27 van de 31
« Eerste  < Vorige 25 26 27 28 29 Volgende >  Laatste »
   
Xantia TCT Activa-avontuur
Gepost: 28 september 2017 04:28 PM
  [ # 391 ]
Feije schreef:
jantje1948 schreef:

Vandaar dat mijn riem te lang was! Waarom zet je er geen automatische in?

Ik dacht dat ik dat allang gepost had, maar kan het nu zelf ook niet terugvinden… red face Die automatische spanrol past niet bij mij. Blijkbaar is dat beugeltje waar de spanrol op zit anders. Om die te vervangen moeten ook de hydrauliekpomp, dynamo en motorsteun los en ik kwam hier de dag voor hij moest rijden achter… Dus besloot ik het zo op te lossen. Ik heb het beugeltje dat ik zou moeten gebruiken ook niet trouwens, dus dat zou een hele zoektocht worden. Wat er na mijn activiteiten nog over was van de donor-Xantia is waarschijnlijk inmiddels in Oekraïne…

Die automatische spanrol zit bevestigd met 2 inbusboutjes op het ondercarter.
Was het niet zo dat de uitvoering zonder airco een ander ondercarter heeft, of heb je dit ook vervangen?
Vraag is dan ook of de geleiderol hetzelfde is bij airco en non-airco uitvoering…

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 28 september 2017 04:33 PM
  [ # 392 ]
trxke schreef:

Die automatische spanrol zit bevestigd met 2 inbusboutjes op het ondercarter.


Weet je dat héél zeker? Die spanrol zit namelijk zo´n beetje vlak onder de hydrauliekpomp (maar dan iets verder naar achteren), en daar zat hij bij de donor ook. Carter zou inderdaad anders moeten zijn, maar dat was het in mijn geval niet huh. De geleiderol is inderdaad ook anders.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Gepost: 28 september 2017 08:06 PM
  [ # 393 ]

Ja dat weet ik heel zeker, omdat ik bezig ben met het “Project 2.0i Turbo CT Exclusieve Break” Laughing
Hierbij enkele foto’s van de automatische spanrol toen de oude motor nog in de Xant zat.


Je ziet de 1ste inbusbout onder de multiriem/onderzijde spanner die zit dus in het ondercarter, en je ziet de 2de inbusbout net boven de multiriem aan de linkerkant van de spanner tussen spanner en krukaspoulie, deze bout zit ook nog net in het ondercarter.


Hier zie je goed de positie van de aircocompressor en de spanner.


hier zie je de plaats van de geleiderol, links onder de HD-pomp en vlak boven de alternator.
Spanner en aircopomp niet gemonteerd omdat je anders de motor niet in of uit de auto krijgt smirk

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 28 september 2017 08:29 PM
  [ # 394 ]

Dat is dezelfde automatische spanrol als ik uit de donor heb gehaald, maar ik kon me helemaal niet herinneren dat die anders zat dan degene die ik nu heb! Helaas blijft het nog maar zeer de vraag of ik hem kan monteren, want die geleiderol zit wel op dezelfde plek en kan ik niet monteren op die van mij. Ik ben bang dat mijn geleiderol die spanrol dan in de weg zou zitten. Ik probeer het eerst wel eens met die iets kortere multiriem die ik nu heb gekocht. Als dat ook werkt vind ik dat wel best zo.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 05 oktober 2017 07:22 PM
  [ # 395 ]

De Xantia is gisteren en vandaag bij Lijzenga geweest. Ik heb me dus eventjes verplaatst in een Peugeot 108 (wat een, euhm, ándere ervaring dan een Xantia was dat!). Blijkbaar is de keerring tussen de motor en versnellingsbak lek. Ze hebben nu geprobeerd een weekmaker bij de olie te gooien zodat het rubber weer wat soepel wordt. Ik had daar in eerste instantie niet heel veel vertrouwen in, maar het schijnt soms te werken en ik ben er vroeg bij.
Het rare bijgeluid werd blijkbaar veroorzaakt doordat de bovenste motorsteun net niet helemaal goed zat. Ik wist ook niet dat dat kon, maar door hem iets anders te monteren is het geluid nu inderdaad weg.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Gepost: 05 oktober 2017 07:40 PM
  [ # 396 ]

Bij mijn xantia (1.8i 16v) heeft de krukaskeerring bakzijde ook zijn beste tijd gehad, dit is al vanaf ik hem heb gekocht in 2013.
Ik gebruik sinds het begin Valvoline Maxlife voor deze xantia, hierin zitten ook toevoegingen om o.a. de keerringen terug soepel te maken en dus lekkages te verminderen.
Nu 30000 km later is het lekken niet verergerd het is zelfs zo dat ik nooit een drupje op de vloer zie liggen in de garage, het werkt dus wel.
Maar als je het product apart bij je motorolie voegt moet je dit dus bij elke oliewissel doen om blijvend resultaat te halen.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 05 oktober 2017 07:45 PM
  [ # 397 ]

Of diezelfde olie voortaan gebruiken Wink. Bedankt voor de tip!

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 08 november 2017 06:15 PM
  [ # 398 ]

De keerring is inmiddels maar vervangen. Weekmakers of andere vloeibare monteurs hadden geen effect, dus moest het toch maar. De koppeling is ook maar meteen meegenomen.
Vervolgens zag ik gisteren dat de beruchte dop in de wielkast linksachter bij mij verpulverd is. Dat is niet goed natuurlijk! Ik heb vandaag twee nieuwe gekocht (je weet maar nooit). Ik moet er natuurlijk zo’n nieuwe dop in zetten, maar waarschijnlijk is er al pekel en dergelijke naar binnen gekomen. Ik neem aan dat ik die er eerst uit moet halen, maar hoe moet ik dat doen? Ik kan lang niet overal bij met mijn vingers toch?
Ten slotte zit de multiriem inmiddels om de aircopomp. De airco wordt vrijdag afgeperst. Wordt vervolgd Wink...

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11626
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 08 november 2017 11:48 PM
  [ # 399 ]

Kwestie van even goed kijken, maar je hebt een redelijke kans dat het achterin die dorpel nog gewoon als nieuw is. Ik zag laatst dat die dop bij mij ook al een jaar of wat verrot was, maar van binnen was alles als nieuw. Ik heb ‘t wel in de ML gezet, maar dat is vooral voor m’n gemoedsrust. Het uitwendige plaatwerk rond die dop moet je ook even goed bekijken. Dikke kans dat de coating er daar rond die dop af ligt. Kwestie van alle losse coating weghalen, wat aangeroest/roestig is in de RX5 of Owatrol of iets dergelijks kwasten en dan netjes afwerken met RX10, Hammerite of whatever afsluitende verf je maar voorhanden hebt. Dan eventueel nog een laagje anti-steenslag erover en het kan er weer jaaaaren tegen.

Wat veel belangrijker is, is dat je achter je linker achterwiel door het vierkante gat achterin je wielkast naar binnen gaat en daar alle bagger weg schept. Daarna alles daarachter GOED tegen roest behandelen en dat gat afdekken met het één of ander. Desnoods volg je de methode van japv, die Timo in mijn draadje heeft herhaald: een halve rechter modderkuip in je linker wielkast zetten. Een dorpeltje uitstukken omdat dat dopje gaar geweest is en er dus water & zout de dorpel in gespoeld zijn is één ding, maar als de boel achter de linker achterwielkast gaar gaat heb je een interessant werkje omhanden om de boel weer strak te krijgen…

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 09 november 2017 08:33 PM
  [ # 400 ]

“Interessant” lijkt me in deze nogal eufemistisch. De termen die ik ervoor wil gebruiken als ik het zo zie zijn minder netjes Laughing. Ik zal eens zien hoe ik dit aan ga pakken, wellicht kan dat komend weekend even. Bedankt dat je me er even op wijst! Ik had die site al wel een keer gevonden, maar mijn Duits is iets te matig om er veel van te begrijpen…

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 10 november 2017 05:21 PM
  [ # 401 ]

Vanmiddag is de airco afgeperst en hij blijkt niet te lekken dance. Volgende week wordt de droger vervangen (blijkbaar is het niet goed voor die dingen om een paar weken ergens los in een garage te liggen) en mogelijk wordt hij dan ook gevuld, dit hangt ervan af of die rechter ventilator het nou wel of niet doet. Ik meende altijd dat de voorste ventilators beide moeten gaan draaien als je de airco aanzet, maar volgens de man die me daar hielp is dat meestal niet zo. Kan een mede-Xantiaan dit even voor me checken, of is er toevallig iemand die heel zeker weet of ze beide moeten gaan draaien?

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Gepost: 10 november 2017 05:32 PM
  [ # 402 ]

De ventilatoren moeten beide gelijktijdig draaien bij het inschakelen van de airco.
Draaien ze niet gelijktijdig als de motor te warm word?

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 10 november 2017 05:38 PM
  [ # 403 ]

Nope, links begint dan hard te draaien, rechts blijft stilstaan.

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 10 november 2017 05:44 PM
  [ # 404 ]

Inderdaad, beide op halve kracht bij het inschakelen van de airco.

Top dat die niet lekt!

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Feije
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016

- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
Gepost: 17 november 2017 10:38 PM
  [ # 405 ]

broken

Wat is het rijden in een half afgereden Xantia toch lekker spannend af en toe! Ik wou vanavond wegrijden uit Leeuwarden, blijft dat STOP-lampje ineens branden! Verder lijkt er niks aan de hand. De hydrauliek was al op druk (lampje doet het wel), hij reed gewoon prima, maar meestal kun je toch beter niet doorrijden met zo’n lampje. Ik heb de wegenwacht maar gebeld, maar die wisten het ook niet. Alle sapjes nog even gecontroleerd maar daar lag het allemaal niet aan. Na een poosje intens converseren met de wegenwacht was het lampje ineens uitgegaan, en mede op hun aanraden ben ik maar gewoon naar huis gereden. Weet iemand van jullie misschien wat hier aan de hand geweest kan zijn? Confused

Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)

Profiel  
 
 
27 van de 31
« Eerste  < Vorige 25 26 27 28 29 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook