15 van de 18
« Eerste  < Vorige 13 14 15 16 17 Volgende >  Laatste »
   
C35 Neba camper
Eemspoort
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008

- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Gepost: 30 mei 2018 12:30 PM
  [ # 211 ]

*edit* Zo, dat ging ff vlug!

Ik meende ergens gelezen te hebben dat ie, buiten de door jou genoemde verschillen, ook maar 3 lagers had, vandaar. Wink
Daarom ook mijn idee om een turbo-diesel andersom te laten draaien met behulp van de nokkenas en de startmotor van mijn huidige blok.
Nu kwam Nanko er mee dat er dan nog wel meer nodig was i.v.m. desaxatie e.d. Klinkt logisch, en zal het ook zeker zijn, maar als dagelijks gebruiker van een direct omkeerbare motor (die dus 2 kanten op kan draaien, zit geen keer-koppeling achter) had ik daar niet aan gedacht.
Dus dacht ik vrij simpel, beetje doorluchting opgeven met de standaard nokkenas (minder lift, korter of langere lift, etc.) en klaar.
De verstuivers e.d. blijven gewoon van de turbo-diesel, dus dat zou geen probleem zijn.
Maar goed, dan zit je nog steeds met die reductie-kasten die dat vermogen en koppel vermoedelijk niet aan kunnen, dus dan ben je redelijk vlug uitgepraat.

Audi diesel met een benzine-bak zou idd kunnen, daar moet ik me nog eens verder in verdiepen.

Mijn blok is van 1986 dus die zal heus wel 5 lagers hebben dan, maar ik zie dan toch nog steeds meer in om een TD de andere kant op te laten draaien. Zo’n blok heeft alles wat je nodig hebt, behalve een nokkenas om hem de andere kant op draaiend toch te laten ademen door de juiste kleppen.

Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110

Profiel  
 
Michel-v
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 13-05-2018

Gepost: 30 mei 2018 12:37 PM
  [ # 212 ]

Het blijft een lastig verhaal. haha
Heb ook overwogen om er een motor en bak van een Vw Passat in te lepelen, maar dan komt het blok een eind naar voren en die ruimte heb je niet bij een c35.

Verschuur Verspaningstechniek
Voor al uw draai en frees werk!

Profiel  
 
Eemspoort
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008

- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Gepost: 30 mei 2018 12:40 PM
  [ # 213 ]

Idd een lastig verhaal. Ruimte is er amper en als je de “nieuwe” motor en bak op de originele plaats wilt laten, dan moet je weer een oplossing vinden voor de aandrijf-assen. Nu zou je aandrijf-assen kunnen verlengen of zo, maar een simpele klus zal het nooit worden.
Zie de ombouw van Nanko.

Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110

Profiel  
 
Eemspoort
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008

- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Gepost: 06 augustus 2018 12:07 PM
  [ # 214 ]

Zo dan, weer een paar weekendjes aan de camper kunnen werken.
Eerste het dakluik maar geplaatst.

Geschuurd, 2 keer primer en 3 keer lak

Flink kit gebruiken

En op zijn plek houden met lijmklemmen

Klaar alweer!

Vloer schoon gemaakt

Gaten dicht gemaakt met polyester en grondhout geplaatst

Vloer erin, 12 mm mutliplex

Kastje gemaakt voor de afvoerslang van de vuilwatertank, anders had dat deurtje geen nut

Bed-frame bouwen…

Klep voor de bergruimte maken, tevens bedbodem

Met bedscharnieren

Zowel het schot als de “handgreep” zijn van een oude kastdeur gemaakt, hoe bedoel je, recylcing

Goedkoop stukje zeil erin, dat lijkt net even beter en is makkelijker schoon te houden

Paar sensor-LED-lampjes ingebouwd

En een overgebleven stukje zeil en sensor-lampje in het slangenkastje

Het oude, vies geworden tapijt eruit

En een leuk stukje zeil erin

Ook het oude laminaat eruit

En een zelfde stukje zeil erin

Hé! Een BX doseur! Ontdaan van zijn rubber dop, schuif en aanverwanten

Hé! Een C35 doseur met het zelfde probleem!

Links de lekke C35 dop, rechts de goede BX dop, past gewoon!

Zie?


Ik heb verder geen foto’s gemaakt van het hele verhaal bij het rem-systeem, helaas.
Ik was te geconcentreerd bezig om aan meer foto’s te denken.
Ik heb dus wat onderdelen gewisseld van een BX doseur naar mijn C35 doseur en ik heb de rem-beveiliging gewisseld omdat deze ook aardig LHM lekte via zijn lekslangetje.
Nanko had de onderdelen die ik nodig had en heeft mij daar dus enorm mee geholpen!
Nu heb ik weer een lekvrij rem-systeem, toch wel een erg fijne gedachte.
Vorig jaar zijn er 3 kannetjes LHM door gegaan tijdens de vakantie en de cabine rook ook behoorlijk naar LHM.
Da’s niet echt prettig, zeg maar. Nu dus mooi opgelost! Very Happy

Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7512
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 06 augustus 2018 01:28 PM
  [ # 215 ]

Dat er aan dat interieur toch nog wat te verbeteren valt - juist bij een als camper gebouwde auto verwacht ik dat juist dat helemaal slim doordacht en perfect is. Je doet het mooi, flinke bergruimte onder die klep.
Remmen is altijd weer even uitzoeken op welke andere Citroen de onderdelen ook zitten. Of eigenlijk: iemand vinden die dat ooit heeft uitgezocht. In dit geval Nanko dus, als ik het zo lees. Handig dat ook de BX als donor kan dienen, die komt toch weer net wat vaker voor dan een GS. Wel fijn en veilig als dat allemaal lekvrij functioneert. Klaar voor de vakantie?

Profiel  
 
Eemspoort
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008

- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Gepost: 06 augustus 2018 01:55 PM
  [ # 216 ]

Oh, maar vergis je niet, we hebben al veel campers gezien en besnuffeld, van oud tot nieuw, en er zijn er niet eens zo heel veel die echt doordacht zijn. Naar onze mening is Karmann behoorlijk doordacht en gaat goed met de beschikbare ruimte om. Alleen was er geen Karmann die aan onze eisen voldeed, namelijk vast bed en een fatsoenlijke zitruimte.

Deze camper is aardig doordacht maar vooral erg degelijk. Deze opbouw zal niet snel gaan lekken of rotten en is gewoon lekker stevig en toch niet erg zwaar. Het enige wat we misten was fatsoenlijk bergruimte, maar dat hebben we nu dus ook.

En idd, het scheelt een jas als iemand het reeds heeft uitgezocht. Het is een mooi systeem en het werkt ook heel goed, het ding heeft fantastische remmen. Maar het is wel aardig complex, zelfs zonder stuurbekrachtiging en hydropneumatische vering.

Hydropneumatische vering…. dat zou wat zijn onder een camper!

Er moeten nog wat kleinigheidjes, puntjes op de i, gedaan worden, maar verder is ie weer klaar voor ruim 2 weken Oostzee.cool smile

Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110

Profiel  
 
Eemspoort
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008

- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Gepost: 22 mei 2019 01:05 PM
  [ # 217 ]

Ik zie dat ik alweer bijna een jaar achter loop. Inmiddels heb ik ook een nieuwe kachel ingebouwd en nieuwe waterleidingen gelegd.
Er zijn foto’s, die zal ik later nog een plaatsen. Momenteel erg druk met werk en het voorbereiden van de vakantie naar noord Zweden.
De 2.5D ligt er nog steeds in en snort vrolijk verder en krijgt voor vertrek nog een beurtje, want dat was er ook nog steeds niet van gekomen.

Ten aanzien van het beurtje had ik toch nog wat vragen. Weet iemand wat de klepspeling van de 2.5D moet zijn? En hoe vaak dit gesteld moet worden?
Of is dat niet eens nodig misschien? Niet dat ik rare geluiden hoor, maar wil het even zeker weten. Wink

Gr. Ed

Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7512
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 22 mei 2019 02:05 PM
  [ # 218 ]

Geen hydraulische klepstoters, dus ze moeten wel gesteld worden. Straks eens in het werkplaatshandboek kijken. 4eyes

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9113
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 22 mei 2019 02:45 PM
  [ # 219 ]
Eemspoort schreef:

Weet iemand wat de klepspeling van de 2.5D moet zijn?

Er ligt toch gewoon een CX-diesel of een afgeleide ervan in?

Zo ja, dan inlaat 0,3 mm en uitlaat 0,2 mm.
En inderdaad inlaat ruimer dan uitlaat.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7512
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 22 mei 2019 09:12 PM
  [ # 220 ]

En het werkplaats handboek bevestigd: René Jongejan heeft helemaal gelijk.

Profiel  
 
Eemspoort
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008

- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Gepost: 22 mei 2019 09:54 PM
  [ # 221 ]

Super, hartelijk dank! Dan zal ik dat ook eens nakijken. very good

Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 22 mei 2019 09:55 PM
  [ # 222 ]

Even nog wat koren op de molen voor de mensen die ombouwen tot turbo diesel eigenlijk hebben afgeschreven…

Zuigers van de B25, U25 en M25 diesels zijn niet gedesaxeerd, kortom al deze zuigers kunnen dus theoretisch voor beide draairichtingen worden gebruikt!

De zuigers van de B22 (en mogelijk dus ook de M22) diesels zijn wel gedesaxeerd, daar komt het idee dat dat ook van toepassing zou zijn op de 2.5 liter versies misschien wel vandaan.

De krukassen van de B25 motoren zijn vanaf medio 1986 (meen ik) identiek aan die van de turbodiesels in de zin dat de hoofdlagers en de astappen voor de drijfstangen dezelfde grote diameter hebben gekregen als die van de turbo diesel (zal goedkoper zijn geweest)

Mijn C32 bus heeft sinds 2006 CX turbo diesel lagerschalen (die waren tenminste leverbaar)

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Eemspoort
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008

- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Gepost: 22 mei 2019 09:58 PM
  [ # 223 ]

Aha! Er gloort weer enige hoop! Wink

Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 22 mei 2019 11:40 PM
  [ # 224 ]

Ik had in een donkerbruin verleden (rond 2007?) al eens een hele opsomming gemaakt van wat waar vandaan moest komen (en waarom) om dit voor elkaar te maken maar dat is een paar jaar geleden in een servercrash (?) van het forum verdwenen. Met het vele reizen voor werk en emigreren naar UK is het zelf bouwen er helaas nooit meer van gekomen. Ik zou nu voor een 110pk 8 klepper 2.0 HDI gaan (beste diesel motor ooit) en dan de “inhoud” van de reductiekasten vervangen door tandwielen met rechte vertanding en brede, hoogkoppel kettingen die bijvoorbeeld veel in transfercases worden toegepast. Moet daarvoor eerst nog iets verder op het onderwerp studeren en (niet geheel onbelangrijk) de loterij winnen. Met deze opzet kan je iets meer spelen in de eindoverbrenging door de tandwielgrootte dichter bij elkaar te brengen dan standaard in de C35 zit maar niet zover dat je 1 op 1 eindoverbrenging hebt.

Genoeg gedroomd, terug naar de 2.5 turbo diesel: Met het c35 blok, krukas, nokkenas en tandwieldistributie in combinatie met de CX inspuitpomp heb je de basis voor elkaar. De cilinderkop van de CX zou gebruikt moeten worden i.v.m. de sterkere (druk vastere?) legering, maar ik heb vaak gehoord dat als die turbo koppen kapot gingen, ze ook wel werden vervangen door atmosferische koppen en dat dat ook goed ging. Voor hoelang blijft de vraag, waarom is dan door Citroën voor een andere Alu legering gekozen als dat niet nodig zou zijn.
Voor de levensduur lijkt het mij echter wel essentieel om de versterkte CX zuigers met verticale groeven voor uitzetting en de CX drijfstangen te gebruiken, zeker als je naar de 120pk wilt gaan. Maar dan zul je dus een extra olieleiding moeten maken met goed gerichte sproeiers die de zuigerbodems koel houden. De standaard oliepomp zal het moeilijk krijgen omdat de (volume) opbrengst daarvan waarschijnlijk te klein is (als de olie heet is) om èn de grotere oliestroom voor de oliesproeiers èn voor de turbo smering voor elkaar te boksen onder alle omstandigheden. Extra elektrische oliepomp zal dan helpen of een goede oplossing vinden om de rotor, ring en het huis van originele oliepomp te verhogen (dubbele dikte doen en wat mooi laser snijwerk?)

Het wiel is meerdere keren uitgevonden.

Mijn excuses voor de woord-diarree

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 23 mei 2019 12:13 AM
  [ # 225 ]

Hydropneumatische vering op de C32/C35 heb ik ook al veel over nagedacht!
(vele duizenden kilometers lang denk ik wel)

Vóór niveau regeling in combinatie met de originele torsiestaven en een (uitschakelbaar) extra bolletje voor iets meer soepelheid. De veercilinders kunnen mooi in de dwarskoker tussen de (niet langer) vaste bevestigingen van de voorste torsie staven liggen. Achter zou volledig hydraulisch worden, net als alle grote Citroëns. Gebruik maken van de originele draagarmen en met laag geplaatste liggende cilinders onder de laadvloer tussen de langsliggers. Ik meen dat ik uitkwam op 2 600ml (?) CX break veerbollen per kant achter, om eenzelfde veerkarakteristiek te krijgen als bijvoorbeeld een CX zou hebben (is ook wel logisch met circa 2x de max. massa). Dus ongeveer dezelfde veerconstante in relatie tot de massa en ook een vergelijkbare progressie in de veerkarakteristiek als de massa toenam (meer lading).
Ik zou wel (met name) voor en (misschien) achter de originele schokbrekers hebben behouden om niet eindeloos lang met veerplaatjes en boringen in veerbollen te hoeven experimenteren. je kan heel wat berekenen en benaderen…

Dit hierboven is het voor- èn het nadeel van veel met de auto moeten reizen: dan gaat de geest af en toe een compleet andere reis maken Wink en je hebt geen tijd (en vaak geen energie) meer over om het ooit uit te voeren…

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
 
15 van de 18
« Eerste  < Vorige 13 14 15 16 17 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook