Totaal aantal Berichten: 25389
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
tsja. je kan het altijd weer dicht maken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 437
Geregistreerd: 25-04-2010
- CX 2400 Pallas
- Overig AK400 (besteleend)
Qua ontdreunen heb ik zelfklevende bitumenband in m’n deuren aangebracht. Omdat ik nog met m’n panelen bezig ben heb ik nog niet kunnen horen of het qua geluid iets uitmaakt, maar van buiten kloppen op de deur geeft nu wel een kortere “klonk” ipv een langere “kling”...
En onlangs heb ik de blaupunkt radio-casette (die oorspronkelijk in mij CX was ingebouwd) flink onderhanden laten nemen, en een extra input voor aux (of beter iphone) aan laten brengen. Hoe het klinkt weet in nog niet, ben druk bezig met het fatsoeneren van spaghetti binnen de middenconsole voordat de radio er in gaat…
qua tijdsbeeld zou je eigenlijk ook beter kunnen gaan voor opbouw speakers op de hoedenplank: https://www.conrad.nl/o/opbouw-speakers-0321010, ik wee alleen niet wat de kwaliteit van die setjes zijn…
Ron
AK400 op LPG
CX2400 Pallas op LPG/123Ignition
C5 break voor de lange stukken
Een ander project waar ik weer verder mee wil gaan is de elektronische ontsteking. Mijn eerste set (zo’n Accuspark setje) beviel qua werking goed, maar heeft helaas de geest gegeven. Pertronix en Lumenition bieden ook leuke ombouwsetjes aan die een stuk betrouwbaarder zijn (als ik het zo lees op the interwebs). Pertronix maakt een systeem met een hall gever, Lumenition heeft een variant met magneten en een optische met een waaier. Nou vind ik dat wel interessante setjes, maar voor een installatie van beide merken ben je al snel 300 euro verder. Dan mag je het nog gaan beunen ook, want er is geen leverancier die standaard iets maakt wat past op een CX verdeler.
Een 123 ombouwen kan, door een 123TUNE te verlengen (forumlid ronvanzon heeft dat gedaan) kan je iets moois maken. Er zijn ook bedrijven die het voor je doen, dan kom je al snel op 500 euro + het inleveren van je oude verdeler.
Nou vind ik contactloos ontsteken een mooi iets, maar is het nou echt nodig om het zo duur te maken? Niet dat ik geen geld wil uitgeven, maar ik vind het net wat veel om een paar punten te vervangen. De getoonde oplossing door Bogaard had gekund (BDP sensor + Bosch module + triggerring + huisvlijt), maar als je een verdeler hebt met vacuümvervroeging, dan gaat deze vlieger helaas niet op.
Dan blijven er nog twee mogelijkheden over: Het installeren van een vellemankit (zelfbouw, danwel een ‘profi’ variant), of kijken of de eerder geposte hallgever van Fiat soelaas kan bieden. Het blijkt dat de hallgever in de 128 en de Abarth A112 gebruikt is en hier kan je ze bijvoorbeeld kopen. Het lijkt mij dat deze sensor wel in de Ducellier verdeler te monteren moet zijn. Wellicht kan ik het oude montageplaatje van de Accuspark sensor wel gebruiken.. Als ik deze sensor dan aansluit op een Bosch module, kan ik deze dan aanvlammen met m’n huidige Bosch bobine? Zie ik nog wat over het hoofd?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43053
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Nielsje schreef:Als ik deze sensor dan aansluit op een Bosch module, kan ik deze dan aanvlammen met m’n huidige Bosch bobine? Zie ik nog wat over het hoofd?
nee. Moet een bobine met lage weerstand op voor een elektronische ontsteking
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Toch zijn contactpunten best betrouwbaar in combinatie met transistor ontsteking hoor!
Het ding dat ik je heb laten zien in m’n DSpecialleke doet het al jaren perfect, met condensator er nog op en originele bobine met voorschakelweerstand.
Vonken van een centimeter…
En met een schakelaarje zet je hem weer om naar origineel.
Velleman komt wel in de buurt van dat ding…
ronvanzon schreef:En onlangs heb ik de blaupunkt radio-casette (die oorspronkelijk in mij CX was ingebouwd) flink onderhanden laten nemen, en een extra input voor aux (of beter iphone) aan laten brengen.
Ah, hoe ziet dat eruit? Heb je een foto? Toch zou ik wel eerst alles testen op geluid etc, voordat alles echt netjes terug zit op z’n plek. Als het niet bevalt kan alles er weer uit..
qua tijdsbeeld zou je eigenlijk ook beter kunnen gaan voor opbouw speakers op de hoedenplank: https://www.conrad.nl/o/opbouw-speakers-0321010, ik wee alleen niet wat de kwaliteit van die setjes zijn…
Ja, dat is waar. Alleen vind ik opbouwspeakers in een berline er ook echt niet uitzien. Ik vind zelfs de originele rolgordel bevestiging niets zo fraai. FsvM heeft in z’n Prestige dat mooi opgelost.
waterman schreef:nee. Moet een bobine met lage weerstand op voor een elektronische ontsteking
1.5 Ohm, ongeveer?
H@ns schreef:Toch zijn contactpunten best betrouwbaar in combinatie met transistor ontsteking hoor!
Het ding dat ik je heb laten zien in m’n DSpecialleke doet het al jaren perfect, met condensator er nog op en originele bobine met voorschakelweerstand.
Ja, ik dacht dat ik er een foto van had gemaakt.. Wat was het merk ook alweer?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43053
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Velleman
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Nielsje schreef:[
Ja, ik dacht dat ik er een foto van had gemaakt.. Wat was het merk ook alweer?
Mijnes is geen Velleman.
Maar helaas niet meer nieuw te krijgen.
NEW! (in de jaren ‘70….)
Maar wel duurzaam, want hij doet het nog steeds…
Ik moet er wel eerlijk bijzeggen dat ik heel soms de puntjes heb moeten afschuren omdat er toch geringe oxidatie kan optreden.
Maar conventioneel werkte hij dan ook niet…
Ik heb dat ding destijds aangeschaft omdat de contactpuntcassettes nogal duur waren.
Totaal aantal Berichten: 27811
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Over het radio gedeelte, ik heb pas zo’n kastje in de CX gezet:
http://www.carinterface.nl/aux-in-via-de-universele-bedrade-fm-modulator-transmitter-over-de-antennekabel_fm-304k
Gewoon telefoon met Spotify erop en geen gedoe meer met wegvallende zenders. Ook geen moderne radio nodig wat niet bij de rest van het interieur past.
Soms een klein beetje ruis, maar voor het geld vind ik het heel netjes.
Misschien is er nog een manier om meer te ontstoren, maar ik weet nog even niet hoe of wat…
Totaal aantal Berichten: 66
Geregistreerd: 27-12-2017
- 2CV Special
- Overig Peugeot 504
ronvanzon schreef:
qua tijdsbeeld zou je eigenlijk ook beter kunnen gaan voor opbouw speakers op de hoedenplank: https://www.conrad.nl/o/opbouw-speakers-0321010, ik wee alleen niet wat de kwaliteit van die setjes zijn…
Ron
Ben bang niet veel, en kan me eigenlijk niet voorstellen dat er best wat mogelijk moet zijn met de moderne techniek. Moet je horen wat een puike bak geluid er uit de wat betere Bluetooth boxen komt. Moet er voor car audio toch ook wel wat te maken zijn?
Totaal aantal Berichten: 7697
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Geluid moet niet van achter komen. Eigenlijk.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 3715
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Persoonlijk vind ik de speakers in de deuren al lekker klinken. Ze kunnen alleen niet veel hebben. Er is er al 1 stuk
Totaal aantal Berichten: 43053
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
probleem is dat je voor in een cx nergens fatsoenlijke speakers kwijt kunt. Zelfs bij een serie 2 blijft het enorm behelpen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Arjan Verkade schreef:Over het radio gedeelte, ik heb pas zo’n kastje in de CX gezet:
http://www.carinterface.nl/aux-in-via-de-universele-bedrade-fm-modulator-transmitter-over-de-antennekabel_fm-304kGewoon telefoon met Spotify erop en geen gedoe meer met wegvallende zenders. Ook geen moderne radio nodig wat niet bij de rest van het interieur past.
Dit vind ik eigenlijk ook wel een aardig idee. Je plugt hem dus tussen je antenne en de radio in? En die aux kabels, die zijn dan toch niet persé nodig? Da’s alleen als je er fysiek wat op wil aansluiten?
Ik bedenk me net dat ik een nieuwe 12V sigarettenaansteker in de auto nodig heb: de huidige heeft nogal wat speling, waardoor een stabiele voeding op dit moment niet gegarandeerd is..
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 43053
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Ik heb zo’n ding vroeger ook wel eens gebruikt. Werkt matig, erg veel ruis en veel last van storing door het ontstekings- en laadcircuit wat bij zo’n oud model nauwelijks ontstoort is.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!