22 van de 27
« Eerste  < Vorige 20 21 22 23 24 Volgende >  Laatste »
   
Ami Super, volgende fase
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 12 oktober 2017 12:31 AM
  [ # 316 ]

Vanavond is de motor volgens plan verder opgebouwd. Na reiniging van de raakvlakken zijn de klepdeksels opnieuw gemonteerd, de bobine erbij genomen, met een voelermaat de onderbreker een fractie strakker gezet, en is, kijkend naar de gradenboog en het merkteken op het vliegwiel, als laatste m.b.v. een meetapparaatje het ontstekingstijdstip keurig bijgesteld. Deze stond tevoren 2 graden uit het lood. Ook is met een kort slangetje en een spiegeltje de werking van de vacuüm vervroeging gecheckt en in goede orde bevonden.

Toen de bougies aangebracht en de nodige bedrading aangesloten. Brandstof werd nu nog even via een slangetje vanuit een jerrycan aangezogen. Bij de eerste pogingen totaal geen sjoege. Met nalopen van alle voorzieningen (en een beter geladen accu) bleek een gecorrodeerd schuifcontact op een element op de bobine de boosdoener. Deze blank geschuurd.

Toen startte al bij de eerste poging de motor meteen, en de proefloop ontlokte mij, na opwarmen en stapsgewijs dichtdrukken van de choke, toch wel enigszins een zucht van verlichting! Helemaal het vertrouwde boxergeluid, en zo gesmeerd, rustig en regelmatig heb ik ‘m tot nog toe niet meegemaakt. De reactie bij vol gas geven is lekker direct geworden, en fijn dat bij terugzakken naar stationair het toerental niet direct naar beneden klapt, maar mooi geleidelijk. Ter inspectie een minuut of 10 op de brug laten draaien, ondertussen met extra lampen rond de klepdeksels, de retour-pijpen en langs het carter schijnend op zoek naar verse olie. Daarbij niks geen lekkage meer aangetroffen, en gecombineerd met een kerngezond klinkende motorloop, ook niks aan rauwigheid te beluisteren, geven me alle vertrouwen op een goede afloop halelujah Heb een kort filmpje gemaakt, even uitzoeken óf en hoe ik dat hier kan posten.

Na de koffie aan opbouw het luchtfilter en de wielkasten gemonteerd, en is ook het oliepijl weer op niveau gebracht. Al met al weer een paar belangrijke en uiterst leerzame stappen in de goede richting!

 

 

Profiel  
 
Eemspoort
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008

- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Gepost: 12 oktober 2017 08:49 AM
  [ # 317 ]

Dat is goed nieuws.
Aangaande het filmpje, even uploaden naar YouTube en dan hier embedden of de link plaatsen.

Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25354
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 12 oktober 2017 09:21 AM
  [ # 318 ]

Goed bezig.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 12 oktober 2017 10:17 AM
  [ # 319 ]

Hier is-tie dan. Bij een volgende keer zal ik iets langer opnemen. Hier tijdens de eerste testrun van ongeveer 10 minuten, net voordat de choke helemaal dicht ging. Door het hogere toerental is de blote motor nogal rumoerig van zo dichtbij, dus zet vooral met oordopjes in het volume niet meteen helemaal open cheese

https://youtu.be/XDR-Y6kXW94

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4705
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 12 oktober 2017 10:30 AM
  [ # 320 ]

Je video staat volgens mij nog op privé, ik kan hem niet bekijken.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 12 oktober 2017 11:50 AM
  [ # 321 ]

Die instelling had ik nog niet opgeslagen, nu wel. Beter?

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1249
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 12 oktober 2017 02:30 PM
  [ # 322 ]

Doet het perfect! Leuk filmpje en het blokje loopt als een tierelier.

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
Penny Lane
> 11000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11615
Geregistreerd: 06-05-2007

- Xantia TD SX
Gepost: 12 oktober 2017 06:20 PM
  [ # 323 ]

En nu we het hier over allerhande zichtbaarheid van diverse media hebben wil ik er toch nog even op wijzen dat we ook youtube-embedding ondersteunen:


Very Happy

Derk

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 12 oktober 2017 08:57 PM
  [ # 324 ]

Rumoerig, misschien wel, draait wel lekker.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 13 oktober 2017 02:07 PM
  [ # 325 ]

Bedankt voor de service Derk! Vanavond weer naar de werkplaats, en zeer benieuwd of er nog nieuwe vlekjes te zien zijn op het karton dat er nu onder ligt. Vorige keer heb ik voor vertrek het chassis bij motor en versnellingsbak goed schoongeveegd, want door het opstaande voorste deel ervan duurt het altijd vrij lang voordat daar de laatste gemorste olie vanaf loopt. Als de genoemde plekken rond de motor zelf na twee dagen rust ook droog gebleven zijn ben ik dik tevreden, want dan kunnen we netjes het resterende plaatwerk monteren en voorste portieren afbouwen. Hopelijk kan ik de Ami komende week opgeven voor de eerste APK sinds 2008. Op het laatste rapport geen gebrek aan opmerkingen…..Laughing

Met de camera op een statief hoop ik straks een iets langer filmpje te maken nu ook het luchtfilter erop zit, zodat je de start, z’n reactie op de gashevel en de stationair-loop nader kunt beluisteren.

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 13 oktober 2017 11:58 PM
  [ # 326 ]

Deze sessie viel uiteindelijk een beetje tegen. Het blijde nieuws is dat zich helemaal geen nieuwe lekkages hebben voorgedaan! Niet verrast dat er rechts nog een paar druppen uit het chassis zijn gelopen, maar rondom de motor zelf lijkt alles nu keurig dicht te zijn, en da’s een hele zorg minder.

Bepaald niet vrolijk werden we daarna van de pasvorm van het voorste plaatwerk. Het ophangen van de spatborden viel nog wel mee, maar het daarna inschuiven van de frontplaat verliep niet op rolletjes. Stom genoeg vergeten om tevoren aan weerskanten de buitenste bouten van de bumpersteunen weg te halen, waardoor beide spatborden bij de boutgaten boven de lampen veel te ver naar buiten weken. Nadat deze fout hersteld was, bleek het alsnog erg lastig om de verschillende delen fatsoenlijk op hun plek te krijgen. Links lijkt het in eerste instantie in orde, maar rechts blijft de zaak onverklaarbaar te hoog en te veel op spanning staan, tussen voorportier en spatbord een lelijk wijde naad opleverend.

De volgende keer draai ik alle boutverbindingen tussen de wielkasten en het chassis, en van de frontsteunen en spatborden iets los, en misschien de bumper ook maar verwijderen. Hopelijk is dat voldoende om de oorspronkelijk goede pasvorm er weer in te brengen. Liefst zonder ongemerkt weer nieuwe afwijkingen te creëren, welke later bij het monteren van de motorkap weer roet in het eten blijken te gooien.

Enerzijds enorm handig voor sleutelwerk aan een Ami dat de voorzijde helemaal demontabel is, maar anderzijds een flinke geduldklus om bij montage het ensemble overal weer mooi glad en gelijkmatig te krijgen. Maar afijn, opgeven staat niet in ons woordenboek, dus bij de volgende sessie gewoon een nieuwe poging.

Na deze werkzaamheden de motor niet meer gestart, dus het beloofde filmpje moet nog even wachten. Wel wat foto’s gemaakt van hoe mooi het al geworden is. De auto heeft weer een gezicht gekregen!
love3dance

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 24 oktober 2017 11:56 PM
  [ # 327 ]

Na demontage van de voorbumper bleek de kromming in de buitenste bumpersteunen de matige passing tussen de plaatdelen te veroorzaken. Nu zit alles zonder spanning al direct veel beter op z’n plek, al moet ik deze week nog wel een middag of avond sleutelen en passen om aan beide kanten de portieren en spatborden netjes te positioneren alvorens ze definitief vast te zetten. Inclusief de beide achterspatborden overigens, want die hebben we er vanavond aan kunnen toevoegen. Rechts is ook de brandstofslang met de ontluchting gemonteerd, en alvast het lamphuis aangesloten.
Volgende sessie hopelijk de hele achterkant inclusief bumper verder afmonteren, én zoals gebruikelijk een verse serie foto’s erbij, had nu de camera-accu leeg…

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 26 oktober 2017 12:47 AM
  [ # 328 ]

Vandaag heel fijn in de gelegenheid geweest om voor het geplande sleutelwerk wat extra tijd te nemen. Het gaat bij het inpassen van de verschillende panelen en onderling afstellen ervan immers iedere keer slechts om millimeterwerk, maar alle inspanning is niet voor niks geweest, want erg tevreden over het resultaat! Pasvorm naar mijn smaak (in afwachting nog van de motorkap, dat wel) zelfs nog iets mooier als voor aanvang van dit project.

Ook tevreden over de verdere aankleding met voor- en achterbumper, al moest rechtsachter de draagbeugel met de grote hoek wel iets bijgebogen worden. De eerder zo onbegrijpelijk tegenstribbelende voorbumper kon tot mijn verrassing al bij de eerste poging probleemloos worden vastgezet. Viel me reuze mee, en ook nergens zit het ongebruikelijk scheef of ongelijk.

De werkruimte is helaas iets te smal om de volledige zijkanten nu fatsoenlijk op de foto te krijgen. Zo hoog op de brug moest er ook even een trapje aan te pas, maar tegelijkertijd natuurlijk alle ruimte voor een paar plaatjes van de onderzijde. Gek hè, ik kan er wel uren naar kijken en omheen lopen. Verheug me ook enorm op het moment dat ze straks voor het eerst weer op eigen kracht naar buiten komt rollen!

Op de werklijst staan nog het monteren van de kleine steuntjes in de achterspatborden, het controleren van de verlichting achter (zodat de kapjes erop kunnen), de werking van de verlichting aan de voorzijde, waaronder het aankoppelen van de stelkabels op de regelknop onder het dashboard, en voorlopig regelen van de lichtopbrengst. De beide emblemen moeten er ook nog op, de LHM afvullen en het remsysteem ontluchten, de handrem afstellen, aanbrengen van de kentekenplaten voor en achter, en ook de originele CT en verzekering-stickers weer op de voorruit plakken.

Zoals gezegd, ook de motorkap nog monteren en de trekkabel van het slot netjes afstellen. Vanavond is op de bovenkant van de motorkap een klein roestplekje bijgewerkt maar dit onderdeel lijkt me, ondanks het al eerder aangehaalde kleurverschil, best acceptabel zo.

Met wat brandstof in de tank laat zich vaststellen of er goed contact is naar de meter op het dashboard. Wel benieuwd eigenlijk of overal de massa-verbindingen goed functioneren, zijn er aan achterzijde een stuk of vijf: twee onder de achterlichthuizen, twee onder de draagbeugels van de achterbumper, en dan nog die voor de tankvlotter op het chassis naast de tank.

Hoe dan ook, we naderen zo stilaan de afronding, goed gevoel! Komende dagen de verzekering maar eens bellen, en mijn vaste Peugeot-garagist vragen of ze er misschien wat voor voelen om deze “vreemde eend in de bijt” het eerste Nederlandse examen af te nemen Very Happy Mogen ze ook de carburateur netjes afregelen en de wielen opnieuw balanceren.

Profiel  
 
spijker5
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 328
Geregistreerd: 08-09-2008

Gepost: 27 oktober 2017 02:21 AM
  [ # 329 ]

Vanavond opnieuw aangenaam productief geweest en met goed resultaat weer een flinke portie van de nog resterende klusjes af kunnen werken: steuntjes in de achterspatborden aangebracht, de onderste hoeken van de voorste spatborden iets netter op de frontplaat laten aansluiten, de scharnierpennen en borgmoeren van alle portieren vastgezet, de beide kentekenplaten er op, een kwart liter motorolie bijgevuld, zo’n 10 liter benzine in de tank gegoten, in de nu lege kofferbak de beklede sierpanelen boven de achterste wielkasten aangebracht, voor en achter chique donkerrode moquette matten op de vloer gelegd, een luxe achteruitrijlamp met geel glas gemonteerd, de lange pijp kreeg een nieuw mofje achteraan, met z’n tweeën de motorkap erin gelegd na correct afstellen van het slot, de wissers voorzien van nieuwe clipjes, en toen aan de onderzijde, in de spatborden en achter de bumpers alle bouten, moeren en schroeven met een beetje Owatrol gekwast. Tijdens deze ronde ontdekte ik met schrik en grote schaamte dat linksvoor de buitenste klemveer van het kantel-mes ontbreekt, had ik niet eerder gezien. De maiden voyage had dus heel snel zo maar zeer verdrietig kunnen aflopen, want langs het smalle landweggetje ter plekke staat een rij enorme eikenbomen…..

Reeds bij de tweede poging kwam de motorkap in de goede positie, en slechts de bovenhoek van de beide spatborden iets dichter op de carrosserie hoeven duwen om de zijlingse naden evenwijdig te laten lopen, zonder daarbij de prettige aansluiting op de voorste portieren te verstoren. Kostte nogal moeite om de twee vangrubbers weer op hoeken van de frontplaat geduwd te krijgen. Opgelucht in elk geval dat alle tijd en inspanning tot nu toe gedaan bij het monteren van het belendende plaatwerk niet vergeefs is geweest. In deze fase zitten we er ook niet meer op te wachten dat hele circuit nogmaals te moeten doorlopen, wát een rotwerk!

De achteruitrijlamp (merk Cibié) moet nog z’n bedrading krijgen, maar dat lijkt me via een koppeling op de voedingsdraad van tankvlotter een vrij eenvoudig klusje. Blijft overigens nog even een verrassing of een originele standaard Super-versnellingsbak van binnen wel berekend is op zo’n niet standaard voorziening. De lamp is van origine een Renault 16 accessoire heb ik begrepen, dus volkomen d’époque zoals dat heet, en het staat ‘m ook niet verkeerd. Mijn beige 104-tje heeft een identiek exemplaar, ook niet standaard, al zat de schakelaar daar al wel op. Nuttig in het donker, het verkeer achter je ziet meteen welke kant het op gaat, en ik wil ‘m met deze bescheiden toevoeging gewoon een persoonlijk tintje geven. Tot slot hebben we met goed gevolg alle voorzieningen van het elektrisch netwerk getest. Op de achterruitverwarming na dan, en stom genoeg bij deze proef het ruitensproeier pompje overgeslagen…

Na wat haperingen (corrosie) aan het plafondlampje, het knipperlicht linksvoor en het remlicht rechtsachter, blijkt tot mijn vreugde alles nog prima te werken. Verlichting rondom oké, dus konden de achterlicht kapjes erop, wissers, aanjager, dashboardverlichting, controlelampjes, het plafondlampje en de brandstofmeter doen het. De laadstroommeter bleek tijdens de eerdere sessies al in orde.

De achterruitverwarming (en de Cibié lamp dus) blijft even een kwestie. Welke aansluiting op de achterruitverwarming is de massa, en waar zit die aan de carrosserie geschroefd eigenlijk? Op het dak liggen nog de plastic beschermfolie en de deurpanelen vóór, en binnen nog wat spullen, want eerst moet aan weerskanten nog een draagplaatje op de draairuit gelijmd. Hopend qua beeld niet al te nadrukkelijk in herhaling te vallen hierbij een paar nieuwe plaatjes.


 

Profiel  
 
Eemspoort
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008

- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Gepost: 27 oktober 2017 07:58 AM
  [ # 330 ]

Kijk aan! Dat ziet er toch weer heel knap uit! Mooi werk.

Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110

Profiel  
 
 
22 van de 27
« Eerste  < Vorige 20 21 22 23 24 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook