23 van de 28
« Eerste  < Vorige 21 22 23 24 25 Volgende >  Laatste »

La Dame Blanche van C.D.P.F. : Te koop
Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 486

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 28 maart 2009 11:57 PM
  [ # 331 ]

Mental note: voortaan dus altijd het kleppendeksel netjes met de momentsleutel aandraaien.

Goed, vandaag was het uur der waarheid: Madame onderging een controle met de stroboscoop!
Direct bleek wat ik al vermoedde: ze staat momenteel te laat, qua ontsteking. Moertje losgedraaid, verdeler iets verdraaid, nog eens geflitst, etc. Om lang verhaal kort te maken: ik krijg haar niet vroeg genoeg, zelfs niet als ik de verdeler naar maximale vervroeging draai. Nu las ik laatst dat je dan de verdeler anders kan monteren op het plaatje waarmee je hem afstelt en vastzet. Ik moet nog even uitzoeken hoe dit precies werkt, ik ga er vanuit dat dan het hele verdelerhuis eraf moet? Is er iemand die dit al eens gedaan heeft en mij wat praktische aanwijzingen kan geven? Dan ga ik ondertussen even Googlen, want het WPH rept er niet over.

Overigens: ondanks het late ontstekingstijdstip (2 á 3 graden op het gradenboogje te laat) loopt ze al een stuk beter dan ze altijd deed. We gaan er dus nog steeds op vooruit!  Very Happy

Vliegend tapijt: Citroën DSuper 1973, Bleu Delta (in restauratie)
Daily 1: Citroën Dspécial 1974, Candy Root Beer (“Thrasher” a.k.a. Hok Rod)
Daily 2: Citroën C5 X7 1.6 Ligne Business Blanc Perlé

En ik mis nog steeds m’n V6 XM…

Profiel  

ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 794

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 29 maart 2009 12:04 AM
  [ # 332 ]

Een M5 boutje een beetje verborgen achter de verdeler losdraaien en je kunt de verdeler (inclusief plaat) verder draaien.

Profiel  

Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 29 maart 2009 12:19 AM
  [ # 333 ]

Ik zie in het onderdelenboek wat je bedoelt, Ted. Bedankt! Ga ik morgen mee aan de slag.

Profiel  

GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1659

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 29 maart 2009 03:09 PM
  [ # 334 ]

Maarreuh…klepdeksel aanhalen met een momentsleutel…....je kunt ook gewoon op gevoel sleutelen en een kortere arm kiezen met je sleutels. Als je korter bij de bek/kop vasthoudt en niet te vast aanhaalt, gaat het ook goed. Vaster aandraaien kan altijd nog.

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  

Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 30 maart 2009 12:26 AM
  [ # 335 ]

@ GW-tje: uiteraard, heb je helemaal gelijk in. Maar ik heb een momentsleutel, en het aanhaalmoment staat genoemd in het WPH. Dus waarom op gevoel doen dan? (tot nu toe had ik het wel op gevoel gedaan hoor)

Vandaag heb ik de dame weer eens lekker gewassen, aangezien ze eerder Gris Meije dan Blanc Meije was inmiddels Smile  Daar knapte ze flink van op. Meteen even alle stof, vliegen, muggen en hommels uit mijn koplampbakken gespoeld, dat ziet er ook al meteen veel minder shabby uit.
Daarna heb ik de ontsteking netjes op tijd gezet -bedankt nog Ted!-, en toen was het tijd voor een proefrit. Zohóó, de dame wil best van haar plek komen nu zeg! Daar was ook flink ruimte voor verbetering, want toen ik enkele maanden geleden haar topsnelheid even wilde aantikken was 110-120 ongeveer de max Surprisedops:  (zonder flink te pushen uiteraard, toen was het nog een rammelende dame die nog niet zo lang liep na enkele jaren stilstand) Bovendien maakte ze een algehele trage indruk. Niet gek als de ontsteking te laat staat natuurlijk. Nu rijdt ze lekker vlot en reageert goed op het gas. Op LPG rijdt ze lekkerder dan op benzine, dus de carb moet even opgefrist worden. Zo rondom het inkomen van de tweede trap (gok ik) wordt het mengsel even niet OK, waardoor ze even stottert. Gaan we naar kijken. Komt allemaal nog wel, voorlopig heb ik hier enorme vooruitgang geboekt. En ze ziet er weer wat frisser uit!

Nu de techniek allemaal aardig op streek begint te komen, denk ik dat ik nu in de nabije toekomst even wat aan het uiterlijk ga doen (die andere achterklep erop zetten bijvoorbeeld, die huidige valt echt zowat uit elkaar Rolling Eyes ). Ook wil ik graag de daklekkage gaan aanpakken, desnoods provisorisch. Alles beter dan lekken, toch? Dan kan ik tenminste eens een keer wat vloerbedekking voor vóórin de auto aanschaffen en erin leggen. Ziet er meteen een stuk verzorgder uit.

Profiel  

GW-tje
> 1600 berichten

Gepost: 30 maart 2009 12:33 AM
  [ # 336 ]

Er staat nog een complete bekledingsset voor de bodem op marktplaats voor 75 euro…......

Copain van DS-TT

Profiel  

Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 31 maart 2009 12:41 AM
  [ # 337 ]

Dank je GW-tje! Die had ik nog niet gezien. Ik zat me al een tijdje af te vragen hoe ik die kokerbalkbekleding ging opleuken bij mijn dame. Die ziet er bij mij namelijk écht niet meer uit.
Nooit gedacht dat iemand de moeite zou nemen om zelfs dat uit een auto te trekken. Ik heb de verkoper direct gemaild voor meer info. Wel jammer dat het zo ongeveer aan de andere kant van het land ligt, maar je moet er wat voor over hebben, nietwaar?

Verder:  :smt202 heb ik vandaag goed gebruikt gemaakt van het uur extra daglicht dat ik had. Toen ik vanochtend naar mijn werk ging, zag ik dat een deurslot losgetrild was en half uit de deur hing. Blij dat ik die niet verloren ben: ik vind het juist zo fijn dat ik rondom nog dezelfde sleutel heb. Dat deurslot heb ik dus weer netjes muurvast gezet.

Ook heb ik vanavond mijn rottende oude achterklep eraf gesloopt en vervangen voor de veel frissere die ik inmiddels opgesnord had. Alleen lukt het me nog steeds niet om het slot uit de oude kofferdeksel te krijgen, ondanks regelmatig gesproei met kruipolie… Rolling Eyes  Nouja, de aanhouder wint. Morgen maar eens met frisse tegenzin weer proberen. In ieder geval is het roestaandeel op mijn dame dramatisch gezakt, en da’s altijd een goed iets!

Profiel  

pavang
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1234

- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Gepost: 31 maart 2009 01:14 AM
  [ # 338 ]

In ieder geval is het roestaandeel op mijn dame dramatisch gezakt, en da’s altijd een goed iets!

Da’s zeker een goede zaak, maar vooral niets losmaken om te kijken wat er achter zit, da’s namelijk bijna altijd roest Crying or Very sad
Wat betreft die sleutel, die past ons allemaal Laughing , ik heb mijn sleutel ook eens geprobeerd op de dames van de bollenboer en wolfman en het paste gewoon.

groeten Peter.

Profiel  

GW-tje
> 1600 berichten

Gepost: 31 maart 2009 01:24 AM
  [ # 339 ]
Citroën-das-pas-fën schreef:

Ik heb de verkoper direct gemaild voor meer info. Wel jammer dat het zo ongeveer aan de andere kant van het land ligt, maar je moet er wat voor over hebben, nietwaar?

Als ik me niet vergis, is dat ons aller Benjamin. Hoewel er meer hondjes zijn die Fikkie heten, is het voor hem nooit een probleem om de spullen desgewenst bij je thuis af te leveren….....

Copain van DS-TT

Profiel  

Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 01 april 2009 12:47 AM
  [ # 340 ]
pavang schreef:

Da’s zeker een goede zaak, maar vooral niets losmaken om te kijken wat er achter zit, da’s namelijk bijna altijd roest

Het is inderdaad wel eens pijnlijk, maar toch weet ik liever waar ik exact mee te stellen heb, dan dat ik voor lelijke verrassingen kom te staan. Maar niet teveel ineens losmaken, anders zie je het niet meer zitten he…  Wink

Vandaag heb ik met schier bovenmenselijke krachtsinspanningen het slot uit mijn oude kofferklep kunnen verwijderen. Daarna een half uur in de weer met koperborstel, kruipolie, puntige schroevendraaier en een doek en voila, wederom een mooi gangbare schroefdraad. Vervolgens slot weer gemonteerd, de sluiting afgesteld, en mijn kofferbak kan nu weer op slot! (En dus ook weer dienen als onderdelenmagazijn Surprisedops: )
Nog snel even het stof van vele jaren eraf gesponsd, en toen vond ik het wel weer mooi geweest voor vandaag. Overigens blijkt de ‘nieuwe’ kofferklep na de wasbeurt Blanc Carrare te zijn. Ook een erg mooie kleur! Nog steeds een kanshebber als ik de dame ooit (laat) spuiten.
Blanc Carrare met zwart leer, hmmm Cool

Profiel  

Wolfman
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1061

- CX 2400 Pallas
Gepost: 01 april 2009 01:36 PM
  [ # 341 ]

Goed bezig nog steeds.
En id. niet te veel zaken tegelijk bekijken.
Je op een probleem richten en pas na de oplossing daarvan kijken wat het volgende probleem is.
Doe je dat niet dan kan de moed je wel eens in de schoenen zakken.

En wees niet bang dat je je gaat vervelen.
Zelfs opgeloste zaken komen soms weer vrolijk terug.  Surprisedops:

Wat ik zelf wel merk dat je bezig moet blijven. Ik heb al een tijd niets meer aan mijn dame gedaan en moet mij er weer toe zetten om weer verder met haar te gaan.
Ik heb zelfs het dashbord met temp meter er nog niet eens ingezet.  Surprisedops:

Dus vooral doorgaan!  Very Happy

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”

Profiel  

Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 06 april 2009 12:58 AM
  [ # 342 ]

We zijn weer bezig geweest:
Vrijdag heb ik de oorzaak van mijn lekkage opgezocht, en geconstateerd dat achter de grijze strip rondom de voorruit alleen nog maar een onduidelijke, plakkerige zwarte substantie zat. In plaats van rubber. Oh, en een vorige eigenaar had al eens een halve koker siliconenkit erachter leeggespoten, zo bleek.
Enkele uren bezig geweest met alles te verwijderen, en het netjes vetvrij te maken. Dakrand leek nog wel in aardige staat, behalve in het midden (natuurlijk).
Vervolgens alles vetvrij gemaakt en laten drogen.

‘s Zaterdags heb ik de set binnenbekleding opgehaald die ik gekocht heb (bedankt nog voor de tip, GW-tje!! Wink ), ziet er echt super uit vergeleken met wat er nu inzit. En een vloermat voor voorin had ik sowieso nog niet. Alles zit erbij, motorbekleding, vloermatten en zelfs de longeronbekleding. Vooral die laatste is bij mij erbarmelijk slecht en ziet er ronduit rattig uit. Ik heb me vaak afgevraagd hoe ik dat ooit zou gaan verbeteren, en nu heb ik een fraai setje. Ben ik dus heel blij mee, maar voordat de matten erin gaan moet natuurlijk wel eerst die lekkage weg zijn!
Vandaar dat ik vanavond een koker Rubson (van die dakreparatiekit) in de kitspuit heb geklikt en de hele boel heb dichtgespoten. Meteen wat dubieuze plekken in de dakrand meegenomen, als ik toch bezig ben…

Nu even wachten op regen, dan weet ik of de dame droog blijft van binnen. (Beide dingen heb ik normaal liever niet, maar nu ineens wel…  Laughing )
Als de lekkage eindelijk opgelost is, ga ik de tectyl van de boden verwijderen, de oude bekleding van de longerons afsteken en de hele boel in de Owatrol zetten.
Daarna ga ik de mooie longeronbekleding erop lijmen en de vloermatten erin leggen. Dan zal het een heel andere auto lijken! Maar zover zijn we nog niet, laten we hopen dat ze nu niet meer lekt.

Vandaag nog even een stukje gezweefd, heerlijk hoor. Armpje uit het raam…  Cool  Toen ik later stond te kitten, werd ik twee maal aangesproken door buurtbewoners waar ik verder nooit mee gepraat heb. Beiden zeiden: “Ik zag je rijden daarnet/eerder deze week. Je hebt het nu voor elkaar he, hij rijdt goed - of niet?”
Onnodig te zeggen dat mijn grijns zo breed was dat ik moest oppassen dat mijn hoofd niet in tweeën spleet…  Very Happy

Profiel  

Dirkman
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 963

Gepost: 06 april 2009 03:21 PM
  [ # 343 ]

zo te horen verzaakt je zelf horen zeggen:
het is een gevoel! dat kun je niet uitleggen…. stap maar es in…

(en dan niet stranden! Wink)

.komma

Profiel  

Citroën-das-pas-fën
> 400 berichten
RankRankRankRank

- XM XM 3.0 V6 Exclusive
Gepost: 07 april 2009 12:43 AM
  [ # 344 ]

Vanavond hebben we wat klein electrisch onderhoud gedaan. Poolklem van de pluspool vervangen, die was al een tijdje niet zo fris meer. Vervolgens het draadje van het schuifstekkertje op de spanningsregelaar naar de draadboom weer netjes gerepareerd. Die zat nog steeds met de noodreparatie die ik gedaan had toen dat draadje tegen de V-snaar had gelopen.
Toen ik dat aan het fatsoeneren was, zag ik dat het hele schuifstekkertje los zat. Geen wonder dat de accu gisteren wat minder sterk leek tijdens het starten: die werd dus niet meer bijgeladen. Ik heb het stekkertje wat aangeknepen en nu zit hij weer strak op het schuifje.

Toen wilde ik nog even kijken waarom mijn oliedruk- en STOPlamp niet meer functioneren, maar ik kwam niet verder dan het controleren van alle zekeringen (waren allemaal goed).
En toen was het helaas alweer donker, en ik had geen zin om met de looplamp te gaan hannessen. Morgen weer verder.

Profiel  

GW-tje
> 1600 berichten

Gepost: 07 april 2009 01:14 AM
  [ # 345 ]

Oliedruksensor vind je onder de carburateur en die van de STOP-lamp zit achter de hydrauliekafschermplaat bij de linker voorwielophanging tegen het schutbord, zeg maar…..

Copain van DS-TT

Profiel  

23 van de 28
« Eerste  < Vorige 21 22 23 24 25 Volgende >  Laatste »

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook