




















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Nou, ik vind (met luchthapper) de ventilatie prima. Beter dan in de DS in ieder geval. En ik vind het ook een heel mooi design-detail dat de opening zo asymmetrisch in de motorkap zit, daar heb ik best wat gebrek aan frisse lucht voor over.




Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004
- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
garagestmarien schreef:Eigenlijk is dat met deze luchthapper ook nog steeds niet optimaal, omdat het geheel best op een vacuumplek op de motorkap zit. Als je echte verbetering wilt, zal je een buis naar de voorbumper moeten brengen.
Ik moet dat helaas tegenspreken. Boven de motorkap / voor de voorruit bestaat bij een rijdende auto een gebied met overdruk. De luchtstroom over de auto ‘glijdt’ als het ware over dat gebied van overdruk. Op foto’s uit de windtunnel (heb ik nu helaas niet bij de hand) is dat duidelijk te zien.
Door de overdruk wordt lucht de ventilatieopening ‘ingedrukt’. Vandaar dat die juist daar zit.
Of een luchthapper daarbij helpt, is dubieus.
Die helpt alleen bij lagere snelheden. Jaren geleden heb ik zowel een Panda als een BX gehad met zo’n ‘happer’.
En inderdaad handig tegen water en blaadjes.
Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Nou pd hoeft niet, kijk maar eens hier:
http://www.citroen-forum.nl/markt/advertentie.php?id=2588
Evan schreef:ik zoek er nog eentje en dan zo-een als op de foto van fluidphreak op de vorige pagina…. mocht iemand er een over hebben, pb maar.
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
tnx ik heb al ge-pb-ed
CX GTi Turbo 2 - All Black





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Aangezien ik nog steeds last heb van schokkerig rijden, vooral bij gaspedaal loslaten (zowel op benzine als op LPG), heb ik besloten de ontsteking eens goed na te lopen. Even de verdelerkap eraf en de contacten aldaar schoongeschuurd. De mechanische vervroeging lijkt goed te werken want ik kan de rotor makkelijk een stukje naar rechts draaien tegen de veerdruk in. Maar, nu twee vragen:
- Als ik aan het vacuumslangetje zuig, moet de rotor dan verdraaien? Er gebeurt helemaal niets. Wat kun je dan vervangen om dit werkend te krijgen?
- Ik heb met de stroboscoop geprobeerd de vervroeging te controleren, maar de merktekens op het vliegwiel zijn niet meer goed te onderscheiden. Waarschijnlijk te veel rotzooi door het gat gevallen ofzo… Hoe zouden jullie dit oplossen?
Bedankt!





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Niemand een idee?




Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 20-11-2004
- ID/DS Break20
- ID/DS DS19M
- 2CV AK400
- C5 Break ph2 2.0 16V
fluidphreak schreef:Aangezien ik nog steeds last heb van schokkerig rijden, vooral bij gaspedaal loslaten (zowel op benzine als op LPG), heb ik besloten de ontsteking eens goed na te lopen. Even de verdelerkap eraf en de contacten aldaar schoongeschuurd. De mechanische vervroeging lijkt goed te werken want ik kan de rotor makkelijk een stukje naar rechts draaien tegen de veerdruk in. Maar, nu twee vragen:
- Als ik aan het vacuumslangetje zuig, moet de rotor dan verdraaien? Er gebeurt helemaal niets. Wat kun je dan vervangen om dit werkend te krijgen?
- Ik heb met de stroboscoop geprobeerd de vervroeging te controleren, maar de merktekens op het vliegwiel zijn niet meer goed te onderscheiden. Waarschijnlijk te veel rotzooi door het gat gevallen ofzo… Hoe zouden jullie dit oplossen?
Bedankt!
Ik heb maar een gedeeltelijk antwoord.
Vacuumvervroeging is gebaseerd op het effecte dat er meer vacuum in het inlaatspruitstuk ontstaat als je het gaspedaal indrukt. Dus: meer gas = meer vacuum = meer vervroeging.
Of dat zichtbaar is door een verdraaiing van een ‘stilstaande’ rotor, weet ik niet. Hang ervan af hoe het ontstekingshuis precies in elkaar zit. (Denk ik.)
Controle ontstekingstijdstip met draaiende motor is het beste. Kun je merktekens niet opnieuw aanbrengen?
Klinkt mij overigens meer als een slecht contact bij de bobine of problemen met de verstuivers. Maar nu heb ik de grens van m’n ontstekingskennis bereikt.
Citroën-rijder sinds 1977. Voor goed ID/DS onderhoud, cursussen en advies ga je naar echte specialisten en de techneuten van de ID/DS club.





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Het zijn niet de injectoren, anders zou het niet op benzine en lpg optreden. Op benzine heb ik overigens ernstiger schokgedrag rond de 3000 toeren… ik denk aan een vervuild benzinefilter.
Maar kan iemand bevestigen dat de rotor moet verdraaien als je aan de vacuumslang van de verdeler zuigt?





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Laat ik even mijn eigen vraag beantwoorden: de grondplaat verdraait als je aan de slang zuigt. Alleen schiet-ie gelijk weer terug dus ik denk dat het membraan lek is. Eens kijken of ik een nieuwe kan vinden ergens…














































Totaal aantal Berichten: 43375
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Let op, er is zowel sprake van een mechanische vervroeging als van een vacuum vervroeging. Check dus ook even of het mechanische deel goed werkt en er geen veertjes gebroken zijn of kappotte gewichtjes in de verdeler liggen!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Zo te voelen werkt dat goed en soepel. Met de stroboscoop zie ik ook een duidelijke verdraaiing—alleen zijn de merktekens op het vliegwiel niet meer goed af te lezen.
Kun je makkelijk de grondplaat etc eruit halen om de mechanische vervroeging te inspecteren?





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Zo, net even bij van der Laan langsgeweest voor de ontsteking. Volgens hem was het zo gewoon zoals het hoorde en heeft elke CX wel ‘ns een schokje. Bovendien is het normaal dat de vacuumvervroeging niet helemaal vacuum is… ops:
Wel een werkende extra-luchtklep op de kop getikt, straks even monteren.





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Net terug van een lang weekend Bourgogne, weer even 2000 km gereden. Warm maar verder probleemloos CX toeren. Het lijkt er wel op dat de luchthapper een functie heeft want zonder komt er echt geen lucht in de auto zonder de ventilator aan te zetten. Dus hij gaat weer terug denk ik.
Verder liet de startmotor het even afweten op de terugweg, maar dat is een kwestie van een verkeerd contact. Er is namelijk al een aparte schakelaar aangelegd om te starten, blijkbaar naar aanleiding van een probleem met het contactslot. Maar die weigerde nu ook. Gewoon gestart met behulp van het stekkertje bij de pluspool, en later deed de schakelaar het weer wel. Dat wordt even uitzoeken binnenkort. Hopelijk kan ik het contactslot gewoon weer in ere herstellen. Die stelt namelijk wel nog de pomp in werking op de ‘start’ stand dus hij is niet stuk. En aan het schema te zien kan het dan alleen nog aan de verbinding tussen contactslot en startmotor liggen…
De nieuwe extra luchtklep blijkt van een 2500 te zijn want hij heeft een ander typenummer. Werkt beter, maar ik moet nog steeds gas bijgeven bij een koude start.





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Weer even wat extra monoloog
Net de kleppen gesteld, dat was hoog tijd! Bijna alles stond (veel) te strak. De laatste keer was 9000 km geleden gedaan door Gert de Jong. Is het normaal dat ze zo snel verlopen? (Wel LPG natuurlijk.)
Wel een lekker klusje in de zon, garage stoeprand. En ik ben benieuwd of het nu lekkerder rijdt.
Verder is mijn conclusie dat de extra-luchtklep goed werkt, maar het starten moet echt beter. Dat is nu eerst op 2 cylinders lopen, dan 3, dan 4. Na zo’n 5 seconden loopt de motor dan mooi. Dit doet me vermoeden dat de koudstartinjector niet werkt, dus daar kan ik dan mooi even naar kijken binnenkort. Altijd een klusje…





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Nieuw probleempje: soms bij het wegrijden vanuit stilstand klinkt er vanuit de achterkant enige seconden een zwaar schurend geluid. Dit is altijd alleen bij de eerste of tweede keer ‘s ochtends koud wegrijden, heb er nooit last van tijdens het rijden zelf. Het gebeurt ook lang niet altijd, maar lijkt nu wel vaker op te treden dan eerst.
Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? Achterwielen staan recht dus ADALs lijkt me niet…
Dank!