













































Totaal aantal Berichten: 43419
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
DriverD schreef:Niet de mooie praatjes van de verkoper klakkeloos aannemen, maar een echte CX-kenner meenemen voor de definitieve keuze, of de auto laten keuren bij een garage die ECHT ervaring heeft met CX-en….
Rayden, neem aub deze tips serieus. Je hebt kans een prachtige wagen te kopen voor die 3k, maar voor het zelfde koop je een eerste klas “opgepimpte” roestbak.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Peteryed schreef:Als je student bent en niet veel geld hebt zou ik er niet aan beginnen. Volgens mij kan je dan beter opzoek naar een serie2
Hier wilde ik toch nog even op reageren. Citroen had in midden jaren 80 echt geen geld om de CX opnieuw te gaan ontwerpen. Het was al jaren een aflopende zaak qua verkopen. De serie 2 was bedoeld om tegen zo laag mogelijke kosten een kleine facelift te hebben zodat het model er nog even tegenaan kon voordat de XM klaar was. Overigens daalden de verkoopcijfers alleen nog maar verder.
Hoe dan ook, een serie 2 heeft gewoon wat extra stukjes plastic hier en daar (waarachter alleen maar meer roest kan zitten), en ingewikkelder electronica. Ik zie echt niet in waarom een serie 2 betrouwbaarder zou zijn. Ze zijn nu ook al bijna oldtimers dus qua leeftijd maakt het ook niet veel uit.





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Vanaf modeljaar 1985 is de roestpreventie een stuk beter, dus de laatsten der serie I en de rest daarna zou deze behandeling af-fabriek gehad (moeten) hebben.
Alleen…da’s alweer dik 20 jaar geleden, dus louter op dit gegeven een auto kopen is Russisch Roulette spelen.
Je hoeft mij niet meer te vertellen dat een serie II net zo hard rot als een serie I….
Zoals geopperd is een serie II een ‘geplastificeerde’ serie I (breedspoor), volgens mij is er carrosserietechnisch gezien geen noemenswaardig verschil.
Daar kunnen de kenners uiteraard een beter antwoord op geven.
Het gegeven feit dat de sleden zijn losgeweest en wederom vastgebout (!) laat al zien dat er ooit al serieus met de auto is gestoeid, wat de oorzaak ook mag wezen…
Neem in de lieve vrêe iemand met verstand van zaken mee, want ook een ANWB-keuringsman is misschien niet (meer) bekend met ‘la phénomene CX’...
Je zult de eerste niet zijn die moet worden behoed voor de aanschaf van een schitterend uitziend rot hok…
my two pence
P.S.: om je een idee te geven wat je zoal kwijt kunt zijn aan een CX, heb ik dit topicje gestart. -> http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=196042
Doe er je gemak en voordeel mee..
‘Spirit of avant-garde’























Totaal aantal Berichten: 4911
Geregistreerd: 21-04-2005
- C15 GV (Grand Volume)
Rayden108 schreef:ps: wanneer krijg ik eens zoeen sleuteltje erbij ??
![]()
Als je een fatsoenlijke CX hebt gekocht en hier minimaal 12 maanden probleemloos in hebt gereden…
MB C200CDI daily driver, Yaris Verso
EX: BX(x6), Berlingo, Mondeo, C15(x2), CX(x8), Express, XM break, 900T8, 900i16v, Saab 99, Mégane, R4, C3, Terrano, 306, Visa cabrio, Discovery, Clio, Xantia, C5, ZX, Pajero, 99GL, Landcruiser, Golf SDI, Xsara, Twingo, MB Vito, Passat B5, Freelander, Corsa














































Totaal aantal Berichten: 43419
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Pascal schreef:Kijk Roy (XM-metje) anders eens lief aan.
Heb je Roy ( xm’metje ) al een pb gestuurd en hem gevraagd met je samen naar de cx te gaan kijken? hij woont in Hoogeveen en kent de cx behoorlijk goed
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman771 schreef:Pascal schreef:Kijk Roy (XM-metje) anders eens lief aan.
Heb je Roy ( xm’metje ) al een pb gestuurd en hem gevraagd met je samen naar de cx te gaan kijken? hij woont in Hoogeveen en kent de cx behoorlijk goed
![]()
Ik ken inderdaad de auto en de verkoper ook persoonlijk.. het lijkt mij dus voor beide partijen even eerlijk om je hier niet bij te helpen om onpartijdig te blijven.
ik wil me best nader verklaren maar dan doe ik dat via de pb, dit lijkt mij wel zo netjes voordat het weer in een afsjeiktopic verandert..
ik weet natuurlijk het aanschafbedrag niet maar pasman is een geschikt bedrijf en wat ik van de cx heb gezien kan je er geen buil aan vallen..
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl





Totaal aantal Berichten: 471
Geregistreerd: 16-01-2009
- CX 2.5 RI
- Xantia 1.6i
Bedankt voor de toevoeging Roy.
Gelukkig heeft de verkoper wat geduld en wacht ik nog maar even met beslissen
ops:
(mocht er iemand een mooie cx lpg tegen het lijf lopen let me know).
Gelukkig heb ik nog een heel trouw bxje
Rayden108 schreef:
ps: wanneer krijg ik eens zoeen sleuteltje erbij ??
Als je een fatsoenlijke CX hebt gekocht en hier minimaal 12 maanden probleemloos in hebt gereden…
Telt een jaar bx rijden zonder problemen ook???






















Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Peteryed schreef:Je hebt al een sleuteltje. hoe meer je schrijft hoe meer je krijgt. Als je dus veel problemen hier komt bespreken krijg je vanzelf meer.
als je dan te veel schrijft en problemen komt beschrijven veranderen ze ook nog van kleur
wat voor kleur komt er eigenlijk na rode sleuteltjes
:
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl














































Totaal aantal Berichten: 43419
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
En als je een SM koopt krijg je het meeste sleuteltjes
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Als je een goed gevoel hebt over de auto, en je vader heeft dat ook zou ik zeggen; gewoon doen! Zoals je zelf al aangeeft is het geen nieuwe, hoeft hij de hoofdprijs niet te kosten, en misschien kun je wel een korte garantie van b.v. 2 weken krijgen. Dit is genoeg om verborgen gebreken te constateren en zonder dat de verkoper te veel op kosten gejaagd wordt met lullige kleine dingetjes die er ALTIJD zijn bij een oude auto. Als ik indertijd alle goedbedoelde adviezen te zwaar had laten wegen had ik nu (20 jaar later) nog geen cx gehad, laat staan mijn Jaguar xj6.





















Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
xm'metje schreef:
wat voor kleur komt er eigenlijk na rode sleuteltjes
![]()
:
Dan wordt je gebanned…
‘Spirit of avant-garde’
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl


















Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Lekker subtiel: alleen de topic titel aangepast..hehe
Gefeliciteerd met de aankoop!
Dat je maar veel onbezorgde KM’s mag maken
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
ik hoop dat je er veel zweefplezier aan beleefd
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl