




Totaal aantal Berichten: 529
Geregistreerd: 13-12-2019
- Xantia 2.0-8V-89kW-VSX-Automatik-ZF4HP14-HydractivII
Auto geslaagd voor het toelatingsexamen. Mooi !
En dat de auto voldoet aan jouw verwachtingen is natuurlijk het ultieme doel en komt hopelijk.
Gefeliciteerd !














































Totaal aantal Berichten: 43517
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Thanks!
Het is ongelofelijk hoe snel dingen tegenwoordig kunnen gaan. Vanmorgen om 10.30 de keuring, om 13.00 de BPM aangifte gedaan en vanavond was het kenteken al bekend. De Saab gaat als RM-03-26 de weg op!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste. 
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Discovery Wheeler Dealers vandaag 22:30-23:30 

























Totaal aantal Berichten: 6220
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig Toyota Auris Hybrid Touring Sports
Gefeliciteerd en veel plezierige kilometers met ‘t Schaab!
Mooi man!














Totaal aantal Berichten: 1310
Geregistreerd: 30-04-2006
- 2CV 2cv6 special
Ja, dit is gaaf! Mooie reis, verhaal en je hebt er een een tof project aan over gehouden!
*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*














































Totaal aantal Berichten: 43517
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Een kleine ergernis heb ik eenvoudig kunnen oplossen: op het linker uitlaatspruitstuk zit een klein hitteschild wat aan het rammelen was. Met de nieuwe puntlasmachine heb ik daar een plaatje ingepuntlast waardoor het schild weer netjes kan worden vastgebout.



Afgewerkt met hittebestendige verf en klaar. Kwartiertje werk!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste. 
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste














































Totaal aantal Berichten: 43517
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Een gigantische benzinewalm kwam op mij af bij het betreden van de rode Saab. Onderzoek wees uit dat er benzinelekkage was ontstaan omdat de leiding van de tank naar het motortje niet goed vast zat op de tank én omdat de pakking van de tankmetervlotter van een of andere beunkwaliteit was… dus, leiding vastgezet én een nieuwe pakking gemaakt voor het vlottertje


Einde benzinemeur. Door naar de volgende klus, en die was iets minder grappig…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste. 
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Héhé, iemand die met een ‘‘gewone’’ betrouwbare schuifmaat werkt ! gewoon de nonius aflezen ...zoals vroeger.
meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.


































Totaal aantal Berichten: 15791
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
Oeh een cliffhanger…














































Totaal aantal Berichten: 43517
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Goed, genoeg aan de rots gehangen… Volgende klus: remschijven: de auto heeft lang gestaan, en de schijven vertonen roest, putten enz enz. Het remt niet lekker..

Nieuwe schijven zijn niet duur, 30 euro per stuk, en de leverancier zit twee dorpen verderop. 

Wat een tyfusconstructie: de remschijf zit vanaf de achterkant tegen de naaf aangebout. Om er bij te kunnen moet je de naaf uit het wiellager trekken. So far so good, ware het niet dat de aandrijfas hier ook met een pers-passing in zit. Dat is dus een gedoetje.. je moet een dikke trekker op de naaf zetten en dan hopen dat ie los komt. Niet dus, luchthamer er bij en met de compressor op 10 bar de boel uiteindelijk los kunnen rammelen…

Ik zag toen ook dat de wiellagers écht vers vet nodig hadden én dat de ashoezen op waren. Dat laatste is ook enorm kut, maar laten we beginnen met de wiellagers. De aandrijfas zit hier ook weer met een perspassing in. Dus weer de luchthamer er bij:

Dan het wiellagerhuis/fuseehuis van de auto af slopen en het wiellager komt eenvoudig uit het huis na een tikje met een hamer en een passend hulpstukje

Daarna het wiellager in de ontvetterbak, het oude vet er uit wassen.

Hierna de zooi weer in het verse vet zetten, het lager in het wiellagerhuis terug tikken en het huis opzij leggen.
De aandrijfas, ook zo’n teringleijer…om de hoes te vervangen dien je de homokineet er af te slaan. Dat gaat niet want de borgring zit muurvast.

Dus dan via de andere kant maar. Binnen-ashoes er af, en dan de kogels van het T-stuk afhalen. Wel op de 26 naaldlagers per kogel letten. De Saab heeft geen tripoidekruis maar een T-stuk. Dat kan er niet af, je moet je nieuwe hoes, van 27 euro, dus over die T heen zien te wurmen..
Hoezen er af:

Kogels er af:


Met heet water, vet en geluk de twee nieuwe hoezen over het T-stuk weten te vechten en dan de boel afmonteren:

En dan de zooi weer in elkaar:


Ik weet niet welke zweedse randdebiel deze constructie met al die perspassingen bedacht heeft, maar ik ben blij dat m’n andere wagens normaal in elkaar zitten want dit is niet grappig. Daarnaast is ook de hoofdremcilinder niet goed, dus daar moet een andere voor komen…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste. 
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ha, de oude ‘liefde’ voor het merk is terug 
Doneer, zo blijven we draaien!  
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!


































Totaal aantal Berichten: 15791
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
waterman schreef:Ik weet niet welke zweedse randdebiel deze constructie met al die perspassingen bedacht heeft…
Dat zal Per geweest zijn vermoed ik zo. Per Randsson uit Pässing.












































Totaal aantal Berichten: 25771
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Volgens mij was het Helga Blowjopp uit Lullesmulle..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart 
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>



Totaal aantal Berichten: 112
Geregistreerd: 06-01-2007
- CX GTi Turbo VEMS
- Visa 2 cylinder
- ID/DS ID19
mooi verhaal!
heeft deze Saab nog een vrijloop?
Willemvreeland
lid van de Citroen ID/DS Club Nederland. http://www.citroeniddsclub.nl

 
            






