Totaal aantal Berichten: 1659
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Wat is er nu mis met die handremblokken? Is daar een dikte eis voor?
Zijn toch alleen om je auto stil te houden?
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Totaal aantal Berichten: 2259
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
@GW: Bij een D dient de handrem ook als noodrem.
Nog een tip: je kunt het stuurhuis ook eruit halen terwijl de radiator blijft zitten (moet wel het linker voorscherm eraf). Alleen de bout bovenaan lossen, en dan kan de radiator net genoeg naar voren geduwd worden.

Totaal aantal Berichten: 10299
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Goed bezig.
Bij dit soort klussen koop ik altijd een doos remmenreiniger-spuitbussen (12 stuks in een doos)....
Citroen!

Totaal aantal Berichten: 486
- XM XM 3.0 V6 Exclusive
DriverD schreef:Bij dit soort klussen koop ik altijd een doos remmenreiniger-spuitbussen (12 stuks in een doos)....
En die doos gaat schoon op zeker? Nu weet ik waarom
Niet heel veel nieuws te melden hier, vanwege slapeloze nachten van mijn zoontje -en dus ook voor mij - ben ik gisteren en vanavond weer te moe geweest om wat aan de dame te werken.
Wel heb ik vanmiddag even naar Chyparse gebeld. Werd keurig te woord gestaan door Jan, en heb de bussen besteld voor de spoorstangen, met het verzoek ook een catalogus mee te sturen. Die ga ik vast nog hard nodig hebben.
Ik ga vanavond vroeg naar bed, hopelijk heb ik morgen de bussen binnen zodat ik het stuurhuis helemaal af kan maken met een fris hoofd.
@ fluidphreak: goede tip, maar ik wilde meteen een grondige inspectie doen (heb deze auto nog niet zo lang) en bovendien moet ik ook nog een aandrijfashoes vervangen. Dus hoppa, zoveel mogelijk eruit Zie wel een beetje op tegen die hoes vervangen, bovendien leken ze me allebei nog heel, bij inspectie dit weekend. Toch nog maar eens aan de keurmeester vragen of hij niet toevallig een kruiskoppelinghoes bedoelt.
Je hebt gelijk over die noodrem idd, dient een bepaalde vertraging te kunnen behalen en dat lukte deze blokjes niet meer.
We zullen wel zien, alles komt uiteindelijk goed. Hoop ik.
Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé
En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Totaal aantal Berichten: 2967
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
GW-tje schreef:Wat is er nu mis met die handremblokken? Is daar een dikte eis voor?
Zijn toch alleen om je auto stil te houden?
Misschien te heet geworden wegens doorrijden met aangetrokken rem, dan verglazen ze en hebben ze minder grip, plus de leeftijd natuurlijk…

Totaal aantal Berichten: 1452
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Hmmmm, wie denkt er in een noodsituatie aan dat ie nog een nood-rem heeft ? Met name als je ook nog een modernere auto erbij hebt (met ABS).....
Schep in ieder geval eerst de rand-voorwaarden : zorg dat je kind gaat doorslapen ‘s nachts (lukte bij ons al vrij vlot) , dan uitgerust gaan klussen.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
bartjes schreef:Schep in ieder geval eerst de rand-voorwaarden : zorg dat je kind gaat doorslapen ‘s nachts (lukte bij ons al vrij vlot) , dan uitgerust gaan klussen.
Haha, héle goede tip. Kan alleen nog wel 6 weken duren, en ondertussen wil ik toch ieder beschikbaar uurtje even meepakken. Heb afgelopen dinsdag bij het consultatiebureau wel gevraagd hoe we het snelst naar een doorslapende baby komen
Vanavond heb ik het stuurhuis verder onttakeld: spoorstangjuk eraf getrokken (bedankt voor de tip nog!) leidingen verwijderd, tye-ripjes doorgeknipt, hoezen doorgesneden en een mooi ‘glijbaantje’ gemaakt van een lengte electriciteitsbuis die mijn werkgever had gesponsord.
Helaas was het erg koud buiten en kreeg ik de nieuwe hoes niet eens over de eerste dikke moer heen Toen kwam mijn vrouw vragen of ik binnen wilde komen om op onze zoon te letten want ze wilde vroeg naar bed. (En ik dan?
)
Try again tomorrow… misschien rubber eerst warm maken in bak water.

Totaal aantal Berichten: 1533
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
vlietmansje schreef:We volgen je vorderingen met respect…en met een tip
![]()
Om de motorkap open te houden als de radiateur verwijderd is kun je ook een pen door het scharnier steken, de kap opent verder, je hebt meer werkruimte en -licht!
Alternatief is de boerenverstand-methode, met draadje de kap vastbinden over het dak heen aan de kofferklep…
En als je dan net eens in de kofferbak moet zijn en het touw glipt uit je handen in de wind
Ik heb hier speciaal een stevig nylon touw voor met 2 lussen aan het eind, op maat (beetje strak) met voor een klein lusje voor om een vergrendelpen van de kap en achter een grotere lus om de clignoteur-trompet. Wel met een rubber/sponsje (stukje leidingisolatie) tussen de kap en de voorruit. Vooral als je buiten moet klussen zal het touw beter een windvlaag opvangen dan een pen met evt vervormingen in het scharnier. Kan ook evt met 2 touwen l+r, voor de zekerheid.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Pfff.
Na enige uren klooien, frunniken en hersens pijnigen (om een gede methode te bedenken), verdeeld over enkele avonden, is het me dan eindelijk gelukt om de linker stuurhuishoes over mn stuurhuis te frotten!
I r teh winner! Man wat was dat een kl*tebaan zeg…
Nu ik de slag te pakken had, dacht ik: meteen maar de tweede eroverheen doen, dat moet een makkie zijn t.o.v. die eerste! Trek ik er in mijn ongeduld binnen 10 minuten een scheur in… Maandag dus ff een nieuwe bestellen. *zucht* Maar de overwinning van die eerste neemt niemand me meer af!
Deze week heb ik weer een weekje vakantie… ik hoop dat ik redelijk wat kan sleutelen aan de dame, en dat de tijd niet zo snel gaat als de vorige week vakantie

- GS/GSA 1220 club break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Nee, die kende ik nog niet. Wel zeer verhelderend, dank voor de link! *voegt toe aan favorieten*
Aangezien mijn stuurhuis heel behoorlijk bekrachtigt en niet lekt ga ik momenteel echter alleen voor het vervangen van de stuurhuisrubbers i.v.m. APK. Ik heb verder nog genoeg te doen namelijk. En ff nieuwe rubber bussen in mijn spoorstangen persen (heb ik inmiddels binnen, die bussen, dus die pret kan ook beginnen!)

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Mmmmff, ik heb vanavond een zeer slechte sleutelsessie gehad
Ik wilde beginnen met het loshalen van de handremklauwen, maar het bleek dat mijn ratelsleutel aan de rechterkant nét niet tussen schutbord en klauw past. Goede ringsleutel 19 gepakt, en dat ging net. Maar ongelooflijk, wat zitten die bouten muurvast! Bovendien bleek aan die kant 1 van de stelbouten gebroken. Aan de andere kant kon ik er wel bij met de ratel, maar ook daar zat het geheel gewoon té vast om normaal los te kunnen draaien. (Komt ook wel door nogal onhandige houding waarin je je bevindt.) WPH zegt: bouten vanaf onderzijde auto losdraaien, maar dat lijkt me ook geen houding waarbij je veel kracht kan zetten, zelfs niet vanuit een put. Dus, de beide bouten aan iedere kant ruim ingespoten met WD40 en maar even laten zitten.
Vervolgens nog eens nagekeken welke aandrijfashoes de keurmeester nou afkeurde. Ik begreep dat het 1 van de tripo hoezen zou zijn, maar het bleek dat hij de hoes aan de fuseekant bedoelde. Enige lichtpuntje van de avond: nou weet ik tenminste wat me daar te doen staat. Jammer dat ik al een tripo hoes gekocht had, maar die komt vast nog wel eens van pas. Morgen maar even zo’n ander hoesje scoren, ik wilde toch al een rondrit gaan houden voor onderdelen morgen. Dan neem ik meteen mijn stuurhuis mee en laat de tweede harmonicarubber er ff op zetten. Dan scheur ik die tenminste niet meer
Ook nog even gezocht naar de vermiste zwarte draad, aan sluiting voor mijn toerenteller. Dat ding lijkt toch echt vertrokken met de Noorderzon, grrmbll. Kan nergens iets vinden wat er maar op lijkt. Ook het juiste draadnummer zie ik niet Whatever, nog niet erg belangrijk.
Ik had twee uur om te sleutelen, maar na deze ontberingen was ik 1,5 uur onderweg, geen drol opgeschoten en had ik ook geen zin meer. Dus ben maar opgehouden. Volgende keer maar beginnen met de lekzak achter, dat zal me vast beter afgaan.

Totaal aantal Berichten: 2967
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Ratel kan geweld niet altijd aan…gebruik vaste hulpstuk en zet er een gaspijp overheen, langere arm en klaar (als je het snel intikt achter het toetsenbord ).
Onder de auto heb je altijd te weinig ruimte als je geen brug hebt, lastig klusje hoor!

Totaal aantal Berichten: 794
- ID/DS DS23H Pallas
Ik heb ze los gekregen met een ringsleutel 19 door zelf voor op snep/dwarsbalk te gaan zitten en mijn voet tegen de sleutel te zetten…

- GS/GSA 1220 club break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
Rechter handremklauw van boven af met een passende dop, wringijzer en lange pijp.
Linker handremklauw van onder af met het zelfde gereedschap.
Passende dop? 1/2” past net niet met wringijzer tussen klauw en snep, 3/8” wel…
Citroen!