























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Over de Transfagarasan: hier in Roemenië werd mij bevestigd dat de BBC flink geschoven heeft om de weg af te laten sluiten voor de Top Gear opnamen en om de auto’s onderaan de dam te mogen parkeren.













Totaal aantal Berichten: 1205
Geregistreerd: 17-09-2004
- GS/GSA X1
- XM V6 Pallas
Alweer thuis Peter, of nog niet? Alles goed met de CX behalve de handrem?
Rogier, Citroën GSA X1 1984, XM V6 Pallas 1994, Lexus GS300h 2014
Ex: Xantia HDI Break 2000, CX 22 TRS 1989, XM TD12 1993, P205 Forever D 1995, XM V6 Exclusive 1996, Fiat GrPunto 2006, CX 2400IE Pallas C-matic 1978, BMW 320i 2005, Porsche 968 1994, MB B180CDI 2014, Toyo Prius 2012, BMW 325Ci Cabrio 2005
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Nee nog niet thuis. Ik mag pas over een week (zaterdag) hier weer weg…!
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
En nu inmiddels wel thuis, gisteravond gearriveerd…
Ook de terugreis is zeer voorspoedig verlopen! Behalve de niet meer werkende handrem heeft Nathalie zich keurig gedragen. Geen druppel van de diverse sapjes hoeven bijvullen… Behalve het sapje benzine dan, daar heb ik héél véél van moeten bijvullen.
Niet precies bijgehouden, maar gemiddeld plm. 1 op 9 gereden denk ik. Dan hebben we het over veel autosnelweg met zo’n 140 - 150 km/h (op de gsm) met de airco vol aan.
Over benzine gesproken, in Duitsland heb ik als het even kon Shell 100 Ron of Aral 101 Ron getankt. Dat vindt ze lekker…!
Ook in Oostenrijk, Hongarije en Roemenië zijn benzines van meer dan 98 Ron te vinden.
Totaal zo’n 4850 km gereden:
Van huis naar Budapest, naar Cluj-Napoca, naar Bucharest (via de Transfagarasan), naar Brasov, weer naar Cluj.
Van Cluj naar Wenen en van daar naar huis.
Men kijkt in Roemenië wel degelijk om naar een CX. Het is bepaald geen alledaagse verschijning, ik heb op de hele reis geen andere CX gezien. Waard om te vertellen is dat Elena Ceausescu een CX GTI 2400 had. Deze was haar cadeau gedaan door de koning van Spanje…
Een Roemeense collega vertelde mij dat niemand in Roemenië begrijpt waarom je in een oude auto wilt rijden. Door het grote verschil tussen welgesteld en arm (ofwel grofweg tussen jong en oud of tussen stad en platteland) word je gezien als een soort “loser” als je in een oude auto moet rijden. Men ziet mij als als een idioot om in zo’n oude CX te rijden: je kan toch zeker wel een nieuwere auto betalen? Yeah right…
Het begrip “klassieker” kent men daar domweg nog niet. Alles wat oud is heet Dacia en daar kan je je niet in vertonen. Die zijn voor boeren en ouderen.
De wegen zijn in het algemeen best aardig. Met name in de dorpen en stadjes kom je vaak slechte wegen tegen. Ook een groot deel van de Transfagarasan heeft een buitengewoon slecht wegdek. Die weg is sterk geromantiseerd door Top Gear. De autosnelwegen zijn van superkwaliteit. Dat geldt trouwens ook voor Hongarije.
Tot aan Bucharest heeft Tjerk me vergezeld. Hij is van daar terug gevlogen naar Nederland. Hij heeft een aantal pagina’s terug al de nodige fraaie foto’s geplaatst. Hieronder nog een paar van mijn hand:
Klaar voor de Transfagarasan:
Bijna bovenop de pas:
In een klein dorpje in de buurt van Cluj:
Nathalie klaar voor vertrek voor het hotel in Cluj, op zaterdagochtend (kijk eens naar het formaat wielen van die Maybagger in vergelijking met de CX…):
En nogmaals vanuit de hotel lobby:


























Totaal aantal Berichten: 7608
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Wow - een mercedes bagger naast de CX - en een X6 op de achtergrond. In wat voor hotels kom jij dat je je auto tussen zulke lelijke bakken moet parkeren? Ligt ‘t aan mij of kijkt Nathalie een beetje beteuterd dat ze daarnaast moet slapen?





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Citroen!












































Totaal aantal Berichten: 27965
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Leuk verslag en foto’s!
Met zo’n afstand gereden ben je bijna direct weer aan een beurtje toe
Wat merk je van de RON 100? Wordt die wat feller?
Overigens vind ik 1 op 9 best pittig voor een 2500 GTi.














































Totaal aantal Berichten: 43392
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Arjan Verkade schreef:Overigens vind ik 1 op 9 best pittig voor een 2500 GTi.
Huh? Dat is een keurige waarde voor zo’n auto hoor!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 27965
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik dacht dat ze op lange afstanden wel zuiniger waren.
1 op 9 red ik makkelijk met de T2 op lange afstanden namelijk. Dan kan ik gewoon flink doorrijden.
Wellicht helpt de lange bak en wordt de turbo wat efficiënter ivm een ongeblazen 2500.














































Totaal aantal Berichten: 43392
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Je kan een gti turbo 2 niet met een gewone gti vergelijken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 27965
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik neem het van je aan, al begrijp ik niet helemaal waarom














































Totaal aantal Berichten: 43392
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Omdat die turbo bij normaal gebruik efficienter is, een langere bak heeft en veel meer koppel heeft dus minder hard hoeft te werken.
Als je tests uit de jaren 80 leest zal je trouwens zien dat een gemiddeld verbruik van een 2500 gti gewoon tussen de 1 op 7.5 en 1 op 10 ligt. Hele keurige waarden in die tijd voor z’n auto.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 27965
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Thanks duidelijk verhaal.
Goed ik was onder de indruk van veel CX rijders hier dat de 2500 over het algemeen zuiniger was dan een T2, maar dat valt dus eigenlijk wel mee.
Voor die tijd denk ik zeer net verbruik voor een topmodel. Vele kleine auto’s deden het niet veel beter…














































Totaal aantal Berichten: 43392
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Eigenlijk is die hele verbruiksdiscussie die we vaak met z’n allen voeren gewoon niet interessant. Oude auto’s met grote, ouderwetse motoren zijn gewoon niet zuinig. Het is gewoon niet boeiend wat zo’n ding tot zich neemt. Wil je economisch rijden dan moet je modern gaan rijden. Sterker nog, dan moet je nieuw gaan rijden. Een E-Hdi of Slowmotion bv.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





























Totaal aantal Berichten: 10538
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Zelfs een kever 1200 was bijna niet zuiniger dan 1:10 te krijgen. En dan hebben we het over een topsnelheid van 116…..
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.