232 van de 232
« Eerste  < Vorige 230 231 232

CX RJ van 30jr stilstand naar APK (was SV-VEMS 340pk)
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7214

- CX reflex ie break turbo 2
- CX 25 Gti Turbo 1.75 s2 (evoluerend)
- DS 3 Racing
Gepost: 10 juli 2026 06:30 PM
  [ # 3466 ]

Vandaag weet een test gedaan met de nieuwe firmware. Wis en waarachtig hebben we synchronisatie en ik zie hetzelfde starttoerental als op de VEMS, ~187tpm.

Fijn dat die hindernis overwonnen is. Nog wel wat stof tot nadenken. Omdat de route is VR sensor -> vliegwiel -> krukas -> distributie ketting -> nokkenas -> nokkenas poelie -> HALL sensor is torsie wel een ding. Ik zie een hoeveelheid flutter die uit de slijtage van de distributieketting en torsie van al die metalen delen ertussen. Op zich geen enkel probleem. 60-2 oem opstellingen hebben 6 graden variatie die je nooit echt kan weten, dus het is niet zo belangrijk. Maar, voor mijn eigen opstelling wil ik het wel er een beetje uit hebben en dat kan. Door nog een 2e VR sensor te gebruiken (zoals ie al op vroeg type M25’s zit) kan die voor een hele accurate sync check gebruikt worden en de nokkenas HALL vertelt alleen de fase. Niet nodig voor ‘mild builds’, wel fijn als we de grenzen gaan opzoeken.

Nog een klein offset ding oplossen maar dat is gewoon een ander punt instellen zodat er geen error uit wordt gegooid. Maar in ieder geval, programeerbaar motormanagement vanaf starterkrans met hall nokkenas proof-of-concept is er.

Ik zat ook te denken dat deze firmware mode voorzien van een instelbaar starterkrans tandental wel een makkelijke manier is om origineel carburateur/distributor auto’s naar programeerbaar motormanagement om te zetten. Geen fabricage, 1x VR op starterkrans, 1x HALL op nokkenas is relatief simpel immers.

Nu eens wat draadboom gaan maken. Ik ga ook maar even airco inbouwen in de RJ, dat vind ik toch wel fijn dus dat is ‘t project van de komende paar weken.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein (niet verifierbaar)
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  

232 van de 232
« Eerste  < Vorige 230 231 232

© Citroën-Forum 2003 - 2026 | adverteren
Facebook