

































Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
citroenc2 schreef:deze methode staat in de vraagbaak
Welke methode, die van onze Wupper, of de jouwe? In elk geval is de vraagbaak geen fantastisch middel om je methodes uit te halen.
In dit geval is het absoluut niet voldoende om enkel je voorraadvat leeg te mikken, schoon te maken en opnieuw te vullen, vraagbaak of niet, dit staat als een paal….
Ik heb de auto vandaag op een paar blokken gezet en ben er eens onderdoor gekropen.
Ik zag dat een aantal slangen dringend aan vervanging toe is en de radiateur is gaar van onderen maar lekt NOG niet. Een buurman kan mij aan een nieuwe radiateur helpen, maar kan ik voor de brandstof/koelslangen etc. gewoon bij Brezan in amsterdam terecht of zijn dit speciale citroen onderdelen?
Heb ook meteen de motorolie vervangen. Maar tijdens mijn verkenningsronde aan de onderzijde van de dame ben ik nog geen punt tegengekomen waar ik de olie uit de versnellingsbak kan laten lopen. :
(Wellicht een domme vraag) Waar zit dit? en waar kan ik dit vullen?(Ik heb een cx vraagbaak besteld, maar nog niet binnen, dus ik doe maar wat).
Nogmaals ik ben een onervaren autosleutelaar, maar krijg er wel plezier in.
En wat betreft de brandstof: Ik zag dat een loodvervanger toevoegen zeer gewenst is. Nu heeft Brezan mij een flesje octan 10+ verkocht als zijnde het juiste product, maar ik zou toch graag enkele meningen horen van mede CX rijders.
die slangen voor de brandstof kan je gewoon universeel nemen voor het koelsyteem weet ik het niet precies omdat die slangen meestal een andere maat hebben



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
er zijn natuurlijk een stel voorgevormd, van die koelsysteem slangen. een universele gaat onherroepelijk knikken en dat gaat niet werken.














































Totaal aantal Berichten: 43412
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het toevoegen van loodvervanger is onzin. De Cx’en lopen allemaal zonder uitzondering prima op loodvrije benzine en LPG. Zelfs de modellen met de oude DS-afgeleide motoren, de 2000 en 2200 hebben geen loodvervanger nodig. Jouw CX heeft een aluminium cilinderkop, met keiharde klepzittingen. Die gaat voor 300.000 km niet stuk, mits je netjes iedere 20.000 km je klepspeling controleerd….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dus de brandstofslangen zijn universeel en voor de koelslangen kan ik beter naar de citroen garage gaan.
En zonder loodvervanger scheelt ook weer €7,95 voor zo’n flesje














































Totaal aantal Berichten: 43412
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
xm schreef:Dus de brandstofslangen zijn universeel en voor de koelslangen kan ik beter naar de citroen garage gaan.
En zonder loodvervanger scheelt ook weer €7,95 voor zo’n flesje
Ik weet zeker dat Wim van der Laan je aan alle koelslangen kan helpen Hugo! Trouwens, rijd je nog steeds in de zelfde XM als toen ik daar werkte?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
voor de slangen kan je ook beter naar de specialist gaan
http://www.cxbasis.de
http://www.doro.nl
http://www.delest.nl
http://www.cxclub.nl
http://www.citroville.nnl



























Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
er zijn koelslangen die je niet per se voorgevormd hoeft te hebben, maar jij ziet beter welke slangen je vervangen wilt zien, dan ik vanaf hier.
ik heb in mijn cx-en ook altijd gewoon loodvrij zonder toevoegselen gereden. zonder problemen.
waterman771 schreef:xm schreef:Dus de brandstofslangen zijn universeel en voor de koelslangen kan ik beter naar de citroen garage gaan.
En zonder loodvervanger scheelt ook weer €7,95 voor zo’n flesjeIk weet zeker dat Wim van der Laan je aan alle koelslangen kan helpen Hugo! Trouwens, rijd je nog steeds in de zelfde XM als toen ik daar werkte?
Ik rij nu nog steeds in mijn 2e xm (2.0 sx) de (1e)V6 24V werd na de komst van de kinderen toch wel wat aan de prijzige kant.
Wat ben jij gaan doen na Willem?








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
waterman771 schreef:Het toevoegen van loodvervanger is onzin. De Cx’en lopen allemaal zonder uitzondering prima op loodvrije benzine en LPG. Zelfs de modellen met de oude DS-afgeleide motoren, de 2000 en 2200 hebben geen loodvervanger nodig. Jouw CX heeft een aluminium cilinderkop, met keiharde klepzittingen. Die gaat voor 300.000 km niet stuk, mits je netjes iedere 20.000 km je klepspeling controleerd….
20.000 Kilometer is wel wat ruime kant hoor op LPG, ik zou het in het begin toch zeker elke 7500-10000 kilometer Kleppen stellen. Vooral de uitlaatkleppen moeten regelmatig bijgesteld worden. Maar inderdaad er hoeft niets aangepast te worden! In een kwartiertje ben je klaar met stellen. Inlaat 0.10 uitlaat 0.25. Mocht je op LPG rijden investeer dan in een goede verdamper. Kost iets meer maar dan heb je ook wat. Ikzelf heb er een Vialle F-type in. 1X per jaar afstellen voor de APK is voldoende.
Verbruik is overigens met flink doorkachelen, 140-150 Franse autobaan nog steeds een mooie 1 op 9.5!
Vaak wordt er gezegd het ontstekingstijdstip op LPG aan te passen, maar mijn gasboer adviseerde gewoon de normale afstelling, en ze loopt werkelijk waar als een naaimachine.
Oja nog een tip! Hang er meteen een GROTE radiateur in, dat kleine ding heeft echt te weinig capaciteit, en aangezien die lampjes op het dash te laat gaan branden heb je voor je het weet je koppakking eruit. Deze motoren staan erom bekend, maar ik ben er inmiddels van overtuigd dat dat door de radiateur komt! Als je er een grote radiateur inhangt moet je wel de onderste leiding aanpassen, maar daar heb ik een mooie oplossing voor gevonden. Mocht je dit willen weten geef maar een gil! Ik zou hem zelfs voor je kunnen maken, want ik heb waarschijnlijk nog wel genoeg materiaal er voor liggen…..
Voor wat betreft jouw vraag over de bakolie: Er zit onder aan de bak een aftapplug, die kun je eraf draaien, en dan stroomt ie leeg.
Vullen kan heel makkelijk maar je moet wel een klein trechtertje hebben, liefst met een slangetje eraan.
Als je het reservewiel eruit neemt, en je kijkt naar de achterkant van je bak dan zie je een heel mooi peilstokje zitten.
Jaaah een CX heeft maarliefst 2 peilstokken. Die is voor de bakolie.
Als je het peilstokje eruit neemt kun je de bak hier ook door vullen…
Gebruik wel de speciale 75W/80W bakolie voor Renault, Peugeot en Citroen.
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?














































Totaal aantal Berichten: 43412
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
xm schreef:Wat ben jij gaan doen na Willem?
Makelaar geworden ops: bij deze club: http://www.woonmaatschappij.nl
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste














































Totaal aantal Berichten: 43412
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
CEE-IKS schreef:20.000 Kilometer is wel wat ruime kant hoor op LPG, ik zou het in het begin toch zeker elke 7500-10000 kilometer Kleppen stellen. Vooral de uitlaatkleppen moeten regelmatig bijgesteld worden. .
Helemaal mee eens. Ik had niet gelezen dat de TS op lpg ging rijden ops:
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
De radiateur en kachelradiateur kun je gewoon bij de AMH bestellen. Ik haal ze altijd bij Bogamat.nl (geen aandelen). Ik weet niet hoe ze het doen, maar de originele merken tegen zeer scherpe prijzen.
xm schreef:de radiateur is gaar van onderen maar lekt NOG niet. Een buurman kan mij aan een nieuwe radiateur helpen
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”















Totaal aantal Berichten: 1412
Geregistreerd: 21-12-2005
- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Een grotere radiateur kan zo’n oude CX inderdaad hard gebruiken. Liefst een met twee fans, van een late GTI of turbodiesel.
Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.