













































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Goddess'71 schreef:Nou die HD bol die zet ik wel ergens goed vast met een steun, dat komt wel goed. En volgens mij heb ik geluk met de benzinepomp, check de foto’s die ik net gemaakt heb hiervan. De opening is gewoon afgedicht met een plaatje.
Ik zie gewoon de steun van de luchtschuif. Deze hoort zo vast te zitten. Het gat van de benzinepomp zit er idd achter, maar is zeker niet doorgeboord op deze motor. Dus geluk heb je niet, je zal het gat moeten gaan openboren.
Denk je er wel aan dat je de HD regelaar ergens aan de motor of bak vastzet en NIET zomaar op het chassis? Anders zullen alle leidingen er naar toe door trillingen afbreken!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Hoi hoi,
Eindelijk zit er weer wat schot in de zaak. Gisteren bijna een hartverzakking gehad met het loshalen van DX5 kop van het in te bouwen blok dus.
Alle kopbouten zaten muur en muur vast, met een moment sleutel heel voorzichtig geprobeert los te halen, wat kruipolie erbij en dan zou je denken dat je een goede kans maakt. Nou niets is minder waar, twee kopbouten aan de zijkant (korte) braken af
Na veel gejank verder bleek het afgebroken stuk gelukkig iets boven het onderblok uit te steken waarna ik gelukkig in staat was om er een moer op vast te lassen en dus opnieuw het lot tegemoet kon gaan om ze alsnog los te krijgen uit het gietijzeren onderblok.
Nou kan jullie vertellen dat mn hart bleef hangen bijna, dit is echt niet relaxt, want bij falen betekent dit gewoon een weggegooid blok.
Maar gelukkig ging deze tweede poging al wat beter, bout nummer 1 ging nu wel los maar bout 2 brak wederom op de lasnaat met het moertje.
Na opniew een grotere moer vastgelasd te hebben en flink met een hamer erop geslagen te hebben kwam deze jongen ook naar boven. Pffffffffffff
Nu was ik natuurlijk heel benieuwt hoe dit ruilblok er van binnen nog uitzag, dus na een grondige inspectie van de cilinder bussen en distributie vond ik eigenlijk dat ik waarschijndelijk wel een blok heb weten te vinden vinden die nou niet echt veel kilometers achter de kiezen had zitten. Althans dat leek mij zo. Maar weet inmiddels wat een DS blok aan tonnage kan verwerken.
Distributie was completely in topstaat, geen versleten tanden en alles zag er gewoon zeer goed uit. Ook de cilinders en zuigers verkeren nog in perfekte staat. Maar nu is mijn vraag eigenlijk ???????
Zal ik nu wel alles gaan vervangen? Immers dit zijn hoogstwaarschijnlijk nog originele onderdelen en die zijn dus in goede staat. Heeft iemand hier wat ervaring in, en dan bedoel ik vooral de nieuwe zuigerveren van Chyparse.
Ook is inmiddels de ruilkop naar de vlakker toe. Deze had een grondige heet water behandeling nodig maar zag er nog prima uit. Verder bleek deze kop nog nooit gevlakt te zijn.
Goed weekend !
C’est une voiture du ministre !





























Totaal aantal Berichten: 10578
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Hoeveel millimeter is de plunjer uit de kettingspanner gekomen?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.





























Totaal aantal Berichten: 10578
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Om op een (veel) eerdere vraag terug te komen: van de Biggelaar in Made slijpt heel keurig alle tappen van de krukas voor €180 ex. BTW
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Citroën gebruikte -over het algemeen- goede materialen voor hun motoronderdelen. Van een toeleverancier/handelaar kan je daar niet van op aan.
Is het orginele onderdeel nog goed? NOOIT vervangen door imitatie!
Citroen!
Zal even meten hoeveel milimeter. Was wel van plan om deze wel te gaan vervangen, heb ik ook al liggen nieuw.
Wat me wel opviel is het kleine pies olie kanaaltje waarmee de spanner tegen de ketting dient te komen. Lijkt mij dus dat de olie verversingen zeer nauwkeurig nageleefd dienen te worden.
C’est une voiture du ministre !





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Hydraulische kettingspanner? Het is maar hoe je het ziet. De oliedruk resulteert in een kleine kracht op de spanner. Belangrijker is waarschijnlijk de dempende werking van de olie, die door een klein kanaaltje geperst moet worden. Dit dempt klappen in de ketting.
Citroen!
Heb de spanner vervangen, deze kwam ongeveer 5 mm met as uit de behuizing en zodra ik hem losmaakte schoot het blokje met veer en al er meteen uit !?
-Nieuwe gemonteerd maar deze bleef strak op haar plek zitten en veerde bijna niet in of uit. Nu heb ik via de stelschroef in de behuizing deze iets uit laten veren en zal de oliedruk dit wel verders gaan doen.
-Tevens even geschecked of de kleppen van de revisie kop niet lekten. Vier van de acht kleppen bleken te lekken dus aan het slijpen gegaan.
-Distributie goed schoongemaakt nadat ik voor de plaatsing van de nieuwe pakking alles licht had opgeschuurd.
-Nieuwe koppakking geplaatst en in verkeerde volgorde aangedraait ops: Dit miste ik in mijn copy wphb.
-Opnieuw volgens volgorde nieuwe kopbouten vastgedraaid met momenten 3 en 6,5.
-alles nog goed met lucht afgespoten alvorens nieuw oliefilter te monteren en een beetje olie alvast direkt op de zuigers te plaatsen. Vervolgens complete blok afgevuld met verse olie. Hoor nl altijd van die nare verhalen van blokken die afgetapt worden en te lang droog staan om vervolgens bij remontage een hoop ellende te veroorzaken
C’est une voiture du ministre !












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Heb je de krukas getornd? Had je toen de bussen vast staan met tenminste 4 bouten M10 met dikke ringen eronder?
Nee?
Haal dan alles maar weer open en ga voetpakkingen vervangen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














































Totaal aantal Berichten: 43403
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bogaard77 schreef:Heb je de krukas getornd? Had je toen de bussen vast staan met tenminste 4 bouten M10 met dikke ringen eronder?
Nee?
Haal dan alles maar weer open en ga voetpakkingen vervangen.
Jep…. you’re fucked Johnny
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Iets anders: Doet die extra luchtklep het nog?
DIe heb je straks over…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





























Totaal aantal Berichten: 10578
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Goddess'71 schreef:Heb de spanner vervangen, deze kwam ongeveer 5 mm met as uit de behuizing en zodra ik hem losmaakte schoot het blokje met veer en al er meteen uit !?
-Nieuwe gemonteerd maar deze bleef strak op haar plek zitten en veerde bijna niet in of uit. Nu heb ik via de stelschroef in de behuizing deze iets uit laten veren en zal de oliedruk dit wel verders gaan doen.
-Tevens even geschecked of de kleppen van de revisie kop niet lekten. Vier van de acht kleppen bleken te lekken dus aan het slijpen gegaan.
-Distributie goed schoongemaakt nadat ik voor de plaatsing van de nieuwe pakking alles licht had opgeschuurd.
-Nieuwe koppakking geplaatst en in verkeerde volgorde aangedraait
ops: Dit miste ik in mijn copy wphb.
-Opnieuw volgens volgorde nieuwe kopbouten vastgedraaid met momenten 3 en 6,5.
-alles nog goed met lucht afgespoten alvorens nieuw oliefilter te monteren en een beetje olie alvast direkt op de zuigers te plaatsen. Vervolgens complete blok afgevuld met verse olie. Hoor nl altijd van die nare verhalen van blokken die afgetapt worden en te lang droog staan om vervolgens bij remontage een hoop ellende te veroorzaken
Het schroefje op de spanner is geen stelschroef, maar een ontgrendelschroef. De spanner moet altijd ontgrendeld worden als hij op z’n plaats zit (en de ketting natuurlijk ook. Heb je ook een nieuwe ketting gemonteerd?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Nou die krukas heb ik niets aan gedaan en ook de ketting heb ik laten zitten ondanks dat ik een nieuwe heb liggen. Er was niets mis met die delen, ketting had niet meer speling op de schakels alsdat de nieuwe had. Alleen de spanner en geleider vernieuwt en de rest in ere gehouden.
Nu was het zo met die nieuwe spanner dat ik inderdaad die borging die erop zit het losgemaakt na montage zodat ie wel al iets spant net zoals de oude eigenlijk voor demontage.
En de krukas heb ik niet bewogen voordat de spanner en geleider op hun plek stonden, hij staat dus gewoon nog op tijd, MAAR de krukas heeft wel degelijk bewogen toen de kop nog niet was gemonteerd, wel was de distributie nog niet open. Ga snel slapen of een flinke cocktail achterover drukken als ik al aan de extra werkzaamheden moet denken !??
De motor heeft nog niet gelopen trouwens.
@bogaart: welke luchtschuif extra ???
C’est une voiture du ministre !












































Totaal aantal Berichten: 25715
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als je de krukas hebt verdraaid zonder de kop erop of die bouten dan hebben de zuigers je cylinders omhoog gedrukt en gaat ie ZEKER lekken.. Water loopt dan je carter in en mengt met olie…....
ops:
ik bedoel de injectie luchtklep die op je blok zit vlak voor de plek waar jij de mechanische benzine pomp wil monteren.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Morguh, ben blij dat ik vannacht toch overheerlijk heb geslapen, zal vannacht anders zijn denk ik. Maar goed dan kan ik alsnog de krukaslagers mee vervangen.
Aan de andere kant ben ik wel verheugd met het feit dat ik dit nu hoor nu het blok er nog kaal naast staat en ik dus de boel zo weer open heb.
Maaruuh je bedoelt dus dat met het bewegen van de krukas de bussen zijn gaan bewegen ?
C’est une voiture du ministre !