

























Totaal aantal Berichten: 7848
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Is al opgelost Frank
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!












































Totaal aantal Berichten: 27954
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Goed dan ga ik me er verder ook geen zorgen over maken. Gewoon A kwaliteit 15W40 dus.




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
En als alles wat losser zit gooi je er 15w50 in.
Vgf
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.




























Totaal aantal Berichten: 9492
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
2d schreef:Is al opgelost Frank
Daan, leg mij als 55-plusser eens uit hoe jullie jonge snuiters dat fixen?
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986














































Totaal aantal Berichten: 43375
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
F.SvM schreef:En als alles wat losser zit gooi je er 15w50 in.
Vgf
Niet nodig.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





























Totaal aantal Berichten: 10492
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
waterman schreef:Nogmaals: het probleem van versnelde nokkenasslijtage geldt niet voor CX/DS motoren!
Ik weet het niet voor een cx turbo2, maar de “nokvolgers” van een ds zijn ook flat tappets.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
René Jongejan schreef:2d schreef:Is al opgelost Frank
Daan, leg mij als 55-plusser eens uit hoe jullie jonge snuiters dat fixen?
je bedoelt een zo’n URL ‘klein’ inplakken?
Voor als je naar google wil:
[url]www.google.nl[/url]
geeft: www.google.nl
Als je iets wil hernoemen naar ‘link’ of in dit geval ‘google’.
[url=www.google.nl]google[/url]
geeft: google
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!




























Totaal aantal Berichten: 9492
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Thx, had intussen ook al gevonden hoe het kan, overigens op een ander wijze, met hyperlink.
En nu weer on topic!
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
waterman schreef:Nogmaals: het probleem van versnelde nokkenasslijtage geldt niet voor CX/DS motoren!
Maar wel de stoterbekers. Zelfde oorzaak!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
jantje1948 schreef:waterman schreef:Nogmaals: het probleem van versnelde nokkenasslijtage geldt niet voor CX/DS motoren!
Ik weet het niet voor een cx turbo2, maar de “nokvolgers” van een ds zijn ook flat tappets.
Als je precies wilt zijn spreek je over direct-acting mechanical bucket (DAMB), want de term “flat tappets” komt van een amerikaanse V8. Bucket is de naam voor nokvolger.
Bij een SM liggen de “buckets” bovenin, en staan dus bij het starten “droog” totdat er voldoende olie door een paar dunne kanaaltjes komt via de nokkenassen, want bij het stilstaan zakt die olie weg. Simpel gezegd: Olie met “Z” zorgt ervoor dat er olie blijft plakken aan het metaal en dat er “noodsmering” is.
Bij een DS en CX ligt de nokkenas erg laag, daar komt dus bij het starten al meteen olie, en de buckets blijven bijvoorbeeld vol staan, de ervaring wijst uit dat CX en DS motoren niet gevoelig zijn voor weinig “Z” in de olie.
Er zijn nog steeds moderne motoren met DAMB, maar daarbij zorgt men ervoor dat er olie blijft staan op de buckets.
Die “Z” moest eruit voor een katalysator omdat het een zink fosfor of zink zwavel legering is, dat zorgt ervoor dat je kat in minder dan 50.000 km niets meer doet, want dat vormt een mooi beschermlaagje op de platinium of palladium en de catalysator werkt doordat er aan de oppervlakte met platinum ( of palladium) nog een chemische reactie plaatsvindt.
To err is human, not to err is divine.





























Totaal aantal Berichten: 10492
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dank je voor de uitgebreide uitleg.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Citroensmgz schreef:
Bij een SM liggen de “buckets” bovenin, en staan dus bij het starten “droog” totdat er voldoende olie door een paar dunne kanaaltjes komt via de nokkenassen, want bij het stilstaan zakt die olie weg. Simpel gezegd: Olie met “Z” zorgt ervoor dat er olie blijft plakken aan het metaal en dat er “noodsmering” is.
En daarom moet je niet met een synthetische olie rijden want dat plakt voor geen meter aan het staal. In een workshop bij renard door kendall olie kon je dat mooi zien op een presentatie.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














































Totaal aantal Berichten: 43375
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bogaard77 schreef:En daarom moet je niet met een synthetische olie rijden want dat plakt voor geen meter aan het staal.
Ik heb jarenlang met syntheet in m’n sm gereden. No problemo.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 27954
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zo lijkt het weer aardig op een CX motorblok
Ook nog even een nieuw stukje rubber geregeld voor de turbo olieleiding.




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Ziet er goed uit!
Vgf
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.