5 van de 12
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
   
Waar moet ik op letten bij het kopen van een cx(help me)
par eXeMple!
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007

- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Gepost: 21 januari 2009 05:27 PM
  [ # 61 ]

Ik wil niet te veel over vroegâh zeuren hoor, maar toen ik student was (medio jaren ‘70) reed ik in een eend. Rot? ja! Maar goedkoop? Ja ook! En je leert wel sleutelen en autorijden.  Cool
Helaas voor de studenten van tegenwoordig zijn eenden bijna duurder dan CX’en of XM’s.  Wink

Profiel  
 
Rayden108
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 471
Geregistreerd: 16-01-2009

- CX 2.5 RI
- Xantia 1.6i
Gepost: 21 januari 2009 05:32 PM
  [ # 62 ]

Kosten van het rijden zijn ook niet echt het probleem.
Het is meer dat ik geen zin heb in een waslijst aan reparaties de volgende keer dat hij door de apk moet ( Heb ooit een alfa 145 gehad en daar was een a4’tje niet groot genoeg voor bij de apk…..)Ik laat er waarschijnlijk lpg inzetten dus bezine kosten zullen ook wel mee vallen.

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 21 januari 2009 05:33 PM
  [ # 63 ]

Dan was vroeger alles beter, want ik had tijdens mijn studie - ruim 20 jaar later - echt geen geld om mijn (NL) rijbewijs te halen Cool

Anyway, ik heb de foto’s bekeken maar ik heb niet veel zinnigs te melden.

Laat je in ieder geval niet ontmoeidgen door mensen die ongefundeerd zeggen dat een student wél of niet in een CX moet rijden. Maak gewoon een begroting, en als het kan en je wilt het ook moet je er lekker voor gaan!

Ree

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 21 januari 2009 06:04 PM
  [ # 64 ]
Rayden108 schreef:

Kosten van het rijden zijn ook niet echt het probleem.
Het is meer dat ik geen zin heb in een waslijst aan reparaties de volgende keer dat hij door de apk moet

Dat zijn ook kosten om te rijden Wink Maar het is wel goed om je te realiseren dat er altijd onverwacht een waslijst kan komen. Het is en blijft een oude auto.

Rayden108 schreef:

Ik laat er waarschijnlijk lpg inzetten dus bezine kosten zullen ook wel mee vallen.

Aan wat voor LPG installatie zat je te denken? Met die motor kun je standaard verdamper installaties beter vermijden ivm backfires. Als je het goed wil doen moet je een dampgas/LPi systeem nemen, overigens ligt de aanschaf daarvan een stuk hoger dan van een standaard verdamper systeem.

Ree schreef:

Maak gewoon een begroting, en als het kan en je wilt het ook moet je er lekker voor gaan!

Daar ben ik het mee eens. Alleen is het altijd lastig om rationeel te blijven als je bijna een auto gekocht hebt Smile Overigens blijf ik erbij dat je nogal snel gaat, maarja.

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 21 januari 2009 06:19 PM
  [ # 65 ]
Rayden108 schreef:

Ik laat er waarschijnlijk lpg inzetten dus bezine kosten zullen ook wel mee vallen.

Als je LPG wilt zou ik voor een carburateurversie gaan Surprisedops:

Ree

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
baroen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 755
Geregistreerd: 09-07-2004

- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Gepost: 21 januari 2009 06:21 PM
  [ # 66 ]

LPG gaat uitstekend op een 2500, een VSI-installatie kost je wel rond de 2000,= .........

troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz);  Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974

troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz);  Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW Wink )

Profiel  
 
Ree
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004

- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Gepost: 21 januari 2009 06:26 PM
  [ # 67 ]

Op een auto met een carburateur heb je dus al snel €800 minder kosten voor het inbouwen van een LPG installatie. Dat is makkelijk verdiend!

Ree

Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.

― Rumi

Profiel  
 
Rayden108
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 471
Geregistreerd: 16-01-2009

- CX 2.5 RI
- Xantia 1.6i
Gepost: 21 januari 2009 06:34 PM
  [ # 68 ]

Om even terug te komen op de vocht bij de pedalen (vooronder) links en rechts was het erg nat (verkoper blijft erbij dat dit komt doordat hij buiten heeft gestaan) en het regenwater via die kachel slang naarbinnen komt. Dit spreekt natuurlijk een aantal reacties tegen.!

Matten zijn eruit , bestuurders kant helemaal goed maar bij de bijrijders kant zit er een gaatje in. Dit word nu gelast en weer netjes gemaakt.

De beslissing wordt vanavond gemaakt wel of niet doen.

Zal nog 1 keer reparaties en vervangen onderdelen op een rij zetten.
- Vooruit
- Bollen rondom
- Banden (min of meer nieuw)
- Roest aan beide spatboorden word gelast en gespoten
- Kleppenpakking
- Bougies
- Ringen die ergens bij de kleppen horen te zitten
- Achterklep heeft een paar plekjes (niet doorgeroest) ik dit word mooi gemaakt
- Verlichting word helemaal nagelopen

(apk en rdw)

Risico’s

*geen onderhouds boekje
*roestbehandeling blijft vaag , maar is in de kofferbak te zien dat het wel gebeurd is.
* Hydraulische leidingen onder de auto zijn licht verroest maar denk dat de rdw en apk hier ook op zullen letten (anders zorg ik daar wel voor Cool

Lpg is op wat langer termijn, als die auto een jaar heerlijk rijdt en ik er veel plezier aan heb dan gaat er zeker lpg in.

Heren hopelijk donderdag een nieuwe cx piloot erbij en anders blijft het toch bij een bx.

Profiel  
 
fluidphreak
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006

- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Gepost: 21 januari 2009 07:23 PM
  [ # 69 ]

Ik vind nogmaals dat je het slechter kunt treffen. Wel zou ik de roestbehandeling laten herhalen als ik de foto’s zo zie. Een prima optie is Dinitrol, dit kost je 750 euro bij Gosliga in Leeuwarden.

En ja, een CX is nooit een goedkope auto.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 21 januari 2009 09:22 PM
  [ # 70 ]
Rayden108 schreef:

Om even terug te komen op de vocht bij de pedalen (vooronder) links en rechts was het erg nat (verkoper blijft erbij dat dit komt doordat hij buiten heeft gestaan) en het regenwater via die kachel slang naarbinnen komt…..

Wat een mooi verhaal. Ik ben ontroerd… Confused  Kachelslangen? Er lopen 2 koelvloeistofslangen door het schutbord naar de kachelradiateur, maar deze lopen op zo’n manier dat er nooit water van buiten bij kan komen….De verdeelslangen ( waar dus de warme/koude lucht doorheen gaat) liggen enkel binnen in de auto. Komt ook geen water bij dus. Een Cx hoort droog te blijven als ie lang in de regen staan. Word ie nat van het buiten staan dan is ie ergens rot.. Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43413
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 21 januari 2009 09:28 PM
  [ # 71 ]

Als je naar deze foto kijkt kun je trouwens zien dat er eens iets met de langsdrager of het subframe is gebeurd: Er zitten géén orginele klinknagels meer in, maar boutjes en moertjes. Dit bewijst dan weer dat de boel eens uit elkaar is geweest in het verleden. Misschien wegens schade, maar het zou ook vanwege een roestprobleem geweest kunnen zijn.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3909
Geregistreerd: 26-03-2005

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 22 januari 2009 12:21 AM
  [ # 72 ]
waterman771 schreef:

Als je naar deze foto kijkt kun je trouwens zien dat er eens iets met de langsdrager of het subframe is gebeurd: Er zitten géén orginele klinknagels meer in, maar boutjes en moertjes. Dit bewijst dan weer dat de boel eens uit elkaar is geweest in het verleden. Misschien wegens schade, maar het zou ook vanwege een roestprobleem geweest kunnen zijn.

oei…. je hebt gelijk. maar als de delen vh frame recht zijn, en niet roestig, hoeft dat ook niet erg te zijn.

>> Word ie nat van het buiten staan dan is ie ergens rot….

klopt helaas wel. ik heb het mijne nog niet gevonden…...  Crying or Very sad 
kan inderdaad ook van de afwatering komen in de spatschermen voor, vanuit het gootje aan weerszijden van de motorkap.
wellicht met een inspectie camera voor holle ruimten (Gosliga??) weet je meer. of als ze roest wegzagen rond de wielschermen voor, even rustig de tijd nemen om naar binnen te loeren ?!

als het luchtinlaathuis zijn regenwater van boven kwijt kan, en de afwatering van de airco is in orde moet je rekening houden met een roest gaatje te veel
of je hebt een prestige met die brede chromen strip in het rubber, die het rubber iets optilt in de hoeken (ondergetekende).

of je gaat heel praktisch met het interieur eruit nog eens bij hem met een gieter of waterslang aan de gang, alle hoeken apart zeikend nat spuiten, tot je je weet waar het vandaan komt.
daar moet hij open voor staan. wellicht vind je iets/een hoek wat hij nu dan nog in orde kan maken. anders blijf je natte voeten houden.
verder leuke wagen. dat is het enige waar ik van te voren meer zekerheid over zou willen hebben.


en in een cx moet je af en toe wat geld stoppen.
over dat leidingwerk, dat kan je best nog wel even aanhouden door schoon schuren/antiroesten. en als dat al minder wordt, zijn er diverse mensen/cx garages die dat zelf maken vanaf de strekkende meter.
ter indicatie: ik was laatst met APK/olie+filter/plaatje in een gat in de kofferbakruimte lassen boven de bumpersteun, en vervangen vh leidingwerk onder de auto wat van voren naar achteren loopt + arbeidsloon iets van 500 euro kwijt.
wees blij dat je geen nieuwe TRX-banden nodig hebt !

suc6 !

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  
 
wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 22 januari 2009 01:33 AM
  [ # 73 ]

Achter het dashboard, onder de onderste punt van de ruit zit ook zo’n punt dat graag wil rotten. Maar om nou bij het bezichtingen van een auto het hele dashboard te demonteren…

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 22 januari 2009 01:44 AM
  [ # 74 ]

Niet de mooie praatjes van de verkoper klakkeloos aannemen, maar een echte CX-kenner meenemen voor de definitieve keuze, of de auto laten keuren bij een garage die ECHT ervaring heeft met CX-en….

Citroen!

Profiel  
 
Rayden108
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 471
Geregistreerd: 16-01-2009

- CX 2.5 RI
- Xantia 1.6i
Gepost: 22 januari 2009 03:03 AM
  [ # 75 ]

Heren, het is natuurlijk wel gewoon een tweedehands auto. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat een auto in die prijsklasse (rond de 3k) helemaal vlekkenloos te vinden is.  Ik zal die lekkage goed uitzoeken, en hij heeft dit ook toegezegd (alles met foto’ s )

Ik heb die checklist van het cx forum helemaal punt voor punt gecheckt (zelfs met schoevendraaier in dingen lopen prikken)  Wink

Er zullen vast nog wel wat dingetjes en plekjes zijn maar ik denk niet dat er ernstige gebreken zijn.

Ik ga morgen maar eens met mn vader kijken (18 2CV’ s en 1 CX versleten in zijn tijd( 29 jaar geleden))  Eerste keer dat hij de auto ziet.

Ik bedank jullie voor alle moeite en tips die jullie me geven hebben.
Ik vind dit een waanzinnig mooi forum en zal jullie op de hoogte houden van de ontwikkelingen.

Hopelijk goede ontwikkelingen maar mocht ik ergens tegen aan lopen hoop ik dat jullie me een handje kunnen helpen.


Wink

ps: wanneer krijg ik eens zoeen sleuteltje erbij ??  Very Happy Very Happy

Profiel  
 
 
5 van de 12
« Eerste  < Vorige 3 4 5 6 7 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook