4 van de 4
« Eerste  < Vorige 2 3 4
   
Laadstroomlampje blijft branden, alle metingen goed, behalve…?
1969DS20
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 13-04-2024

- ID/DS DS20H
Gepost: 07 november 2025 05:02 PM
  [ # 46 ]

LoMax, maak eens een foto van de achterkant van de dynamo (dus de niet-aangedreven kant) en vertel ons welke gegevens er op die Paris-Rhone dynamo/alternator staan.

Profiel  
 
LoMax
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 18-09-2011

Gepost: 07 november 2025 05:13 PM
  [ # 47 ]

Ik dacht ook al in die richting, ingebouwde regelaar, het is een Paris-Rhone A13R-52, ik las in een oudere posting van Bogaard dat die geen ingebouwde regelaar heeft. Maar ik zal meteen eens een foto van de achterkant maken…

Profiel  
 
LoMax
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 18-09-2011

Gepost: 07 november 2025 05:22 PM
  [ # 48 ]

Foto maken gaat goed, maar die dan telkens zo klein maken dat ie aanvaard wordt, dat duurt even..Wink

Afbeelding Bijlagen
rear_alt.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
1969DS20
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 13-04-2024

- ID/DS DS20H
Gepost: 07 november 2025 06:12 PM
  [ # 49 ]
Profiel  
 
LoMax
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 18-09-2011

Gepost: 07 november 2025 06:20 PM
  [ # 50 ]

Ik zie trouwens bij draaiende motor dat de tweede relais in de regelaar hyper op en neer gaat, aan-uit-aan enz. Ik neem aan dat dit normaal is, dat dit het eigenlijke ‘regelen’ is? En op de EXC stekker meet ik dan 4,8 - 5,6 - 6,8 volt, fluctuerend. Maar terwijl ie draait, vind ik nergens, niet op de regelaar, niet op de alternator, een +12v die er niet is met enkel contact aan. Ach ja, het blijft fun, telkens ik hem moet starten, beweegt dat ding, op en neer, daar doen we het voor…

Ik zie nu pas die afbeelding, meteen even testen…

Profiel  
 
LoMax
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 18-09-2011

Gepost: 07 november 2025 06:54 PM
  [ # 51 ]

Aan de hand van de afbeelding: op de schroef R zit niks aangesloten, ding hangt er wat roestig bij. Bij uitmeten met draaiende motor: 7volt, soms 7,5volt. Met een oog+kabel erop geschroefd, meet ik op het uiteinde van de kabel niets. En ik merk ook dat die bout/moer gloeiend wordt, toch ook niet normaal. Maar ik voel dat ik in de goede richting zit. Ik moet op die R van de regelaar spanning krijgen die de relais doet bewegen. En met wat geluk moet dat van die R op de alternator komen. Morgen alles opkuisen, netjes aansluiten, en vooraf eens testen met zuivere +12v op de R van de regelaar. Voor vandaag kaars uit, alweer super van jullie, bedankt…
Trouwens, met al dat gesukkel heb ik ook de kabel gevonden waar de steekfiche van de watertemp sensor in moet gestopt worden.

Profiel  
 
1969DS20
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 13-04-2024

- ID/DS DS20H
Gepost: 07 november 2025 07:31 PM
  [ # 52 ]

LoMax, Als die aansluiting gloeiend heet wordt, dan heb je daar waarschijnlijk kortsluiting gemaakt met het huis van de dynamo/alternateur. De aansluiting R dient geïsoleerd te zijn.

Profiel  
 
LoMax
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 18-09-2011

Gepost: 07 november 2025 07:55 PM
  [ # 53 ]

Daar zit je er boenk op, daar zit een metalen ring onder, en vermoedelijk meet ik daarom ook 7volt ipv 12 a 14 volt. Goed dat ik daar nu achter kom (dat jij daar achter komt), want dat zou op termijn zeker problemen opleveren. Morgen fiber ring uit het doosje met deurklinken halen Wink

Profiel  
 
1969DS20
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 13-04-2024

- ID/DS DS20H
Gepost: 08 november 2025 08:54 AM
  [ # 54 ]

LoMax, als je na het plaatsen van de isolator op de dynamo/alternateuruitgang R 7 Volt meet, dan is het goed. Als je dan niets meer meet, zijn er een of meer diodes opgeblazen door de kortsluiting.
Voor meer informatie zie:

http://www.idealeds.fr/index.php/la-technique/alternateur-a-regulateur-integre

De afkortingen naast de draden (Bl, Bc, J etc.) zijn voor de kleuren van de hulsjes op de draad ter plaatse van de stekker of het kabeloog.

Profiel  
 
LoMax
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 18-09-2011

Gepost: 08 november 2025 10:27 AM
  [ # 55 ]

Met daglicht zie ik dat het isolatie-ringetje 20 cm lager ligt, gisteren met monteren van testdraad vermoedelijk laten vallen. Ring terug gestoken, +7volt, niks doorgebrand, oef!
Dan de kleuren van klemmetjes en oogjes: de vorige eigenaar heeft bijna alle kabels vervangen door nieuwe, bruine kabels, met overal dezelfde kleur rood als oogjes. En er hangt er ergens eentje los te bengelen, komende van dash chauffeurkant. Bij doormeten staat die in contact met de kabel die rechts uit het dashboard komt, en naar R op regelaar gaat. Bengelende kabel aan de R op de alternator gekoppeld, en inderdaad, aan het andere uiteinde zit weer die 7volt. Die dus maar weer aan de R van de regelaar geschroefd, starten, draaien, lampje uit! bravo

Bijkomend voordeel, als ik het schema volg en de franse tekst lees, het wegnemen van de massa voor het lampje zorgt er meteen ook voor dat je niet kan starten met draaiende motor, dat gebruikt diezelfde massa.

Aan iedereen: Super bedankt! Nu kan ik verder met mijn leven Wink

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10700
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 08 november 2025 01:38 PM
  [ # 56 ]

Kijk, de volhouder wint! Chapeau!
Een goed schema kan behulpzaak zijn om te zien waar ongeveer stekkerverbindingen zitten, Maar als er gebeund is wordt het wel een stuk moeilijker. De originele oogjes bij de regelaar hebben allemaal een verschillende diameter waardoor ze maar op éen manier er op kunnen. Dat was hier helaas niet meer het geval.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
4 van de 4
« Eerste  < Vorige 2 3 4
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook