inderdaad; en omdat de CX hobby dus sowieso geld kost kies ik er persoonlijk voor om niet de grenzen van de techniek op te zoeken. Want dan kom je misschien in de situatie dat je je zuigers moet vervangen terwijl je dat geld misschien beter aan de carosserie had kunnen besteden. Maar ik begrijp het allemaal wel hoor: de CX-hobby is pure emotie en iedereen geeft er weer een andere invulling aan

Totaal aantal Berichten: 2475
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
ja als ik het zo hoor lijkt het dus verstandiger om een T1 op te peppen vermits hij een lagere compressie heeft dan de T2.. maw op de T1 een intercooler zetten…
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!

Totaal aantal Berichten: 7071
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Als je een goed motormanagement hebt met een goeie klopsensor, dan is hogere compressie in principe wenselijker. Als je je inlaatlucht maar lekker koel weet te houden, hem rijk kan laten lopen, en de klopsensor goed ingeregeld is zal een motor met een compressie van 1:8.5 responsiever zijn dan een motor van 1:7.5. Je wilt eigenlijk de hoogst mogelijke compressie voor je vermogensdoel. En om een lekker rijdende auto te hebben (waar het vermogen niet als een soort slaghamer van nul naar 100% gaat), is het beter om watermist oid te gebruiken voor je topvermogen dan om de compressie te verlagen. Compressie debiel laag maken en dan zoveel mogelijk lucht en brandstof er in proppen levert veel vermogen op, maar het rijdt wat minder fijn natuurlijk. Eleganter is de compressie zo hoog mogelijk houden, goeie klopsensor, inlaat lucht lekker koel houden en op die manier ondanks de hogere compressie het vermogen genereren.
Maar goed we bevuilen Arjan z’n topic (die heeft net geroepen dat ie hem origineel wil houden, rare jongen, maar toch ), wellicht moeten we verder in een apart CX tuningstopic, of anders in mijn topic.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Totaal aantal Berichten: 27954
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Volgens mij is mijn 667 een soort combi van de 666 en 662
Ik heb wel die hogere compressie, maar heb ook de intercooler.
Uiteraard met lambasonde en kat. Waarvan die laatste niet mee helpt aan het vermogen..
Verder weet ik dat de compressie bij mij op alle 4 de cilinders gelijk is, ik heb een testraportje liggen van de vorige eigenaar
Ik heb ook nog geen olieverbruik gemerkt, na zo’n 3000 km staat het peil nog op max.
Verder ben ik van plan elk jaar nieuwe olie + bougies te doen (15W40).
Wellicht moet ik de bakolie ook volgende keer meenemen?
Dit jaar wel LHM en KVS gedaan, dus dat is allemaal lekker vers
Verder probeer ik hem ook altijd eerst warm te rijden voordat ik hem echt doortrek, ik denk dat dat ook wel erg belangrijk is bij wat oudere motoren
Hoe zit dat eigenlijk met het afkoelen van de Turbo? Ik laat hem altijd nog even stationair draaien voor het uitzetten. Is dit echt nodig of een fabeltje? Zo ja, hoelang?
Verder tank ik momenteel 98, maar wordt er vrij moedeloos van dat meeste tankstations dit niet meer leveren…
Ik denk dat ik binnenkort V-Power (97) ga tanken, dit is makkelijker en goedkoper te krijgen.
Eigenlijk hoor ik ook niet veel van stuk gelopen blokken? Alleen de TRD T2 staat bekend om zijn problemen bij de CX, maar ook daarvan is bewezen dat ze heel veel km’s kunnen draaien

667 is een 666 plus lambdasonde en kat. De 662 is de lage compressie zonder intercooler, de 666 heeft hogere compressie met intercooler. Die intercooler betekent koudere inlaatlucht wat die hogere compressie enigszins compenseert.
Olieverbruik nul is bij normale gti t’s redelijk normaal. Ik verbruik een heel klein beetje olie als ik hem echt heel erg lang op zijn staart trap, ongeveer 300cc in de 10,000km. Ik gooi er tegenwoordig wel van die Castrol EDGE motorsport 10W60 volsynthetisch in, en ik zou zo’n volsyntheet echt aanraden want in de 35+ jaar ervaring met SM’s bij Van der Laan is gewoon echt gebleken dat dingen zoals nokkenassen e.d. gewoon echt minder slijten. Verder maakt het niet zo heel veel uit, maar voor lange motorlevensduur (ja nog langer dan de standaard 300,000+ km), maakt het dus wel uit. Let ook wel, een beetje CX motor haalt de 3 a 4 ton wel, maar er zijn dan wel slijtage sporen zichtbaar op de delen. Dat is gewoon minder met een volsynthetische race olie.
Afhankelijk van de soort gebruikte bougies kan dat elk jaar zinvol zijn. Toen ik mijn platina B9HVX’en laatst deed was dat eigenlijk zonde van een set bougies, het maakte geen donder uit.
Turbo even stationair laten draaien is geen fabeltje! De as is olie gelagerd, als je een hele hete turbo te snel uit zet, krijgt ie geen lagering en last de as zich vast. 20 seconden stationair moet voldoende zijn in de situatie dat je vanaf een uur 220km/h rijden het tankstation in rolt… meestal is iets korter voldoende. Ik doe altijd een seconde of 20.
En kapotte gti turbo’s… te weinig olie, te dunne olie of nooit verversen. Dat is eigenlijk de primaire oorzaak.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- CX 2.5 Prestige
sans-pareil schreef:667 is een 666 plus lambdasonde en kat. De 662 is de lage compressie zonder intercooler, de 666 heeft hogere compressie met intercooler. Die intercooler betekent koudere inlaatlucht wat die hogere compressie enigszins compenseert.
Olieverbruik nul is bij normale gti t’s redelijk normaal. Ik verbruik een heel klein beetje olie als ik hem echt heel erg lang op zijn staart trap, ongeveer 300cc in de 10,000km. Ik gooi er tegenwoordig wel van die Castrol EDGE motorsport 10W60 volsynthetisch in, en ik zou zo’n volsyntheet echt aanraden want in de 35+ jaar ervaring met SM’s bij Van der Laan is gewoon echt gebleken dat dingen zoals nokkenassen e.d. gewoon echt minder slijten. Verder maakt het niet zo heel veel uit, maar voor lange motorlevensduur (ja nog langer dan de standaard 300,000+ km), maakt het dus wel uit. Let ook wel, een beetje CX motor haalt de 3 a 4 ton wel, maar er zijn dan wel slijtage sporen zichtbaar op de delen. Dat is gewoon minder met een volsynthetische race olie.
Afhankelijk van de soort gebruikte bougies kan dat elk jaar zinvol zijn. Toen ik mijn platina B9HVX’en laatst deed was dat eigenlijk zonde van een set bougies, het maakte geen donder uit.
Turbo even stationair laten draaien is geen fabeltje! De as is olie gelagerd, als je een hele hete turbo te snel uit zet, krijgt ie geen lagering en last de as zich vast. 20 seconden stationair moet voldoende zijn in de situatie dat je vanaf een uur 220km/h rijden het tankstation in rolt… meestal is iets korter voldoende. Ik doe altijd een seconde of 20.
En kapotte gti turbo’s… te weinig olie, te dunne olie of nooit verversen. Dat is eigenlijk de primaire oorzaak.
jep waterman gebruikt die olie ook alleen de sludge die zich gevormd heeft kan loskomen door de oplosmiddelen die in de motorolie van nu zitten… dus daar moet je dan wel voor opletten ik doe er de halfsynthetische olie 15w50 die origineel in de turbo moet in.

- CX 25 GTi Turbo 2
Volgens deze website niet:
Dr Theo
Er zijn verschillende bronnen
Als het 300cc op 10.000 km is dan is het helemaal niet verkeerd
Volgens mij gebruikt me Xsara zelfs meer, en daar vul ik al nooit bij tussen olie wissels (20.000 km).
Stationair later draaien blijf ik dan gewoon doen, alleen het kan dan wel iets korter, want ik doe meestal meer dan 10 sec, maar eigenlijk als je aan het inparkeren ben geweest dan is die denk ik al afgekoeld.
Doe jij je bakolie ook altijd, of is dat niet zovaak nodig?

- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- CX 2.5 Prestige
bakolie is niet zo vaak nodig hoor… mar het kan natuurlijk heus geen kwaad….

- CX 25 GTi Turbo 2
Ik ken de history niet, alleen dat die de laatste 2 jaar heeft stilgestaan.
Denk dat ik het volgend jaar even meeneem dan
ik zit zelf ook nog te twijfelen hoe vaak ik de olie ververs echter weet ik wel dat benzine auto’s met turbo vaker moeten dan zonder dit word ook vaak voorgeschreven door de fabrikant nou heb ik nog een vraag om even terug te komen op het turbo druk verhaal ik speel zelf ook met de gedachte dit te doen om dat ik van mening ben dat de motorblokken erg betrouwbaar zijn bij correct gebruik en omdat de fabrikant altijd de druk op safe zet alleen heb ik een cx turbo zonder intercooler bwj ‘‘85 met motorcode m25/666 hier is dus een later type ingekomen met de hoge compressiedruk nou was mijn vraag zal dit goed gaan of moet ik eerst een intercooler monteren. het blijft toch een mooie hobby cx

Het is dus een M25/666 met ‘hoedjes’ zuigers? En zonder een intercooler? Ik zou dan wel een intercooler plaatsen alvorens de wastegate in te draaien. Het verschil tussen een intercooler en een grotere intercooler helpt vaak flink, maar het verschil tussen wel of geen intercooler is eigenlijk altijd dramatisch te noemen vwb de temperatuur van de inlaat lucht.
Zelfs al is het een tussenmodel is er met tuningsslangen altijd wel netjes een intercooler weg te werken, zelfs op zo’n manier dat je niet zo’n lelijk ding onder de voorplaat uit ziet steken. Is een kwestie van even kloten, maar als je de wastegate indraait op een 666 zou ik zelf zeker een intercooler willen, zelfs al is het maar een kleine.
Bakolie peil kan je met de peilstok controleren. Heel af en toe verversen gaat ie wel wat lekkerder van schakelen… maar dan heb ik het over eens in de 80-100k denk ik. Ik heb zo rond aankoop de olie in de bak eens vervangen en ik begin er nu weer eens langzaam over na te denken. Ik ga er denk ik een hele heftige castrol volsyntheet bakolie in proberen.

Totaal aantal Berichten: 3909
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
sans-pareil schreef:Het is dus een M25/666 met ‘hoedjes’ zuigers? En zonder een intercooler?.
je bedoelt M25/662 ??
een serie 2 cx 25 gti turbo uit ‘86 is toch een M25/662, zelfde blok als de serie 1 gti turbo ?
jij en ik (en anderen) rijden in een turbo 2, de M25/666.
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Nouja, als ik het verhaal goed begrijp gaat het hier over een M25/666 die als vervanging voor een M25/662 ingebouwd is - in een motorruim zonder intercooler dus. Ik heb ook al eens een M25/667 gedemonteerd met platte zuigers er in, dus wellicht is dat bij deze M25/666 ook het geval… dan zou ik zeggen, aandraaien die wastegate, dat gaat wel goed. Als het echter een verder originele M25/666 is, maar dan zonder intercooler, dan zou ik niet zomaar wastegates gaan aandraaien, want zonder intercooler is die inlaatlucht echt veel warmer, wat niet goed is voor kloppen.
je hebt gelijk er hoort een m25/662 in te zitten ik heb de auo gekocht van een vrouw uit brabant de auto kwam een jaar eerder van ton van soest waar hij volgens autopas een hele tijd ongeveer 7 jaar heeft gestaan welicht problemen met de motor gehad vandaar de andere motorcode ik heb weleens een mailtje gestuurd maar nooit reaktie op gehad ik heb het vandaag toch even geprobeerd met de turbodruk op te hogen dit is duidelijk waarneembaar de turbo drukmeter komt inderdaad net in het rode gebied maar ik ben van plan een intercooler te plaatsen

- CX 25 GTi Turbo 2
Wellicht een idee om een nieuw topic over de Turboblokken van de CX te starten
Ik ga het dan zeker ook even volgen.
Dan houden we het hier over 1 CX
Dan is het later ook makkelijker terug te vinden voor iedereen