










Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Mijn ervaring is dat de draad gewoon (af)breekt.
Er schijnt te weinig koper en teveel ijzer in de bekabeling te zitten. Gaat roesten en breekt.
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI










Totaal aantal Berichten: 952
Geregistreerd: 23-07-2008
- CX 25 prestige automatic
- Ami 6 club break
- ZX 1.4i break
@ Freek: “Medeverantwoordelijk voor de probleemloosheid” Haha, die hou ik erin!
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Het is lente (meteorologisch…) dus tijd om de handen uit de mouwen te steken. Vandaag de nieuwe bobines gemonteerd die ik al maanden in huis had. Mooie nieuwe moderne stekkertjes er op. Gelukkig was de kabelboom nog lang genoeg.
En het resultaat? Wauw! Ze rijdt weer fabeltastisch!
Kennelijk was ik ondertussen gewend geraakt aan rottige bobines en slechte stekkers. Optrekken ging, hoe moet ik het omschrijven, niet vloeiend meer. Nu gaat ze weer in één vloeiende beweging van 0 naar illegaal…
De oude meuk er nog in
De oude uitgebouwd, naast de nieuwe bobines
De nieuwe bobines op het frame
De nieuwe ingebouwd






















Totaal aantal Berichten: 3909
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
mooie klus, en nog beter dat er direct een merkbaar effect is !
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Ja een wéreld van verschil. Die originele bobines en stekkers zijn écht ondingen. Troep.
Van harte aanbevolen voor iedereen met een CX 25 IE. Het scheelt enorm, vooral irritatie.
Goed werk Peter!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D











Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Hoe weet je dat de bobines die je nu gemonteerd hebt beter zal als die ‘oude rotdingen’? Ze zien er het zelfde uit. M.i. zijn andere bobines bedoeld als ‘opvolger’. Ander merk, ander uiterlijk en passen ook niet in het rekje. Ook is de aansluiting anders. Zie de discussie http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/213533/#1520609
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Nou Maarten, je zegt het zelf al: andere maat, ander merk, andere bobines. Betere kwaliteit dus!
En hoe ik dat weet?
Eeehhh… praktijkervaring?
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D











Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Op de foto’s van ParXemple zie ik dat de nieuw gemonteerde bobines van het ‘oude type’ zijn.
De bobines zoals deze als vervanger zijn bedoeld zien er anders uit. Ik zoek wel even een plaatje.
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI











Totaal aantal Berichten: 1066
Geregistreerd: 03-11-2006
- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Zie o.a. http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/196297/#866716
mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
O maar er zijn meerdere vervangers hoor. Ik trof ook al eens BX-bobines aan (van Sagem) en die zijn ook een stuk beter.
Die van ParXemple komen vermoedelijk van CX Basis. Die passen inderdaad niet precies in de houdertjes.
Stekkertjes moet je vrijwel altijd vermaken, maar ook dat is alleen maar goed, want de originele stekkers zijn erg zwak.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
























Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
De nieuwe komen inderdaad van CX Basis.
Ze zijn niet hetzelfde als de oude. Ze zijn kleiner dus ik heb in het frame wat gaatjes moeten bijboren en een steuntje moeten maken. Zie de 3e foto.
En ze hebben andere connectoren.
Zijn ze goed? Tja, de tijd zal het leren. Ik kan niet meer doen dan vertrouwen op de ervaring van Léo. Het rijdt in ieder geval een stuk beter.
Ik heb ook bobines van Bosch bekeken (geadviseerd door een andere CX specialist) maar die vragen behoorlijk meer creativiteit bij het inbouwen. Deze passen tenminste met wat aanpassingen in het bestaande frame. Da’s me ook wat waard.












































Totaal aantal Berichten: 27954
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Wat ik mij dan afvraag is of dat de nieuwe bobines nu echt zoveel beter zijn of dat de oude door de jaren heen gewoon wat slechter zijn geworden.
In elk geval erg fijn dat het nu fijner loopt dan met de oude!
Heb je direct een setje reserve voor onderweg






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Volgens mijn compagnon Sjors, die al CX reed toen ze nog in de showrooms stonden, was het tóen al een probleem…. dat zegt mij genoeg.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D














































Totaal aantal Berichten: 43363
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Arjan Verkade schreef:Wat ik mij dan afvraag is of dat de nieuwe bobines nu echt zoveel beter zijn
Ja, want de oude zijn gewoon van mottige kwaliteit.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 27954
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Goed om te weten, als de boel weer eens rottig gaat lopen dan gaan er gewoon nieuwe op