in het huis prikt. Grote kans dat dat ding vet is van de oliedampen.

De versterkmodule is nummer 3 in onderstaande afbeelding:

Die is bij Citroën niet meer te krijgen, maar is niet specifiek Citroën dus die kun je via een onderdelenboer gewoon nieuw kopen.

Nog een tip als je op zoek gaat naar onderdelen: begin bij mijn.autoonderdelen.nl Deze site heeft een ongelooflijk uitgebreid aanbod. Ik gebruikte hem vaak om achter oem-nummers te komen om zo verder te zoeken.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 19 mei 2017 07:02 PM
  [ # 155 ]

Oh ja, als je toch aan het vervangen bent, koop dan ook een nieuwe gaskleppotentiometer (onderste witte steker). Die zijn niet heel erg duurzaam maar gelukkig ook niet heel erg duur.

En nog een advies: gebruik zo veel als mogelijk nieuwe onderdelen. Gebruikt blijft toch gebruikt, dus met de nodige slijtage, en daar gaat een TCT-blok echt niet beter van lopen.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 20 mei 2017 02:49 PM
  [ # 156 ]

Kijk, daar heb ik wat aan! Heel erg bedankt!


Zo’n versterkermodule is dus waarschijnlijk zoiets, en die zit dan ergens in de buurt van de bobine? Dan zie ik hem waarschijnlijk gewoon zitten als ik die bobine aan het vervangen ben.

Ik ben gisteravond eens bezig geweest om de Xantia uit te lezen met de Lexia. Deze Lexia was nog nooit gebruikt met een Xantia (of XM), en het bleek helaas dat de stekker waarschijnlijk niet helemaal goed is. Ik kon alleen maar de motor uitlezen, maar dat was gelukkig ook precies wat ik nodig had.

Uitlezen gaf de volgende storingen:

Dit is met contact aan (uiteraard) maar zonder draaiende motor.



Na het starten van de (lauwe) motor veranderde dat hierin.




Verder zijn dit de parameters die hij aangaf.

Ik weet alleen helemaal geen raad met de dingen die hij aangeeft. Er zijn blijkbaar storingen, maar ik weet niet precies wat ik daarmee moet doen. Op het dashboard geeft hij normaal gesproken niks aan. Alleen toen ik een keer zo dom was om vol gas redelijk hoge toeren te draaien met vrij koude motor hield hij een keer in en ging het “controlelampje werkende motor” branden. Maar bij warme motor doet hij dat nooit en als ik rustig rijd met koude motor ook niet.
Kan iemand me helpen met die storingen? Zijn ze opgelost als ik dat lijstje van Wim afgewerkt heb?

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 20 mei 2017 02:52 PM
  [ # 157 ]

Wie weet hoe lang deze storingen er al in staan. Ik zou de storingen wissen/resetten en na een poos nog eens uitlezen. Als ze dan weer naar voren komen zijn het inderdaad actuele storingen.

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 20 mei 2017 03:08 PM
  [ # 158 ]

Inderdaad is het beter om eerst de storingen te wissen en na een tijdje te kijken of ze weer terug zijn.

Overigens is de ecu van de tct een behoorlijk simplistisch motormanagement. Terug naar de fabriekinstellingen kun je doen door simpelweg de steker van het computerblok even los te trekken. Gaat veel sneller dan klooien met Lexia. Laughing

Die pingelsensormeldingen komen me bekend voor. Dat is een groene sensor die voor op het blok geschroefd zit. Daar heb ik ook heel lang problemen mee gehad. Omdat de oorspronkelijke Bosch gebarsten was had ik er een van Magneti Marelli gekocht. Storingen bleven maar traden minder vaak op.
Ik was er al op geattendeerd dat de tct nogal kritisch is met die sensor maar ik geloofde niet dat het merk verschil zou maken. Uiteindelijk toch maar een andere van Bosch gekocht. Wat schetst mijn verbazing? Geen storingen meer. MM terug en weer gezeur.
Ergo, als je die sensor gaat vervangen, neem dan een Bosch.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3420
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 20 mei 2017 03:11 PM
  [ # 159 ]

De werkwijze die ik hanteer is: Maak je niet te druk over hoe die storingen daar komen, maar reset ze.
Als dat voor één of andere storing niet wil is daar dus iets mee aan de hand.
De meeste storingen laten zich resetten, op die manier houd je er steeds minder over.
De storing (en) die resteert moet je proberen op te lossen.
Uiteindelijk heb je dan een systeem zonder storingen.

Er zijn hardnekkige storingen, die verder geen effect hebben.
Een goed voorbeeld is de stuurhoeksensor.
Alle HA modellen vertonen die storing al dan niet frequent. Niets van aantrekken. Je merkt er niets van en hij komt vroeg of later weer terug.

In Lexia kan je de pagina die je bekijkt opslaan.
Die plaatjes kan je hier weergeven. Ze zijn dan beter leesbaar dan vanaf een foto van het scherm.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 27 mei 2017 10:05 PM
  [ # 160 ]

Niet helemaal toevallig met dit weer heb ik het ambitieuze (mogelijk onverstandige Laughing) plan opgevat om airco in te bouwen in de Xantia. 130 met alle ramen en het dakje/kattenluikje open is niet erg prettig, en de combinatie geen airco-zwart leer is ook niet ideaal. Kan iemand me hier vertellen wat ik allemaal nodig heb? Ik heb nu: condensor, carter, spanrol, multiriem, verdamper, kabelboom, knopje, kachelhuis + paneeltje, slangen. Heb ik verder nog dingen nodig als een andere radiateur of andere boutjes, of misschien nog wel meer andere dingen? En hoe zit de aircopomp vast aan de motor?
EDIT: die pomp kan ik natuurlijk ook wel bij het lijstje zetten Wink

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3221
Geregistreerd: 21-08-2007

Gepost: 28 mei 2017 07:59 AM
  [ # 161 ]

Hoe de aircopomp gemonteerd moet worden zou zich moeten wijzen: op het motorblok moeten ergens laag onder de hd-pomp vier ogen zitten waar de bouten doorheen gaan waarmee de aircopomp wordt vastgezet.
Van de XM kan ik me alleen nog herinneren dat de twee bouten bij de linker wielkast vrijwel onmogelijk te bereiken zijn. Verder hoef je alleen maar even je hele dashboard te verwijderen om de verdamper te kunnen plaatsen.
De rest stelt weinig voor.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6056
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 28 mei 2017 08:05 PM
  [ # 162 ]

Het dashboard verwijderen stelt ook niet zoveel voor, het is alleen tijdrovend…

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 28 mei 2017 08:09 PM
  [ # 163 ]

Tsja, veel werk dus maar zo vlak na mijn examens heb ik wel enigszins de tijd. Ik zal ook even kijken of ik op een sloper-Xantia mijn demonteerskills kan verbeteren. Weet iemand of de kabels naar dat kastje dat de ventilators van de radiateur laat draaien er bij mij al liggen? Het kabeltje naar de temperatuursensor ben ik al wel eens tegengekomen.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Menno
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1739
Geregistreerd: 29-07-2003

- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Shine EAT6
- DS 3 1.2 So Chic EAT6
- 2CV AZ-A
Gepost: 28 mei 2017 08:13 PM
  [ # 164 ]

Je hebt ook een ander dashboardkastje nodig ( formaat pennenhouder Wink ) ....

Citroën 2CV AZ-A 1968 Bleu Weekend (.•\=/•.)
Citroën DS3 1.2 So Chic EAT6 2015 Blue Encre
Citroën Cactus 1.2 Shine EAT6 2019 Noir Obsidien

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 28 mei 2017 09:14 PM
  [ # 165 ]

Neeeeeee waar moet ik al mijn cassettebandjes dan laten? Wink Komt goed, ik zal hem erbij zetten. Past die verder gewoon in hetzelfde dashboard?

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
 
11 van de 31
« Eerste  < Vorige 9 10 11 12 13 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook