5 van de 15
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
   
1.2 pure tech motor
rama
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 261
Geregistreerd: 07-03-2005

- (Grand) C4 Picasso Shine 130 EAT6
Gepost: 10 september 2019 09:28 PM
  [ # 61 ]

De terugroepactie staat niet op de site van de RDW vermeld?

Profiel  
 
Masimo
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 61
Geregistreerd: 19-04-2017

- C3 PureTech 110 S&S EAT6 Shine + Pack Smile
Gepost: 11 september 2019 06:10 PM
  [ # 62 ]

Nee, RDW publiceert alleen terugroepacties die met veiligheid te maken hebben. Dus alleen de zaken die tot ongelukken en/of letsel kunnen leiden. Bijvoorbeeld spontaan ploffende airbags of airbags die het niet meer doen, onstabiele achterassen, dingen die met remmen te maken hebben, etc.

Profiel  
 
rama
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 261
Geregistreerd: 07-03-2005

- (Grand) C4 Picasso Shine 130 EAT6
Gepost: 11 september 2019 06:23 PM
  [ # 63 ]

Ok! Ik zou toch echt niet op de linkerbaan met 120 koersen en dan de distributieriem knapt.
Het is een keuze.

Profiel  
 
Masimo
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 61
Geregistreerd: 19-04-2017

- C3 PureTech 110 S&S EAT6 Shine + Pack Smile
Gepost: 27 september 2019 08:37 PM
  [ # 64 ]

Korte update: na een maand wachten en een paar telefoontjes, kreeg ik gisteren een telefoontje van mijn dealer. In opdracht van Citroën Nederland “wil men de distributieriem eens wat gedetailleerder bekijken”. Vanwege ziekte van hun monteur en mijn vakantie is de afspraak pas over drie weken, dus het gaat nog even duren.

Profiel  
 
Citrobenz
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 28-10-2010

- Xsara Picasso
- Ami 8 berline
- Berlingo 1.4 grijs kenteken
Gepost: 28 september 2019 08:41 AM
  [ # 65 ]

Ik hoorde van de week dat die Puretech motoren BMW motoren zijn.
Klopt dit?

In welk type Citroen zitten deze motoren?

Groeten van Henk uit Steenwijk.
doei

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3522
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 28 september 2019 12:32 PM
  [ # 66 ]

Niet echt:  De 1.6 motoren zijn samen met BMW ontwikkeld: Als basis het onderblok van een TU doorontwikkeld door PSA en de bijdrage van BMW: De cilinderkoppen en de kleptiming ( Vanos en zo). Die vondt je ook in Mini’s. Toen BMW met z’n “unified” cilinder strategy begon ( alle motoren op basis van een halve-liter cilinder) zijn ze van de 1.6 ( ook wel “prince” genaamd) afgestapt.

PSA heeft uit die 1.6 motoren dan weer de 1.2 3 cilinder puretech’s ontwikkeld, maar dat is “lang na” de samenwerking met BMW en zijn dan ook behoorlijk anders. ( behalve de vernbrandignsruimten). 
PSA heeft tegenwoordig een compleet ontwikkelcentrum voor motoren ( in Poissy dacht ik) , en doen meer in motor-research dan ze ooit in het verleden gedaan hebben.  Je kunt die 1.2 purrtech dan ook wel degelijk een echte PSA motor noemen.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7690
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 28 september 2019 01:34 PM
  [ # 67 ]

In die zin is het best ironisch dat uitgerekend het ‘betrouwbare’ (want Duitse) BMW de componenten heeft ontwikkeld die de meeste problemen veroorzaakten bij de 1.6 THP.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Masimo
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 61
Geregistreerd: 19-04-2017

- C3 PureTech 110 S&S EAT6 Shine + Pack Smile
Gepost: 21 oktober 2019 08:27 PM
  [ # 68 ]

Update: Auto is nu bij de dealer. Men heeft de bovenkant van de motor opengemaakt om een goed zicht op de distributieriem te krijgen. Foto’s zijn ter beoordeling naar Citroën Nederland gestuurd. Die nemen een beslissing over eventuele vervanging. Ik heb al richting CNL aangegeven als ie niet vervangen wordt, ik een schriftelijke garantie eis die de riem én eventuele gerelateerde problemen afdekt.

Ik heb vanochtend even met de monteur samen gezeten om hem mijn eigen foto’s te laten bekijken. Tot mijn verbazing vertelde hij dat ie al een paar gevallen gezien en gerepareerd had. Citroën schrijft nu een ander type riem voor die volgens de monteur een zeer glad oppervlak heeft. Nog gladder dan de riem in mijn Peugeot.

Probleem is dus zeker bekend bij Citroën. Hij noemde terloops ook gerelateerde problemen die van de riem afkomstige rubberdeeltjes veroorzaken zoals verstopt oliepompzeef dat zich in oliedruk problemen uit, of verstopping van het vacuümpompfilter dat zich kan uiten in slechtere remwerking. Hij kende verschillende technische serviceberichten rondom de problematiek.

Wordt vervolgd.

Profiel  
 
Masimo
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 61
Geregistreerd: 19-04-2017

- C3 PureTech 110 S&S EAT6 Shine + Pack Smile
Gepost: 25 oktober 2019 06:25 PM
  [ # 69 ]

Update: Auto is 5 dagen bij de dealer geweest voor onderzoek. Waarvan er uiteindelijk 3 dagen niks gebeurd is. Dealer heeft op dag 1 het kleppendeksel gedemonteerd, om de riem beter te kunnen bekijken. Dealer houdt zich bij zijn stelling dat de riem ok is. “Zo goed als nieuw” beweren ze zelfs. Twee keer zijn foto’s zijn naar Citroën Nederland gestuurd ter beoordeling. CNL oordeelt o.b.v. de foto’s (die ik niet te zien krijg) dat er niks aan de hand is. Op dag 5 kreeg ik de auto weer terug.

Ik krijg van zowel dealer als CNL, geen schriftelijke bevestiging dat de riem naar hun oordeel goed is. CNL verschuilt zich achter garantiebepalingen en dat in feite de bewijslast bij mij ligt. Men stelt dat ze niet kunnen nagaan hoe ik met de auto om ga. Ik ben een onzekere factor in het geheel. Dealer neemt ook geen standpunt in en beroept zich op het feit dat ze de riem bij iedere beurt (moeten) controleren. Op het moment dat er iets vreemds geconstateerd wordt, wordt pas actie ondernomen. Ook geen enkel voorstel m.b.t. coulance (met eventuele eigen bijdrage). Puntje bij paaltje: Ik heb te maken met twee partijen die zeggen dat alles ok is, maar beide geen garanties daarvoor willen afgeven. Tot zover dan klantenservice bij Citroën.

Ik heb mijn eigen conclusie getrokken en blijf in de toekomst weg bij de dealer. Onderhoud gaat in het vervolg in eigen beheer (bevriende monteur). Veel betrouwbaarder, beter én goedkoper.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 25 oktober 2019 07:28 PM
  [ # 70 ]

En wat ga je met de riem doen? Je bent er niet gerust in. Ga je hem al laten vervangen?

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Masimo
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 61
Geregistreerd: 19-04-2017

- C3 PureTech 110 S&S EAT6 Shine + Pack Smile
Gepost: 25 oktober 2019 08:26 PM
  [ # 71 ]

Preventief vervangen binnen niet al te lange tijd. Ik laat mijn monteur de vervangingsprocedure eens bestuderen en laat het hem eventueel doen. Hij krijgt toevallig binnenkort een Ford met Ecoboostmotor om de distributie te vervangen. Kan ie daarop oefenen Wink

Profiel  
 
RonK.
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2947
Geregistreerd: 06-03-2004

- CX 22TRS Blanc Meye
- C1 Collection 5d Noir
- Overig VW T-Cross R-line Pure White
Gepost: 25 oktober 2019 11:58 PM
  [ # 72 ]

Op pagina 4 staat de distributieriem van mijn DS3, ver voor de vervangingstermijn.

Citroen gaf geen gehoor aan enige coulance, dit omdat er nog geen storing was opgetreden in welke vorm dan ook.
Het moet dus eerst in de soep draaien.

Omdat ik met de wetenschap van de staat van deze riem op en neer naar Bordeaux ging [vol bepakt] heb ik besloten om hem toch maar preventief te vervangen. Eigen rekening dus.

Rubber en olie is nooit een heel gelukkige combinatie.

Het verhaal dat je alleen de door Citroen geleverde olie moet gebruiken ofwel Total trek ik nog steeds in twijfel.

Let wel !! oliespecificaties zijn zeer belangrijk m.b.t additieven en de viscositeit maar ik kan nergens vinden dat er rubber ofwel distributieriem beschermende middelen in de olie is toegevoegd of bepaalde stoffen zijn weggelaten.

Sterker nog, in de eerste 1.2 turbo loze motoren mag je een met Citroen specificaties geldende olie gebruiken die ver voor deze motoren uitgekomen is. Vaak is de oliespecificatie aangepast vanwege milieuaspecten , het gunstig beïnvloedden van het brandstofverbruik en de levensduur.


Het is volgens mij gewoon een combinatie van een ongelukkige constructie en of slecht materiaal gebruik.

Profiel  
 
Masimo
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 61
Geregistreerd: 19-04-2017

- C3 PureTech 110 S&S EAT6 Shine + Pack Smile
Gepost: 26 oktober 2019 10:17 AM
  [ # 73 ]

Je hebt de spijker precies op de kop geslagen. Je beschrijft wat volgens mij ook de exacte aanpak van Citroën is. Laat eerst maar alles in de soep draaien. Pas vanaf het moment dat er foutcodes optreden wordt er verder gekeken. De dealer gaf ook aan dat zij pas iets mogen ondernemen of onder garantie mogen claimen als er specifieke foutcodes of symptomen optreden.
Als ze een garantieclaim neerleggen bij Citroën Nederland moeten ze de oude riem opsturen. Ze gaven aan dat in mijn geval de kans groot was dat de claim werd afgewezen als ze mijn riem zouden opsturen. Dan draaien ze zelf voor de kosten van de vervanging op. Anderzijds beroept Citroën Nederland zich op de expertise van de dealer bij het beoordelen van voorkomende gevallen. Dan hebben we het cirkeltje dus rond.
Grote kans dat je als onwetende consument die niet op de hoogte is van de problematiek, je dus zelf voor de rekening opdraait. We kennen inmiddels de tactiek van dealers: “Hebben we nog nooit van gehoord”, ” U bent de eerst die we zien met dit probleem”, etc. Citroën was in dit geval zelfs volledig ongevoelig voor de argumenten die ik opvoerde in het kader van veiligheid. Één van de dingen die namelijk kan gebeuren is dat verstopping de vacuümpomp verstopt raakt door rubberdeeltjes, waardoor de remwerking verslechtert. Zelfs dat was geen reden tot zorg.

Ik heb bijna dezelfde redenering richting Citroën Nederland gebruikt over de combinatie riem en olie. Letterlijke quote uit een van mijn e-mails:

“Terugkomend op de toestand van de riem en de foto’s die ik daarvan heb gemaakt, is het naar mijn mening duidelijk dat de riem overmatige slijtage vertoond, veroorzaakt door opzwelling en afbrokkeling van het materiaal. Ik durf deze uitspraak te doen op basis van mijn kennis van rubber- en kunststoftechnologie, een vakgebied waarin ik beroepsmatig actief ben. Ik heb in mijn werk dagelijks te maken met de effecten van inwerking van met name oliën en vetten op rubbers en plastics. Ik concludeer dan ook uit de toestand van de riem dat hij door de olie, of een van de additieven daarin, is aangetast. Ik stel dan ook dat het materiaal niet bestand is tegen de inwerking van de motorolie onder de bedrijfsomstandigheden van de motor. Kortom, een foute materiaalkeuze van Citroen of een van haar toeleveranciers. Deze uitspraak wordt overigens gesteund door het feit dat Citroën de betroffen riem met onderdeelnummer 16 108 705 80, inmiddels heeft vervangen door een ander type met onderdeelnummer 16 088 875 80.”

Verder heb ik op basis van gezond verstand de samenhang tussen het loskomen van rubberdeeltjes en voorkomende problemen beschreven, puur met hulp van de uitgebrachte technische serviceberichten van Citroën zelf.
Nogmaals een quote uit een van mijn e-mails:

“Rubberdeeltjes die door de motor verspreid raken kunnen tal van problemen veroorzaken, getuige alle technische serviceberichten die Citroën heeft uitgebracht over problemen die samenhangen met dit fenomeen. Daarnaast is het ook onderwerp van gesprek in een aantal onderwerpen op diverse internationale fora. De losse deeltjes die van de riem afbrokkelen komen in het oliecircuit terecht en worden in eerste instantie door het oliefilter opgevangen. Het filter zal op enig moment vol raken en dan stroomt de olie via de bypass door de motor. Ter illustratie heb ik een foto uit een forum geplukt van een door rubberdeeltjes verstopt filter. Vanaf dat moment zullen de rubberdeeltjes zich door de rest van de motor verspreiden en o.a. in het filter van de vacuümpomp terecht komen. Dit leidt uiteindelijk tot verslechterde werking van de vacuümpomp, wat zich in de praktijk uit in o.a. slechtere remwerking van de auto. Citroën beschrijft verder ook nog problemen met de motoroliedruk samenhangend met verstopping van de filters van de oliepompzeef, vacuümpomp of de elektrokleppen voor nokkenasverstelling.”

Ik heb meermalen uitgesproken dat vervanging van de distributieriem de enige oplossing is, maar zoals eerder gezegd, is men totaal ongevoelig voor de argumenten die ik aanvoerde. Ik blijf echter bij mijn standpunt dat de combinatie van het huidige type riem in mijn C3 met de voorgeschreven olie een foute is. Er zijn (inmiddels) andere / betere materialen maar men wil geen fouten toegeven.

Profiel  
 
rama
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 261
Geregistreerd: 07-03-2005

- (Grand) C4 Picasso Shine 130 EAT6
Gepost: 26 oktober 2019 06:24 PM
  [ # 74 ]

Ik ben effe opzoek nasr de juiste motorolie voor de C4P. Nu kwam ik het volgende tegen.

https://www.autointernationaal.nl/2018/11/code-oranje-bij-motoren-van-citroen-en-peugeot/

Staat ook iets over de distributieriem.

Wordt er niet blij van.


Update: ik zie nu dat dit artikel al in januari hier gepost is.

Profiel  
 
Masimo
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 61
Geregistreerd: 19-04-2017

- C3 PureTech 110 S&S EAT6 Shine + Pack Smile
Gepost: 26 oktober 2019 09:39 PM
  [ # 75 ]

Dat verhaal is wat onsamenhangend en niet geheel juist in perspectief geplaatst. De huidige Puretech motoren zijn flink verbeterd, dan heb ik het over 2017 en later. En ik kan ook niet anders zeggen dat ie erg lekker rijdt. Met automaat dan wel. Behalve de ongelukkige keuze van de riem in de versies t/m April 2017. Sindsdien is men overgestapt op een ander type riem. Die ga ik binnen niet al te lange tijd ook zelf (laten) inbouwen.
Vervuiling van de cilinderkop is overigens een probleem van alle direct ingespoten motoren van alle merken.
Naast de C3 rijdt ik ook een Peugeot 3008 van 11-2018 met EAT8 en ieder ritje is een feestje. Bij zowel de C3 en de 3008 ben ik steeds verbaasd over hoe krachtig dat brommende 3-pittertje is.

PSA algemeen mag zich inmiddels wel eens beraden over hun garantietermijn. Zat merken die hun spullen 5 of 7 jaar durven te garanderen.

Profiel  
 
 
5 van de 15
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook