13 van de 14
« Eerste  < Vorige 11 12 13 14 Volgende > 
   
Waterman’s Saab 96: motorrevisie
Gepost: 27 november 2025 11:00 AM
  [ # 181 ]
Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10725
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 27 november 2025 11:01 AM
  [ # 182 ]

Mooi!
Eén nokkenas voor 2 cilinderbanken. Ik vind dat wel apart.
Of wordt het wel vaker gedaan?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43579
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Gepost: 27 november 2025 11:06 AM
  [ # 183 ]

Niets geks aan, bij zo’n beetje alle oudere V-motoren ligt de nokkenas centraal in de V.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43579
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Gepost: 27 november 2025 11:08 AM
  [ # 184 ]

O ja, de ouwe Solax 34 PDSIT carburateur is vervangen door een betere weber 34 ICH. Daartoe heb je een vulstuk nodig wat er voor zorgt dat de Weber vrij van de wateraansluitingen kan komen te staan.

Die Weber kost nieuw al snel rond de 400-500 euro met vulstuk en luchtfilter. Via via kon ik aan een zo goed als nieuwe komen van iemand die een stap verder ging met het tunen van z’n V4. Dus voor 220 eurootjes was ik de man!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Gepost: 27 november 2025 11:11 AM
  [ # 185 ]

Uit nieuwsgierigheid, Yuri, wat maakt de 34 mm Weber ‘beter’ dan de 34 mm Solex?

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1311
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 27 november 2025 11:26 AM
  [ # 186 ]

Kijk aan, dat begint weer op een fijn motertje te lijken, mooi werk!

*2cv6 special 1986, GS club 1975, Renault R4TL Savane 1990*

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43579
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Gepost: 27 november 2025 11:36 AM
  [ # 187 ]
graddus schreef:

Uit nieuwsgierigheid, Yuri, wat maakt de 34 mm Weber ‘beter’ dan de 34 mm Solex?

Die solex heeft een onhebbelijke producteigenschap waar saab 3 jaar mee heeft lopen knoeien: lichtjes inhouden/zagen bij cruisen met weinig gas. Daarbij loopt de motor met de Weber zuiniger én geeft ie wat meer vermogen: de sproeierbezetting en venturi is gewoon beter dan bij die Solex.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43579
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Gepost: 27 november 2025 11:47 AM
  [ # 188 ]

Ook de koppen zijn nu klaar. Na het bewerken van de poortjes moesten alleen de kleppen zelf nog opnieuw worden ingeslepen, de seals worden vervangen en de nieuwe, sterkere, klepveren worden gemonteerd. Dat hebben we gisterenavond even gedaan.

Met name aan de uitlaatkleppen hebben we wat werk gehad, de zittingen hadden vooral veel vervuiling die er af moest.

Dan natuurlijk de nieuwe klepveren die zo’n 20% sterker zijn waardoor hogere toerentallen mogelijk zijn geworden. De vroege V4’s zijn gevoelig voor zwevende kleppen vanaf 5000 toeren en dat lossen we op met deze veren.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Gepost: 27 november 2025 11:50 AM
  [ # 189 ]
waterman schreef:

Die solex heeft een onhebbelijke producteigenschap waar saab 3 jaar mee heeft lopen knoeien: lichtjes inhouden/zagen bij cruisen met weinig gas. Daarbij loopt de motor met de Weber zuiniger én geeft ie wat meer vermogen: de sproeierbezetting en venturi is gewoon beter dan bij die Solex.

Helder

Profiel  
 
bibberkip
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 895
Geregistreerd: 10-09-2021

Gepost: 27 november 2025 11:56 AM
  [ # 190 ]

Dat had de gs indertijd ook, een solex liep prima op lpg, maar benzine wat hakkerig, en een weber liep mooier rond.

meestal liggen de ego’s links-achter in de patstelling.

Profiel  
 
Breeze
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1368
Geregistreerd: 30-11-2009

- Overig KIA Ceed Break 1,6-GDi PHEV
Gepost: 27 november 2025 03:45 PM
  [ # 191 ]
waterman schreef:

een nieuwe pouly (de oude was ingelopen) enz. enz.

Waarom moet ik hierbij toch steeds aan een kippetje denken?
Verder respect hoor Yuri.

Adri

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43579
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Gepost: 30 november 2025 05:04 PM
  [ # 192 ]

Gisteren kwamen de laatste onderdelen binnen, waarvan vooral de drijfstanglagerschalen belangrijk waren: zonder die dingen kon ik niet verder namelijk. Met alles in huis tijd voor de eindsprint!

Begonnen met de zuigers: de zuigerveren op de juiste manier om de zuigers waarbij vooral de plaats van de sloten volgens de instructies moest natuurlijk.

Lagerschaal op z’n plek

Daarna even dippen in motorolie zodat de boel lekker gesmeerd gemonteerd kan worden

Voor het plaatsen van de zuiger natuurlijk nog wat smeermeuk op de krukastappen

En dan de zuigers in het blok, hiervoor heb ik een nieuw stukje gereedschap gekocht: een zuigerverentang met losse klembanden. Werkt vele malen beter dan de ouderwetse zuigerverenklem die je moet aandraaien. Wat een pleurisdingen zijn dat toch.

Lagerkappen er op en handvast

En dan de drijfstanglagerkappen vast op moment.

Hatsikidee!

Door naar de stoterbussen:

Koppakkingen!

Op het blok, klaar voor de kop

En dan de kopjes er ook maar op he..

En op moment vastzetten, met weer een andere momentsleutel

Nog even het blok omdraaien voor de nieuwe oliepomp

Terug naar boven, stoterstangeln en tuimelaars er op

Ook weer vast met de momentsleutel natuurlijk!

Door naar de inlaatspruitstukpakking

En het hele inlaatzwikkie er op, en op moment vastzetten

Potverdorie, het lijkt weer een motor!


Verse carterpanpakking

Daarna even een klein gevecht met het terugplaatsen van het carter: door de nieuwe grotere oliepomp had het carterpannetje even wat liefde van de bolle hamer nodig anders paste het net niet… dat kostte wat tijd en vieze klauwen, dus geen foto’s.

Wel een foto van het hele ding in elkaar!


 

 

 

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
willemwerkt
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 24-07-2025

- Visa club
Gepost: 30 november 2025 05:20 PM
  [ # 193 ]

Zo, dat wordt wel heel mooi zeg.
Groet, Willem

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43579
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70 Summum
- Overig Saab 96 V4
Gepost: 30 november 2025 09:47 PM
  [ # 194 ]

De ochtend heb ik besteed aan het maken van een stukkie gereedschap om het toplager te kunnen monteren. Draaibank maar ff op de tuintafel, het was immers aardig weer..

Dat stukkie huisvlijt was vlotjes geregeld

Hiermee kan ik ook de koppelingsplaat straks netjes centreren.

En daarna kon het toplager, niets meer dan een bussie, makkelijk geplaatst worden in de krukas

Met dat klaar kon het vliegwiel er op en was het blok wel klaar zo’n beetje. Garage opgeruimd en de Saab binnen gezet. De komende week wat randwerkzaamheden onder de kap fixen..

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10725
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 01 december 2025 12:10 PM
  [ # 195 ]

Een draagbare draaibank? Ik wist niet dat die bestonden!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
13 van de 14
« Eerste  < Vorige 11 12 13 14 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook